Jääkuura

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
ari nieminen

Jääkuura

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 04 Tammi 2010 21:17

8o Käväisin tänään rannassa ja kummastelin viimetalveen verrattuna veneen pohjaa. Köli kivasti jäässä ja pohjalaudoituksessakin jonkinmoinen kuurakerros. Ehkä noi pakkasvaihtelut vaikuttaa ilmiöön vai pitäisikö olla huolestunut mahongista.? Vene nostettu ylös jo syyskuussa. ???

jor

Re: Jääkuura

Viesti Kirjoittaja jor » 05 Tammi 2010 08:46

ari nieminen kirjoitti:8o Käväisin tänään rannassa ja kummastelin viimetalveen verrattuna veneen pohjaa. Köli kivasti jäässä ja pohjalaudoituksessakin jonkinmoinen kuurakerros. Ehkä noi pakkasvaihtelut vaikuttaa ilmiöön vai pitäisikö olla huolestunut mahongista.? Vene nostettu ylös jo syyskuussa. ???
Ei se mahonki siitä enää uudestaan kastu, vaikka välissä pinnalla kuuraa onkin...
varmaan osittain puusta hiljakseen haihtuva koskeus kuuraantuu ja toisaalta välillä puu on
kylmempää kuin ympäröivä ilma ja tiivistyvä kosteus kuuraantuu. Ulottaa pressun maahan asti
ja huolehtii, että tuuletus pelaa pressun alla... eikä koske veneen puuosiin.
jukka

Kuulapää Wiku

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 05 Tammi 2010 22:17

Ite oon huomannu saman ilmiön. PAikat ohkasen kuuran peitossa. Mutta varsinkin kone oli yks päivä aivan valkosen kuuran peitossa. Ja kun katoin sinne kuuran alle, oli vanha pahanen wikke saanut vähän ruostetta. Eli menee maalaushommiksi keväämmällä. Olen kyllä jo ajatellut tota maalausta aiemminkin, nyt se ainakin tuli ajankohtaiseksi,
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05 Tammi 2010 23:03

Kyllä se on nyt lopun alkua :-(
Se kuura ikäänkuin elää sillä että se syö Wicströmejä ja jälkiruoaksi nykäsee kuution mahonkia :-) :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

ari nieminen

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 06 Tammi 2010 00:33

pellamo kirjoitti:Kyllä se on nyt lopun alkua :-(
Se kuura ikäänkuin elää sillä että se syö Wicströmejä ja jälkiruoaksi nykäsee kuution mahonkia :-) :-)
Tuskinpa nyt sentään näin käy. . Varmaan joku kuttaperkka mies vastaili. 8-|

Kuulapää Wiku

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 06 Tammi 2010 15:25

ari nieminen kirjoitti:
pellamo kirjoitti:Kyllä se on nyt lopun alkua :-(
Tuskinpa nyt sentään näin käy. . Varmaan joku kuttaperkka mies vastaili. 8-|
On mulla kyllä kuttaperkkaa vesilinjaan asti edellisen omistajan toimesta. Muuten olen kyllä tulkinnut omistavani puurunkoisen veneen.. 8}

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 06 Tammi 2010 16:05

Kuulapää Wiku kirjoitti: On mulla kyllä kuttaperkkaa vesilinjaan asti edellisen omistajan toimesta. Muuten olen kyllä tulkinnut omistavani puurunkoisen veneen.. 8}
Mie oon taas kuullu et kuura syö lasikuitua ja sen jälkeen lasikuiduttajat jälkkäriksi... ;-)
No vähä karkas.... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuulapää Wiku

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 06 Tammi 2010 18:33

Pieni huumori tuo vaan piristystä päivään. ;-) Noh jos nyt vaikka pysyttäis jo ite asiassa.. ->

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06 Tammi 2010 23:10

Joo.Sori kun pelottelin 8\ Ei semmosta "kuuraa" ole olemassakaan joka Wikkejä ja mahonkia syö :P Korkeintaan sellainen on joka heikkokuntosia volvopentoja ja koivuvaneria ahmii.......uups.Mullon itellä pohjaosa vaneria...äkkiä rantaan kuuraa häätämään 8o :-) :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

ari nieminen

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 06 Tammi 2010 23:37

Sisäpuoli oli taas kuin kesällä. Yhtä kuivan näköinen ja konekkin (vire) pyörähti hienosti käsin. Se ei ollut mitenkään jäisen näköinenkään. Oli niissä muissä sanlaisia ilmiöitä havaittavissa kuin mulla. Sinisessä myrkkypinnassa se vain tuli enemmän korostuneesti esille. ;-)

huru-ukko

Viesti Kirjoittaja huru-ukko » 15 Tammi 2010 22:04

Ehtoota,
Niin, sen verran täytyy vielä tuosta puuvenheen kestävyydestä todeta,että Suomen soista on nostettu lukuisia, muutamia tuhansia vuosia vanhoja melko hyvin säilyneitä puuvenheitä, mutta ei ole siellä ainuttakaan kuttaperkkavenettä säilynyt nostettavaksi asti. 8-| :))

Huru-ukko

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Tammi 2010 22:31

huru-ukko kirjoitti:Ehtoota,
Niin, sen verran täytyy vielä tuosta puuvenheen kestävyydestä todeta,että Suomen soista on nostettu lukuisia, muutamia tuhansia vuosia vanhoja melko hyvin säilyneitä puuvenheitä, mutta ei ole siellä ainuttakaan kuttaperkkavenettä säilynyt nostettavaksi asti. 8-| :))

Huru-ukko
Ei ole nostettu kun ei ole kaivettu tarpeeksi syvälle, ovat sen verran vanhemmissa kerroksissa... :-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin