merikytkin rikki?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
thekraken
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Kesä 2009 13:07

merikytkin rikki?

Viesti Kirjoittaja thekraken » 12 Kesä 2009 13:37

eli ongelma on vaihteiden kanssa joka ei tahdo toimia kunnolla,vipu menee kyllä paikalle ja akselit pyörii eteenpäin,vapaa ei toimi ja sama ongelma on pakkin kanssa..

nyt vaihde on irti koneesta.onko kellään kokemusta vastaavan vaihden purkaamisesta?
makaako akselit ym hienosti paikallan kun purkaan latiikon.

vaihde on I.S.A/zf bw6 nykyään kai nimeltään zf 10 m


Kuva
Kuva

thekraken
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Kesä 2009 13:07

Viesti Kirjoittaja thekraken » 14 Kesä 2009 11:47

eli yks kytkin levy ei liikkunut,sain sen liikkumaan crc`llä sen jälkeen kaikki vaihdeet toimi, nyt vielä öljystä..
mikä öljy laitan kytkimeen???

sae 90 lukee kytkimen sivussa?????

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 14 Kesä 2009 11:48

Laita sitä sae 90 öljyä sinne.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 14 Kesä 2009 14:21

Kuulapää Wiku kirjoitti:Laita sitä sae 90 öljyä sinne.
Hurtin vaihteen päällä lukee ATF-öljyä. Näyttää samanlaiselta kun tuo ZF....:)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

thekraken
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Kesä 2009 13:07

Viesti Kirjoittaja thekraken » 15 Kesä 2009 13:30

atoy:n mukaan siihen kuuluu laittaa 1 asteinen moottoriöljy sae 30

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 15 Kesä 2009 17:34

thekraken kirjoitti:atoy:n mukaan siihen kuuluu laittaa 1 asteinen moottoriöljy sae 30
Se ei ole sit varmaankaan sama , kuin zf-kytkin.
ZF.n sivuilla kerrotaan et atf.ää
http://zf-marine.com/Support/Index.cfm? ... uctID=1078
ja tuolta ladataan: Title: Installation drawing, ZF 10 M - pdf format :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

thekraken
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Kesä 2009 13:07

Viesti Kirjoittaja thekraken » 15 Kesä 2009 18:07

kytkin:

ISA (Industrias Subsidiarias de Aviación, S.A.)
no de orden- 3811
no de caja - 32182
m adelante - 25
m asras - 2 77
Tipo
BW 6
Aceite alta presion sae 90

zf ja sevilla logo kytkimessä

atoy meinas että 20 vuotta sitten isa lopetti toimintansa

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 15 Kesä 2009 20:30

laita sae 90 jos et haluu rikkoa sitä uudestaan. atf rikoo nopeasti zf6..
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 16 Kesä 2009 06:04

hb-77 kirjoitti:laita sae 90 jos et haluu rikkoa sitä uudestaan. atf rikoo nopeasti zf6..
Nyt rupesi kiinnostaa itteekin. Mulla on HURT HBW-150 vaihe. Tietojeni mukaan nykyisin ZF-10 on vastaava ??? Öljyt pitäis vaihtaa. Nyt siel on punaiset litkut, eli ATF-öljy. Ja kytkimen päällä lukee ATF Oil. Pitäiskös sinnekin laittaa SAE-90 öljy, vaikka se on toiminu ATF.llä jo 16 kesää ?
Vai käytetäänkö näissä vuosimallista riippuen eri öljyä.
Atoy.n luulisi kyllä tietävän mitä öljyä käytetään. :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Kesä 2009 06:52

Toi kytkin näyttää olevan kartiokytkin johon sopinee SAE 90-viskositeetin vaihteistoöljy GL-4 tai SAE 30 viskositeetin moottoriöljy jotka ovat kutakuinkin samaa viskositeeettia.
Käsittääkseni vaihteistoöljyn hammaspaineen kesto on suurempi kuin moottoriöljyn johtuen suuremmasta lisäaineistuksen määrästä.
Mary II:ssa, jonka omistin, on ZF 25 A kytkin joka on monilevykytkin, johon valmistajan manuaalin ja kytkimessä olevan kilven mukaan tulee käyttää ATF-öljyä.
ZF:llä on useita eri kokoisia levypakoilla varustettuja kytkimiä joihin tulee käyttää ATF-öljyä.

Matti

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 16 Kesä 2009 08:51

Hurt HBW-150 vaihteeseen tulee ATF öljy.

Ei sitä siihen manuaaliin ja vaihteen päälle vaihdetikun viereen vitsiksi ole kirjoitettu. Näin ainakin minä uskon.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 16 Kesä 2009 08:54

Öljyistä en mitään tiedä, mutta ennen kuin laittaa laatikkoon ATF:ää niin kannattaa tosiaan varmistaa että sinne saa laittaa ATF:ää.

Aiheesta enemmän esim. seuraavissa topiceissa:
viewtopic.php?t=7144
viewtopic.php?t=7327
Ilkka

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 16 Kesä 2009 13:56

hb-77 kirjoitti:laita sae 90 jos et haluu rikkoa sitä uudestaan. atf rikoo nopeasti zf6..
Onko tarkkoja suosituksia. Pikaisesti vilkaisten Nesteeltä, Castrolilta, Teboililta löytyi SAE90 yksiasteliemi. Nämä kaikki voimakkaasti lisäaineistettuja GL-5 öljyjä ja isoissa pakkauksissa. Mobil, Kendall ja Valvoline tuli myös tsekattua ja niillä ei tuollaista tuotetta ole.

Klassikkoautoihin löysin Suomesta kaksi paikkaa mistä saa GL-4 tai alemman luokan aineita yksiasteisina.

http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/pro ... &g3=fb8457

http://www.funoil.fi/product_catalog.php?c=2

Kumpia noista kannattaa käyttää täysin EP-lisäaineistamatonta vai lievästi EP-lisäaineistettua GL-4 luokkaista. Tuo Aceite alta presion sae 90
on käännettynä high pressure oil SAE 90 eli varmaan tuo GL-4 passaa? Vai onko high ja extreme pressure sitten miten eri asia.

Minusta suositus yksiasteisen SAE 30 moottoriöljyn käyttämisestä on hyvä jos saatavilla ei ole GL-4 tai alemman luokan yksiastevaihteistoöljyä. Siksi sitä varmaan suositellaan kun sitä kuitenkin saa autotarvike ja raskaamman kalustonliikeistä. Huoltoasemilla sitäkään ei useimmiten ole.

thekraken
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Kesä 2009 13:07

Viesti Kirjoittaja thekraken » 16 Kesä 2009 18:44

kiitos vastauksista..
laitan yksiasteinen SAE 30 moottoriöljyn kytkimeen katsotaan sitten mitä tapahtuu :) voi olla että kytkin jumituu uudestaan...

paljon kytkin remppa maksaa?

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 16 Kesä 2009 21:19

thekraken kirjoitti:kiitos vastauksista..
laitan yksiasteinen SAE 30 moottoriöljyn kytkimeen katsotaan sitten mitä tapahtuu :) voi olla että kytkin jumituu uudestaan...

paljon kytkin remppa maksaa?
Etkös sinä just tehny rempan. Paljos se makso? ;) Oikeesti nuo hilut saattaa olla aika arvokkaita, olettaisin näin. Ainakin jos paketissa lukee "marine" :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin