sähköjen uusiminen?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 27.04.2010 9:00

Samantyyppinen on helpohko rakentaa itsekin jos ei ole peukalo keskellä otsaa....
Tarvitaan riittävän järeä manuaalipääkytkin,pari auton solenoidia,pari sopivaa vieteriä ja asennusalusta....ja pikkusälää :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27.04.2010 10:02

Mutta onko siinä pääkytkimen eestaa renkkaamisessa loppujen lopuksi jotain itua.
Itse en ole sitä oikein sisäistänyt.?
Riippunee toki olosuhteista,
minulla on muutama "laite" jotka ovat aina päällä
pääkytkimen ollessa kytkettynä ja jos aurinkokennot eivät lataisi akkuja
joutuisin todennäköisesti käyttämäänkin kytkintä.
Silloin siirtäisin kytkimen tosin nykyistä helpompaan paikkaan pois mattojen/lattialevyjen alta.

Näillä eväillä kytken virrat päälle keväällä ja sammutan syksyllä, noin periaatteessa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja jjude » 27.04.2010 10:05

Notreal kirjoitti:Kela meinaan kuumenee lisää samaa tahtia kun voltit putoo
Mihin tietoon perustat tämän väittämän (kyseessä tasajännite)?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja Ande » 27.04.2010 10:14

Mitä enempi on sähköhärpäkkeitä paatissa sitä varmemmin ne menee jossain vaiheessa paskaksi! Vähempi parempi. Mun mielestä ei järkeä korvata ihan perinteinen pääkytkin millään releellä...
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27.04.2010 10:59

Väittävät kelanvalmistajat julkaisuissaan että jos jännite pienenee
niin kelavirta suurenee=enempi lämpöä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.04.2010 11:57

Venäläinen (ja sen kopiovalmistajat) militaryteknologia voi tosiaankin olla ainutta mikä toimisi käytännössä käytännössä pitkällä aikavälillä. Mahtaa olla melkoinen jysäys kun kytkentä tapahtuu ja vielä kun releen asentaa kunnon kaikupohjalle niin hommaan saadaan todella kytkemisen meininkiä. Aamuaikaisella kun kytkee virrat päälle vierasvenesatamassa niin jokaisessa venesssä taatusti pompataan kannelle 150m säteellä ;-)

Mutta tämä on kuitenkin lähtökohta Dejah Thoriksen sähköissä Andea kompaten; "Mitä enempi on sähköhärpäkkeitä paatissa sitä varmemmin ne menee jossain vaiheessa paskaksi! Vähempi parempi. Mun mielestä ei järkeä korvata ihan perinteinen pääkytkin millään releellä..."

Siis vain pääsääntöisesti... ;-) ...kaikista sähkölaitteistahan ei pääse eroon eikä ole tarviskaan vaan sieltä pitää hakea joku kultainen keskitie todellinen tarve, käytönnöllisyys ja varmatoimisuus vs. hienot nippelit ja nappelit joilla ei ole tosielämässä niin väliä ellei ole elektroniikkaharrastaja tai sen alan ammattilainen !!!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27.04.2010 17:18

Ande kirjoitti:Mitä enempi on sähköhärpäkkeitä paatissa sitä varmemmin ne menee jossain vaiheessa paskaksi! Vähempi parempi. Mun mielestä ei järkeä korvata ihan perinteinen pääkytkin millään releellä...
Olen samaa mieltä.
Jos sähköisen päävirtakytkimen haluaisi, esim. käytön vaivattomuudella perusteltuna,
tulisin sen rinnalla kuitenkin olla manuaalinen kytkin joka pelastaisi tilanteen kun se rele sanoo
sopimuksen irti.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 12.05.2010 14:50

Kuva

Onko tietoa mistä noita saa ostaa edukkaaasti?
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 12.05.2010 21:18

tevisu kirjoitti:Adita Oy.

Harkinnan arvoinen asia on myös saman valmistajan sulakerasia ilman tuota miinuskiskoa. Joskus on selkeämpi, että on erillinen maakisko.
Kattavat valikoimat näyttää olevan. Ei vaan taida olla myyntiä verkon kautta.
Pääkaupunkiseudulla kun ei nyt kerkiä vierailemaankaan.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja raimå » 19.05.2010 22:42

Adita niittasi tänään mulle melkoisen nipun akkukaapeleita. Oli paremmin kuin hyvin tehty. Vieläpä paksut kutistesukat päissä. Hinta/laatu suhde oli kyllä kohillaan!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.05.2010 23:40

Moro

Täytyy tunnustaa että ei mullakaan ihan kaikki kaapelit yhtäjaksosena mee laitteelle asti...
Nimitttäin yks sokeripala on paatissa ja se on pilssipumpun liitoksessa. Perskeleet kun toimittavat piulssipumput sellasilla 50 cm johdoilla ja siihen pitää vielä kytkeä väliin se seawitch rajakytkin.

No ongelmana on ollut se ettei ruostumattomia sokeripaloja saa mistään. Ja pilssissä tavallisen palan kestoikä on just tasan kaks vuotta ja sitten ei enää saa rikkomatta auki ruostuneita ruuveja.
Eihän se muovikuori ruostu eikä se messinkinen runkokaan, mutta kun ne perskeleen ruuvit on galvanoituja tai keltapassivoituja ja vielä 3,5 mm:siä.
No minä näppäränä poikana tempasin runkoon 4mm jengat ja laitoin ruostuvien ruuvien tilalle happoset 4 mm ruuvin pätkät, joihin dremelillä näpertelin meisselihahlot päihin. A vot kui hyväst pelajaa. Ja niin... johtimien päissä ON johdinpääteholkit.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: sähköjen uusiminen?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.05.2010 7:30

Meillä on sitten Nortin kanssa tismalleen sama vika sähköissä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin