Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 10.06.2010 13:08

Mulla on Mantassa ( http://www.sihistin.fi/fi/Puuveneet/Manta.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) vanha Bernardin kone, josta on nyt mädäntyneet sekä ilmanputsari että pakoputki loppuun. Tuossa kuva noin kymmenen vuoden takaa, kone ei ole enää ihan yhtä nätti.

Kuva

Tuo lautasmallin pakoputki on pirunmoinen papatin, ja nyt kun se kului loppuun niin tuota voisi vähän koittaa päivittää. Konekopan takia pönttö ei saisi ulottua kovin paljon pidemmälle, alaspäin sitä on vara kasvattaa.

Itsellä on ollut mielessä seuraavia vaihtoehtoja:

1) tehokkaampi vaikkapa moottoripyörän äänenvaimennin jollain kiemuralla koneen vieressä
2) Itse hitsattu äänenvaimennin
3) Pakoputken vetäminen alakautta kyljestä läpi kuumana
4) Pakoputken vetäminen alakautta kyljestä läpi vesijäähdytettynä.


Jos nyt miettii noita vaihtoehtoja niin niissä on hyviä ja huonoja puolia:

1-2: tekipä mitä vaan, niin melu on silti kovaa ja pakokaasut pyörii veneen sisällä aina. Ykkönen olisi helppo (teoriassa) jos jostain löytyy sopiva pönttö, mutta jos ei löydy, niin hankalaksihan se tietysti menee. Mutta esittäkää ideoita että miten ton voisi toteuttaa.

3-4: Kun vene on säilynyt noinkin alkuperäisenä, niin en tykkäisi tehdä kovin suurisuuntaisia operaatioita. Toisaalta tuo parantaisi käyttömukavuutta todella paljon. Kuiva putki on helppo mutta vähän palonarka, märän putken ajattelin tehdä vain kaappariventtiilillä veneen pohjassa. Molempien huono puoli on se että kun konetta irroittelee keväin syksyin, niin on taas yksi ylimääräinen kiemura irroitettavaksi.

Olisiko aiheeseen heittää ideoita tai kokemuksia? Kuinka paljon Benu mahtaa kestää vastapainetta, minkä verran siihen sietää laittaa rööriä perään ennen kuin koko värkki ottaa ja hyytyy? Putken alkupää on joka tapauksessa kuuma. Perinteisestihän niitä on suojattu jollain asbestinarupunoksilla, mutta semmoista ainetta ei mahda enää oikein saada.

Pekka

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 10.06.2010 16:08

Minulla on pikkupaatissa Bernardin pakoputki jäähdytetty/vaimennettu sellaisella "kaappariputkella" joka sojottaa kölin vierellä menosuuntaan ja "ajoviima" pukkaa vettä putkeen.Sen ei tosin tarvi nostaa vettä kuin noin 10cm.....Hyvin pelaa.
Yhteen paattin jossa on Honda g400 kone laitoin potkurin taakse 12mm "putkikoukun" johon potkuri painaa vettä ja siinä versiossa joutuu venttiilillä rajoittamaankin veden määrää....sekin toimii hyvin.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 10.06.2010 21:23

Kuinka pitkä putki sulla siinä Bernardissa on, tai kuinka korkealle se vettä nostaa (siis kuin ylhäällä reikä on peräpeilissä)? Lähinnä nyt mietin sitä että jos vedän putken reilu puolitoista metriä taakse ja johdan ulos kuskin penkin alta veneen kyljestä (näkyis päällepäin vähiten) niin siinä tulee kolmatta metriä putkea, jossa voi pahimmillaan olla käynnistysvaiheessa melkeen pari metriä pitkästi vettä. Jaksaako se röpöttää semmoisen määrän vettä pihalle käynnistyessä, käydessäännhän se nyt varmaan aika hyvin pärjää vastapaineelle.

Pekka

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 10.06.2010 21:54

Vuosi sitten Porissa näin tuollaisen potkurivirrasta jäähdytysveden pakoputkeen kaappaavan systeemiin. Vene oli mailla ilman moottoria, joten toimivuudesta ei tietoa.
Putki on pituudeltaan varmaan luokkaa 3 metriä.
Tuolla on kuvia. http://benu.kuvat.fi/kuvat/Pakoputki/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tunnistaako joku paikan.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.06.2010 0:04

Merikappeli?

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 11.06.2010 10:22

Northling kirjoitti:Merikappeli?

N
Siellähän toi paatti rannalla oli.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 11.06.2010 10:38

Mulle piisaisi ihan kaappariventtiili pohjassa. Koneessa ei ole vaihdetta tai kytkintä, niin että kokan pitää olla jo oikeeseen suuntaan kun narusta nykäisee.

Putkistot olis elegantti ratkaisu, mutta kun veneen pohjassa ei nyt ole reiän reikää niin en viittis niitä yhtään enempää tehdäkään. Kaikkein helpoin ratkaisu sekä koneen irroittamisen että varmaan tekemisenkin kannalta olis vaimennin koneen kyljessä, mahdollisesti vielä jollain jatkopiipulla että katkut ei jäisi pyörimään veneen laitojen sisällä vaan lähtisivät suoraan tuulen mukana.

Koneella kuitenkin ajetaan todella vähän, lähinnä vain ne lyhyet pätkät kun on ihan pakko. Muutamia tunteja vuodessa. Sillä ajatuksella ei tekis mieli lähteä tekemään mitään ihan älyttömän suurisuuntaisia patentteja.

Minkäslaisia äänenvaimentimia ihmisillä tuontyyppisisä on? Mä oon nähnyt itse isompaa ja pienempää pönttöä benun kyljessä, mutta eihän niistä koskaan tiedä mitä niiden sisällä on. Kuinka moni on tehnyt sellaisen itse?

Pekka

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 11.06.2010 10:45

Moi,

kappelissahan toi vene oli ja kyselin ostaakin muutamia vuosia sitten.

Sanoi että laittaa hienoksi ja veteen menee sinä vuonna.

Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut moneen vuoteen.

Siitä voisi joku saada hyvän projektin. ;-)

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 11.06.2010 14:31

Niin minulla Bernardissa pakoputki menee lähes koneen kohdalta kyljestä ulos (n.metrin mittainen) ja loppupätkä on 70cm taipuisaa metallihaitariputkea eikä mitään vaimentimia.
Kaappariputken antama vesi vaimentaa tosi hyvin kunhan paatti liikkuu.
Joo.Pakoaukkoon nähden putken pää on vain ehkä 5cm korkeammalla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Re: Uusi äänenvaimennin Bernardiin?

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 12.06.2010 20:14

Vanhasta ruohonleikkurista vaimennin?
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Vastaa Viestiin