Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Jusa-W2
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Heinä 2009 20:36
Paikkakunta: Espoo

Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja Jusa-W2 » 01 Heinä 2009 21:37

Käynnistelin tuossa viikolla isäukon puupaattia, jossa koneena W-2 dynastartilla. Vene on tainnut olla viimeiset 5-vuotta tallissa ja nyt on turvotettu vesillä hieman toista kuukautta - vesi pysyy jo pääasiassa halutulla puolella runkoa :)

Tämän verran olen itselleni selvittänyt koskien Wikströmin tekniikkaa ja sen verran sitä tuli availtua ja putsailtua, että sain sen kunnolla käymään:
- Tulpat: Bosch M10AC pitäisi saada, kipinäväli n. 0.6mm?
- Öljyt: näistä en ole löytänyt päivitettyä tietoa täältä?
- Bensatankin pitäisi olla 20cm kaasaria korkeammalla, tässä voipi olla itsellä ongelma riippuen kuormauksesta & kulkuasennosta. Käyttääkö kukaan bensapumppua näiden aparaattien yhteydessä?
- Vesihana: luin sen muuttavan vesikierron suhdetta sylinterien ja pakosarjan väillä. Kiertääkö vesi pakosarjan kautta hanan ollessa kiinni ja avattuna lisääntyy vesimäärä sylintereille vai?
- Käyntilämmöt oli n.60C - pitäisikö ilmeisesti olla 20C enemmän, onko avainsana tuon vesihanan säädön hakeminen?
- Magneetto: kärkiväli 0,4mm
- Ryyppysäädin: tämän toimivuus vaikutti olevan henkimaailman juttuja, itse pohdiskelin että taitaa toimiakseen tarvita enemmän painetta polttoainejärjestelmään kuin itsellä nyt.

Laitoin Castrolin 4-T garden öljyt (SAE30) manuskaa tulkiten, tilavuus taisi olla n. 1.5-1.6l tikun yläreunaan - tuntuuko laatu & määrä hyvältä vai mikä olisi suositeltava moderni öljy? Kone kävi nyt melko hyvin NGK-tulpilla sen tunnin-puolitoista minkä ehdin kokeilla, ei sauhuttele eikä paukuttele mutta on pitänyt joka kerran käynnistää ryyppykuppien kautta. Tähän käynnistyvyyteen pitää seuraavalla rupeamalla paneutua. Paatti on sellainen 7 metrinen etuhytillinen ja näyttää runkonopeus tulevan W-2:lla vastaan jo n. 2/3 kaasulla eli tehomielessä ihan passeli.

Sammutuksessa on myös petrattavaa, kone lämmittyään ei sammu kuin vasta bensan syötön loppuessa - virta-avain on kourassa ja kone senkuin put-put. Sammutin pari kertaa irrottamalla tulpanjohdot, mutta opin täältä ettei ole kovin suositeltavaa jos magneettoa pitää arvossaan. Onko tämä pa-syöttö sammutus ominaisuus näille vai pitääkö käydä sähkökytkennät läpi & varmistaa, ettei virtapiirit ohita virtalukkoa?

Toistaiseksi tämä kyseinen Wikke-vanhus on ihan positiivinen tuttavuus, tällaisellekin "laitteen sisällä ei käyttäjän huollettavissa olevia osia"-sukupolven edustajalle.

//wiki-"juniori" vm-70

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01 Heinä 2009 23:22

Hyvät öljyt on siihen..kunhan et syyspakkasissa ajele.
Tutkaileppa ettei vaan jossain ole painonappia sammutukselle kun siinähän maadoitetaan vaan brutaalisti magneetto että kone sammuu.
Dynastartin syöttö/latausvirta elää omaa elämäänsä virtalukon kautta ja Magneetto pukkaa kipinää niin kauan kunnes saa miinusta siihen tulpanjohtojen välimaastossa olevaan nastaan.......sitte se pirulainen vasta sammuu 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Jusa-W2
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Heinä 2009 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja Jusa-W2 » 02 Heinä 2009 10:49

Kiitokset vinkeistä, täytyypi tuota sammutusnappia erikseen etsiä.

Faija oli sähkäri ja tämän aikaisen tekniikan kanssa muutenkin täysi fakiiri, joten olisi suoranainen ihme ellei sellaista tosiaan löytyisi.

Onko ohjekirjan akun maksimitehoa koskeva varoitus otettava vakavasti nykypäivän akuilla? Minulla on nyt kiinni PALJON isompi akku, mutta se vaihdetaan pieneen mikäli on aihetta.

//Jusa

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Heinä 2009 11:23

Terve.

Hyviä kysymyksiä sulla.

- Samaa öljyä olen käytellyt, ja hyvin on toiminut. (Ja paikallisen huoltiksen ukko sitä myös suositteli...:) Määrä on sopiva, kun tikussa on sitä. Ohjekirjasta(kaan) ei sitä öljymäärää ole selvitettävissä, yksisylinteriseen menee litra, niin menisikö W2:n kaksi?

- Bensasysteemin suhteen voisi ottaa lähtökohdaksi sen, että veneessä jo oleva systeemi kyllä toimii. Kaasarille riittää, että bensa valuu omalla painollaan sinne. Mitään paineita ei juurikaan tarvitse miettiä. Jos näyttää siltä, että jossain vaiheessa saat veneesi asentoon, jossa kaasutin on tankin yläpuolella, niin sitten pitää miettiä uusiksi. Käytä vaikka läpinäkyvää vesiletkua korkeuserojen mittaamiseen. Bensasysteemi ei järky edes pienistä katkoista, sillä kaasuttimessa olevalla bensalla ajaa melko pitkään..

- Bensasysteemin suhteen on puhtaus puoli ruokaa. Kannataa tarkistaa tankista lähtien kaasuttimeen kaikki puhtaaksi ja ehjäksi. Itselläni on jopa bilteman pieni suodatin siinä letkussa, eikä ole ollut mitään ongelmia. Kaasuttimessa on varsinkin tyhjäkäyntisuuttimessa pieniä reikiä, mitkä tukkeutuvat helposti, jolloin kone ei hiljaisilla kierroksilla käy oikein mitenkään.

- Ryypyttämiseen voi käyttää sitä choke-peltiä, eli vipua mikä on kaasarissa. Kun väännät vivusta sen käyttöön, niin pelti sulkee kaasuttimen kurkun melkein kokonaan, jolloin kone imee kaasuttimen läpi vähän ilmaa ja suhteessa enemmän bensaa. Tälläainen bensarikkaampi seos sitten syttyy kylmässä sylinterissä oletettavasti helpommin. Jos haluat sitä aina käyttää, niin siihen kannattaa laittaa pieni vaijeri, jolla ryypyn saa kumartelematta käyttöön. Ryypyssä on sitten se riemu, että kylmää konetta joudut pyörittämään melko pitkään, ennenkuin seos on sylinterissä saakka. Kun käyttää ryyppykuppeja, niin kone lähtee heti pyörimään, ja alkaa imemään kaasuttimesta voimalla. Chokea voi käyttää helposti esimerkiksi kuuman/lämpimän koneen käynnistykseen, mutta kylmä lähtee (aina) helpommin ryyppykupilla. Ja se choke otetaan heti pois kun kone käy. Jos meinaa sammua, niin nopeasti päälle/pois jotta kone saa lisää poltettavaa.

- Vesisysteemi toimii niin, että koneessa kiertää aina vesi. Termostaatti päästää kuumenneen veden sylintereistä pois aina kun lämpötilaraja ylittyy. Muuten vesi kiertää kylmänä putkiston kautta takaisin mereen. Huomaat kylmän ja kuuman jaksottelun seuraamalla poistovettä muutaman minuutin. Hanan idea on se, että sillä päästetään osa kiertävästä vedestä pakoputkea jäähdyttämään. Hanaa kannattaa käytellä ihan ohjekirjan mulaan, samoin termostaatin on syytä olla se mitä sanotaankin.

- Jos koneessasi on magneetto, niin sammutusnappi on se ainaoa nappi mikä siinä magneeton takapäässä on. Ainakin joskus se on ollut ruskea ja muovia.

- Sähkösysteemistä kyllä puuttuu jotain, jos se ei avaimella sammu. Ohjekirjassa on aika selkeä kytkentäkaavio, koita sen mukaan jäljittää.

