Merivaihteen irroitus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Fixer
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2009 03:56

Merivaihteen irroitus

Viesti Kirjoittaja Fixer » 15 Kesä 2009 21:00

Nyt tarvittaisiin hyviä neuvoja. Olen tekemässä koneeseen peruskorjausta ja takapään stefa pitäisi vaihtaa. Nyt vain merivaihe ei meinaa irrota millään! Merivaihteen tyyppi on MRF 350 ja näyttäisi siltä että akseli on merikytkimen puolella ja akseli taas kiinni jossain kytkinlevyn kaltaisessa levyssä. Kytkinlevy on taas kiinni jossain rautaisessa soviterenkaassa joka on taas kiinni vauhtipyörässä.

Kun merivaihdetta yrittää repiä irti niin soviterengas näyttäisi antavan periksi mutta kytkinlevy ei irtoa akselilta. Löysin netistä purkukaavion jossa siinä kytkinlevyssä on boorit? Jos revin merivaihteen irti väkisin niin joko kytkinlevy tai se soviterauta menee kappaleiksi.
Apu olisi nyt tarpeen.

Merivaihde on kiinni Scanian DSI11 koneessa

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Kesä 2009 07:09

Oletuksesi on oikea; akseli on kytkimessä, siinä on boorit samoin vetolevyssä(kytkinlevy) josta sen tulisi irrota.
Akselin pitäisi lähteä irti siintä boorista helposti, ilmeisesti se boori on leikannut kiinni esim epäkeskeisyyden vuoksi.
Se olisi halvin? vaihtoehto, että se sovitelevy antaisi periksi.
Ilmeisesti kytkinkaaveli on umpinainet joten et pääse käsiksi niihin sovitelevyn pultteihin? tai antaamaan lämpöä vetolevylle?
Yksi mahdollisuus olisi, että teet (rälläkällä) reijän siihen kaaveliin josta pääset avaamaan ne, joko vetolevyn tai sovituslevyn pultit.

Matti

Fixer
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2009 03:56

Viesti Kirjoittaja Fixer » 16 Kesä 2009 09:40

Kiitos vinkistä.

Reijän poraaminen siihen kaaveliin oli yksi vaihtoehto että pääsen kiinni sovitelevyn pultteihin. En ollut vain varma että siitä olisi hyötyä ja uskaltaako sen tehdä.

Eikun reikää poraamaan.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 16 Kesä 2009 11:27

Koita ensin pyörittää konetta takaperin, vaikka vähän jarruttaen kytkimen
akselista (jos vaihteen saa päälle). Jos poori on pitempi akselissa kuin
vetolevyssä, siihen voi kulua rappu, joka pitää kiinni.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin