Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja freq » 19.04.2010 7:37

Tästä petsaamisesta tuntuu olevan ties kuinka monta keskustelua. En kuitenkaan löytänyt niistä ihan sitä tietoa mitä kaipaan joten tässä taas yksi aihettava sivuava juttu lisää.

Mahonkipaatin runko on nyt puupinnalla. Sateenkaarivärin pellavaöljysekoitteet odottamassa varastossa. Poistetun petsilakka tms hirvityspinnan alta paljastui kuitenkin vähän kirjavuutta. Vanha mahonki on ajan saatossa vaalentunut voimakkaasti ja eri aikoina laitetuilla paikkapaloilla on suht voimakkaat sävyerot. Pari uutta palaa tuli tänäkin keväänä askarreltua. Lisäksi haluaisin rungolle tumman mahongin sävyn.

Mikäli mahdollista niin pitäisin lakan lakkana enkä sotkisi petsiä siinä vaiheessa mukaan.

Toimiiko homma jos:
1) Sekoitan pellavaöljyyn petsiä
- mitä ja mistä?

2) Kyllästän paatin niin monella kerroksella pö:tä kuin saan sen imemään
-odotan vain pari päivää ja:

3) Vedän pellavaöljyn päälle kerroksen Impregiä
- pö:n pinnan kuivumisaika ja kaupungin talvisäilytysaikataulut...

4) Lakkaan parin päivän kuivumisen jälkeen
- Mikä on hyvä lakka tämmösen kikkailuratkaisun kanssa missä on pö:t pohjalla ja impreg päällä?

5) Meikkaan lakkakerrosten välissä jollain suht sopivalla maalilla tai petsilakalla muutamia karuja kohtia
- mm. vanhojen paikkojen saumat ja ruuviupotukset ovat valkoisena loistavaa epoksi tjsp liimaa.

Onko tässä tuhon resepti vai onnistumisen mahdollisuuksia? Vinkkejä? Erityisesti tähän kikkailukyllästämiseen sopivan petsin ja lakan valinta askarruttavat.




ps. Tää on tää projekti mikä jätettiin kuivumaan talven yli ( http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... 72&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; ).

freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja freq » 20.04.2010 23:29

Ilmeisesti tällä suunnitelmalla uskaltaa edetä kun kukaan ei suuremmin älähtänyt :))

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Pellis » 21.04.2010 0:44

Kyllä pellavaöljyyn voi petsiä sekoittaa, mutta ehkäpä vasta tuohon impreg kerrokseen ja levittää tasaiseksi sienellä. Hempelillä on jokin oma "mahonkin punainen" aika kaupallisen punainen sävy, jonka voi lorauttaa suoraan tuon impergin sekaan. Jos heti ensimmäiset vetää sävyttäen niin tulee kovin tunkkaisen, vähän vasurilla maalatun näköinen.

Impregin päälle voi vetää mitä vain kunhan antaa kuivahtaa hieman enemmän kuin tuo 2 päivää. Vähän se voi hikoilla läpi. Jos käytät polyuretaani tai alkydilakkaa, niin ohenna reippaasti noin 50/50 pari ensimmäistä kerrosta. Sitten ohennetta sen verran että on hyvä lakata. Öljylakkoja ei niinkään ohenneta, ellei ohjeessa lue ja osa niistä vedetään jopa puolikostean kyllästeen päälle (sateenkaarivärit, uula). Huonompi puoli öljylakoissa on reippasti yli vuorokauden mittainen ylilakkaus aika...lukuunottamatta niitä välimallin öljylakkoja kuten Rylandin Fast (PU-PÖ lakka).
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.04.2010 6:05

Mitä syvemmälle petsin saa puuhun sitä parempi ja aidompi syvyysvaikutelma eli jos sen haluaa laittaa pellavaöljyn yhteydessä niin sitten niin tai petsauksena raakapuulle ja muut ärhäpit päälle. Useimmat spriipetsit kuitenkin osittain kiteytyvät pööseoksessa ja sävystä ei tahdo saada toivotunlaista. Lisäksi ziljoonaan kertaan petsauksen päälle sivelty pöökerros tavallaan kuluttaa sävyä ja vie sitä, näin olen päätellyt, syvemmälle puuhun...
Mikäli muistan oikein Hardinin vesipetsijauhe sulaa täysin pöössä joten sen käyttöä kannattaa harkita tietyillä varauksilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Pellis » 21.04.2010 22:33

Aivan V-M. Itse olen petsillut öljyllä vain huonekaluja. Tosiaan, ehkäpä viimeinen kerros silkkaa öljyä syventää sävyä. (Puuaineksen tosin pitää olla melkoisen tasalaatuista ja hyvin hiottua). Itse tyytyisin ajan patinaan eli vain aito puun väri. Teknoksen aspergol ja sinkkinaftetaatti ovat muuten "terranneet" kivasti juuri kyllästästyksen alla olevaa mäntyrunkoa. Liekö sitten lopullisesti lahoa... :-)
Oksa on puun kukkanen.

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Ana » 22.04.2010 9:52

En tiedä olenko ymmärtänyt väärin ja paremmat saavat nyt korjata, mutta minua ohjeistettiin että ainakin tuo rylardin petsi sulkee pintaa jonkun verran. En sitten tiedä miten tuo vaikuttaa siinä vaiheessa kun tuon päälle aletaan laittaa kyllästettä? Tämä ainakin omassa projektissani tulee niin että kyllästän ensin pööllä ja tämän jälkeen petsaus, sitten defenderi ja lakkaus. En ole vielä päässyt projektissani siihen vaiheeseen joten kokemusta ei ole. Tuolta ruattin foorumilta olen kuitenkin lueskellut että petsaavat paljon ennen kyllästystä. Tuollaisesta sekoittelusta en tiedä. Ainakin kun katsoo kuinka nuo omat veneen osat joita olen kyllästellyt ovat imeneet aika epätasaisesti tuota öljyä, niin tuossa voi mielestäni tulla myös petsiin sekoitettuna aika epätasainen jälki. Eli ne kohdat jotka imevät enemmän tulevat tummemiksi ja taas ne kohdat jotka eivät ime öljyä niin paljon jäävät vaaleammiksi. Petsauksessa on kuitenkin ideana se tasainen väri kauttaaltaan.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.04.2010 10:06

Totta kait petsejäkin on erilaisia ja osa niistä tekee jonkinlaisen pinnan. Parhaiten ja syvimmälle puuhun saa vietyä vesiohenteiset petsit ja täysin matat spriipetsit esim. vaikkapa Pömpel. Vesiohenteisten ulkokäytössä vanha konstina veteen lisätty on ammoniakkia jolla on saatu parannettua uv-kestoa huomattavasti . Ja oma osansa suojaan antaa myös päälle laitetut lakkakerrokset.
Minä olen petsaillut paljonkin Herdin vesiohenteisella ja kyllä tuo ammoniakki kieltämättä parantaa uv-kestoa.
Mutta petsauksessa on muistettava että mitä tummempi sävy niin sitä huonommin se kestää oli petsi mitä vaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja freq » 22.04.2010 21:44

Tota ammoniakkikikkaa en tiennytkään. Olin muutenkin siinä uskossa että ihan perus vesipetsillä ei kannattaisi petsata nopean vaalenemisen takia. Omat petsaamiskokemukset kun nekin rajoittuvat huonekalujen kanssa puuhaamiseen.

Mutta mutta... Ehkä sitä sittenkin voisi tehdä sen petsauksen erikseen vesipetsillä. Ainakin mahdolliset roiskeet petsin rajoissa saisi hiottua näppärästi pois jos tekis noin. Olin ajatellut laittaa sitä petsiä lähinnä runkoon ja jättää muita osia ihan vaan lakalle. Petsauksen ideana on osittain vähän häivyttää rungon tummuneita kohtia mitkä loistavat vaaleasta mahongista turhankin silmiinpistävästi.

Jos se petsi kuluu siinä öljytessä liikaa pois niin kai sitä uskaltaa johonki pö:n loppukerrokseen laittaa pikkasen väriäkin sekaan. Veikkaisin.

Onko tolla ammoniakilla joku vakio sekoitussuhde vai mainitaanko siitä petsipurnukoitten kyljessä? Sitä pitänee ostaa apteekista?

Kiitos taas. Ekaa kertaa tässä ollaan mahonkipaattia kunnostamassa eli lähes kaikki yksityiskohdat on epäselviä =)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.04.2010 22:01

Eipä siihen ammoniakkimäärään taida olla mitään varsinaista ohjetta se kun on niitä vanhoja kikkoja. Mulla se määrä on ollut "kohtuullinen löräys ja sen pitää haista kans"...
Jos kuitenkin lähdet petsaamaan mahonkia (sehän on suht tummaa) luottaisin kuitenkin enemmän spriipetsiin. Mahongin väriä tasaa kyllä kyllästyskin ja sitten sen jälkeen uv-valo mutta jos sulla on siellä vaikkapa khayaa ja hondurasia sekaisin niin hankala niitä on saada tasavärisiksi pidemmällä aikavälillä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja freq » 03.05.2010 13:52

Nyt tää menee kyllä uusavuttomaksi mutta mistä päin pääkaupunkiseutua tota spriipetsiä löytäisi ja millä nimellä?

Olen nyt ravannut ties kuinka monessa putiikissa ja myyvät vaan ei-oo:ta tai tyrkyttävät jotain huonekaluihin suunniteltua kuultomaalia mikä äkkiseltään tuntuu epäilyttävältä valinnalta.

Spriipetsi kuulostaa tosiaan muuten hyvältä idealta kun toi interwebsin maailma tiesi kertoa, että sillä on parempi tarttuvuus jos pohjalla on vähän vanhoja lakanjämiä tai muita epäpuhtauksia. Tässä projektissa on kuitenkin jotain satunnaisia vanhoja tahroja jossain päin jäljellä. Enempää en kyllä suostu sitä runkoa hiomaankaan tai skrabaamaan. Menee kohta viilun paksuiseksi koko paatti....

Tosiaan toi ongelma on just se että rungosta löytyy sekä hondurasia että khayaa. Kuvittelisin petsaamisen auttavan niiden tasoittamiseen edes vähän.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.05.2010 14:05

Moro

Mistä tahansa Hempel tuotteita myyvästä vene ja maalikaupasta.
http://www.hempel.fi/internet/inefi_dat ... _09600.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja freq » 03.05.2010 15:08

Kiitos. En kyllä tajua miten en oo löytäny tota omin nokkineni. Perhanan puusilmäminä :D

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.05.2010 19:41

Moro

Voin paljastaa sulle salaisuuden, jos lupaat ettet kerro kellekkään?
Käytän sellaista huippusalaista amerikkalaista mm. FBI:n suosimaa hakuohjelmaa, sen nimi on google.
Edellisessäkin tapauksessa latasin tuon salaisen etsintäohjelman koneelleni ja kirjoitin hakukenttään hempel spriipetsi ja tuloksena oli tuo ym. linkki.

N :))
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matias1953
Viestit: 32
Liittynyt: 18.05.2006 20:43
Paikkakunta: Helsinki, Rantasalmi

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja matias1953 » 04.05.2010 6:11

Kirjovärit Oy:n maahantuomat italialaiset Tingilegno petsit olen todennut kelvollisiksi. Petsi toimitetaan tiivisteenä joka voidaan ohentaa halutun vahvuiseksi esim. Sinolilla.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Petsi kyllästämisen yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04.05.2010 10:27

Petsin sekoittaminen kyllästeseen ei ole mielestäni hyvä ajatus sen takia että sävyn halitseminen on pirullisen vaikeaa. Olen itse vetänyt yhteen veneeseen ja sitten irto-osiin petsin kyllästeen seassa ja totesin, että se on huono valinta. Veneeseen sävy jäi lian vaaleaksi ja jouduin joka tapauksessa petsaamaan päälle erikseen, irto-osissa väristä tuli omaan silmääni vähän riettaallisen tumma.

Parhaita venepetsejä ovat minusta Tampereen Lakkavalmisteen petsit, joita saa samalla tavalla tiivisteenä kuin noita Kirjovärin myymiä.

http://www.lakkavalmiste.fi/teollisuus/35/Petsituotteet" onclick="window.open(this.href);return false;

Nuo Colorbindit on hyviä, värikartassa on aidonnäköisiä sävyjä ja parasta on että niitä ohennetaan tärpätillä, eli eivät vierasta kyllästettyä pintaa. Noissa on ihan pikkuisen myös jotain sideainetta mukana, eli petsi tarttuu aika hyvin myös pikkuisen likaisen pinnan päälle tai jopa vesihiomapaperilla hiotun lakan päälle. Tällä ei siis tule helposti niitä ikäviä läikkiä joita toisinaan tulee jos vesi- tai spriipetsi ei tartu tasaisesti alla puussa olevien kyllästeenjämien kohdalle.

Pekka

Vastaa Viestiin