"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Touko 2009 20:12

Kun tänään oli parisen tuntia iltapäivällä aikaa ennen säännöllistä päiväuniaikaa niin tein uudet varvaslistat ja valomaston raakavalmiiksi.
Homma lähti vähän harkitsemattomasti laiskuuttani hyppysistä kun aamupäivällä tein asiakkaalle törmäysistoja irokosta ja siitä jäi juuri sopiva räipe maston johtouran tukkeeksi. Lipsahti sen suhteen että tein aikaisemmin päätöksen että Dejah Thorikseen ei tule ulkomaan "jalopuuta" yhtään neliösenttiä edes koristeeksi uusia köysiuria lukuunottamatta.

Mutta eikös ne jyrkimmät päätökset ole tehty nimenomaan rikottaviksi ;-)

http://kuvablogi.com/nayta/1898619/
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Touko 2009 09:20

No joo, tuleehan siihen vielä khayasta ne nimikyltit...

Keli vaikuttaa erittäin sopivalta lakkauksen aloittamiseen. Ei tule katedraalissa liian lämmin mikäli aurinko ei vaan ala porottamaan ihan täysillä.
Pitäisi vielä käydä pinnat kauttaaltaan läpi "hivasemalla" jollain 120-180 paperilla. 120 riittäisi hyvin mutta satakasikymmpistä on ylijäämäpäperina aivan haitaksi asti. Sisustan ja kansien imurointi ja pyyhkiminen puhtaaksi.

Ja sitten se lähtee - sisäpuoli puolihimmeällä ja ulkopuoli kiiltävällä Unica Superilla. Eipä ole laskettua mitä siinä tulee neliöitä mutta ulkopuolen pintaa on mutulla alun toistakymmentä neliötä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2009 07:32

Ehdin ennen kauheita vesisateita lakata Dejah Thoriksen kertaalleen.
Siinä huiskiessa tuli myös mietittyä sitä neliömäärää - etuhytti sisältä 1, ajohytti sisältä 3, samat ulkopuolelta ja rovi 1,25/m eli 13 neliötä = 21 neliötä? Eli noin 10567 pensselin vetoa ;-)
Sitten vaan puoleen yöhän asti kiukassa tiukkaa tulta...

Otin koemielessä Starkilta 70mm synteettisillä harjaksilla olevan pensselin.
Ihan ok isojen pintojen lakkauksessa koska on huomattavasti jäntevämpi kuin minun luonnonharjaspensselit mutta varsi on mun kouraan liian ohut.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2009 19:56

http://kuvablogi.com/nayta/1903758/

Pari kerrosta lakkaa olisi vedettynä veneeseen ja irto-osat lakattu 3 kertaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Touko 2009 22:41

Voi jummijammi!

Kävin äsken laittelemassa katedralin luukut kiinni yöksi ja sain ajatuksen että kokeillaampa käyntiin Valmettia kun kerran akutkin on nostettu sisälle.
Lähti yhtä herkästi kuin syksylläkin eli ensimmäisellä pyörähdyksellä tutun jyminän täyttäessä tyvenen kevät illan ;-)

Lakkaus etenee pikkuhiljaa, tänään tein välihionnan abranetin 180:llä. Ihan ok kunhan pitää huolen ettei kuljeta hioma-alustaa abranetin kudoksen suuntaisesti vaan hieman vinottain. Silloin tahtoo tulla syvempiä uria jotka voivat näkyä lakan läpi.
Edellisen välihionnan tein hiomatyynyllä ja huomenna taidan ajaa hiomahiirellä jossa on karhunkieli.
Abranetti toimi paremmin kuin hiomatyyny koska imuri vei lähes kaiken hiomapölyn pois ja erillistä imurointia ei tarvita. Pelkkä pyyhkiminen tärpättirätillä riittää.
Hiomahiireen tulee myös imuri perään ja mutu sanoo että pölynpoisto toimii jopa paremmin kuin abranetillä. Ja pinnan pyyhkiminen ennen lakkausta täppäliinalla.

http://kuvablogi.com/nayta/1909063/
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Touko 2009 21:48

Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Touko 2009 22:19

Joo ja vadelmahillolla sisäpuoli...

Nuo 800 gramman hillopurkit on soppelin kokoisia kouraan ja suht riittoisia.
Rovin kiertämiseen kertaalleen menee vaan 1,2-1,5 mansikkahillopurkkia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Touko 2009 22:22

Ei taida kannattaa ottaa lättyjä välipalaksi mukaan....
Voipi "kyllästyä" lättyihin jos ottaa hillot väärästä purkista.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Touko 2009 22:22

Lakkaukset on valmiit kun laitan hytin ulkopintaan viimeisen kerroksen. Sisälle tuli 4 kerrosta, runkoon 5 ja hytin ulkopintaan 6 kerrosta.

Välihionnassa ei ole jaskankaan väliä millä sen tekee koska aina joutuu tarkkomaan käsin viimeiset kohdat joten on ihan sama vaikka sen tekisi kokonaan käsipelillä - mulla vaan vaikuttaa siltä että työ ja harrastukset on järsineet oikean käden kyynärpäätä siihen malliin että joku päivä saattaa koko käsi tipahtaa pois... ;-(
No, jospa se vielä 9 vuotta pysyisi mukana.

Aloitin iltasella hytikkaohjauksen asennushomman ja täytyy sanoa että joskus käy nakki - poraa vain yhden reiän ja kiristää työsylinterin paikoilleen ja se on siinä...
Ruorin keskiö meni sorvarille ja pumpussa on hiukan enemmän sovittamista mutta vaikuttaa muuten aika näppärältä hommalta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

DT

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14 Touko 2009 22:57

D T:hän alkaa olla valmis hytin osalta, vesille voinet laskea sen vaikka viikon sisään, mutta tehnet jotain pientä kuitenkin "ruorikomerolle", se
ei nyt näytä kovin edustavalta uuden hyttipinnan rinnalla. Asiasta toiseen; aika äkkiä meinaat hanskat tiskiin heittää, jos jo 9:n vuoden päästä, toisaalta toivoisin, että kätesi kestää senkin jälkeen.
Donna 28

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 14 Touko 2009 23:01

Koitappa kestää kyllä se käsi siinä kulukee kun huilailee välillä. Mullehan vakuutusyhtiö alako makseleen oikein kuukausipalakkaa kun ne pelekäs molempien käsien putoavan olokapäistä asti pois.

On se kuule niin, että tekomiehille noita kulumia tahtoo tulla.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Touko 2009 07:05

Meni vähän väärin tuolla edellisessä viestissä kun sanoin että ihan sama millä sen välihionnan tekee ja niin on kunhan sitä ei tee karhunkielellä. Ainakin ne millä minä kokeilin olivat liian hienoja ja piti siirtyä paperiin.

Kyllä sille pulpetille ja laipiolle Donna pitää jotakin tehdä... höynäsin eilen iltakävelyllä kansihenkilöä maalaaman sitä perin ovelalla taktiikalla;

"Vaa kyllä viistä sun maalaamista pattereista hyvät, ihanniinku ois Esko vetäny ne ruiskulla. Pitäs muuten maalata se venneen laipio ja ku se o oikee näköpaikalla niin maalaisikko nää? Mää voin vaikka hiua sen ja laittaa vähä homemyrkkyä pohojalle, vetäsit sitten ensi oteksilla ja sitte vaikka sitä patterisatoliinia päälle..."
Katotaan miten käy...

On se tosiaan niin kauhean näköinen että väriä siihen pitää saada päälle - melkein ihan sama mitä kunhan ei mustaa tai pinkkiä ;-) Sisäpuolelta sitä ei jaksa maalata kun pitäs purkaa koko hieno väliaikaissähkösydeemi.

Oli hyvä etten purkanut sitä kokonaan heti rempan aloituksessa vaan irroittelin kaikki johdot kiskoista ja liittimistä.
Näillä näkymin kaikki ylöspäin lähtevät johdotukset keskittyy sapokkaan tai sen eteen eli kulkuvalot menee sen kautta, 3 antennia, hakuvalo sekä sitten radio ja VHF sen eteen katossa.

Ahdasta tulee ensi talvena mutta kyllä se on ahdas myös lakata sisältä - yhdessä ovessa ja sapokassa menee sama aika kuin koko rovissa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Touko 2009 22:12

http://kuvablogi.com/nayta/1913648/

Väsäilin tänään hytikkaohjausta paikoilleen. Alku meni hemmetin hyvin mutta sitten meni melkein koko loppupäivä "pelekäksi xitun koitteluksi" kun tuli letkuongelmia. Letkukoko on 8x10mm eli 1mm:n seinämällä - hydrauliikkapuljut ei tunne, ETRA ei tunne, Tasannon Tane ei tunne.
Kävin jo velipojan verstaalla sorvin ääressä mutta helmet menee niin ohueksi ettei voi sorvata 8x11mm letkulle.
Yksi vaihtoehto on 6x10mm letku mutta sitten ei ole 6mm tukiholkkeja vaan ne on 6,4mm eikä mene liitin kasaan ja virtaus olisi ehkä turhan pieni.
Uusia liittimiä ei ole sopivalla kierteellä kerrottiin kahdessa hytikkapuljussa... jne...

Yksi mahdollisuus on laittaa 8mm letku siten että juottaa 10 ja 8mm kupariputket sisäkkäin ja silloin helmet sopii mutta ei ole mitä ilmeisimmin katsastuskelpoinen koska letku kupariin liitetään klemmareilla.
Toinen mahdollisuus on sorvauttaa väliholkit uusille liittimille vanhoista liittimistä ja vaihtaa letkuksi 8x11mm.

Mutta eipä hättäillä, pietään hommasa pikku tauko nii se ratkiaa ihanku itestään... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Touko 2009 22:50

Mitäs jos haet rautakaupasta 10mm hehkutetun kuparikiepin ja
vedät "letkut" putkesta koko matkalle?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Ruorikomero

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Touko 2009 23:02

Johan olit ovela maalaria houkutellessa, ei parempi puoliskosi varmaan noinkaan läpinäkyvää houkutusta voinut vastustaa. Olen samaa mieltä siinä, ettei hyvin toimivaa ruorikaappia kannata matalaksi laittaa ja hiton tyytyväinen veneesi puolesta että päätit säilyttää sapokan - se antaa sitä oikeata ryhtiä, se.
Donna 28

Vastaa Viestiin