automaattivaihteisto veneessä?
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
automaattivaihteisto veneessä?
Hei! Foorumia pitemmän aikaa lueskelleena rohkaistuin rekisteröitymään ja esittämään kysymyksen: Onko kenelläkään auton automaattivaihteisto
veneen moottorin perässä? Ja jos on , niin mikä siitä ensimmäisenä tilttaa?
veneen moottorin perässä? Ja jos on , niin mikä siitä ensimmäisenä tilttaa?
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 21.07.2009 11:16
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Vene-lehdessä oli vuosi-pari sitten juttua kaverista jolla oli veneessä Opelin moottori+automaattilaatikko. Toimi muistaakseni hyvin.
- Upponalle
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.08.2006 12:56
- Paikkakunta: Upinniemi
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Kyllä kai se automaattilaatikko veneessä periaatteessa pelittää, kunhan hoitaa öljyn lauhduttamisen. Peruutusvaihde lienee tosin aika lyhyellä välityksellä, eli peruuttaessa joutuu huudattamaan konetta.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Olikohan siinä venelehden jutussa että se vene oli hydrospeed TM ja kone oli opel record diesel automaatti askilla ja raakevesijäähdytyksellä..muistaakseni pelas hienosti
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Tuota on tullu mietittyä itekkii että varmaan toimis hyvin. Vielä kun ois nappivaihteilla.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Jossakin jenkkikirjassa mainittiin ohimennen tomaattiaskia käytetyn perävetolaitteen ja koneen välissäkin. Ja jostakin jäänyt mieleen että etenkin jostakin vanhasta kolmipykäläisestä jenkkiaskista olisi saanut helpostikin lukittua ykkösen tai kolmosen pois pelistä, että toimisi kaksipykäläisenä.
Jos vaan laatikon saa kestämään niin periaatteessa aivan hyvä idea, pienemmällä pykälällä saa parhaan kiihtyvyyden, ja isompi sitten pudottaa kierrokset kun vene kiihtynyt plaaniin. Mutta hitaassa uppoumaveneessä tästä ei liene mitään hyötyä, ellei sitten tavoittele tosi hidasta "hinaus/uistelu"-vaihdetta.
Rahallakin noita saa, ZF:ltä löytyy kaksinopeuksinen sähkötoiminen vaihde, jossa ykköseltä kakkoselle siirto tapahtuu nappia painamalla. mutta sitä paalua saa sitten olla aika reippaasti, joku ZF 90 IVTS 2-speed V-drive maksaa muistaakseni n. 8000 € paikkeilla. Että ei ihan halpa. Mutta jos joskus sattuis tommonen neljän megajörön lottopotti kohdalle - niin mikä ettei, tai jos sattuis joku tuntematon tehtailijan leski jättämään yllätysperinnön.
Eikös siin Fanny:ssä ollu joku tommonen ZF:n dual speedi sen 440 heppasen Yanmar:in perässä?
Jos vaan laatikon saa kestämään niin periaatteessa aivan hyvä idea, pienemmällä pykälällä saa parhaan kiihtyvyyden, ja isompi sitten pudottaa kierrokset kun vene kiihtynyt plaaniin. Mutta hitaassa uppoumaveneessä tästä ei liene mitään hyötyä, ellei sitten tavoittele tosi hidasta "hinaus/uistelu"-vaihdetta.
Rahallakin noita saa, ZF:ltä löytyy kaksinopeuksinen sähkötoiminen vaihde, jossa ykköseltä kakkoselle siirto tapahtuu nappia painamalla. mutta sitä paalua saa sitten olla aika reippaasti, joku ZF 90 IVTS 2-speed V-drive maksaa muistaakseni n. 8000 € paikkeilla. Että ei ihan halpa. Mutta jos joskus sattuis tommonen neljän megajörön lottopotti kohdalle - niin mikä ettei, tai jos sattuis joku tuntematon tehtailijan leski jättämään yllätysperinnön.
Eikös siin Fanny:ssä ollu joku tommonen ZF:n dual speedi sen 440 heppasen Yanmar:in perässä?
Mile
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Siinä fanny:ssä se vissiinkin muutti ihan vaan 200-400 kierrosta sillä laatikolla
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Taitaa pakki olla usein kakkosen välityksellä, joten tuskin ongelma. Täälläkin kirjoitelleella "Hurja4":llä taisi olla siinä torpedoveneessä
pari GMn askia niiden Deutzien perässä.
Toi on kyllä kiinnostanut itseäkin kokeilla, mutta kun paketille tahtoo jäädä pituutta liikaa. Vaikka yrittäis poistaa hännästä kaiken
ylimääräisen mitan. Toinen mikä mietityttää, on se mitä tapahtuu, jos kakkonen on esim. se sopivin välitys. Miten sen planeetta
kestää jatkuvaa ylämäkiajoa? Ainakin Velvetin alennusplaneetta on paljon tukevamman oloinen, kuin isonkin automaatin vastaavat.
Kun joskus autokäytönkin jäljiltä löytyy sellaisia, missä planeettapyörä on pyrkinyt uppoamaan pitimeensä (vinon hammastuksen
sivuvoimat). Planeettapyörien päittäislaakerin kohentamista saattaisi vaatia.
pari GMn askia niiden Deutzien perässä.
Toi on kyllä kiinnostanut itseäkin kokeilla, mutta kun paketille tahtoo jäädä pituutta liikaa. Vaikka yrittäis poistaa hännästä kaiken
ylimääräisen mitan. Toinen mikä mietityttää, on se mitä tapahtuu, jos kakkonen on esim. se sopivin välitys. Miten sen planeetta
kestää jatkuvaa ylämäkiajoa? Ainakin Velvetin alennusplaneetta on paljon tukevamman oloinen, kuin isonkin automaatin vastaavat.
Kun joskus autokäytönkin jäljiltä löytyy sellaisia, missä planeettapyörä on pyrkinyt uppoamaan pitimeensä (vinon hammastuksen
sivuvoimat). Planeettapyörien päittäislaakerin kohentamista saattaisi vaatia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20.11.2009 21:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Itselläni on koneen perässä ZF:n automaattivaihteisto (pyöräkuormaajaan tarkoitettu), joka on eteenpäin ajaessa lukittu kakkosvaihteelle (muut eteenajovaihteet eivät ole käytössä), pakki toimii normaalisti. Käytössä aivan unelman pehmeä kytkentä, eteen/taakse suunnanvaihdon voi tehdä täydestä vauhdista.
Lisäksi olen ollut, joskus 15-20 vuotta sitten jenkkiveneen kyydissä , jossa oli V8:n jatkeena Powergliden 2-vaihteinen automaatti, jossa vaihteet toimivat normaalisti. Ei mitään ongelmia, kone oli "väärinpäin", vaihteisto koneen etupuolella, sen edessä oli kulmavaihde, josta potkuriakseli lähti taaksepäin, koneen alitse.
Luulisin, että on aika takuuvarma systeemi laittaa automaattivaihteisto, kunhan muistaa sen jäähdytyksen
Lisäksi olen ollut, joskus 15-20 vuotta sitten jenkkiveneen kyydissä , jossa oli V8:n jatkeena Powergliden 2-vaihteinen automaatti, jossa vaihteet toimivat normaalisti. Ei mitään ongelmia, kone oli "väärinpäin", vaihteisto koneen etupuolella, sen edessä oli kulmavaihde, josta potkuriakseli lähti taaksepäin, koneen alitse.
Luulisin, että on aika takuuvarma systeemi laittaa automaattivaihteisto, kunhan muistaa sen jäähdytyksen
Raudassa ei ole raha hukassa...
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Olikohan se joku alunperinkin "väärinpäin" pyörivä venemoottori? Olisin nimittäin melko varma, ettei Powergliden(kään) turbiini jaWarjo kirjoitti: Lisäksi olen ollut, joskus 15-20 vuotta sitten jenkkiveneen kyydissä , jossa oli V8:n jatkeena Powergliden 2-vaihteinen automaatti, jossa vaihteet toimivat normaalisti. Ei mitään ongelmia, kone oli "väärinpäin", vaihteisto koneen etupuolella, sen edessä oli kulmavaihde, josta potkuriakseli lähti taaksepäin, koneen alitse.
öljypumppu suostu toimimaan takaperin pyöriessään. Vaikka muuten loistava loota onkin.
Onko sulla se ZFn loota plaanaavassa vai uppoveneessä? Turbaanin luistohan kehittää aikalailla lämpöä vanhemmissa ilman lukkoa
olevissa lootissa. Ja syö osan tehosta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20.11.2009 21:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Ihan autosta otettu Chevyn 427 hiperf. versio. Siis kone pyöri ihan oikeinpäin, mutta itse kone oli asennettu väärinpäin, vaihteisto eteenpäin jakopää taaksepäin.CC kirjoitti:Olikohan se joku alunperinkin "väärinpäin" pyörivä venemoottori? Olisin nimittäin melko varma, ettei Powergliden(kään) turbiini jaWarjo kirjoitti: Lisäksi olen ollut, joskus 15-20 vuotta sitten jenkkiveneen kyydissä , jossa oli V8:n jatkeena Powergliden 2-vaihteinen automaatti, jossa vaihteet toimivat normaalisti. Ei mitään ongelmia, kone oli "väärinpäin", vaihteisto koneen etupuolella, sen edessä oli kulmavaihde, josta potkuriakseli lähti taaksepäin, koneen alitse.
öljypumppu suostu toimimaan takaperin pyöriessään. Vaikka muuten loistava loota onkin.
.
Uppoamarunkoinen, ei se kuitenkaan hirveän paljon luista, tottakai pitää olla öljynlauhdutin..CC kirjoitti:Warjo kirjoitti:
Onko sulla se ZFn loota plaanaavassa vai uppoveneessä? Turbaanin luistohan kehittää aikalailla lämpöä vanhemmissa ilman lukkoa
olevissa lootissa. Ja syö osan tehosta.
