Automaatti vai autosulakkeita?
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Soon salamaniskun takia
Salama kun harvemmin iskee +puolelle, niin erikois-salama-sulakkeilla pystyy estämään jännitepiikit
ja pysyy CD-soitin kunnosa ! Kyllä näin on jämpti.
Salama kun harvemmin iskee +puolelle, niin erikois-salama-sulakkeilla pystyy estämään jännitepiikit
ja pysyy CD-soitin kunnosa ! Kyllä näin on jämpti.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Jep.Ja niitä erikoissalamasulakkeita valmistaa Warning & Caution corporation ameriikassa
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Aivan hyvä siirto vaihtaa tälle puolelle.
Notrealin kysymyshän oli, miksi hänen veneessään on tuplasulakkeet ja sanoin/tarkoitin hänellä aluksessaan olevan hyvin ja perusteellisesti asennetut sähköjärjestelmät.
Keskustelussa olen myös viitannut NSB työvene "määräyksiin", mitä oletin tuossa Notikan veneessä käytetyn.
Missään vaiheessa en ole väittänyt muita asennustapoja vääriksi!!!
Ja kuten aikaisemmin sanoin en ole asiantuntija sähkötekniikassa, mutta määrättyjen tosiasioiden ja vaatimusten kanssa on tultava toimeen ja hyväksytyksi saamiseksi.(viittaan em. määräykset)
Notrealin kysymyshän oli, miksi hänen veneessään on tuplasulakkeet ja sanoin/tarkoitin hänellä aluksessaan olevan hyvin ja perusteellisesti asennetut sähköjärjestelmät.
Keskustelussa olen myös viitannut NSB työvene "määräyksiin", mitä oletin tuossa Notikan veneessä käytetyn.
Missään vaiheessa en ole väittänyt muita asennustapoja vääriksi!!!
Ja kuten aikaisemmin sanoin en ole asiantuntija sähkötekniikassa, mutta määrättyjen tosiasioiden ja vaatimusten kanssa on tultava toimeen ja hyväksytyksi saamiseksi.(viittaan em. määräykset)
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02.05.2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Lueskelin tuolta: http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... _24.htm#12" onclick="window.open(this.href);return false; tyäveneohjeistoa ja sieltä suora lainaus:
12.5. Kaapelit on varustettava oikosulkusuojalla, joka kytkee pois virtapiirin kaikkinapaisesti oikosulkutilanteessa. Maksimi laukaisuaika on 5 sekuntia. Lisäksi kaapeli on varustettava ylikuormitussuojalla.
Pitääkö em. tulkita niin, että virtapiirissä pitää olla sulake + ja - johdossa? Onko oikosulkusuoja = ylikuormitusssuoja = sulake?
12.5. Kaapelit on varustettava oikosulkusuojalla, joka kytkee pois virtapiirin kaikkinapaisesti oikosulkutilanteessa. Maksimi laukaisuaika on 5 sekuntia. Lisäksi kaapeli on varustettava ylikuormitussuojalla.
Pitääkö em. tulkita niin, että virtapiirissä pitää olla sulake + ja - johdossa? Onko oikosulkusuoja = ylikuormitusssuoja = sulake?
Ilkka
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04.05.2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
No, joo, eli läksi mopo käsistä ja asia meni parlamenttihommiksi..
Jatkampa samalla linjalla..
Sähkö on sitä, että elektronit liikkuu paikasta toiseen. Alkuperäisen väärinkäsityksen mukaan sähkö liikkuis plussasta miinukseen, mutta oikeasti elektronit liikkuu miinuksesta plussaan. Tässä on ahistuksen paikka!
Sähkö laitetaan liikkumaan johdossa. Johdon toisessa päässä on plussa ja toisessa miinus. Plussa ja miinuspäässä on typillisesti akku tai muu energialähde, kuten laturi.
Johdon matkalle monasti laitetaan kytkin ja joku toimilaite, vaikkapa pumppu. Johto-kytkin-pumppu-johto muodostaa virtapiirin. Kun johto on yhtenäinen ja kytketty, kulkee systeemissä virta, pumppu pyörii ja homma pelaa. Virta on sama koko systeemissä. Ei ole mitään plussapuolta ja miinuspuolta, on vain yksi virtapiiri!!!!!
Risto
Jatkampa samalla linjalla..
Sähkö on sitä, että elektronit liikkuu paikasta toiseen. Alkuperäisen väärinkäsityksen mukaan sähkö liikkuis plussasta miinukseen, mutta oikeasti elektronit liikkuu miinuksesta plussaan. Tässä on ahistuksen paikka!
Sähkö laitetaan liikkumaan johdossa. Johdon toisessa päässä on plussa ja toisessa miinus. Plussa ja miinuspäässä on typillisesti akku tai muu energialähde, kuten laturi.
Johdon matkalle monasti laitetaan kytkin ja joku toimilaite, vaikkapa pumppu. Johto-kytkin-pumppu-johto muodostaa virtapiirin. Kun johto on yhtenäinen ja kytketty, kulkee systeemissä virta, pumppu pyörii ja homma pelaa. Virta on sama koko systeemissä. Ei ole mitään plussapuolta ja miinuspuolta, on vain yksi virtapiiri!!!!!
Risto
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Olen kyllä rauhallisin mielin asian suhteen kun reilusti yli 20v on sähkötöitä tehnyt.matti kirjoitti:Pellamo, älä huolestu, kyllä ne sähköt toimii siten "perinteisesti" rakennettuna- siis yksinapaisilla kytkimillä, pääkytkin +puolella, samoin sulakkeet.pellamo kirjoitti:Kelluu se mullakin koko järjestelmä....kesällä
Monta juttua nyt kyllä kaivelee mieltä.....ja ankarasti
Tosin ne sulakkeet voi olla myös -puolella, silloin on molemmin puolin kuluttajaa noin yhtä monta liitosta.