:=)

Jazzeri
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Touko 2008 18:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja Jazzeri » 02 Heinä 2009 14:32

Bosch M10AC löytyy Herttoniemen corioli-venetarvikeliikkeestä.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja pellamo » 03 Heinä 2009 07:56

Joo siitä virtalukosta vaan että jos se on esim. jälkeenpäin lisätty se koko dynastartti/virtalukkosysteemi niin liekkö siinä edes mahdollisuutta 0-asennossa maadoittaa kärkiä että kone sammuis.
Itsellä on ollut kaksi W-2 dynastart/magneetto versiota ja toinen sammutettiin konekopan alta siitä napista ja toiseen lisäsin itse sammutus/maadoitusnappulan.
Tuoreemmat virranjakaja/puola versiot on sitten jo asia erikseen kun puolan + katkaistaan 0-asennossa.......no se nyt ei liity tähän 80
Loppujen lopuksi aika positiivisia "ongelmia" sivuilla kaksin kappalein viime aikoina kun toinen ei saa wikkeä sammuun ja toinen yamahan peräprutkua.....kellään ei ole käyntiinlähtöongelmia paitsi albin-miehillä ja heilläkin vaan kun kone on kuuma :))
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 03 Heinä 2009 21:38

Itse käytän umpipää wikussani Valvolinen SAE 50 yksiaste öljyä. Ääni pehmeni ja öljynkulutus pieneni roimasti. Käytin ennen DW-40 öljyä, kun sitä sattui olemaan. Onhan se paksua, vaihtelen SAE 30 tai 40 kun syyskuu koittaa. Ajelen veneellä aina jäiden tuloon asti.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Jusa-W2
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Heinä 2009 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja Jusa-W2 » 03 Heinä 2009 23:16

pellamo kirjoitti:Joo siitä virtalukosta vaan että jos se on esim. jälkeenpäin lisätty se koko dynastartti/virtalukkosysteemi niin liekkö siinä edes mahdollisuutta 0-asennossa maadoittaa kärkiä että kone sammuis.

Loppujen lopuksi aika positiivisia "ongelmia" sivuilla kaksin kappalein viime aikoina kun toinen ei saa wikkeä sammuun ja toinen yamahan peräprutkua.....kellään ei ole käyntiinlähtöongelmia paitsi albin-miehillä ja heilläkin vaan kun kone on kuuma :))
Kiitokset taas kaikille noviisin valottamisesta.

Tässä on dyna + sitten joku vanhan Toyotan virtalukkoviritys, joka piti alkuun itse ohittaa virtalukon pohjasta, kun avaimet oli aluksi kateissa. Aika epästandardi viritys siis, mutta nyt kun tietää mitä etsiä/tehdä niin homma hoituu. Wikke itsessään on vuodelta -73, eli aika tuore tapaus.

Nyt on Boschin tulpat tuloillaan ja paatti rekisterissä. Parin viikon päästä pitää kasvattaa taas uskoa muutaman tunnin ajan, jospa sitten rohkenisi jo pitemmille retkillle ja olisi hienoa saada laitos käyntiin suoraan virtakytkimestä ilman ryyppykuppeja.

Miten se akku hommeli?

//jusa

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja pellamo » 04 Heinä 2009 00:05

Mulla on ollut dynastarttivehkeissä 60ah akku(eli yli suositusten) mutta mitään tietoo vielä isompien käytöstä ja kokemuksista ei ole.Sen lataustehohan ei kummoinen ole mutta omissa paateissa normaalit starttaukset,stereot,pyyhkijät joskus ja valot ei ongelmia tuottaneet ainakaan kun kone oli kunnossa että "lähti heti kun pyörähti".
Ai niin..yhdellä tutulla on 90ah akku eikä tuo ainakaan ole starttiapua kyselly eikä remonttiapua "dynamon" takia....muista syistä kylläkin ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 04 Heinä 2009 18:50

Nyt on öljynä 20W-60 ja hyvin pysyy öljynpaineet tyhjäkäynnilläkin kuumana. 30 on myös OK.
Tulpat, termostaatit , tiivisteet, ym. olen saanut suoraan tilattua Vaasan Moottorista.

Minulla sammuu magneeton päästä pienestä napista josta tuossa edellä oli puhetta tai erillisestä sammutusnapista.

Jusa-W2
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Heinä 2009 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja Jusa-W2 » 19 Heinä 2009 08:50

Jusa-W2 kirjoitti:
pellamo kirjoitti:Joo siitä virtalukosta vaan että jos se on esim. jälkeenpäin lisätty se koko dynastartti/virtalukkosysteemi niin liekkö siinä edes mahdollisuutta 0-asennossa maadoittaa kärkiä että kone sammuis.
Nyt on Boschin tulpat tuloillaan ja paatti rekisterissä. Parin viikon päästä pitää kasvattaa taas uskoa muutaman tunnin ajan, jospa sitten rohkenisi jo pitemmille retkillle ja olisi hienoa saada laitos käyntiin suoraan virtakytkimestä ilman ryyppykuppeja.

Miten se akku hommeli?

//jusa
Jep jep - hyvä foorumi, todella arvokasta apua täällä. Tässä laitoksessa sen magneeton keskellä ei ollut nappia vaan sellainen teräslangan pätkä, joka ihmeekseni sammutti moottorin kun sen yhdisti magneeton runkoon :)

Kone kävi hienosti Boschin tulpilla & käynnistyskin parani huomattavasti. Akkuna on peräti 170Ah:n akku & ymmärsin ohjekirjaa tavaamalla, että ongelmana voi olla tuon päästäminen tyhjäksi & latausvirta voisi silloin kasvaa liikaa. Olen nyt pitänyt sen täytenä laturin kanssa.

Vielä pitää perehtyä termostaatteihin. Nyt lämpömittari näyttää vain 45C, mutta pytyt ovat mielestäni kyllä selvästi lämpimämpiä ulkopuolelta. Pitänee tutkia sitä jäähdytysvettä & sen pulsseja tarkemmin, ohjaamosta ei vaan yllä siihen kunnolla.

Ilmeisesti termostaatit on juuttuneet auki-asentoon tai sitten vesianturi sekoilee?

//Jusa

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Elo 2006 08:53
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja jpe » 23 Elo 2009 21:56

Hei,

No toinen wikke junnu ilmoittautuu. W3 tuli siirrettyä veneen mukana pihaan ja ajatus on, että menee veteen vasta keväällä, joten talvisäilytysohjeita jo nyt kyselisin. Näyttää motissa olevan vielä vedet sisällä kun kyljen hanoista avaamalla tuota tulee, joten riittääkö talveksi kun päästää lohkon tyhjäksi noista hanoista vai kannattaako ajaa ensin sisään glykoliseokset ja vasta sitten päästää hanoista mitä tulee? Eli jääkö mottiin liikaa vettä jos pelkästään hanoista tyhjentää? Sitten moottoriöljyjen vaihdon lisäksi ajattelin, josko ryyppykupeista tiputtaisi hieman öljyä pyttyihin ja perään muutama pyöritys. Säilyykö näillä toimenpiteillä?

Toinen kysymys jo kevättä ajatellen on, että tarviiko mottiin tehdä jotain kun tuo on ikänsä ollut järvessä ja nyt siirtyy keväällä mereen? Ei noissa esim. sinkkejä missään ole?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Uusi Wiki-juniori & kysymyksiä tuoreeltaan

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23 Elo 2009 23:02

Terve.

Tee ennemmin sillailla, että ajat glykolit sinne sisään, ja jätät ne sinne. Kavalan kokemuksen perusteella ei pidä päästää konetta kuivumaan sisältä talven aikana. Eli pidä huolta, että myös koneen ylimmässä osassa eli kannessa on nestettä. Ja sitten glykolia Riittävästi, niin että kestää sen -50 celsiusta, jota ei koskaan pitäisi tulla... glykoli ei maksa mitään verrattuna jäätyneeseen koneeseen.

Voit tosiaan kipata öljyä vaikka ihan tulpanreiästäkin sinne sylintereihin, se on ihan hyvä juttu. Ja pyörittelet vaikka kierroksen, onpahan kaikki öljyssä. Tämän lisäksi voit öljytä konetta hiukan päältäkin, sieltä missä on kirkas metalli näkyvissä.

Jos säilyttäsin omani ulkona talvella, niin aika varmasti ottaisin edes magneeton sisälle huonelämpöön talveksi. Eipähän jalo elektroniikka hapettuisi, ja sitäpaitsi sillä on kiva antaa jouluaattona sähköiskuja suvun lapsille :=D

Vastaa Viestiin