Raudassa ei ole raha hukassa...
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Oukei, ei siis ollut vaihteisto ympätty dampperin päähän... Vaan koko kone väärinpäin.Warjo kirjoitti: Ihan autosta otettu Chevyn 427 hiperf. versio. Siis kone pyöri ihan oikeinpäin, mutta itse kone oli asennettu väärinpäin, vaihteisto eteenpäin jakopää taaksepäin.
Kokemukset plaanarissa olisi kiinnostanut. Siinä on vähän isompi "ylämäki".Warjo kirjoitti: Uppoamarunkoinen, ei se kuitenkaan hirveän paljon luista, tottakai pitää olla öljynlauhdutin..
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06.02.2008 0:51
- Viesti:
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Pakko vastata, vaikkei minulla enää koko venettä ole, eikä itseasiassa koko venettäkään enää ole olemassakaan, mutta kun "CC"-mainitsi tuolla edellä niin Hurja 4-torpedoveneessä oli GM;n autovaihteistot turbiineilla ja toimi kuin junan vessa. Eteenpäin ajettaessa ajettiin "pakkoykkösillä" kahdesta syystä;
1. Välityssuhteen takia, sillä potkureissa oli nousua 0,9 metriä. Sopiva kierrosluku matkanopeutta varten siis. Matkanopeus 8 solmua, kierroksia koneissa noin 1500rpm.
2. Ykkösvaihteilla ainakin käytetyissä vaihteistoissa oli eniten "kytkimiä" pidossa. Tämä tuli ikäänkuin "boonuksena" sopivasta välityssuhteesta.
Kaukosäätölaitteena toimi täysin tavallinen Teleflex-laite koska vaijerin välityssuhde muutettiin adapteri/muutosvivustolla laatikon kupeessa. (Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa tämmöinen adapteri niin sellaiset voisi olla kaupan 2kpl...) Eli pakki, vapaa ja ykkönen oli vain ja ainoastaan käytössä, ja siis tarkoituksella.
Jäähdytyksen apuna käytettiin raakavesi-lauhduttimia erillisellä kiertovesipumpulla, ja mitään jäähdytysongelmia meillä ei ollut kertaakaan. Järjestelmän mitoitus on tietysti erittäin tärkeää jos meinaa pitää lämmöt kurissa. Meillä ne kävi 80-asteen lämpöisinä, kun automaattiöljy (DexronII/III) kestää kyllä jos en väärin muista niin ainakin noin 110-astetta ennenkuin kiehahtaa ja menettää ominaisuutensa...
Tässä vielä pari kuvatusta ihan vaikka kiusaksi;
Rakennusvaiheessa silloin joskus..
Jo ajossa, huomaa raakavesijäähdytys...
Kiitos ja anteeksi.
Hurja4
1. Välityssuhteen takia, sillä potkureissa oli nousua 0,9 metriä. Sopiva kierrosluku matkanopeutta varten siis. Matkanopeus 8 solmua, kierroksia koneissa noin 1500rpm.
2. Ykkösvaihteilla ainakin käytetyissä vaihteistoissa oli eniten "kytkimiä" pidossa. Tämä tuli ikäänkuin "boonuksena" sopivasta välityssuhteesta.
Kaukosäätölaitteena toimi täysin tavallinen Teleflex-laite koska vaijerin välityssuhde muutettiin adapteri/muutosvivustolla laatikon kupeessa. (Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa tämmöinen adapteri niin sellaiset voisi olla kaupan 2kpl...) Eli pakki, vapaa ja ykkönen oli vain ja ainoastaan käytössä, ja siis tarkoituksella.
Jäähdytyksen apuna käytettiin raakavesi-lauhduttimia erillisellä kiertovesipumpulla, ja mitään jäähdytysongelmia meillä ei ollut kertaakaan. Järjestelmän mitoitus on tietysti erittäin tärkeää jos meinaa pitää lämmöt kurissa. Meillä ne kävi 80-asteen lämpöisinä, kun automaattiöljy (DexronII/III) kestää kyllä jos en väärin muista niin ainakin noin 110-astetta ennenkuin kiehahtaa ja menettää ominaisuutensa...
Tässä vielä pari kuvatusta ihan vaikka kiusaksi;
Rakennusvaiheessa silloin joskus..
Jo ajossa, huomaa raakavesijäähdytys...
Kiitos ja anteeksi.
Hurja4
Porraspohja spesialisti.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Mitä hittoa? Mitäs sille on tapahtunut?Hurja4 kirjoitti:Pakko vastata, vaikkei minulla enää koko venettä ole, eikä itseasiassa koko venettäkään enää ole olemassakaan,
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06.02.2008 0:51
- Viesti:
Re: automaattivaihteisto veneessä?
Se on romutettu.CC kirjoitti:Mitä hittoa? Mitäs sille on tapahtunut?Hurja4 kirjoitti:Pakko vastata, vaikkei minulla enää koko venettä ole, eikä itseasiassa koko venettäkään enää ole olemassakaan,
Porraspohja spesialisti.