Se työvenenormi on niinkuin vyö ja henkselit.
Matti
Siinä sivussa useita Puu- Rauta- Lasikuitu- ja vain 2 alumiinipaattia sähköistänyt "normaali" suojauksin eikä ongelmia ole tullut vaikka aina olen painottanut "asiakkaalle" että soittaa heti jos jotain tulee!
Osa paateista joihin olen sähköt tehnyt ovat kyllä myös ihan ansaitsemistarkoituksella liikenteessä eikä niissäkään ole tuplasulakesysteemiä.....
Enkä minäkään Simon väitä että NSB-normien mukaan tehtynä tapahtuis mitään väärin mutta turha on turhaa...maallisissa vehkeissä.
Tietysti voitais laajentaa keskustelu vielä kaasulaivoihin(kaikki EX-suojattua) ja ydinkäyttöisiin murtajiin joissa kaikki vielä nelinkertaisesti varmistettu eli 8 sulaketta per.laite ja........avaruussukkula josta en kyllä älyä mutta oishan mukava "väitellä"
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Tietty sulaketyyppi toimii sekä ylikuormitus- että oikosulkusuojana ja jos katkaisu vaaditaan kaikkinapaisestiijp kirjoitti:Lueskelin tuolta: http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... _24.htm#12" onclick="window.open(this.href);return false; tyäveneohjeistoa ja sieltä suora lainaus:
12.5. Kaapelit on varustettava oikosulkusuojalla, joka kytkee pois virtapiirin kaikkinapaisesti oikosulkutilanteessa. Maksimi laukaisuaika on 5 sekuntia. Lisäksi kaapeli on varustettava ylikuormitussuojalla.
Pitääkö em. tulkita niin, että virtapiirissä pitää olla sulake + ja - johdossa? Onko oikosulkusuoja = ylikuormitusssuoja = sulake?
tulkitsisin sen sulakkeilla toteutettuna juuri näin, sulake sekä + ja - johtimeen.
Voisiko kahden sulakkeen suojaus olla tarpeen seuraavanlaisessa tilanteessa:
Johtosarjassa on hankautunut eristerikko jossa kaksi +johdinta saavat kontatkin toisiinsa.
Paksumpi johdin on suojattu 30A ja ohuempi 10A sulakkeilla.
Pienemmän sulakkeen laitteeseen tulee vika jonka seurauksena sen johtimet on vaarassa kuumentua
mutta pienemmän laitteen -johtimen sulake palaa ja tulipaloa ei tullutkaan;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Jotakin semmoista tai sitten ei...
Huvivenepuolella tuo systeemi on taatusti liioittelua mutta jos sellainen on mitäpä sitä purkamaan kunhan vaan muistaa pitää siitä paremman huolen kuin "tavallisesta" sähkösydeemistä koska mm. liitoksia on vähintäänkin tuplasti.
Mutta ei semmoista varmastikkaan kannata ruveta rakentelemaan mikäli ei ole tekniikkafriikki sähkö- ja elektroniikkapuolelta. Ja mikäs siinä ihan laillinen harrastushan se sekin on
Muistelen että pläräsin kerran jotain esitettä jossa oli kullatuilla kosketuspinnoilla olevia automaattisulakkeita jotka on tarkoitettu toimimaan myös kipinäsuojattuja katkaisijoina mm veneissä ja vaativissa teollisuuskohteissa - hintaa taisi olla n. 450€/kpl alv 0% ja minimitoimitusmäärä 10kpl - mikä nyt nippanappa saattaa riittää yhteen veneeseen.
Huvivenepuolella tuo systeemi on taatusti liioittelua mutta jos sellainen on mitäpä sitä purkamaan kunhan vaan muistaa pitää siitä paremman huolen kuin "tavallisesta" sähkösydeemistä koska mm. liitoksia on vähintäänkin tuplasti.
Mutta ei semmoista varmastikkaan kannata ruveta rakentelemaan mikäli ei ole tekniikkafriikki sähkö- ja elektroniikkapuolelta. Ja mikäs siinä ihan laillinen harrastushan se sekin on
Muistelen että pläräsin kerran jotain esitettä jossa oli kullatuilla kosketuspinnoilla olevia automaattisulakkeita jotka on tarkoitettu toimimaan myös kipinäsuojattuja katkaisijoina mm veneissä ja vaativissa teollisuuskohteissa - hintaa taisi olla n. 450€/kpl alv 0% ja minimitoimitusmäärä 10kpl - mikä nyt nippanappa saattaa riittää yhteen veneeseen.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 21.07.2009 11:16
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Itse tein auttomaattisulakkeilla,kulutuslaitteille sulake vain + johdossa,pääkytkimenä 7,5A
2-napainen automaattisulake.Sähkötaulu on kytketty liittimellä veneen järjestelmään,otan
sen talveksi pois.
2-napainen automaattisulake.Sähkötaulu on kytketty liittimellä veneen järjestelmään,otan
sen talveksi pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Oho! Miinuksen maadoitus...Siis piti tarkoittamani että suojaus. Ihmekös tuo, että hämmentää. Joo. On tuo riemualuksessa ehkäpä liioittelua suojata myös miinuspuoli. Mulla on juuri sähköjärjestelmä rakenteilla veneeseen. Täytyypä siis ostaa myös uudet sammuttimet ennen kun vien akut veneeseen ja käännän päävirtakatkaisijaa.
Oksa on puun kukkanen.