Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Marras 2009 23:40

Tukos oli edellisen omistajan tai hänen "valtuuttaman" remonttireiskan kömmähdys, kun oli molempien koneiden
paluuputkessa olevan banjoliittimen kiinnittämiseen käyttänyt tavallista pulttia ( ei kanavaa nesteelle ).

Väärä pultti, ei sen kummenpaa, seuraukset olisi vain saattanut tulla kalliiksi...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Marras 2009 07:09

No niin, no sitten...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 24 Marras 2009 11:15

Jep, se suuttimella oleva "paluu" ei ole varsinainen paluu, vaan tosiaan suutinneulan takatilan "huohotus".
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Marras 2009 12:16

CC kirjoitti:Jep, se suuttimella oleva "paluu" ei ole varsinainen paluu, vaan tosiaan suutinneulan takatilan "huohotus".
Juuri näin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Joulu 2009 18:42

Notreal kirjoitti:Irroitin kannen toisesta koneesta.
Ihme juttu kun öljypohjaa ei tarvinnutkaan irroittaa ensin 8-|
Välillä kuitenkin tuntui että Fordin suunnittelijat on tahalleen suunnitelleet kaikki kilkkeet
joko kiinni kanteen tai ainakin kannen irroittamisen eteen esteeksi....
Sain vihdoin aikaiseksi, irroitettua toisenkin kannen ja kiikutettua sen koneistamolle,
näin syntymäpäiväni kunniaksi... ;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja bonito » 02 Joulu 2009 18:56

Foortti ei palauta polttoainetta juuri yhtään, kun taas Sisu palauttaa ihan loristamalla. Hyvä, ettei palauta, kun ne suuttimet on siellä venttilikoneistossa, kannen alla, jos joku paluuputki alkaa vuotaa, nafta menee silloin voiteluöljyn sekaan, eikä sitä heti huomaa. Siinä yksi hyvä syy tarkastaa joka kerta öljynmäärä, ennen ajoon lähtöä.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Joulu 2009 19:16

bonito kirjoitti:Foortti ei palauta polttoainetta juuri yhtään, kun taas Sisu palauttaa ihan loristamalla. Hyvä, ettei palauta, kun ne suuttimet on siellä venttilikoneistossa, kannen alla, jos joku paluuputki alkaa vuotaa, nafta menee silloin voiteluöljyn sekaan, eikä sitä heti huomaa. Siinä yksi hyvä syy tarkastaa joka kerta öljynmäärä, ennen ajoon lähtöä.
Ahaa.
Tämä selittänee mieltä vaivaamaan jääneen seikan!
Polttoaine-expertti pentti antoi ymmärtää että suuttimen "sisus" falskaa aivan vähän ja p-aine toimii samalla voiteluaineena
suuttimen liikkuville osille, eli sen mukaan paluuputkeen tulee tavaraa tosi tosi vähän....
Koneistamon kaveri taas tänään kertoi ( otin puheeksi, että pitää tarkistaa ventt.kopan sisäpuolisen putki, ettei ole revennyt tukkimisen seurauksena ), että kannesta olisi kyllä nähnyt jos paluuputki olisi vuotanut
ja "pessyt" aluetta mennessään. Meinasi että kone olisi saattanut kilahtaa kun p-aine olisi ohentanut öljyn.
Eli siitä päätellen paluuputkesta taasen tulee tavaraa enemmänkin ?

Jäin miettimään että tuleeko sitä tavaraa enemmän vai eikö tule, on siis merkkikohtainen juttu......Kiitos tiedosta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Joulu 2009 20:13

Notikka, jos päiväsi ovat tänään, niin parhaat onnittelut kokemusvuosien lisääntymisen
johdosta, jos ne oli eilen, niin eilispäivän sankarille tai jos ne ovat huomena, niin huomispäivän sankarille; onneksi olkoon. :) !!!
Donna 28

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Joulu 2009 20:43

Donna 28 kirjoitti:Notikka, jos päiväsi ovat tänään, niin parhaat onnittelut kokemusvuosien lisääntymisen
johdosta, jos ne oli eilen, niin eilispäivän sankarille tai jos ne ovat huomena, niin huomispäivän sankarille; onneksi olkoon. :) !!!
Donna 28
Kiitos, merkkipäivä on tänään.
Laitan "juhlakuvan" vaikka korkki on ollutkin muutaman kuukauden kiinni, ja pysyy toistaiseksi....
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03 Joulu 2009 10:19

Jos mulla on tankki täynnä kesälaatu-dieseliä talven yli,
onko keväällä ongelmia odotettavissa vai paraneeko "pakkasvauriot"
p-aineessa kevään lämmön myötä....?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Joulu 2009 11:08

Paranee ne. Tosin kökköjen sulaminen ainakin nykyaineessa vaatii huomattavasti korkeamman lämmön kuin missä ne tulee.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Joulu 2009 14:15

Painun tästä "tarkistamaan" koneen sijoitusta, tarkoitus on varmistaa että on potkuriakselin kanssa kohdillaan.
Tsekkasin tuon joustolaipan asennusohjeen ja siinä sanotaan:
Linjaus on tehtävä tarkasti, n. 0,1mm toleranssilla.
Voi perkutti, millä mä tollasen moottorin joka on kumityynyillä rihtaan 0,1mm tarkkuudella??? 8-|

Saas nähä kuin käy 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Joulu 2009 18:38

Väärä hälytys, eihän se ollutkaan mikään homma...
Kun poistin sen "muovisen" joustolaipan välistä, oli laipat helppo
sihdata kohdilleen.
Eikä ihan turha homma ollutkaan, toinen akseli kannatteli varmaan 8mm verran
ja toinenkin 4mm verran koneen painoa "harteillaan".
Säädön jälkeen alkoi akselit pyöriä käsin laipasta pyörittämällä,
aikaisemmin jaksoi käsin pyörittää vain potkurista.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Ande » 04 Joulu 2009 20:11

Missäs kunnossa kumityynyt on?
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Joulu 2009 20:19

Ande kirjoitti:Missäs kunnossa kumityynyt on?
Ne vaikuttaa ihan hyväkuntoisilta, ovat edellisen omistajan toimesta vaihdettu.
Jäykäthän ne on kun ei ole niveltä välissä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin