Sinisiä ajatukisa

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.04.2010 23:45

Kun olen lähes tulkoon kotoisin seitsämän sinen päästä, tulee väkisellä mieleen sinisiä ajatuksia. Veneeni sisusta on väritykseltään lähes kauttaaltaan sininen sisältä, sininen väri on pohjaväri, ei pohjamaali, sisällä. Veneen hytin sisälattiat ja pöytäryhmän penkkien rungot
ovat siniset, muuten mahonkipuu punaruskeana on hallitseva. Veneeni on teltassa ja veneen hyttitilat ovat hyvin tuuletetut niin kattoluukun kuin ovenkin kautta. Viime keväänä suoritin perusteellisen putsauksen ja hionnan kannella ja lakkasin sen suosimaani kyllästeen viimeistelyainetta hyväksikäyttäen kahdeksaan kertaan kannen ja hvytin mahonkiosat. Nyt tarkoituksenani on korjata kattoluukku ja sisäosan maalaus sekä tiskipöydän vaneri vaihtaa
umpimahonkiin. Tietysti, kuten normaalissa keväkunnostuksessa, poistan loputkin näkit ja naavat, mitä syksyllä pesulta paleltumispisteessä jäi tekemättä ja maalaan pohjan myrkkyvärillä, todennäköisesti hion rimoituksen pullistumia pois kyljestä ja maalaan ne, kuten paikkamaalaan muutkin rokot pariin kolmeen kertaan. Jos vaikutelma ei jää läikikkääksi, saa työt olla siinä kylkien osalta, mutta jos valkoinen pinta on läikäkäs, täytyy kylki maalata kokonaisuudessaan uudelleen. Veneen kattoluukun sisäpuolinen pinta vaatii myös puhtaanvalkoista niskaansa. Huomennna täytyy piipahtaa katsomassa, onko M.S. Koitto talvehtinut hyvin Tervasaaressa - alkaa tulla kesänkin siniset ajatukset vähin erin mieleen.
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.04.2010 14:03

Kävin eilen Koittoa katsomassa. Pikkasen fitittää viime kesäinen kokeilu ts. kiire. Minultahan jäi myrkkymaali miltei laittamatta pohjaan, puolikas purkkia ja silleen 8} . Eikä sitä syksyllä kylmissään tullut pestyä sitä pohjaakaan kunnolla - on meinaan talttahommia noin aluksi muutaman päivän ajan. 8\ 8\ Vai olisiko raadilla joku muu keino näkkien poistamiseksi vaivattomammin, sillä en usko oikein enää painepesurinkaan vaikuttavan. 8-|
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja ainur » 10.04.2010 23:26

Miekii alotin eilen puatin räpläämisen. Jatkoin huoltoa mikä syssyllä jäi kesken. Eli pa-puolen putkien vaihtoo ja sähköpiuhojen päivitystä. Tästä päästäänkin niihin "sinisiinajatukisiin" mitkä muuttui punasiinajatukisiin... Laitoin laturin piuhat kii...menin kattoo palaako latausvalo...palohan se, mutta virta-avain oli hupiasennossa ! Tuli heti mieleen et laturi sökö tai muutavastaavaa.
No onneks tänä bittivirtojen aikana apu löytyi nopeasti. Oli heräte piuha vikapaikassa...
Tementian piikkiin täytyy laittaa tämäkin juttu. Sillä eihän syssystä ole pitkäkään aika... :)
Ps. Eikä syssyyn ole enää pitkä aika... :-(
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.05.2010 22:16

Tänään olin koko päivän skrapaamassa. Hiontavehkeet oli kyllä mukana, samoin 40 m sähköjohtoa, mutta hiomapaperit jäivät verstaalle, samoin tikkaat. Skrapasin irtonaista maalia kyljistä ja kannesta päällimmäistä korkannutta kerrosta lakasta 8\ . Ilmeisesti oli korkannut jo osittain heti viime keväänä, koska allaolevat kerrokset olivat kunnossa Näin peräkannella. Keulakannelle en päässyt kun ei ollut tikkaita ja polvikin vähän vihoittelee. Peräpeili on tosi haalistunutta mahonkia, otan sen puulle, jotta edes joku paikka loistaa mahongin syvänä punaisena ja onhan peräpeili veneen kruunu, varsinkin kun kyljet on maalattu valkoiseksi. Täytynee irroittaa myös liukuva kattoluukku, se on ainut kohta veneessä, jota ei ole korjattu vuosien saatossa. Nyt se on pakko korjata, niin hapero se alkaa olla. Peräpenkin kanssa joutunee myös jonkinverran tekemään töitä, sillä onhan sen kestettävä parin kolmen miehen paino ainakin. Siis edellisten lisäksi tehtävänä on kylkien maalaus, myrkkymaali (en kokeile enää ;-) ) kannen ja hytin lakkaus.
Veikkaisin veneen olevan vesillä viimeistään toukokuun viimeisenä päivänä. Hyvä niin :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.05.2010 22:30

" Tänään olin koko päivän skrapaamassa. Hiontavehkeet oli kyllä mukana, samoin 40 m sähköjohtoa, mutta hiomapaperit jäivät verstaalle, samoin tikkaat..." - Donna28
On siinä miehellä asenne kohdillaan kun on vielä tässä vaiheessa kevättä tuommoisen haakuroinnin jälkeen ajatukset sinisinä - useimmilla ne ois patamustina.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.05.2010 22:39

Aina vain sinisemmiksi muuttuu, ei kai ne sinullakin niin patamustia ole ???
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.05.2010 20:17

Maksoin tänään jäsenmaksun, kokonaista kakskymppiä. Sen maksaminen varmistaa minulle kuulumisen joukkoon, jonka tarkoituksena on edistää ja mahdollistaa osaltaan kaikenlaista puuveneilyä. Tässä porukassa koetaan rikkaudeksi se, että mukana on soutuveneiden, purjekanoottien, purjesoutuveneiden, purjeveneiden,storbåtien moottoriveneiden jne. veneiden omistajia, joiden yhteisenä nimittäjänä on puuvene.
Aika erikoislaatuista porukkaa siis nämä puupaattien omistajat. Puupaattien omistajien yhdistys on Suomenlahden Puuveneilijät ry, nimi saattaa olla joidenkin mielestä erheellinen, sillä jäseniähän on Oulua ja Joensuuta myöten. Tämä yhdistys antaa jäsenilleen kohtuullisen hyvän lehden kolme - neljäkertaa vuodessa ja toimittaa myös puuveneveistäjien lehden kerran vuoteen jäsenistölleen. Suomen tunnetuin puuvenetapahtuma Meri Viapori on myös tämän porukan aikaansaannos. Oletteko kuulleet
Suomen Lasikuituveneilijöistä tai heidän tapahtumistaan, ette takuulla, koska eihän massatuotteilla ole sellaista arvoa kuin yksittäiskappaleilla, sellaisilla veneillä ja sellaisilla arvoilla, jotka herättävät sinisiä ajatuksia, voi vain olla tällaisia yhteenliittymiä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03.05.2010 21:11

8-|
Onhan meillä noita tapahtumia...
Jopa enemmän kuin .....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.05.2010 23:01

No joo, onhan teillä ja jopa enemmän, mutta ne ovat minusta enemmän sellaisia "caravaanareiden jutskia" vai mitä, sorry. 8}
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04.05.2010 7:42

Se on kyllä totta.
Puuvenetapahtumassa taitaa pääosassa olla se vene
kun muissa tapahtumissa saapumisen syy on enemmän sosiaalinen jossa itse veneet jää vähemmälle huomiolle.

Onhan sitä jotain merkkikohtaisia kokoontumisia kuituveneilijöilläkin jossa varmaan syynätään
enemmälti saapujien veneitä mutta ei luonnollisesti kukaan voisi edes järjestää / organisoida kaikille kuituveneille
tarkoitettua kokoontumistapahtumaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.05.2010 15:23

Totta, puuvenetapahtumissa on vene ykkönen, mutta kyllä se sosiaalinenkin puoli on myös
selvää tai no ei aina niin "selvää" sekään. :-) :-)
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.05.2010 23:16

Voihan kevät, en muista vastaavaa kevättä olleen ainakaan 32 -vuoteen täällä Kymenlaaksossa - tarkoitan tätä kylmyyttä ja vesi/räntä/lumisadetta. Hioin sen peräkannen viime reissulla auki, ja nyt on tullut jo kolmena päivänä vettä ja loskaa taivaalta, ei se pudas puu ainakaan nopeammin selvinne lakkakäsittelyyn, kuin jos olisin jättänyt sen tekemättä. Mahtaa imeä kosteutta sisäänsä kuin sieni, vaikka vene sinällään onkin telttakatoksessa - siis kyllä ne mustenee ne sinisetkin ajatukset näiden luonnonvoimien armoilla ollessa. 8\
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24.05.2010 22:37

Koitto on saanut taas nämä hiton kauniit ilmat olla rauhassa kuivumassa teltassaan, isännällä on ollut mukamas tärkeämpää tekemistä, kuten nyt esimerkiksi viime viikoon perjantantaina - olla Orrengrundissa riveämässä illansuussa. Oltiin menossa hakemaan rekvisiittaa sinisille ajatuksille Virosta, kun laivan kippari huomasi keulan vuotavan. Sama vanha vika toistui, johon ei Suomenlinnan telakalla jostain syystä saada otetta yhtenäkään keväkunnostuspäivänä, saati sitten talven varsinaisissa kunnostusprojekteissa, mikä viime vuonna ja edellisinäkin varmaan. Nyt sataa lotuuttaa taas ja välillä tulee kuin saavista kaatamalla, siis Koiton työt ei edisty pätkääkään !!! Alku keväästä olin optimistinen niinkin, että saisin veneeni veteeen jo toukokuussa, mutta tällä vauhdilla voisin kuvitella että Juhannuksena 8o ;-) Sekin olisi jo jonkinlainen ennätys, sillä vain kaksi kertaa olen saanut veneen vesille ennen Juhannusta, normaali laskuaikani on ollut heinäkuun alussa. Täytyy nyt toivoa vielä kuitenkin, että minun vapaa-aikani ja kauniit tuulettomat, kohtuullisen lämpimät säät kohtaisivat - se parantaisi mahdollisuuksia saada vene vesille vielä lähi viikkoina.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.06.2010 23:57

M/s Koitto on ollut jo kohta kaksi viikkoa vesillä. Vene ei vuoda, mikä on tärkeintä. Käytännössä veneilykauteni alkaa kuitenkin vasta heinäkuussa, niin kuin aina ennenkin. Tänään olin lähes koko päivän siistimässä venettä niin sisältä kuin ulkoakin. Lakkasin keittiöryhmän, hytin sivuseinät ja eilen asentamani uudet listat tuulilasin ympärille (siis tänään toiseen kertaan). Koitto on saanut vuosien varrella kaikenlaisia kolhuja ja niiden korjaamisen aika alkoi eilen, eihän sitä viitsi kavereita edes kaljoille kutsua veneeseen iltaa istumaan, jos vene on sisältä kuin hävityksen jäljiltä. Korjasin myös perän avotilan penkin, kun se pääsi repsahatamaan viiime kesänä kolmen äijän tultua sisään lähes yhtäaikaa pompaten penkin kautta sisään. Nyt sen pitäisi kestää myös arttu prkl:een (kiitokset muuten viimeisistä :) ). Lakkasin penkin kertaalleen. Lisäksi korjasin tukikaiteiden kiinnityksiä katolla, sillä osa kiinnityksistä oli mennyt ohi kattokaaren ja vuoti kiusallisesti vettä. Nyt ainakin osa kattovuodoista on korjattu !!! . Kiinnitin myös valomaston tukevammasti kiinni sekä
liitin maston sähköjohdot yhteen ja kas kummaa, sain ankkurivalon ja mastovalon pelaamaan niin kuin kaikki muutkin valot. Huomiselle illalle jäi vielä askareeksi saada tuulilasin pyyhkijä ja äänitorvi pelaamaan ja tietysti paikkalakkauksia siellä täällä sisällä.
Nyt on ainakin pikkuisen helpompaa suunnistaa kohti Meripäivien tapaamista, ettei tarvitse aivan silmiä päästään hävetä veneensä huonoa kuntoa ;-)
Donna 28 8}
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.06.2010 0:08

Aattelin etten tänään käy veneellä vaan teen laaatikoiden pohjalevyjä ja kansihenkilölle sitä lupaamaani peilikaappia mutta kun sain kapin liimailtua kasaan niin piti lähteä vähän cruisailemaan kauniissa kesäillassa pienimutka - kyllä ne laatikoiden levyt ehtii tehdä sitten joskus huonommallakin kelillä :-)
Siinä putputellessa siniset ajatukset oikein sinkoilivat...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin