Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47
Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma
Ongelma on kahden ratin ja automaatin sahkopumpun hydrauliohjausjarjestelman liiallinen/selittamaton jaykkyys.
Systeemissa
- kaikkien kolmen pumpun 3. letku on kytketty yhteen t-kappaleilla
- rattipumppujen tyoletkut menevat kaksoitakaiskuventtiiliin
- kaksoistakaiskuventtiilin lahdoissa on t-kappaleet, joista liitynta perasimen tyosylinteriin ja yksinkertaisiin letkussa oleviin takaiskuventtiileihin, joiden perassa sitten automaatin sahkopumppu.
- tyosylinterin rinnalla on hanalla suljettavissa oleva ohitusletku.
Ohjaus on kaytannossa yhta jaykka vaikka avaa sylinterin ohitusventtiilin, perasimen liikkeen vastusta ei edes juuri tunne.
Ilmattu on tyosylinterin molemmista paista seka ylimmasta ruoripumpusta.
Jotenkin tuntuu etta koko ajan pumpataan jotakin venttiilia vastaan.
Miten tuon takaiskuventtiilisysteemin pitaisi periaatteessa toimia, eli minne tyosylinterista palaava oljy menee kun vastassa on vain takaiskuventtiileita / mista pumppu saa oljya?
Systeemissa
- kaikkien kolmen pumpun 3. letku on kytketty yhteen t-kappaleilla
- rattipumppujen tyoletkut menevat kaksoitakaiskuventtiiliin
- kaksoistakaiskuventtiilin lahdoissa on t-kappaleet, joista liitynta perasimen tyosylinteriin ja yksinkertaisiin letkussa oleviin takaiskuventtiileihin, joiden perassa sitten automaatin sahkopumppu.
- tyosylinterin rinnalla on hanalla suljettavissa oleva ohitusletku.
Ohjaus on kaytannossa yhta jaykka vaikka avaa sylinterin ohitusventtiilin, perasimen liikkeen vastusta ei edes juuri tunne.
Ilmattu on tyosylinterin molemmista paista seka ylimmasta ruoripumpusta.
Jotenkin tuntuu etta koko ajan pumpataan jotakin venttiilia vastaan.
Miten tuon takaiskuventtiilisysteemin pitaisi periaatteessa toimia, eli minne tyosylinterista palaava oljy menee kun vastassa on vain takaiskuventtiileita / mista pumppu saa oljya?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma
Laitoin talvella ruoripumppuohjaukseen autopilotin, jossa on 12 V suuntakääntöpumppu, siitä letkut on yhdistetty ruoripumpun lähtöihin t-kappaleilla ja kolmas menee ruoripumpun säiliön paineettomaan tilaan. En laittanut ainoatakaan takaiskuventtiiliä. Oletin ruoripumpussa ja hydraulipumpussa olevan valmiina. Hyvin on toiminut. Sen kyllä ymmärtäisin sitä toista ohjausyksikköä varten laitetun takaiskun, mutta mahtaako nyt joku olla tarpeeton.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47
Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma
Ruoripumput ovat Vetuksen ilman takaiskuventtiilia olevat, 12V suuntaa kaantava pumppu Navicon 8000-sarjaa (myos ilman ti-venttiileita).
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma
Mulla on Raymarine Smartpilot , ST 6002 SPX-10 ohjaimella. Asensitko ite, vai joku muu. Missä päin vene on?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47
Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma
Vempeleet ovat '80-luvun lopulta ja minulle paatyneet viime vuoden lokakuussa eli nyt sitten varkkaillaan paattia ajokuntoon. Vene on Helsingissa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 17 Kesä 2010 05:47
Re: Hydrauliohjauksen jaykkyys / paluuvirran ongelma
Eli tiivistettyna alkuperainen kysymys: Miten oljyn pitaa virrata monipisteohjauksessa? ja miksi sita kysyn, kun ihmettelen niita takaiskuventtiileita, jotka kuitenkin esim. Vetuksen, Navicon ja Teknomarinen kuvissa laitetaan juuri kuten minulla on.