Automaatti vai autosulakkeita?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Vastaavassa tapauksessa tai jopa hieman vaatimattomassakin olisin voinut laittaa vaikka 5 sulaketta peräkkäin samalle laitteelle ja tietysti saman määrän miinusjohtimeen...
Tuossa tapauksessa ei ole tekijällä mitään sanomista.
Mutta kait tuolle toiselle sulakkeelle on jokin peruste ja se kiinnostaisi tietää...
Tuossa tapauksessa ei ole tekijällä mitään sanomista.
Mutta kait tuolle toiselle sulakkeelle on jokin peruste ja se kiinnostaisi tietää...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Se miinuksen maadoitus ammattivenepuolella tulee lähinnä siitä, että jos miinuspiuha hinkkaantuu metallirunkoon, niin oikarihan siitäkin voi tulla kun laite on päällä tai kipinää sähköpaloon. Ja jos joku piuhanippu pikkupalossa tai rampatessa menee oikariin tms. Tuplavarmistusta se lähinnä on.
Oksa on puun kukkanen.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
En nyt vanno että merkki oli sama mutta tismalleen tuon näköisiä ne olivat ja samoilla sulakemäärilläkin. Yritin netistä noita etsiä mutta en löytänyt, näin ainakin Lappeenrannan motonetissä oli tuossa viikko sitten..Veli-Matti kirjoitti:Siis onko Motonetissä juuri tuon kuvan kaltaisia sulakerasioita vai vain saman valmistaja tekemiä muunlaisia sulakerasioita?
Oulun Motonetissä ei ole ainakaan kuvankaltaisia ja jos olisi niin olisi ostanut viime kesänä... 8\ Ja jos on nyt niin vaihdan nykyisen sulakerasia ensi tilassa modernimpaan...
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Kai se on uskottava että 99.99999% veneistä on päin v..... tai ainakin vajavaisesti
sulakkeiden puolesta suojattu
En kyllä ymmärrä sitäkään että miten liitokset vähenee jos kytkin korvataan "stotzilla"(automaattisulake)
ja kuitenkin miinuspuolelle lisätään sulake
...le täällä pistetään ny kaikki opit ja ohmin ja murphyn laitkin kai kohta uusiksi..
Kai kohta joku lisää vielä että pääkytkinkin pitää laittaa sekä - että + puolelle
Ja siinä Pelliksen kauhuskenaariossa se sulake kyllä palaa sieltä + puolelta just yhtä nopeeta kuin ns. miinuspuolen sulakkeelta!
sulakkeiden puolesta suojattu
En kyllä ymmärrä sitäkään että miten liitokset vähenee jos kytkin korvataan "stotzilla"(automaattisulake)
ja kuitenkin miinuspuolelle lisätään sulake
...le täällä pistetään ny kaikki opit ja ohmin ja murphyn laitkin kai kohta uusiksi..
Kai kohta joku lisää vielä että pääkytkinkin pitää laittaa sekä - että + puolelle
Ja siinä Pelliksen kauhuskenaariossa se sulake kyllä palaa sieltä + puolelta just yhtä nopeeta kuin ns. miinuspuolen sulakkeelta!
Viimeksi muokannut pellamo, 06.02.2010 0:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
niin se vaan näköjään taitaa olla...kyllä mää ainakin oon vallan ihmeissäni...jos kerran maajohtimessa o...
Mutta eipä hätäillä kyllä noihin vaatimuksiin jokin, toivottavasti edes jollakin tapaa looginen, selitys vielä löytyy kun ne kerran ovat olemassa ja jossain instanssissa ilmeisesti vieläpä hyväksytty...
Pitänee pyörähtää Motonetissä uudemman kerran ns. silimä käjesä...
Mutta eipä hätäillä kyllä noihin vaatimuksiin jokin, toivottavasti edes jollakin tapaa looginen, selitys vielä löytyy kun ne kerran ovat olemassa ja jossain instanssissa ilmeisesti vieläpä hyväksytty...
Pitänee pyörähtää Motonetissä uudemman kerran ns. silimä käjesä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Mutta minun kanta tuohon alkuperäiseen kysymykseen on että; ehdottomasti autosulakkeita mikäli niillä tarkoitat nimenomaan lattasulakkeita. Syy siihen on yksinkertaisesti se että en tykkää automaattisulakkeista edes asunnon sulaketaulussa - mokomat painonapit ja namiskuukkelit.
Kun tekee noita remppoja ihmisille niin siellä automaattisulakkeet aiheuttaa joskus jopa vaaratilanteita kun ihmiset voivat napsutella niitä, varsinkin talviaikaan, päälle iltaisin ja viikonloppuisin. Posliinisulaketaulusta voi laittaa sulakepesät työkalupakkiin niin sinne ei saa edes vahingossa virtoja päälle. Kerrankin oli ollut jotain lämmitysongelmia ja asiakas oli vahingossa napsauttanut yhden kiukaan vaihteen pääle ja sehän räppäsi johtoa liikauttaessa maajohtoon - onneksi ei hyppysiin kun oli laatoitus vaiheissa. Normaalisulaketta ei saa vahingossa muiden toimesta päälle jos sen pesän ottaa yksinkertaisesti pois ja vaikka piilottaa. Aikoinaan vastaavassa tilanteessa työparille tuli kunnolla kynsille...
Ja nyt silimä mukkaan ja Motonettiin
Kun tekee noita remppoja ihmisille niin siellä automaattisulakkeet aiheuttaa joskus jopa vaaratilanteita kun ihmiset voivat napsutella niitä, varsinkin talviaikaan, päälle iltaisin ja viikonloppuisin. Posliinisulaketaulusta voi laittaa sulakepesät työkalupakkiin niin sinne ei saa edes vahingossa virtoja päälle. Kerrankin oli ollut jotain lämmitysongelmia ja asiakas oli vahingossa napsauttanut yhden kiukaan vaihteen pääle ja sehän räppäsi johtoa liikauttaessa maajohtoon - onneksi ei hyppysiin kun oli laatoitus vaiheissa. Normaalisulaketta ei saa vahingossa muiden toimesta päälle jos sen pesän ottaa yksinkertaisesti pois ja vaikka piilottaa. Aikoinaan vastaavassa tilanteessa työparille tuli kunnolla kynsille...
Ja nyt silimä mukkaan ja Motonettiin
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Jäin tätä miettimään....Pellis kirjoitti:Se miinuksen maadoitus ammattivenepuolella tulee lähinnä siitä, että jos miinuspiuha hinkkaantuu metallirunkoon, niin oikarihan siitäkin voi tulla kun laite on päällä tai kipinää sähköpaloon. Ja jos joku piuhanippu pikkupalossa tai rampatessa menee oikariin tms. Tuplavarmistusta se lähinnä on.
Kipinän / sähköpalon vaara on varmastikkin mahdollinen, mutta jos:
Yksittäisen päällä olevan laitteen miinusjohdin hankautuu maadoitettuun metallirunkoon, palaako miinuspuolelle
asennettu sulake, ja jos palaa, miksi?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Tosiaan..pellis puhui "miinuspiuhan" hankautumisesta metallirunkoon!
Metallirunkohan on käytännössä samassa miinuspotentiaalissa eli ei edes kipinöi saati polta sulaketta.
Tokihan venesähköissä joka laitteelle tuodaan molemmat (+ ja -) piuhalla eikä maadoiteta
runkoon niinku esim. autoissa voi tehdä.....kaikkihan tämän tiesikin kyllä.
Metallirunkohan on käytännössä samassa miinuspotentiaalissa eli ei edes kipinöi saati polta sulaketta.
Tokihan venesähköissä joka laitteelle tuodaan molemmat (+ ja -) piuhalla eikä maadoiteta
runkoon niinku esim. autoissa voi tehdä.....kaikkihan tämän tiesikin kyllä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Tuommoisia se meikäläinenkin on pohdiskellut ja hiukan ihmetellyt...
Mutta eipä ollut Oulun Motonetissä linkin kaltaisia sulakerasioita. Oli vain 10kpl:n helvetin pitkiä halkoja...
Mutta eipä ollut Oulun Motonetissä linkin kaltaisia sulakerasioita. Oli vain 10kpl:n helvetin pitkiä halkoja...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20.11.2009 21:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Ainoa teoria minun mielestä maajohdon sulakkeen tarpeesta on sellainen, että maajohto on oikosulussa esim. virransyöttöjohtoon ennen sulaketta, jolloin maajohdon sulake palaa. Eli tilanne, jossa maajohto saa aktin plusjohtoon, ennen plusjohdossa olevaa sulaketta
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Nii.Ja sitte jos on vielä ameriikkalaista elokuvasähköä joka suihkuaa piuhannokasta metrikaupalla välittämättä edes tuplasulakkeista mitään
Ei oo helppo nukkua ens yönä ku alkaa miettiä
Ei oo helppo nukkua ens yönä ku alkaa miettiä
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Niinpä kyllähän se Simon taitaa olla oikeassa, jos ruvetaan rakentamaan veneen sähköjä työvenenormiston mukaan, niin taitaapi sieltä löytyä sulakkeet molempiin linjoihin ja pääkytkin/met kaksinapaisina kuten myös kaikki muut kytkimet kaksinapaisena.pellamo kirjoitti:Kai se on uskottava että 99.99999% veneistä on päin v..... tai ainakin vajavaisesti
sulakkeiden puolesta suojattu
En kyllä ymmärrä sitäkään että miten liitokset vähenee jos kytkin korvataan "stotzilla"(automaattisulake)
ja kuitenkin miinuspuolelle lisätään sulake
...le täällä pistetään ny kaikki opit ja ohmin ja murphyn laitkin kai kohta uusiksi..
Kai kohta joku lisää vielä että pääkytkinkin pitää laittaa sekä - että + puolelle
Ja siinä Pelliksen kauhuskenaariossa se sulake kyllä palaa sieltä + puolelta just yhtä nopeeta kuin ns. miinuspuolen sulakkeelta!
esim bep-marinella löytyy 2-napainen pääkytkin 720 DP, jollaiset satuin näkemään vastavalmistuneessa veneessä, jonka on rakentanut henkilö joka on ollut tekemisissä ammattimerenkulun kanssa, hän ei tehnyt kustannussyistä veneensä sähköjä täysin em normiston mukaan, vaan soveltaen. Kelluva sähköjärjestelmä on täysin irti veneen rungosta, siinä ei ole miinus rungossa. Tähän heti joku; mites se startti- siihen - puolelle järeä rele joka kytkee vain kun painaa käynnistintä.
Matti
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Kelluu se mullakin koko järjestelmä....kesällä
Mitenköhän ameriikan laivaston vehkeet on suojattu niitten suihkusähköltä?
Monta juttua nyt kyllä kaivelee mieltä.....ja ankarasti
Mitenköhän ameriikan laivaston vehkeet on suojattu niitten suihkusähköltä?
Monta juttua nyt kyllä kaivelee mieltä.....ja ankarasti
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Pellamo, älä huolestu, kyllä ne sähköt toimii siten "perinteisesti" rakennettuna- siis yksinapaisilla kytkimillä, pääkytkin +puolella, samoin sulakkeet.pellamo kirjoitti:Kelluu se mullakin koko järjestelmä....kesällä
Monta juttua nyt kyllä kaivelee mieltä.....ja ankarasti
Tosin ne sulakkeet voi olla myös -puolella, silloin on molemmin puolin kuluttajaa noin yhtä monta liitosta.
Se työvenenormi on niinkuin vyö ja henkselit.
Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Automaatti vai autosulakkeita?
Tuo Matin vertaus "henkselit ja vyö" on aika osuva vertaus ja kuvaa hommaan taustaa aika hyvin. Mutta minun mieltäni yhä kaivertaa kysymys että miksi? Ja siihen ei ole tullut muunlaista vastausta kuin että joku normi sanoo että niin pitää olla. Ja sehän ei ole mikään peruste. Määräyksen taustallahan voi olla pelkkä väärä teoria tai sitten ehkäpä joku ennakkotapaus jossa on todettu että tuplasulakkeet ehkä voivat estää seuraavan vastaavan onnettomuuden joka voi tapahtua vaikkapa 6 miljoonan käyttötunnin välein.
Miksi tuplasulakkeet?
Mulla on talvihirvijahti kamppeissa todellakin vyö (sulake - johtimessa) ja henkselit (sulake + johtimessa) ja niillä on aivan selvä ja looginen tarkoitus; henkselit pitää housut ylhäällä ja vyö puukkojen (avaus- ja nylkypuukko) tupet helposti käytettävänä suolistuksen aikana. Ja tuolla vyöllä itse asiassa suojataan kaadon ympärillä liikkuvia kun puukkoja ei perinteisesti välillä lasketa kädestä maahan vaan se suojautetaan aina tuppeen jolloin puukonterään ei voi astua tai painaa kädellä ja ne pysyvät tallessa.
Mutta hommassa pärjää ihan ok hyvin joko pelkällä vyöllä tai henkseleillä ja haittana on lähinnä mahdollinen haava, puukon hukkaus tai sitten liian kireän vyön aiheuttama paleleminen...
Ja joku vastaavan yksinkertainen selitys tuolle tuplasulakesydemillekin on taatusti olemassa
Ja kohta tämä aihe siirtyy Laituriparlamenttiin...
Miksi tuplasulakkeet?
Mulla on talvihirvijahti kamppeissa todellakin vyö (sulake - johtimessa) ja henkselit (sulake + johtimessa) ja niillä on aivan selvä ja looginen tarkoitus; henkselit pitää housut ylhäällä ja vyö puukkojen (avaus- ja nylkypuukko) tupet helposti käytettävänä suolistuksen aikana. Ja tuolla vyöllä itse asiassa suojataan kaadon ympärillä liikkuvia kun puukkoja ei perinteisesti välillä lasketa kädestä maahan vaan se suojautetaan aina tuppeen jolloin puukonterään ei voi astua tai painaa kädellä ja ne pysyvät tallessa.
Mutta hommassa pärjää ihan ok hyvin joko pelkällä vyöllä tai henkseleillä ja haittana on lähinnä mahdollinen haava, puukon hukkaus tai sitten liian kireän vyön aiheuttama paleleminen...
Ja joku vastaavan yksinkertainen selitys tuolle tuplasulakesydemillekin on taatusti olemassa
Ja kohta tämä aihe siirtyy Laituriparlamenttiin...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."