Vanha loki käyttöön

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Fiskari61
Viestit: 43
Liittynyt: 02.06.2009 13:38
Paikkakunta: Mynämäki

Vanha loki käyttöön

Viesti Kirjoittaja Fiskari61 » 23.03.2010 22:26

Sain haltuuni vanhan Seafarer merkkisen lokin. Siinä on solmunopeus ja mailimatka mittarit. Samannäköinen vaalea pömpeli kuin Seafarer 3 kaiku. Käyttöönoton esteenä on puuttuva anturi. Minkälainen sen pitää olla ja mistäköhän sellaisen löytäisi? Käykö uusi, vai pitääkö etsiä vanha? Vekottimessa on trim-nappula, eli saako sillä kalibroitua nopeudet kohilleen jos jonkun signaalin siipipyörästä saa vai?

Ihmettelee, Fiskari 61

ari nieminen
Viestit: 146
Liittynyt: 16.07.2008 13:35
Paikkakunta: helsinki

Re: Vanha loki käyttöön

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 23.03.2010 22:41

Mulla taas ois johdoton seafarer 3. Kaikuanturi on mutta sähköt on katkaistu jotenki ettei siihen tule kuin virta jos löytää oikean johdon.

Avatar
Fiskari61
Viestit: 43
Liittynyt: 02.06.2009 13:38
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Vanha loki käyttöön

Viesti Kirjoittaja Fiskari61 » 23.03.2010 23:04

Noista NASAn kaikuantureista aina mainitaan että ne käy heittämällä vanhaan Seafareriin. Lokiantureista sensijaan ei saa mitään tolkkua, että käykö ne ristiin eri vehkeisiin. Tämä mun loki kyllä herää kun saa virtaa, mutta anturi puuttuu....

Fiskari 61

Avatar
Fiskari61
Viestit: 43
Liittynyt: 02.06.2009 13:38
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Vanha loki käyttöön

Viesti Kirjoittaja Fiskari61 » 31.03.2010 8:59

Jaaha, vaikeaksi menee lokin käyttöönotto. On tämä pömpeli kuulemma joku 70-luvun harvinainen malli. Ei ole siipipyörää, vaan anturissa kaksi napaa joiden avulla vauhti mitataan sähköisesti (doppler). Ei taida anturia löytyä...

Fiskari 61

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha loki käyttöön

Viesti Kirjoittaja mjy » 12.04.2010 9:24

Minulla oli tuollainen loki yhdessä veneessä aikanaan.
Siihen kuuluu pohjan läpi menevä anturi, jonka pinnassa on kaksi niittiä muistuttavaa nastaa muutaman sentin päässä toisistaan. Anturi piti lisäksi laittaa niin että nastat ovat veneen keulasuunnassa.
Ja toi toimintaperiaate perustui muistaakseni suolaisen veden kykyyn johtaa sähköä,
ja tästä syntyvään jännite-eroon noiden nastojen välillä, johon vielä nopeus jollain tavalla vaikutti (?).

Toi trim asento tarkoitti sitä, että sillä saatiin näytölle pienet nopeuserot nykyiseen nopeuteen nähden, muistaakseni luokkaa +/- solmu, jolloin esim purkkarin purjeiden trimmauksen vaikutuksen näki heti lokin suuremmalta skaalalta.

Ja lopuksi, heitä sillä vesilintua tai arkistoi museoon, ei se lähes uutenakaan toiminut kunnolla kuin "hyvinä päivinä"

Avatar
Fiskari61
Viestit: 43
Liittynyt: 02.06.2009 13:38
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Vanha loki käyttöön

Viesti Kirjoittaja Fiskari61 » 12.04.2010 23:57

Joo, just tommoinen se "doppler-systeemi" loki tämä on. Kiitoksia kallisarvoisista käyttäjäkokemuksista, samansuuntaisia olen lueskellut maailmalta. Eli ei niin tarkka systeemi, mutta nykyään melko retro pömpeli. Laivoissa taitaa nykyäänkin olla lokit samalla periaatteella ilman propelleja, ilmeisesti kuitenkin tarkkoja vehkeitä.

No, tarkkuus ei ole mulla päätavoite, ennemmin nostalgia. Pärjään ilman tällaista lokiakin, mutta kun se vaan sopisi niin mainioisti tuohon 60-lukulaiseen interiööriin. Voihan sen mykkänäkin ottaa mukaan, mutta hienompaa olisi jos viisari arpoisi jotain nopeuksia. Toivottavasti löydän jostain tuon anturin, ei tunnu löytyvän briteistäkään. Sääli ettei sulle mjy jäänyt tuota anturia autotallin hyllyyn....

Fiskari61

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha loki käyttöön

Viesti Kirjoittaja mjy » 13.04.2010 9:25

Kyllä varmaan realistinen lähtökohta on se, että vaikka löytäisitkin sen anturin niin et saa tota laitetta toimimaan.

Jos avaat sen kopan niin näet että se on toteutettu 70-luvun erilliskomponenteilla ja siinä on lukuisa määrä mm elektrolyyttikondensaattoreita, jotka ovat sata varmasti jo kuivuneita.

Minulla tuo lopetti kokonaan toimintansa ja hommasin siihen silloin kytkentäkaavion, jonka avulla sain sen korjattua auttavasti, elektroniikkaihmisenä otin sen haasteena mutta oli vähän liian haasteellinen laite viritettäväksi, vaikka olikin tarpeelliset mittalaitteet käytettävissä.
Viime kädessä ongelmaksi tuli lämpötilasta johtuva ryömiminen, jota en saanut kunnolla hallintaan. Niitä viritys trimmereitä tuossa nimittäin riittää.

Aikaa tästä on jo 25 vuotta ja koko komeuskin meni aikanaan veneen mukana eteenpäin.

Vene oli vuosimallia 1974 ja lentokapteenin alunperin tilaama, siinä oli mm bendixin sähkökompassi, joka toimi aivan erinomaisesti

Vastaa Viestiin