Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 26 Huhti 2010 22:08
Käytetään purkkareissa.
Kestokaapas joku miten se toimii.
Lähinnä mietityttää mikä estää sitä sulkeutumasta
jos yrittää peruuttaa..?

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
JussiA
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25
Viesti
Kirjoittaja JussiA » 26 Huhti 2010 22:44
Yhtä tuossa viikonloppuna pyörittelin, siinä kyseisessä lavat ovat ainakin täysin vapaasti liikkuvat, mitään lukkoa ei ole. Eli pyörimisliike riittää pitämään sen auki, peruutettaessakin.
-
tuffarn
- Viestit: 168
- Liittynyt: 17 Loka 2007 20:49
- Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti
Kirjoittaja tuffarn » 27 Huhti 2010 06:55
Keskipakovoima.
-
palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Viesti
Kirjoittaja palonte » 27 Huhti 2010 12:16
Peruuttaminen isoilla tehoilla ei oikein taittolavalla onnistu, rauhallisesti kyllä. Purkkareiden kääntöominaisuudet on vähän toista kuin perinteisen fiskarin kaarto-ominaisuudet. Enomiehellä on n. 8 metrinen muovipurkkari, joka kääntyy n. 10m kokoisella alueella kun kääntää pinnan poikittain. Ei paljon tartte pakitella.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 27 Huhti 2010 14:19
Moro
Pari huomiota:
Taittolapapotkuri aukeaa pakilla "keskipakovoimalla" eli liikkeen jatkuvuuden pakottamana.
Lavat aukeavat joissain malleissa vasta kun antaa kunnolla kierroksia.
Taittolapapotkureitakin on erilaisia. Joku pieni vanhanaikainen kaksilapainen on onnettoman tehoton pakilla, mutta uudenaikaiset kolmilapaiset ovat jopa tehokkaampia kuin tavalliset kiinteät kaksilapaiset.
Purjeveneiden kääntymisestä huomauttaisin, että pulkkapohjainen eväkölivene kääntyy Palonten kuvaamalla tavalla, mutta esim Scylla, jossa on pitkäköli ja potkuri ja peräsin kölin takareunassa, kääntyy vain toiseen suuntaan pakilla ja sinnekkin vasta kun antelee vähän oikean sorttisia potkuja ja sopivan vauhdin. Oman lisämausteensa antaa vielä masto ja keulassa rullalla olevat Klyyvari- ja Kutteri-purjeet, jolloin vene kääntyy sivusuunnassa tuulipinnan määräämään suuntaan, ihan sama mitä tekee peräsimellä tai potkurilla.
Minäkin haaveilin sellaisesta kolmilapaisesta italialaisesta taittolavasta, mutta sen vaatima pitkittäinen tila silloin kun se on supussa olis tarkoittanut että potkuriaukko peräsimessä olisi katkaissut peräsimen melkein kahtia.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 27 Huhti 2010 17:58
Northling kirjoitti:Moro
Minäkin haaveilin sellaisesta kolmilapaisesta italialaisesta taittolavasta, mutta sen vaatima pitkittäinen tila silloin kun se on supussa olis tarkoittanut että potkuriaukko peräsimessä olisi katkaissut peräsimen melkein kahtia.
Nortti
Rupea haaveilemaan kääntölapapotkurista, ei tarvi pituussuunnassa tilaa!
Matti
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 27 Huhti 2010 18:40
Moro
Oon sitäkin miettinyt, mutta mites niissä se tekniikan toiminta sujuu?
Kääntölapa, joka vaatii sukelluksen lapojen säätöön on aivan turha.
Sen pitäisi toimia niin että purjehduksen ajaksi lavat saa käännettyä vastustamattomaan asentoon ja heti kun tarvitaan konevoimaa ne on oltava käyttöasennossa.
N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 27 Huhti 2010 20:02
lavat kääntyy erillisen akselin avulla, se säätöakseli menee vetoakselin sisällä. Joissakin, varsinkin pienissä ropeleissa vetoakseli toimii myös säätöakselina.
Taitaa vaan olla näihin pieniin sovelluksiin valmistajat aika vähissä.
Hundested Propeller A/S tekee Tanskassa noita säätölapasysteemejä 150hv alkaen.
http://www.hundestedpropeller.dk/?id=4177" onclick="window.open(this.href);return false;
Tommosiin paatteihin ovat säätölapavehkeitä tehneet.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
Ande
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Viesti
Kirjoittaja Ande » 27 Huhti 2010 20:19
Onhan noita vanhoissa pelastusveneissäkin, joten kyllä niitä pieniäkin jostain on pakko löytyä

E mare libertas
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 27 Huhti 2010 21:23
Just eilen sain tuollaisen kasattua lievän kiroilun ja yms... jälkeen
albin vegassa siis tuommoinen systeemi, kiva kun joutuu purkamaan koko härvelin että saa "talipksin stefat vaihdettua"
http://www.rodeorm.dk/pdf/manual/Combi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Viesti
Kirjoittaja riskila » 27 Huhti 2010 21:33
Onhan niitä Scyllaankin sopivia kääntölapapotkureita, jotka toimivat automaattisesti ja sopivat kiinteän potkurin tilalle. vaikkapa tässä
http://www.mepratuote.fi/index.php?mepra_id=416" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 27 Huhti 2010 21:44
Moro
Tuo Feather Stream on näköjään uusi tuote, ainakin mulle. Fiksu vekotin!
Ei taida putjetti kestää nyt, 2610,- tarkottaa aika montaa venekyltin kaiverrusta ennen kuin on kasassa kun verottaja ym. haluaa oman osansa.
Jos oisin vaikka lottomiltjonjääri niin kyllä vaihtasin heti, ei taida olla siitäkään pelkoa kun en oo koskaan lotonnut...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 27 Huhti 2010 21:47
no onhan hintaa! tuotahan pitäis jossain sukelluskellossa olla vartioimassa kokoajan.
-
riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Viesti
Kirjoittaja riskila » 27 Huhti 2010 21:55
Unohtui sanoa, että Mepratuotteen sivuilla on muitakin merkkejä ja muuallakin. Hinta on tietysti iso, mutta ne taittolapapotkuritkin ovat kalliita varsinkin kolmilapaiset.