"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ijp » 20 Loka 2009 14:48

Piti Simon innottamana ruveta verestämään muistoja ja ruveta laskemaan mitä 6,5 m pitkä 120x120x10 päistä tuettu putkipalkki kestää keskellä kuormaa. Palkin materiaali lienee normi S355 terästä.

Materiaalin murtolujuus (510 N/mm^2) ylittyy 4142 kg:n kuormalla. Eli tällä kuormalla palkki menee poikki.

Materiaalin myötölujuus (355 N/mm^2) ylittyy 2883 kg:n kuormalla. Eli tällä kuormalla palkkiin syntyy pysyviä muodonmuutoksia. Ts. se jää käyräksi kun kuorma otetaan pois.

Määrääväksi tekijäksi tulee se kuinka paljon palkille sallitaan taipumaa. Joissain mitoitusohjeissa kuormitetulle teräspalkille sallitaan taipumaa L/200 eli tässä tapauksessa 33 mm. Tämä taipuma ylittyy 765 kg:n kuormalla...

Mutta nää on teoriaa ja laskelmia... ;-)

Mistä muuten löysit 12 mm:n seinämällä olevaa palkkia? Mun luetteloista ei sellaista kokoa löytynyt.



PS. Mähän en sitten ota omista laskelmistani mitään vastuuta.
Ilkka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2009 18:11

Tuota HEBpiähän sitä mullekin ensin kaavailtiin mutta kun siitä olisi pitänyt maksaa... ;-)
12mm seinämävahvuuteen en voi kommentoida mitään muuta kuin etten tiedä mistä se on alunperin. Enkä noihin DI:n laskelmiin muuta kuin että ainakin Simon laskelmiin verrattuna on melkoinen ero - tosin en kysynyt taipumaa millimetreissä vaan että kestääkö se millaisen kuorman ilman pysyviä muutoksia (eli kestääkö trailerin runkona kuinka paljon) ja sehän on aivan eri asia.

Käsittääkseni, siis käsittääkseni, kumpikaan (siis taipuma millimetreinä tai mitä palkki kestää ilman pysyviä muutoksia) ei kerro miten palkki toimii veneen alla käytännössä.
Jos vaikka futsataan että painopiste on akselilla ja siitä vetosilmukkaa kohti on "satajäykkää" köliä tasaisesti kiinni palkissa vaikkapa 5 metrin matkalta niin eihän pahin kuormitus ole keskellä kantopisteitä vaan jossain ihan muualla. Ja myös kuorman, siis veneen, kiinnityksellä pystytään jakamaan kuormitusta pois palkilta veneen rungolle.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 18:12

Jos lujuuslaskenta noin porukkaa innoittaa, tässä vielä pari kaaviota samasta tapauksesta... ;-)

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut simo, 20 Loka 2009 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2009 18:15

Simo ...kele sai noilla ..tun häkkyröillään mun näytön niin täyteen että pitää rullailla tekstiä sivuttain jatkuvasti että voi lukea - siihempä tökkäs kiinnostus tähän(kin) aiheeseen. Olkoot ...kele 8\
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 18:40

os vaikka futsataan että painopiste on akselilla ja siitä vetosilmukkaa kohti on "satajäykkää" köliä tasaisesti kiinni palkissa vaikkapa 5 metrin matkalta niin eihän pahin kuormitus ole keskellä kantopisteitä vaan jossain ihan muualla.
mikä tahansa palkki taipuu aina (siis traileriin sopivat palkit) ja vene ei taivu, joten jossain kohtaa trailerin aisalle tulee pienelle matkalle pistekuorma. Varmaankin siihen missä keula lähtee taipumaan ylös.

Toinen asia tuo painopiste akselilla.

Näin sen itse tuumasin: traktorille mahdollisimman paljon painoa, koska se on yleensä "kovalla"maalla toisin kuten trailerin pyörät. Mulla ei ainakaan ole niin pitkää betoniluiskaa käytettävissä mitä tuon mittainen vene tarvitsee. Taas tänäkin syksynä traileri oli paripyöristä ja telistä huolimatta painautunut pohjaan aika syvälle. Jos koko paino on trailerin pyörillä, sit se vas syväl painuu.
Petra painaa keväällä tankattuna 3320kg, traileri 720kg, eli yhteensä 4040kg joka jakautuu telille 3440kg ja aisalle 600kg. Olis traktori varmaan enemmänkin ottanu, mut sit trailerin pyörät menevät niin kauas, että ajettavuus kärsii. Eihän sitä saa ympäri kuin torilla...
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 18:44

näytön niin täyteen että pitää rullailla tekstiä sivuttain jatkuvasti että voi lukea
käytätkö sitä "surureunaista" foorumi näyttöä vai tällaista? http://www.puuvene.fi/keskustelu/

Älä masennu, kavennan kuvat.

OLEK NY ONNELLINE?

Näköjään jos käyttää foorumin liitetiedosto ominaisuutta kuvat näkyy turhan suurena vaikka leveys olikin pienennetty originaalista.
Nyt kuvat on liitetty silleen ennenvanhaan tyyliin.
Kyllä ne varmaan sais kikkailemalla "sopiviksikin". Kuvapankin puolella pienentäminen on helppoa kun sanoo vain että pienennä forumille sopivaksi.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Loka 2009 20:15

Voihan taipuvat tralerit.
Akseli vaan läpi rungon johon pyörät päihin ja nokkapyörä keulaan.
Ei ne uppoumarunkoista juuri hidasta ja voipi syksyllä porhaltaa omalla vauhdilla rappia ylös ja hinausköydellä vetää pihaan vaikka Corollalla.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2009 20:32

Tänksejä vaan Simo - tiesin että sinuun voi aina luottaa ;-)

Trailerin runkoa saa mitä "vahvistettua" siten että vedetään vene isoilla liinoilla KÖLILTÄ (tai paremminkin sen takaa) lujasti vasten TUKEVAA KEULATUKEA ja sitten vastaavasti keulan yli (ei siis mistään kokassa olevasta koukusta) taaksepäin vasten eteenpäin vetäviä liinoja siten että liinojen kiinnityspiste on palkin alapuolella jossain puolessa välissä painopistettä ja vetosilmukkaa. Noita etummaisia liinoja ei tarvitse (eikä niitä saakkaan) kiristää kovin tiukalle kun ne jo jäykistävät traileri&veneyhdistelmää monesti aivan tarpeeksi. Jos liinoihin kiristää vaikka semmoisen sadan kilon vedon "mutulla" niin se riittää eikä rasita venettä liikaa.

Vai mitä mieltä "inginöörit" on tälläisestä vanhasta, paljon käytetystä, kikasta?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 21:19

hyvä veli älä huolestu, sehän vain joustaa, ei se hajoa (?)
ijp:kin laskut olettavat sen pettävän vasta jos keskeltä pistekuormittaa 4142kg, muoto muuttuu vasta 2883kg kuormalla. Ja tämähän on kaikki teoriaa. Ei sulla sellaisia kuormia tule.

Mitä sitä paattia liinoilla repelet ja taivutat. Senhän olis tarkoitus saada hellää kyytiä.

Yksi usein näkemäni keino aisojen vahvistukseen on rungon alapuolelle laitettu vetotanko. Aisan alapuolelle puoleenväliin about 150-200mm palkinpätkä pystyyn ja sen kautta terästanko (tai vaijeri) toisesta päästä akselin ja toisesta vetosilmukan lähelle kiinni. Sivuttaista lujuutta se ei lisää.

Kaverin traileri on HEB300 palkkia ja tuntuu joustavalta kun päällä on 10,4m pellinkiläistä (>5000kg?). Eteenkin tienpäällä asfaltilla kun traktorin pyörät mukavasti synkronoivat hytkytyksen jollain tietyllä nopeudella.

Yksi lujuusvaatimukseen suuresti vaikuttava asia on käyttötarkoitus, jos vedät vain paatin ylös jorpakosta rantatörmälle, ei pienet joustot ym paljoa haittaa, mutta jos menet maantielle muun liikenteen sekaan kaikki tukevampi ja varmempi rauhoittaa kummasti.
Kokemuksesta voin kertoa miten hyvät takavalot, hitaan ajoneuvon kolmio ja vakuuttavat kuormaliinat lämmittävät mieltä, kun vastaan tuleva tai ohittava poliisiauto jatkaa omaa matkaansa.

Mutta ei nyt mennä asioiden edelle, kyllä se aisa kestää. Ja käytä nyt sentään traktoria vaikka joku saakin vajaat 5 tonnia merestä ylös hinausköydellä ja Corollalla.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2009 21:59

"...hyvä veli älä huolestu, sehän vain joustaa, ei se hajoa (?)..." - Simo

Äläkä Simo sinä erehdy luulemaan että jotenkin epäilisin omia mutujani ja käsieni töitä. Enemmän minä niihin luotan kuin toisten tekemisiin koskaan... ;-)
Eikä tällä trailerilla ole tarkoitus edes laittaa liinoja silmänlumetta enempää. Ei 6 tonnin rohjo lähde itsekseen liikkeelle siloisella asfaltilla ajellessa etenkin kun se on märän puun päällä koko painollaan.

Ne feikkiliinat ja takavalot on ihan täysin traktorikuskin leveillä harteilla - sehän se sakotkin saisi enkä minä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 22:10

on ihan täysin traktorikuskin leveillä harteilla
jep jep

ko. tapauksessa olen ollut se kuski
Äläkä Simo sinä erehdy luulemaan että jotenkin epäilisin...
Älä sano, itsekin erehdyin kerran, taisi olla 1972, kun luulin erehtyneeni. No pianhan minä huomasin virheen etten ollutkaan erehtynyt.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ijp » 21 Loka 2009 08:33

simo kirjoitti: Petra painaa keväällä tankattuna 3320kg, traileri 720kg, eli yhteensä 4040kg joka jakautuu telille 3440kg ja aisalle 600kg.
Rupesin laskemaan, että mun pikku Massikalla (1500 kg) kuva sais vielä ihan laillisesti vetää maantiellä tota Simon traileria ja venettä. Että ei mikään pelkkä piikkilangankiristäjä. Mahtaisko mun traktori vain saada kiskottua venettä ja traileria vedestä ylös...
Ilkka

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 21 Loka 2009 09:35

Mahtaisko mun traktori vain saada kiskottua venettä ja traileria vedestä ylös...
Betoniluiskalla tod.näk., luonnonranta: savipohja/hiekkapiha siinä ja siinä.

Olen omani kiskonut tähän saakka 4-veto Valtralla, traileri on noussut vedestä hyvin. Tänä syksynä vetopelinä oli vanha 2-veto Deutz. Uskonpuute oli lähellä kun tasauspyörästön lukko ei toiminut ja takapyörät kuopivat vuorotellen uraa maahan, mutta nousi se. Luiska on sellainen luonnonpohja/hiekkapiha.

Samalla luiskalla hinataan joka viikonloppu 2-vetoisia autoja traktorilla pois luiskasta, kun eivät saa 4-5m kuttaperkkojaan/Bustereitaan ylös. Luiska on loiva ja pohja kova. Se kitka vaan on niin pieni renkaan ja hiekan välissä. Varsinkin etuvetoisissa autoissa. En uskoisi moista itsekään niin loivassa luiskassa, ellen asiaa toteaisi lähes joka viikonloppu.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Loka 2009 15:50

Älkääs nyt pojat pikku-Valmettia morkatko pelkäksi "piikkilangankiristäjäksi". Monessa paikassa sen pieni koko ja keveys on sen paras etu.
Velipojan "rattorilla" on vedelty veneitä ylös ja laskettu tuonne 2-2,5 tonnin paikkeille ja aina on noussut ihan omin voimin sekä vene että traktori betoniluiskasta.
Mutta ei me taideta valjastaa sitä Dejah Thoriksen trailerin eteen - voima voi riittää mutta kuka maksaa vahingonkorvaukset nauruun kuolleiden perheille ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ijp » 21 Loka 2009 17:28

Eihän tässä pikku-Valmetista ole kukaan mitään puhunut... :)

Mikä traktori VM velipojallas muuten on?
Ilkka

Vastaa Viestiin