Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Maalis 2010 17:07
Konekoppa ja uusi etulaipio olisi kaikinpuolin valmiina ja pohjalakattuna.
Tarkastelin tuossa tämän kevään rakentelubudjettia ja yllätyksekseni eurolaarista näky pohja hämärästi alimmaisten setelien läpi, joten jostakin täytyy ruveta karsimaan...
Ensimmäisenä tuli mieleen äänieristys jota voi petrailla sitten kun laarissa on enemmän täytettä...
Tohottelin nestekaasulla 9mm vanerirunkoon 2 kerrosta teollisuuskivihuopaa ja sisimmän kerroksen sitten alushuopaa = n. 12mm raskasta massiivitavaraa. Harjaan alushuovasta irtovan kiviaineksen pois ja sidon sen pinnan jollakin öljymaalilla että siihen tarttusi sitten tähän hätään paras mahdollinen eli halvin mahdollinen n 30mm äänieristysmatto kiinni. Tai jättäisi tässä vaiheessa kokonaan laittamatta...

-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 13 Maalis 2010 21:47
Se on tuo butjetti joka aina pettää, silloin on pakko keksiä joku innovaatio, jolla taas menee jonkin aikaa eteenpäin - se kun ei auta vaikka laaria pöyhisi. Itsensä pettämistä kaikki tyyni. Valitettavasti tuttua.
Donna 28
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Maalis 2010 19:57
Samat kattohuovat sinne olisi tullut pohjalle vaikka tämän kevään budjetissa olisi kymppitonni jäljellä...
Vuorasin tässä kerran asiakkaan keppiveneeseen konekoppaa ja hän halusi siihen parasta ja uusinta uutta ääneneristysmateriaalia eli valkoista melutonta. Pettymys oli kauhea kun eristys ei ollut juuri vanhaa rouhevaahtomuovia kummempi. Hommaa pohdittiin ja revittiin eristeet irti ja tohotettiin kusilaitukoppaan alustaksi 2 (vai oliko niitä vain yksi?) kerrosta kattohuopaa ja sitten uudet meluttomat päälle. Sitten sitä saatiinkin oikein kaksissa tuumin ihmetellä että ompas muuten perhanan hyvä äänieristys tässä veneessä...
Mulla nyt jää muut materiaalit tähän hätään laittamatta mutta silti mutu sanoo että vene on siitä huolimatta hiljaisempi kuin koskaan.
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 14 Maalis 2010 21:17
Mulla on millistä melustoppia n. 30 m, jos jotakuta kiinnostaa, on sellasta kumimaista ainetta, väri keskiharmaa. sitä käytetään vaahtomuovin kanssa paljeovien molemmin puolin, kun tavoitellaan n. 30 dB äänieristystä, tosin senkin vaikutus on pieni, sillä ilmatila kerrosten välissä on jo sinällään eristävä, kunhan on huokoista ja kovaa vasta-aineina. Omassa kopassani olen sitä käyttänyt, mutta en korvakuulolla osaa sanoa, onko se hiljaisempi tai äänekkääpi kuin entinen.
Donna 28
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Maalis 2010 22:52
Pääsin tänään värkkäämään oikein aamusta asti omaa venettä ja maltoinkin jatkaa puoli kymmeneen asti hiukan venytettyjä lakisääteisiä taukoja lukuunottamatta.
Etulaipio on hepissä parilla dyckertillä, konekoppa hiimailtu kohdilleen stoppareineen, kuskin penkki alustavasti paikoillaan, kojelaudan (siis karttapöydän) runko lakkausta vaille valmis, pentterin z-runkotolppa tehtynä, 45mm rosteriruuvi kierrettynä vasemman käden etusormen läpi, päävirtakatkaisijan jalka tehtynä, ruuvi poistettu sormesta ja vielä jotakin muuta pientä mikä ei tule mieleen.
Jatketaan joskus ensiviikolla jos ehtii

-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Maalis 2010 21:43
Kerrassaan hieno löytö - kokonainen 4mm khayavaneri joka on ollut suojalevynä paksummille vanereille - taidan käyttää virheettömät osat siitä "viiluna" mittaritaulussa sekä kartta- ja tiskipöydässä

-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 22 Maalis 2010 21:59
Laitoin kannen tiskipöytään isomman remontin yhteydessä mahonkivaneerista, liekö ollut ´khayaa, kyllästin sen pinnan ja vedin lakan päälle. Peen pösilö, kyllä sen tiskialtaan kannen olisi pitänyt olla umpipuuta tai sitten lakkasin liian vähän, sillä nyt se on pienen pientä mustaa pistettä täynnä. Meinasin sen pinnan vaihta umpimahonkiin kevätremontin yhteydessä, sillä niin syntisen näköinen se on tätä nykyä ja vielä sekin, että kun sen alla oleva kaapisto on umpipuuta ja näkyviltä osiltaan mahonkia, vuodelta 56, ei kannen kuulu olla vaneria, vaikka se olikin halpaa

Siis puhun nyt Koitostani ja sen tiskialtaasta. 8\
Donna 28
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 22 Maalis 2010 22:03
Dejah Thoriksen kalustezydeemikin meni uusiksi kun kävin tänään viemässä energiajätekuorman jätteenkäsittelylaitokselle mutta siitä tarkemmin ao. osiossa kunhan saan jotain aikaiseksi niiden tiimoilta...
Tätä vielä ootellaan ?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2010 11:34
Jos homepisteet on siinä lakan pinnassa niin sulla on huono ilmanvaihto veneessä mutta jos ne on siellä vanerissa lakan alla niin kosteus on tainnut tulla vanerin läpi altapäin ja pilkuttanut vanerin lakan alta

tai sitten ne on väärään paikkaan livahtaneita auringonpilkkuja... En tiijä....
Kun haen vaneria verstaalle "jotakin varten" niin poikkeuksetta ruiskutan levyt molemmin puolin jollakin pohjusteella ennen kuin laitan ne telineeseen odottamaan käyttöä joka voi olla heti tai 5 vuoden kuluttua viimeisillä palasilla. Aivan sama mikä tai mihin tarkoitettu vaneri on kyseessä... Homma ei vie montaa ylimääräistä minuuttia eikä killinkiä mutta eipähän ole koskaan tarvinnut kärsiä homeongelmasta...
"Tätä vielä ootellaan ?" - Notikka
Kalusteiden teko alkaa varmaankin pääsiäisen aikaan ja sitten näkee muuttuuko tuo kaatisidea ns. lihaksi vai muuttuuko koko suunnitelma aivan toiseksi kuten huolella suunnittelemalla tuppaa käymään - ainakin mulla

-
jukkan
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Viesti
Kirjoittaja jukkan » 23 Maalis 2010 13:52
Miten ohjaamon luonne ja tyyli tarkoin jäsennetään ? Onko tarkka tyyli tiedossa jo ?
- aito fiskari mummola, verhoineen ?
- hi tec, star trek ohjaamo, vilkkuvaloineen ?
- buduaari, itämaisia mattoja, plyyshiä ja nappeja ja pehmusteita sekä suitsukkeita ?
- helppohoitoinen pvc pinnoite, fläkit ei näy.
- tms. perusidean poikasta onko esiintynyt ??
Ajattelin tossa vaan tällaisia, kun itse kokolattiamattoa avoveneeseen leikkelin...
-
manteli
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja manteli » 23 Maalis 2010 14:41
Veli-Matti ja PVC...

jos ei nyt sentään

-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2010 15:03
Karun tyylikäs ja yksinkertainen sisustus kahdelle ilman mitään krumeluureja ja pitsejä

. Perusmateriaali on koivupintainen sekavaneri petsattuna samanväriseksi kuin takalaipion peilit;
Alunperin oli tarkoitus että sisälle tuli aivan minimimäärä "jalo"puuta ja nekin lähinnä semmoisiin kohtiin jossa niiden käyttö on jotenkin muuten järkevää kuin värin tai itse materiaalin takia mutta tuo jätelavalta pelastettu khayavaneri sotki hieman suunnitelmia
Ei se pvc olisi ollenkaan paha jos on mieltynyt siihen - kettuako tuo muille kuulee miten oman veneensä sisustaa - mutta ei ole minun juttu, edes veneessä

-
manteli
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja manteli » 23 Maalis 2010 15:15
Oops perhana, taas mun likainen vanhenevan miehen, mielikuvitus teki tepposet, mä kun "luin" et V-M pukeutuu siihen pvc:n... sori

-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2010 15:24
Juu ei mitään - mitenkäs se nyt menikään; "Kaikkea pitää kokeilla paitsi....."
