Starttiakku

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01.08.2008 9:00
Paikkakunta: Ii

Starttiakku

Viesti Kirjoittaja tuikko » 20.04.2010 14:45

Paatissa Peugeot Indenor diisseli pata XDP 4.90(2112cm3). Ohjekirja suosittelee 120Ah akkua.
Nyt olisi kuitenkin akun uusimisaika ja tilan säästö mielessä kysynkin lähtiskö moottori käyntiin pienemmällä akulla vaikka 75, 88 tai 100Ah.

Terveisin

Timo

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttiakku

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.04.2010 23:57

Riippuu aivan siitä kuinka paljon joudut sahaamaan käyntiin:)

Lähteehän se nyt pienemmälläkin käyntiin muttei kestä varmasti hirmu pitkään jurnutella....
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

juusohuu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.07.2009 13:37
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Starttiakku

Viesti Kirjoittaja juusohuu » 21.04.2010 11:47

Mulla on sama moottori (jota olen kylläkin nyt vaihtamassa pois) ja siinä oli 75Ah akku jolla pärjäsi jos ajoi riittävän pitkiä matkoja starttauksen jälkeen, jotta ehti latautua. Välillä joutui sahaamaankin, kun otti polttoaineen suodattimesta ilmaa. Mutta 100Ah akulla pitäis pärjätä hyvin.
Juhani

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Starttiakku

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 23.04.2010 8:38

Moi,

Akun ah määrä ei ainoastaan ratkaise. Pienempi ah määrä riittää mainiosti jos ajat starttien jälkeen niin että akku kerkiää latautua.

Tärkeämpi on Ampeeri määrä jonka akku pystyy luovuttamaan startissa. Sitäkin on kahta standardia että vertailu olisi mahdollisimman vaikeaa.

Mitä ovat ampeeritunnit (Ah) ja
varakapasiteetti?

Ampeeritunti (Ah) on akun kokonaisvarauskyvyn mittayksikkö. Useimmiten Ah-määrä mitataan 20 tunnin purkausajalla. Akkua kuormitetaan vakiovirralla lämpötilassa +25 °C,
kunnes 12 V akun loppujännite on 10,5 V. Tuloa virta x purkausaika
kutsutaan akun kapasiteetiksi ja se ilmoitetaan ampeeritunteina.
Varakapasiteetti (R) ilmoitetaan minuutteina,ja se on se aika, jonka verran
akkua voi kuormittaa 25 A virralla,lämpötilassa +25 °C, ennen kuin jännite
putoaa arvoon 10,5 V.

Mitä tarkoittaa CCA?


[Cold Crank Amps, kylmäkäynnistysvirta,tarkoittaa sitä virtaa joka on käytettävissä
moottorin käynnistämiseen.Tavallisimmat standardit ovat EN ja SAE. Molemmat testit aloitetaan jäähdyttämällä akku lämpötilaan -18°C.EN-testissä akkua kuormitetaan sille
ilmoitetulla CCA-arvolla 10 sekuntia. Tämän kuormituksen jälkeen akun jännitteen pitää olla vähintään 7,5 V. Akun annetaan sen jälkeen levätä 10
sekuntia, ja sen jälkeen akkua kuormitetaan virralla, joka on 60 % alkuperäisestä
kuormituksesta, kunnes jännite on laskenut arvoon 6 V. Tämän vaiheen pituuden tulee olla vähintään 73 sekuntia. SAE-testissä akkua kuormitetaan sille
ilmoitetulla CCA-arvolla. 30 sekunnin kuluttua akun jännitteen pitää olla
vähintään 7,2 V.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vastaa Viestiin