Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
aml
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47

Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma

Viesti Kirjoittaja aml » 15 Heinä 2010 10:47

Ongelma on kahden ratin ja automaatin sahkopumpun hydrauliohjausjarjestelman liiallinen/selittamaton jaykkyys.

Systeemissa
- kaikkien kolmen pumpun 3. letku on kytketty yhteen t-kappaleilla
- rattipumppujen tyoletkut menevat kaksoitakaiskuventtiiliin
- kaksoistakaiskuventtiilin lahdoissa on t-kappaleet, joista liitynta perasimen tyosylinteriin ja yksinkertaisiin letkussa oleviin takaiskuventtiileihin, joiden perassa sitten automaatin sahkopumppu.
- tyosylinterin rinnalla on hanalla suljettavissa oleva ohitusletku.

Ohjaus on kaytannossa yhta jaykka vaikka avaa sylinterin ohitusventtiilin, perasimen liikkeen vastusta ei edes juuri tunne.

Ilmattu on tyosylinterin molemmista paista seka ylimmasta ruoripumpusta.

Jotenkin tuntuu etta koko ajan pumpataan jotakin venttiilia vastaan.

Miten tuon takaiskuventtiilisysteemin pitaisi periaatteessa toimia, eli minne tyosylinterista palaava oljy menee kun vastassa on vain takaiskuventtiileita / mista pumppu saa oljya?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 15 Heinä 2010 12:36

Laitoin talvella ruoripumppuohjaukseen autopilotin, jossa on 12 V suuntakääntöpumppu, siitä letkut on yhdistetty ruoripumpun lähtöihin t-kappaleilla ja kolmas menee ruoripumpun säiliön paineettomaan tilaan. En laittanut ainoatakaan takaiskuventtiiliä. Oletin ruoripumpussa ja hydraulipumpussa olevan valmiina. Hyvin on toiminut. Sen kyllä ymmärtäisin sitä toista ohjausyksikköä varten laitetun takaiskun, mutta mahtaako nyt joku olla tarpeeton.

aml
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47

Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma

Viesti Kirjoittaja aml » 15 Heinä 2010 12:56

Ruoripumput ovat Vetuksen ilman takaiskuventtiilia olevat, 12V suuntaa kaantava pumppu Navicon 8000-sarjaa (myos ilman ti-venttiileita).

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 15 Heinä 2010 13:58

Mulla on Raymarine Smartpilot , ST 6002 SPX-10 ohjaimella. Asensitko ite, vai joku muu. Missä päin vene on?

aml
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47

Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma

Viesti Kirjoittaja aml » 15 Heinä 2010 14:00

Vempeleet ovat '80-luvun lopulta ja minulle paatyneet viime vuoden lokakuussa eli nyt sitten varkkaillaan paattia ajokuntoon. Vene on Helsingissa.

aml
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47

Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma

Viesti Kirjoittaja aml » 16 Heinä 2010 00:08

Eli tiivistettyna alkuperainen kysymys: Miten oljyn pitaa virrata monipisteohjauksessa? ja miksi sita kysyn, kun ihmettelen niita takaiskuventtiileita, jotka kuitenkin esim. Vetuksen, Navicon ja Teknomarinen kuvissa laitetaan juuri kuten minulla on.

Vastaa Viestiin