Sähkökompassit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Heinä 2010 12:45

Jos on kaksi erimerkkistä tai edes eri softaversiolla olevaa gepsiä vierekkäin, niin onkin hyvin todennäköistä, että ne eivät näytä
ihan samaa paikkaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Heinä 2010 12:53

Niimpä...eikä vaikka ne olisivat samanmerkkisiä samalla softalla...koska kaksi erillistä laitetta ei tiedä mihin suuntaan ne korjaavat ominaisvirheensä ja kumpi niistä on "oikeassa" ja kumpi "väärässä". Tietenkin jos ne on kytketty samaan antenniin tai johonkin keskusyksikköön niin ulostuleva paikannustieto on varmastikkin sama mutta se ei merkitse sitä että se on täysin oikea - jos niin kuin saivarrellaan ;-)
Mutta oikeassahan ne aina on tietyin varauksin ja paikannus 100% varmasti tarkempaa kuin normiveneilijän paikannuslaitteilla- ja taidoilla...

Mutta tämän takia, http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/59617 ... ahdollinen" onclick="window.open(this.href);return false; , kannattaa pitä mielessä että kepsit voi olla joskus todella paljon pielessä, jopa niin paljon että ne on käyttökelvottomia - nythän on niiden tarkin aurinkovuosiaika meneillään...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03 Heinä 2010 20:21

Terveisiä Svartholmista ( Loviisa ).
Piti oikein katsoa miten kaksi toisistaan täysin erillistä gps:ää ilmoittaa saman paikan,
tai jos oikein tarkkoja ollaan antennien välimatka on 2m toisistaan.
Eka:
60.22.788
26.18.150

toinen:
60.22.785
26.18.150
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Heinä 2010 20:50

Moro

Ensimmäinen gps:
60ast 29,730´N
21ast 26,514´E
Toinen:
60ast 29,730´N
21ast 26,517´E

Kolmas:
60ast 29,732´N
21ast 26,522´E

Johan sitä nyt vene tonverran jo köysien varassa liikkuukin...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja RistoA » 03 Heinä 2010 23:36

GPS paikannus on tilastollista hommaa, ei mitään absoluuttista mittausta! 8-|

Jos useampi laite antaa saman numeron odottelun jälkeen, niin kyseessä on hyvä suodatus ja laskenta-algoritmi yhdistettynä zägään. Jos numerot on hiukka eri, mutta ~5m sisällä, niin homma on hyvä.
V-M osaa selostaa mitä tämmöinen tilanne aiheuttaa suunnanmääritykselle ;-)

Siis kyllä GPS on hyvä hommeli ja hienoja vehkeitä ne on, mutta TIETTYJÄ teknisiä rajoituksia niissä piilee kuitenkin.
Vanha kunnon magneettikompassi on (ympyrät ajettuna) moninverroin parempi mittalaite ymmärtävän henkilön käsissä.
Nykyään pitää painottaa tuota _ymmärtävän_henkilön_ käsissä. 8\
GPS:n kanssa jokainen kuvittelee tietävänsä missä ja mihin, mutta mutta... 8}

Risto

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Heinä 2010 03:28

Elä hiijesä Ripa tuommosta.... :-)

Tulin just eli klo 03.00 meriseikkailulta kotiin ja siinä kotimatkalla putputellessa nostin, ihan vaan sen takia kun Nortti ja Notikka laitteli paikannustietoja mitä useampi kepsi näyttää numeerisesti veneen paikallaan ollessa, hakkiksen VHF:n viereen jolloin juokseva sijainti näkyy täysin yhtäaikaisesti samalla mulukasulla molemmista laitteista veneen liikkuessa 8,5s vauhtia. Liikkuvassa veneessä laitteiden keskinäinen heitto on n. 10x suurempi kuin paikallaan olevassa mutta kuitenkin livenä niin pieni ettei sillä ole merkitystä koska korjausta tapahtuu 3 sekunnin välein.
Edellä olevalla tahallisella jankkaamisella oikeastaan kulutin vain aikaani vähän kieli poskella mutta taustalla on enemmänkin se että gps on vain elektorinen laite jolla on suuri sähköinen häiriöalttius joka liittyy auringon aktiivisuuteen. Vuoden 1991 aurinkomyrsky oli heikko verrattuan siihen mitä on tulossa parin vuoden sisällä. Tuolloinhan tipahteli elektronisesti ohjattuja sähköverkkoja alas ja oli kaikkea muuta hämminkiä. Nykymaailma on vaan moninkertaisesti huonommin rakennettu luontoa vastaan kuin mitä oli 19 vuotta sitten - häiriöalttiuslistalla ovat puhelinyhteydet, sähköverkot, internet ja gps yms laitteet puhumattakaan erilaisista turvajärjestelmistä mm. sotavaltioissa...

Ai mitäkö 5m virhe paikanmäärityksessä tekee suunnanmäärityksessä kahdella laitteella?

1. jos laitteiden etäisyys on 5,5m ja niiden linjasta suunnitaan niin se menee aivan päin per..siis persikkaa
2. jos taas 150km niin se on just eikä melkein
3. jos taas homma päivittyy 3 sekunnin välein niin 5m hetkellisestä virheestä ei niin paljon että se haittaa käytännössä - edellyttäen ettei ole häiriöitä eikä jenkit ole hyökkäämässä taas johonkin maahan
4. en tiedä
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Heinä 2009 11:16

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Viilari » 05 Heinä 2010 13:01

http://www.mrsoft.fi/gpsalt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ohessa linkki kahden kiinteästiasennetun gepsin sijainti ja korkeusvirheestä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Heinä 2010 18:29

Olipas muuten tänään kepsissä heittoa - liekkö ukkostavalla ilmalla osuutta asiaan. Ajoin mennessä Kyrönkarin jääpoijun vierestä 1:25000 kartalla ohi ja suuntimaviiva (vai mikä se nyt näyttää sitä ajosuuntaan) leikkasi poijun merimerkkiä länsisivusta ja vene meni 5m päästä länsipuolelta ohi. Sama homma tulomatkalla mutta välimatkaa jäi n. 50m - toki sentään pysyttiin länsipuolella....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Simon » 14 Heinä 2010 21:37

Kyllähän nuo säätilat vaikuttavat kepsin näyttöön, varsinkin sähköiset, eikös nuo tieteilijät ole uhkakuvia ennustelleet auringon poikkeuksellisesta käyttäytymisestä parin vuoden kuluttua, joten jäädään seuraamaan mitä tuleman pitää 8o

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Heinä 2010 22:56

Pahimmat ennustukset odotettavasta aurinkomyrskystä ( 2013 - 2014 ) aiheuttaisi maailmantalouteen
superlaman josta toipumiseen menisi 4 - 10 vuotta... 8-|
Tosin toteutuakseen vaatisi täydellisen sattumien summan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Heinä 2010 23:11

No eihän tämä nyt näihin kompasseihin liity varsinaisesti, mutta ilolla tervehdin vai sanoisinko huomenta Notikalle, joka on herännyt kuin karhu talviunestaan, siis oikeammin kesäunesta ;-) . Ja aurinkomyrskyihin ja maailman talouden vakauteen, kai se sattumienkin summa on mahdollinen - vai onko nekin ennustettavissa esimerkiksi sammakoiden koivista ;-) ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Heinä 2010 06:44

Lueskelin veneellä uusinta Kipparia ja siinä olevaa juttu "kuinka haistan pintakivet" jotenkin siitä jäi ihmeellinen maku suuhun. Kirjoittajan luottamus kepsin tarkkuuteen on lähentelee fundamentalistista jumaluskoa ja hänen veneilyohjeet olivat sellaisia ettei täällä Perämerellä uskaltaisi edes irroittaa venettä rannasta vedessä vaanivien salakivien takia. Mitenkähän tuo gpsfundamentalisti pärjäisi vesillä ilman kepsiä - vesilläliikkuminen kun on turvalista vain merikartan valkoisilla alueilla, muualla täytyy seurata tosi tarkkaavaisesti kaikua ja olla käsi herkeämättä kahvalla vaaratilanteiden takia ;-)
Mutta toki siinä jutussa oli paljon hyvääkin ja veijarin veneilyvedet hiukan erilaisia kuin täällä.

Meilläkin on yksi pintakivi mitä olen epätoivoisesti etsinyt jo parisen vuotta - Varjakan sataman edustalla on merikarttaa merkitty pintakivi ja periaatteesta aina lähteen lähtiessäni ajan suoraan sen yli mutta mun kaiussa täytyy olla jotakin vikaa kun siinä on sen mukaan syvyyttä reilut 5m eikä kolinaa kuulu.... :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin