Olet itse asiassa aika lähellä totuutta mutta sen verran vippaa että tuon "ainua" tilalle pitää vaihtaa "ehkä nuorin".

Tuo liittämistapahan tulee ajalta jolloin ruostumattomat ja haponkestävät teräkset olivat suhteessa normiteräkseen kymmeniä kertoja kalliimpia. Nykyään kun nuo erikoisteräkset ovat suorastaan naurettavan halpoja ja akseliliitos hitsaamalla tulee huomattavasti kalliimmaksi. Sellun pesupumppu oli rakenteeltaan sellainen että pyörä ja akseli siltä osin haponkestävää mitkä olivat kosketuksissa pesuveteen ja (valu)laakeripukkien alueelta kytkimeen sitten st52 terästä. Siis poksitiivisteetkin olivat happosen akselin osuudella... kuten veneakselitkin olisi pitänyt tehdä.
"Kaksimateriaalisen" potkuriakselin tekemiseen on ollut ihan hyvä perusteet pitkälle -80 luvulle saakka jonka jälkeen haponkestävien terästen hinnat suhteessa normiteräksiin ovat tuleet alas kuin se legendaarinen lehmän häntä. Tukkurihinnat menevät tänään suurinpiirtein suhteessa fe52=1, Aisi316=2 ja aisi329=2,2 ja ulosmyyntihinnat ovat sitten aivan jotakin muuta koska onhan kyse "erikoisteräksistä" jolloin kysynnän ja tarjonnan laki nostaa hintaa...
Ja oikeastaan maailmantalouskin vaikuttaa tuohon minun akselivalintaan sillä aisi329:n hinta on noin puolet siitä mitä se oli puolitoistavuotta sitten kun kiinapojat ostivat kaiken metallin maailmanmarkkinoilta sinne - toissa kesänä en olisi edes harkinnut muuta kuin korjaushitsausta...
Ja mitä tuohon salaiseen "hitsausreseptiin" tulee niin sain riittävän tarkasti samana kahdesta paikasta; konepajakoulussa ylemmällä rinnakkaisluokalla (siis hitsauspuolella) ollut tuttu on erikoistunut korjaushitsauksiin yksityisyrittäjänä Kalajoen ja Porin välillä länsirannikolla sekä isäukon (kempeleläiseltä) työkaverilta "Yhtiön korijauspajalta". Ja mitäkä näillä kahdella hepulla on keskenään tekemistä? "Yhtiö" teki tuossa koulukaverista erikoishitsaria tuon vanhan hitsarin opissa ja saikin hänestä semmoisen muutamaksi vuodeksi kunnes hän perusti oman firman ja vei vanhan, sinänsä vielä tänäänkin erittäin käyttökelpoisen, tietotaidon mennessään. Annusen Markku Hailuodosta tekee myös ko. hitsauksia mutta hänkin on puolenkymmentä vuotta vanhempi kuin minä joten ehkäpä minä todellakin olen nyt se "nuorin" mutten suinkaan "ainua"...
Ja tosiasiassa en ole edes se "nuorin" koska hommahan meni loppujenlopuksi semmoiseksi niin etten ole ole koskaan korjaushitsannut yhtään käyttöönotettua kaksimateriaalista potkuriakselia

sillä pelkän "miten se pitää tehdä" tietäminen ei vielä tee osaavaa vaikka se tieto olisi kuinka perinteistä ja "salaista"

Mutta laitampa illalla aiheeseen (siis Dejah Thorikseen) liityvän kuvan "pikku projektista" jonka kävin eilen hakemassa Lammilta...