Automaatti vai autosulakkeita?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.02.2010 20:33

Vastaavassa tapauksessa tai jopa hieman vaatimattomassakin olisin voinut laittaa vaikka 5 sulaketta peräkkäin samalle laitteelle ja tietysti saman määrän miinusjohtimeen...
Tuossa tapauksessa ei ole tekijällä mitään sanomista.

Mutta kait tuolle toiselle sulakkeelle on jokin peruste ja se kiinnostaisi tietää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Pellis » 05.02.2010 21:50

Se miinuksen maadoitus ammattivenepuolella tulee lähinnä siitä, että jos miinuspiuha hinkkaantuu metallirunkoon, niin oikarihan siitäkin voi tulla kun laite on päällä tai kipinää sähköpaloon. Ja jos joku piuhanippu pikkupalossa tai rampatessa menee oikariin tms. Tuplavarmistusta se lähinnä on.
Oksa on puun kukkanen.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja kaller » 05.02.2010 23:33

Veli-Matti kirjoitti:Siis onko Motonetissä juuri tuon kuvan kaltaisia sulakerasioita vai vain saman valmistaja tekemiä muunlaisia sulakerasioita?
Oulun Motonetissä ei ole ainakaan kuvankaltaisia ja jos olisi niin olisi ostanut viime kesänä... 8\ Ja jos on nyt niin vaihdan nykyisen sulakerasia ensi tilassa modernimpaan...
En nyt vanno että merkki oli sama mutta tismalleen tuon näköisiä ne olivat ja samoilla sulakemäärilläkin. Yritin netistä noita etsiä mutta en löytänyt, näin ainakin Lappeenrannan motonetissä oli tuossa viikko sitten..

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05.02.2010 23:51

Kai se on uskottava että 99.99999% veneistä on päin v..... tai ainakin vajavaisesti
sulakkeiden puolesta suojattu ;-)

En kyllä ymmärrä sitäkään että miten liitokset vähenee jos kytkin korvataan "stotzilla"(automaattisulake)
ja kuitenkin miinuspuolelle lisätään sulake ???
...le täällä pistetään ny kaikki opit ja ohmin ja murphyn laitkin kai kohta uusiksi..
Kai kohta joku lisää vielä että pääkytkinkin pitää laittaa sekä - että + puolelle |+|

Ja siinä Pelliksen kauhuskenaariossa se sulake kyllä palaa sieltä + puolelta just yhtä nopeeta kuin ns. miinuspuolen sulakkeelta!
Viimeksi muokannut pellamo, 06.02.2010 0:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.02.2010 0:02

:-( niin se vaan näköjään taitaa olla...kyllä mää ainakin oon vallan ihmeissäni...jos kerran maajohtimessa o...

Mutta eipä hätäillä kyllä noihin vaatimuksiin jokin, toivottavasti edes jollakin tapaa looginen, selitys vielä löytyy kun ne kerran ovat olemassa ja jossain instanssissa ilmeisesti vieläpä hyväksytty...

Pitänee pyörähtää Motonetissä uudemman kerran ns. silimä käjesä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.02.2010 10:24

Mutta minun kanta tuohon alkuperäiseen kysymykseen on että; ehdottomasti autosulakkeita mikäli niillä tarkoitat nimenomaan lattasulakkeita. Syy siihen on yksinkertaisesti se että en tykkää automaattisulakkeista edes asunnon sulaketaulussa - mokomat painonapit ja namiskuukkelit.

;-)

Kun tekee noita remppoja ihmisille niin siellä automaattisulakkeet aiheuttaa joskus jopa vaaratilanteita kun ihmiset voivat napsutella niitä, varsinkin talviaikaan, päälle iltaisin ja viikonloppuisin. Posliinisulaketaulusta voi laittaa sulakepesät työkalupakkiin niin sinne ei saa edes vahingossa virtoja päälle. Kerrankin oli ollut jotain lämmitysongelmia ja asiakas oli vahingossa napsauttanut yhden kiukaan vaihteen pääle ja sehän räppäsi johtoa liikauttaessa maajohtoon - onneksi ei hyppysiin kun oli laatoitus vaiheissa. Normaalisulaketta ei saa vahingossa muiden toimesta päälle jos sen pesän ottaa yksinkertaisesti pois ja vaikka piilottaa. Aikoinaan vastaavassa tilanteessa työparille tuli kunnolla kynsille...

Ja nyt silimä mukkaan ja Motonettiin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06.02.2010 10:39

Pellis kirjoitti:Se miinuksen maadoitus ammattivenepuolella tulee lähinnä siitä, että jos miinuspiuha hinkkaantuu metallirunkoon, niin oikarihan siitäkin voi tulla kun laite on päällä tai kipinää sähköpaloon. Ja jos joku piuhanippu pikkupalossa tai rampatessa menee oikariin tms. Tuplavarmistusta se lähinnä on.
Jäin tätä miettimään....
Kipinän / sähköpalon vaara on varmastikkin mahdollinen, mutta jos:
Yksittäisen päällä olevan laitteen miinusjohdin hankautuu maadoitettuun metallirunkoon, palaako miinuspuolelle
asennettu sulake, ja jos palaa, miksi?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06.02.2010 11:18

Tosiaan..pellis puhui "miinuspiuhan" hankautumisesta metallirunkoon!
Metallirunkohan on käytännössä samassa miinuspotentiaalissa eli ei edes kipinöi saati polta sulaketta.
Tokihan venesähköissä joka laitteelle tuodaan molemmat (+ ja -) piuhalla eikä maadoiteta
runkoon niinku esim. autoissa voi tehdä.....kaikkihan tämän tiesikin kyllä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.02.2010 12:43

Tuommoisia se meikäläinenkin on pohdiskellut ja hiukan ihmetellyt...

Mutta eipä ollut Oulun Motonetissä linkin kaltaisia sulakerasioita. Oli vain 10kpl:n helvetin pitkiä halkoja...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 06.02.2010 14:19

Ainoa teoria minun mielestä maajohdon sulakkeen tarpeesta on sellainen, että maajohto on oikosulussa esim. virransyöttöjohtoon ennen sulaketta, jolloin maajohdon sulake palaa. Eli tilanne, jossa maajohto saa aktin plusjohtoon, ennen plusjohdossa olevaa sulaketta |+| |+|
Raudassa ei ole raha hukassa...

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06.02.2010 16:40

Nii.Ja sitte jos on vielä ameriikkalaista elokuvasähköä joka suihkuaa piuhannokasta metrikaupalla välittämättä edes tuplasulakkeista mitään 8-|
Ei oo helppo nukkua ens yönä ku alkaa miettiä :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja matti » 06.02.2010 17:16

pellamo kirjoitti:Kai se on uskottava että 99.99999% veneistä on päin v..... tai ainakin vajavaisesti
sulakkeiden puolesta suojattu ;-)

En kyllä ymmärrä sitäkään että miten liitokset vähenee jos kytkin korvataan "stotzilla"(automaattisulake)
ja kuitenkin miinuspuolelle lisätään sulake ???
...le täällä pistetään ny kaikki opit ja ohmin ja murphyn laitkin kai kohta uusiksi..
Kai kohta joku lisää vielä että pääkytkinkin pitää laittaa sekä - että + puolelle |+|

Ja siinä Pelliksen kauhuskenaariossa se sulake kyllä palaa sieltä + puolelta just yhtä nopeeta kuin ns. miinuspuolen sulakkeelta!
Niinpä kyllähän se Simon taitaa olla oikeassa, jos ruvetaan rakentamaan veneen sähköjä työvenenormiston mukaan, niin taitaapi sieltä löytyä sulakkeet molempiin linjoihin ja pääkytkin/met kaksinapaisina kuten myös kaikki muut kytkimet kaksinapaisena.
esim bep-marinella löytyy 2-napainen pääkytkin 720 DP, jollaiset satuin näkemään vastavalmistuneessa veneessä, jonka on rakentanut henkilö joka on ollut tekemisissä ammattimerenkulun kanssa, hän ei tehnyt kustannussyistä veneensä sähköjä täysin em normiston mukaan, vaan soveltaen. Kelluva sähköjärjestelmä on täysin irti veneen rungosta, siinä ei ole miinus rungossa. Tähän heti joku; mites se startti- siihen - puolelle järeä rele joka kytkee vain kun painaa käynnistintä.

Matti

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06.02.2010 17:34

Kelluu se mullakin koko järjestelmä....kesällä ;-)
Mitenköhän ameriikan laivaston vehkeet on suojattu niitten suihkusähköltä?
Monta juttua nyt kyllä kaivelee mieltä.....ja ankarasti 8}
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja matti » 06.02.2010 18:18

pellamo kirjoitti:Kelluu se mullakin koko järjestelmä....kesällä ;-)
Monta juttua nyt kyllä kaivelee mieltä.....ja ankarasti 8}
Pellamo, älä huolestu, kyllä ne sähköt toimii siten "perinteisesti" rakennettuna- siis yksinapaisilla kytkimillä, pääkytkin +puolella, samoin sulakkeet.
Tosin ne sulakkeet voi olla myös -puolella, silloin on molemmin puolin kuluttajaa noin yhtä monta liitosta.
Se työvenenormi on niinkuin vyö ja henkselit.


Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.02.2010 19:58

Tuo Matin vertaus "henkselit ja vyö" on aika osuva vertaus ja kuvaa hommaan taustaa aika hyvin. Mutta minun mieltäni yhä kaivertaa kysymys että miksi? Ja siihen ei ole tullut muunlaista vastausta kuin että joku normi sanoo että niin pitää olla. Ja sehän ei ole mikään peruste. Määräyksen taustallahan voi olla pelkkä väärä teoria tai sitten ehkäpä joku ennakkotapaus jossa on todettu että tuplasulakkeet ehkä voivat estää seuraavan vastaavan onnettomuuden joka voi tapahtua vaikkapa 6 miljoonan käyttötunnin välein.

Miksi tuplasulakkeet?

Mulla on talvihirvijahti kamppeissa todellakin vyö (sulake - johtimessa) ja henkselit (sulake + johtimessa) ja niillä on aivan selvä ja looginen tarkoitus; henkselit pitää housut ylhäällä ja vyö puukkojen (avaus- ja nylkypuukko) tupet helposti käytettävänä suolistuksen aikana. Ja tuolla vyöllä itse asiassa suojataan kaadon ympärillä liikkuvia kun puukkoja ei perinteisesti välillä lasketa kädestä maahan vaan se suojautetaan aina tuppeen jolloin puukonterään ei voi astua tai painaa kädellä ja ne pysyvät tallessa.
Mutta hommassa pärjää ihan ok hyvin joko pelkällä vyöllä tai henkseleillä ja haittana on lähinnä mahdollinen haava, puukon hukkaus tai sitten liian kireän vyön aiheuttama paleleminen...

Ja joku vastaavan yksinkertainen selitys tuolle tuplasulakesydemillekin on taatusti olemassa ;-)

Ja kohta tämä aihe siirtyy Laituriparlamenttiin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin