"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Tammi 2010 11:12

"V-M on ny Pihtiputtaan pohojospuolella ainua joka hitsarin lisäksi tietää rosessin kulun :-)..." - Pellamo

Olet itse asiassa aika lähellä totuutta mutta sen verran vippaa että tuon "ainua" tilalle pitää vaihtaa "ehkä nuorin". ;-)

Tuo liittämistapahan tulee ajalta jolloin ruostumattomat ja haponkestävät teräkset olivat suhteessa normiteräkseen kymmeniä kertoja kalliimpia. Nykyään kun nuo erikoisteräkset ovat suorastaan naurettavan halpoja ja akseliliitos hitsaamalla tulee huomattavasti kalliimmaksi. Sellun pesupumppu oli rakenteeltaan sellainen että pyörä ja akseli siltä osin haponkestävää mitkä olivat kosketuksissa pesuveteen ja (valu)laakeripukkien alueelta kytkimeen sitten st52 terästä. Siis poksitiivisteetkin olivat happosen akselin osuudella... kuten veneakselitkin olisi pitänyt tehdä.
"Kaksimateriaalisen" potkuriakselin tekemiseen on ollut ihan hyvä perusteet pitkälle -80 luvulle saakka jonka jälkeen haponkestävien terästen hinnat suhteessa normiteräksiin ovat tuleet alas kuin se legendaarinen lehmän häntä. Tukkurihinnat menevät tänään suurinpiirtein suhteessa fe52=1, Aisi316=2 ja aisi329=2,2 ja ulosmyyntihinnat ovat sitten aivan jotakin muuta koska onhan kyse "erikoisteräksistä" jolloin kysynnän ja tarjonnan laki nostaa hintaa...
Ja oikeastaan maailmantalouskin vaikuttaa tuohon minun akselivalintaan sillä aisi329:n hinta on noin puolet siitä mitä se oli puolitoistavuotta sitten kun kiinapojat ostivat kaiken metallin maailmanmarkkinoilta sinne - toissa kesänä en olisi edes harkinnut muuta kuin korjaushitsausta...
Ja mitä tuohon salaiseen "hitsausreseptiin" tulee niin sain riittävän tarkasti samana kahdesta paikasta; konepajakoulussa ylemmällä rinnakkaisluokalla (siis hitsauspuolella) ollut tuttu on erikoistunut korjaushitsauksiin yksityisyrittäjänä Kalajoen ja Porin välillä länsirannikolla sekä isäukon (kempeleläiseltä) työkaverilta "Yhtiön korijauspajalta". Ja mitäkä näillä kahdella hepulla on keskenään tekemistä? "Yhtiö" teki tuossa koulukaverista erikoishitsaria tuon vanhan hitsarin opissa ja saikin hänestä semmoisen muutamaksi vuodeksi kunnes hän perusti oman firman ja vei vanhan, sinänsä vielä tänäänkin erittäin käyttökelpoisen, tietotaidon mennessään. Annusen Markku Hailuodosta tekee myös ko. hitsauksia mutta hänkin on puolenkymmentä vuotta vanhempi kuin minä joten ehkäpä minä todellakin olen nyt se "nuorin" mutten suinkaan "ainua"...
Ja tosiasiassa en ole edes se "nuorin" koska hommahan meni loppujenlopuksi semmoiseksi niin etten ole ole koskaan korjaushitsannut yhtään käyttöönotettua kaksimateriaalista potkuriakselia :-) :-) :-) :-) :-) :-)
sillä pelkän "miten se pitää tehdä" tietäminen ei vielä tee osaavaa vaikka se tieto olisi kuinka perinteistä ja "salaista" :-) :-) :-) :-) :-)

Mutta laitampa illalla aiheeseen (siis Dejah Thorikseen) liityvän kuvan "pikku projektista" jonka kävin eilen hakemassa Lammilta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Tammi 2010 17:54

http://kuvablogi.com/nayta/2440931/" onclick="window.open(this.href);return false; + toinen kuva.

Taika on ollut parisen vuotta haussa metsästyskoiraksi eläkkellä olevan spinonenarttu Nitan tilalle. Loppujen lopuksi raakkaamisen jälkeen vaihtoehtoina oli metsästyslinjan labradoripohjainen "coctail" tai chesapeakenlahdennoutaja. Taikassa näitä "pohjia" on hieman haettua enemmän sillä emä on palkittu metsästysspanieli ja isä voittajaluokassa kisaava metsästyslinjainen musta labradori. Isällä ei tosin ole juurikaan livemetsästysnäyttöjä mutta kyllä pelkät koetuloksetkin antavat jonkinverran aiheita odotuksiin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Tammi 2010 19:14

"7.1.1. Potkuriakselin halkaisijan tulee täyttää konevalmistajan suositukset mutta sen tulee olla vähintään

d = k×(p/r)0,33 mm

Jossa

p koneen suurin jatkuva teho ISO 8665 mukaan, kW

r potkurin kierrosluku, r/s
k 30 hiiliteräkselle
23 austeniittiselle ruostumattomalle teräkselle AISI 316
22 austeniittiselle ruostumattomalle teräkselle AISI 329
18 nikkeli-kupari seokselle K 500

Aluksissa, joille halutaan lisämerkintä "jäävahvistus" akselin halkaisijan tulee kasvattaa kertomalla em. kaavalla saatua vaatimusta kertoimella X.XX."

Eli tuommoinen tuli sähköpostissa ja jos oikein laskeskelin 45mm hiiliteräksenä on täysin riittävä Dejah Thoriksen potkuriakselina ja nuo muut samassa vahvuudessa sitä varmuuden tyhjänpäiväistä maksimointia. Mikäli ei huomioi korroosiota eikä rosteripellityksen mukanaan tuomaa machomaista jäävahvistusvaatimusta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja RistoA » 24 Tammi 2010 19:56

Mitäs numeroita DT:n voimapaketista irtoaa?
Kiinnostais verrata kahden eri nyrkkikaavan antamia tuloksia.

Risto

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Tammi 2010 20:15

Ohjekirjan mukaan 75hp/2200 rpm ja sarjanumeron perusteella tehtaan tietokannan mukaan 85hp/2200rpm mutta se ja sama koska parhaimman väännön kierrokset on 1500-1650rpm ja ulostuleva teho on silloin käsittääkseni n. 70hp jos tuo tehdastieto pitää paikkaansa. Vaihteen välitys on (muistaakseni) 2,56 jolloin akselilla on kierroksia parhaan väännön alueella n. 10-11/sekunti.

Käsittääkseni tuo lainaus on jostain virallisesta työvenestandartista eli silloin ei liene ole kysymys mistään "nyrkkikaavasta" ;-) .
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja RistoA » 24 Tammi 2010 20:34

Kaikki laskusysteemit, missä käytetään laadutettuja numeroita ja kertoimia on nyrkkikaavoja.
8]

Se eka kaava, joka olettaa 52:n ja vanhat marginaalit antaa arvoksi 73mm (Pätee varmaan jossain maatalouskoneissa, ei varmana hajoa ikinänsä)
Nää myöhemmät 45-27 mm kuulostaa jo järkevämmiltä. (85HP / 2200rpm)

Aika jäpäkkä saa akseli olla, kun tehoja siirretään pienillä kierroksilla.

Risto

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Tammi 2010 21:05

Mitä tarkoittaa "laadutettu" numero/kerroin?

En laskenut mitään tuolla ekalla kaavallasi mutta tuolla saamallani tein pikaiset päässälaskut ja totesin että riittää.
Ja sitä paitsi nyt on jo ihan turha vikistä sanoi laskelmat mitä vaan kun akselinpätkä on jo Oulussa ;-)
Paitsi että aisi 316 olisi riittänyt mutta toisaalta hintaerolla 329:ään olisi saanut vain 15,6 pussukkaa anglanninlakritsia :-(

Minusta "nyrkkikaava" on semmoinen pikalasku että jos lasketaan vaikka kehää niin käytetään piinä kolomia ja nakataan tesimaalit hukkaan ja pyöristellään ylöspäin että varmasti riittää:
"Reiskan venneen akseli on halakasijaltaan meleko tarkkaan puoli metriä ja siihen pittää saaha kuulema poksinauhaa kolome kierrosta. Säjehä o kakskytäviis senttiä ja ku se kerrotaan kolomella niin siitä tulee seittemänkymmentäviis ja kun läskejä piti saaha kolome kerrosta niin tilataan nauhaa kaks ja puolimetriä. p*****e, eihä se nuin menny kun halakasijaha se piti ottaa eikä säje eli tilataankin tuplasti...."

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Tammi 2010 10:23

Veli-Matti kirjoitti:http://kuvablogi.com/nayta/2440931/ + toinen kuva.

Taika on ollut parisen vuotta haussa metsästyskoiraksi eläkkellä olevan spinonenarttu Nitan tilalle. Loppujen lopuksi raakkaamisen jälkeen vaihtoehtoina oli metsästyslinjan labradoripohjainen "coctail" tai chesapeakenlahdennoutaja. Taikassa näitä "pohjia" on hieman haettua enemmän sillä emä on palkittu metsästysspanieli ja isä voittajaluokassa kisaava metsästyslinjainen musta labradori. Isällä ei tosin ole juurikaan livemetsästysnäyttöjä mutta kyllä pelkät koetuloksetkin antavat jonkinverran aiheita odotuksiin.
Voi herttileidi mimmonen lilliputti 8-|
Onhan sulla esillä se "Varokaa koiraa" kyltti ettei vaan kukaan astu vahigossa Taikan päälle. :))
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Pellis » 27 Tammi 2010 21:37

http://virtual.vtt.fi/virtual/fmav2009/ ... uku_23.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin tuotako meinaat. Näyttää puuttuvan akselin paksuudet tuosta linkin kaaviosta. Alhaalta ylöspäin: 25, 30,35,40,45,50,55,60,70,80. Sama kuin 1990 työveneohjeissakin, joka mulla on paperikopsuna.

Meinaan on k * (kW/r)^0,33

eli potenssiin 0,33 tuo kaava ja laakerietäisyydet kaavion mukaan.

Perstuntumalla sulle riittäisi 35 mm Aisi329 ihan työvenemitoituksena.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Tammi 2010 22:26

"Perstuntumalla sulle riittäisi 35 mm Aisi329 ihan työvenemitoituksena...." - Pellis

Juu niin riittää ja riitäisi jopa ohuempikin mutta ei taida juuri kannattaa alkaa vaihtamaan paikallaan olevaa vannasputkea laakereineen ja pokseineen varsinkin kun 45mm akseli on jo verstaalla valmiiksi koneistettuna...

Lauhtuisi vaan nuo kelit että pääsisi veneen kimppuun eikä tarvitsisi palella kaurispassissa ;-)

Voi herttileidi mimmonen lilliputti 8-|
Onhan sulla esillä se "Varokaa koiraa" kyltti ettei vaan kukaan astu vahigossa Taikan päälle. :))
Kuva


Pienihän se Taika on mutta pahasisuinen ja "isosisko" Tara pitää kyllä huolen niistä tallaajista...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Tammi 2010 22:10

http://kuvablogi.com/nayta/2450372/" onclick="window.open(this.href);return false;

On se vaan jännä ettei kaikki päivät ole samanlaisia edes hitsata tuuskatessa 8}
Hitsailin eilisiltana koneen lyhyemmät takakorvakot ja tänä aamuna sitten pidemmät etukorvakot ja homma meni aivan kuin olisi ollut eri mies työkaluja käyttämässä. Eilen tuli valmista jälkeä vaivatta ja tänään sitten vaan väärin leikattuja kappaleita, hitsausroiskeita ja puseron alle pirahtaneita kuonakokkareita :-(

Pienoisella riskillä kävin puhaltamassa korvakot puhtaaksi ja vedin maalit päälle - mitoitus on nimittäin "just eikä melkein" kohdillaan eikä edes simmejä tarvitse käyttää.
:-) :-) :-) :-) :-) :-) joopa joo :-) :-) :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Helmi 2010 22:03

Kyllä korvakot passasivat täysin ilman simmejä mutta sitten muistin että polttoainetankin siirto keulaan aiheutti lievää etupainoisuutta joten taidankin ottaa konetta taaksepäin sen mitä tila antaa periksi ilman suurempia muutoksia eli n 7-8cm. Harmittaa vaan alkaa purkamaan hienosti Valmetin orkkisvärillä maalattuja korvakoita NO: 8\
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Simon » 03 Helmi 2010 22:38

Oletko muuten laskenut/kuvitellut, miten nuo pienet sentit vaikuttaisi veneesi kulkuasentoon? Ellei joku muu tärkeä tekijä määrittele koneen siirtoa, niin ehdottaisin jättämistä entiselle paikalleen. Tietenkin joku ylimääräisen työn into ja tekemisen halu voisi puoltaa tuota koneen "nitkahdusta" hieman taaksepäin?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Helmi 2010 22:56

Eihän se 600 kilon möntin siirto tuommoisilla senttimäärillä kauheita vaikuta mutta toisaalta ei se kaulapainoisuusongelmakaan kovin paha ole - oikeastaan vaan semmoista "hifistelyluokkaa". Kyllä sen kanssa pystyisi elämään ihan hyvin ja itseasiassa ihan sama "ongelma" oli veistäjän jäljiltäkin kun tankki oli takana - täydellä tankilla perä alhaalla ja tyhjällä ylhäällä... Jopa pahempana kun tankin tilavuus oli jotain 4-500 litran luokkaa...
Jos tankin/tankkien sijoittelussa pelattaisiin oikein niin niidenhän pitäisi olla pitkittäisen painopisteen keskellä niin polttoainemäärä ei vaikuttaisi vesilinjaan mitenkään. Itse asiassa tutkailin myös tankinsiirtoa suunnitellessa myös tuota mahdollisuutta mutta kahdella tankillakaan kölin molemmin puolin ei olisi päästy kuin johonkin 70-80 litran tilavuuteen. Tilaa skötnien alla kun on vain maksimissaan vajaat 20cm.
Nyt perässä on ollut enää 40 litraa varapolttoainetta ja 50kg rautamötikkä ja toisesta päässee nyt tuolla pienellä koneen siirrolla eroon. Hytin jatkamisen ja avotilan kalusteiden jälkeen keväällä luovutin painolastina olleet Kattilankallan kivet vaimolle kukkapenkin rakennustarvikkeiksi...
Korvakoiden muutoksessa oli oikeastaan harmittavankin vähän hommaa; katkaisu kulmurilla ja yhteensä 8 8 sentin saumaa 2,5 ja 3,2mm puikoilla. Ja tietenkin se maalaus uusiksi...
Samalla saan tuotua kojelautaa sen verran taaksepäin että mittariston ja ruorin väliin sopii merikorttivihko aukinaisena. Eli ei tarvitse tehdä erillista karttatasoa sivulle. Koneen ollessa vanhalla paikalla ei olisi ollut tilaa. Mutta se uusi kojelauta ei ehkä ole tämän kevään hommia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Simon » 03 Helmi 2010 23:14

No joo saat siirtää sitä konettasi, Olihan sulla taas hyvät perusteet (että merikortti!) ei mahdu pöydälle iliman koneen siirtoa tupakka-askin vertaa?

Vastaa Viestiin