Termari

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Termari

Viesti Kirjoittaja petrooli » 28 Huhti 2010 22:05

Mulla on volvon md 6 koneena ja siihen on värkätty jälkeenpäin lämmönvaihdin sydeemit muut termostaattia ei löydy mistään kuumempaa, säätämällä termari koteloa ja tulppaamalla yhden letkun saisin vissiin homman pelittämään mutta uskallanko tulpata letkun koska silloinhan ei olis mitään ohikiertoa vaan pumppu lykkäis painette siihen saakka kunnes termari aukeaa. siis mulla on kiertovesipummppuna jonssoni kumipyöräpumppu. Ruottalaisten marinointi ohjeissa neuvotaan ko, putki tulppaamaan mut niillä on sähköpumppu eli se ei painetta silleen kehitä. mietin vaan et onko mahdollista että paineen vuoksi vesi karkaisi esim. vesipumpun stefan välistä koneeseen.

tuolla ruotsi systeemi ja tulppa tuossa pakosarjan alla
http://www.drevia.se/bilder/fvkylprincip.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut petrooli, 28 Huhti 2010 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja nomakee » 28 Huhti 2010 22:20

petrooli kirjoitti:Mulla on volvon md 6 koneena ja siihen on värkätty jälkeenpäin lämmönvaihdin sydeemit muut termostaattia ei löydy mistään kuumempaa, säätämällä termari koteloa ja tulppaamalla yhden letkun saisin vissiin homman pelittämään mutta uskallanko tulpata letkun koska silloinhan ei olis mitään ohikiertoa vaan pumppu lykkäis painette siihen saakka kunnes termari aukeaa. siis mulla on kiertovesipummppuna jonssoni kumipyöräpumppu. Ruottalaisten marinointi ohjeissa neuvotaan ko, putki tulppaamaan mut niillä on sähköpumppu eli se ei painetta silleen kehitä. mietin vaan et onko mahdollista että paineen vuksi vesi karkaisi esim. vesipumpun stefan välistä koneeseen.

tuolla ruotsi systeemi ja tulppa tuossa pakosarjan alla
http://www.drevia.se/bilder/fvkylprincip.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
No nyt en ymmärrä ??? Onkos siinä koneen oman nestekierron tarkoitus pyöriä merivesipumpulla ( järvivesi meilläpäin). Korjaa jo olen väärässä, mutta se kumipyöräpumppu kierrättää ihan eri nesteitä kun termostaattia vaativaa koneen omaa jäähdytysnestekiertoa.
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja petrooli » 28 Huhti 2010 22:26

juu siinä on semmoinen tuplapumppu toinen glykolille ja toinen vedelle. systeemi on toiminu mutta kylmänä käy kone ja tosiaan modifioimalla termarikoteloa saisin siihen eri termarin mutta se vaatisi myös tuon ohikierron tulppaamisen...
Viimeksi muokannut petrooli, 28 Huhti 2010 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja nomakee » 28 Huhti 2010 22:27

Aivan 8-|
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja palonte » 29 Huhti 2010 11:59

Pari tarkentavaa kaivataan.
- Nykyisessä systeemissäsi, kun termari on kiinni, vesi kiertää.....(minne)?
- eli onko termarikotelossa "kuumalla puolella" joko ilmaus letkua paisariin tai ohituskiertoa takaisin lohkolle vai peräti molemmat.
- Onko termarissa itsessään ylipaine tms. venttiiliä/vuotoreikää yms.

Periaatteessa pumpun ja kaikkien tiivisteiden tulisi kestää pumpun kehittämä paine, kumirataspumppuhan ei tee painetta määräänsä enempää (siivet irtoavat seinämästä), mutta enpä itse ainakaan ehdontahdoin lohkoon ylimääräisiä paineita kaipaa.
Silloin systeemi yleensä toimii, kun pumppu kierrättää glykolia koko ajan. Termarin kiinni ollessa suoraan takaisin lohkoon (takaosaan/mahdollisimman ylös) ja auki ollessa lämmönvaihtimeen, josta paluu samoin em. paikkaan. Lisäksi olisi hyvä jos tässä "ohikierrossa" olisi ohut yhde paisarille mahdollisen ilman poistumista edistämässä.
Niin ja yleensähän pumppu on painepuolella, eli ajaa lohkoon painetta, joka sitten purkautuu termarin/ohikierron kautta takaisin pumpun imupuolle.

Mutta kaikenlaisia muitakin viritelmiä vesistöt päällään kantaa ja kaikki toimivat systeemithän ovat "oikein".
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja petrooli » 29 Huhti 2010 15:23

Tarkennuksia termari toimii nykyisin niin että kun on kiinni niin litkut kiertää ohikoneen osittain ja kun aukeaa se sulkee samalla ko ohikierron tyystin, ja kotelo on sen mallinen nyt että siihen ei saa termaria (kyselty tammer diisselit ja volvon edustajat) jos kotelsta pistaisin tuon ohikierron niin saisin asennettua normi termarin. mutta itte asiassa kun mietinkin niin saan kohtuu helposti tehtyä kierron paisariin että kiitoksia palonte:)

Vastaa Viestiin