Pleksi ja pistosaha

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Pleksi ja pistosaha

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 05.06.2009 9:12

Moro!

Kuuden vuoden odottelun jälkeen on tullut aika istuttaa venhoon ikkunat. Käytän lompakon olosuhteiden takia neljämillistä akryylipleksiä. Pleksin saa edes jotenkuten järkevään hintaan suorakaiteen muotoisena arkkina, josta tuulilasin eri ruudut pitää sitten itse sahata. Kaveri ounasteli, että pistosahalla se onnistuu, mutta terä pitää valita huolella. Onko kellään kokemuksen tuomaa tietoa?

Terä saa ihan vähän repiä, koska "lasien" särmät jäävät kumilistan sisään piiloon (7-8 milliä). Muutaman millin voi myös jättää työvaraa ja lähestyä lopputulosta penkkinauhahiomakoneella.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05.06.2009 9:23

On tullut halkaistua muutama pleksi liian isohampaisella pistosahan terällä...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 05.06.2009 10:45

multimasterin sahaterä ainakin sulattaa nätisti pleksin, ei rispaannu. Varmaan pistosahan rautasahanterä tekee saman. loput nauhahiomakoneella.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

"Plexi"

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.06.2009 11:30

Moro

Paras väline PMMA:n eli Akryylin työstämiseen olisi korkekierroksinen jyrsin ja terävä terä. Hyvä pöytäsirkeli on kakkosvaihtoehto, tiheähampainen terävä terä.
Pistosaha on ehkä huonoin. Repii ja aiheuttaa halkeamia helposti. Liian tiheähampainen sulattaa. Joku kovapuuterä ehkä toimivin. Eikä terässä saa olla liikaa "jaotusta".
Kulmia saa pyöristettyä nauhahiomakoneella. Pitää vaan käyttää malttia ettei sulata materiaalia.

4 mm Akryyli (Perspex XT) on noin 30/m2

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 05.06.2009 11:45

Nyt ei ikävä kyllä ole muuta käytössä kuin Boschin pistosaha. Täytyy kokeilla erilaisia teriä johonnii sekundääriseen paikkaan. Aiemmin keväällä pääsin kokeilemaan työväenopistolla vannesahaa ja se teki kelpo jälkeä.

Halvin paikka, josta olen akryylia löytänyt on Etra. 53 euroa neliö + sahausmaksu kympin (sillä saa siis suorakulmaisen palasen). Kiireen, köyhyyden ja kuljetuskapasiteetin takia valinta kallistunee Etran puoleen.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05.06.2009 11:53

Suosittelen "iskunkestävää" tavallisen sijaan.
Kuumailmapuhaltimella saa myös pleksin kaareutumaan jos tarve.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Saha

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.06.2009 12:02

Moro

Aivan, unohdin vallan vannesahan, sehän on kans ihan hyvä, mutta kyllä mä olen karkeesti pyöristellyt kulmatkin sirkelillä.

Onpas Etralla kova hinta.

Onkos sulla pitkä matka Poriin, meiltä pitäis löytyä 4 mm Akryyliä tuohon mainitsemaani hintaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Pleksi

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.06.2009 12:08

Minä en kyllä käyttäisi pleksiä, tavallinen lasikin ajaa monessa asiansa ja jos haluaa iskun kestävyyttä, niin garbonaatista sitten. Viimemainittua saa Keraplastilta Orimattilasta. Pleksi menee jo muutamassa vuodessa harmaaksi. Tavallinen lasi on kestänyt minun veneeni tuulilasinakin jo yli 10 -vuotta, eikä maksa paljon, vaikka ei itse leikkaisikaan. Puhun siis 4 mm lasista.
Donna 28

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.06.2009 13:03

Moro

Niin no turvallisuutta ajatellen tavallinen lasi on mielestäni pannan julistettua veneissä, ainakin merellä, se särkyy pienestäkin iskusta tappavan vaarallisiksi sirpaleiksi. Jos lasia käyttää niin avoveneissä karkaistua lasia tai avomeriveneissä laminaattilasia. Lasi on kylä paras materiaali ohjaamon ikkunoihin.

Polycarbonaatti on iskunkestävämpää kuin akryyli, mutta naarmuuntuu herkemmin. Polycarbonaattia saa myös tilauksesta kovapintaisena.
Kyllä oikeanlaatuinen Akryyli pitäis 10 vuotta kestää paatissa oikealla hoidolla. Ei saa hangata eikä pestä liuottimilla.

Meiltä löytyy tavallista polycarbonaattiakin (Vindulex) 48€/m3

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saha

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 05.06.2009 13:34

Northling kirjoitti:Onkos sulla pitkä matka Poriin, meiltä pitäis löytyä 4 mm Akryyliä tuohon mainitsemaani hintaan.
Ei Turusta Poriin mikään paha matka ole, en vaan pääse paikalle millään ennen H-hetkeä. Vois ne matkakulungitkin pudottaa hintaeron aika alas. Tilanne olisi toinen, jos vielä asuisin Porissa :)

Näitä materiaalivaihtoehtoja tuli punnittua useampaankin otteeseen. Onnenpyörän viisari pysähtyi akryylin kohdalle. Kun tulee aika vaihtaa ruudut, tiedän ainakin mihin suuntaan käännyn (tiedä vaikka olisin siinä vaiheessa jo muuttanut takaisin Poriin).

Avatar
Marnella
Viestit: 27
Liittynyt: 10.02.2008 14:36
Paikkakunta: Karijoki

Akryyliä Porista

Viesti Kirjoittaja Marnella » 05.06.2009 17:32

Tarttui elien heräteostoksena Porista Tikkulassa olevasta suurehkosta puutarha-rauta -marketista neliön pala 4 mm akryyliä 29 jurboa.

Ikkunat pitäisi saada varustamon omistajattaren uuteen peräsviittiin, ja ajattelin kai että sillä olisi hyvä harjoitella. Polykarbonaatti minulla on ollut mielessä, ja kävin sillä asialla Porilaisessa muovialan erikoisliikkeessä, missä minulle vasta selvisi, että polykarbo on vaikkakin lujempaa niin herkemmin naarmuttuvaa kuin akryyli. Hinta olisi ollut suht. kohtuullinen, 60 - 70 erviä. Kovapintainen erikoislevy olisi sitten ihan eri juttu.

Veneen vanhat akryyli-ikkunat ovat todella rivon näköisiä, mutta saa nähdä ... Lasin osakkeet ovat nousussa.

terv. Marnella

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Jaa Poris vai?

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.06.2009 17:50

Moro

Käviksää meill? Ottilia on 300 meetriä etteepäi siit Terrast, heti länsitie silla jälkee oikeel. Puuvenenettiläisil voitas luvat muovit ilman sahausmaksua.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.06.2009 19:52

On muuten tullut testattua mitä 5 ja 6mm liimattu tavallinen lasi kestää - ne kestää lankulla huitaisun "melkein täysillä" kun lasi ei anna periksi yhtään suuntaan eikä toiseen ja siinä menee heikommat pokat ennemmin rikki kuin lasi. Tietenkin isku terävällä esineellä särkee lasin, vaikkapa sosolaisella, mutta kaikki palaset jäävät kiinni pokiin. Sekin on testattu...
Todennäköisesti ne saa helpoimmin rikki ampumalla ;-)

Kumitiivisteellä oleva lasi särkyy ehkä viidesosavoimalla siitä mitä liimattu lasi - kokeilkaa jos ette usko.

Minä en laittaisi minkäänlaista pleksiä veneen valoaukkoihin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Lasi lasit

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.06.2009 23:20

Veneeni tuulilasit 2 kpl ovat puuhun tehdyssä urassa sekä liimattuna että listoitettuna ja väitän että kymmeneen vuoteen niitä ei ole tarvinnut vaihtaa rikkoutumisen vuoksi, edelleen olen samaa mieltä pleksistä kuin
Varjaaki V-M. Jatkossakin, kun Donna joskus valmistuu, laitan siihen lasit
ehkä kuitenkin kalvon väliin kahdelle 2,5 milliselle lasille. Saattaa tietysti olla, ettei purjeveneissä lasit kestä siten kuin moottoriveneissä, kun mastoistakin voi tippua kannelle melkein mitä tahansa rautaromua ajan kanssa ja pomsahtaa siitä sitten vaikkapa pleksille kun eivät käytä laseja.
Tietysti purjeveneissä ei varsinaisesti ole tuulilaseja, niin eihän sitä osaa kuvitella miten ne lasit tuulilasissa tai sivulaseissa käyttäytyy. Voin myös vakuuttaa, että vuonna 64 valmistuneen omakotitaloni laist ovat säilyneet tuulessa ja tuiskussa ehyinä kaikki nämä vuodet, ei ole tarvinnut pleksiä niihinkään laittaa.
Donna 28

Avatar
Marnella
Viestit: 27
Liittynyt: 10.02.2008 14:36
Paikkakunta: Karijoki

Kyl määki Poris

Viesti Kirjoittaja Marnella » 05.06.2009 23:44

kävi mutten juur siäl ko Nortlinki meinas. En oikee ennää tunne paikkoi nii hyvi ku en ol asunu Poris vuore 1959 jälkee. Mut täytyy poiket, kyl porilaisetki voi ol iha kivoi - sikses.

Antero (ja Aila)
Marnella

Vastaa Viestiin