Venesähköt 12V Moninapakytkimen kytkentä

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Karppa-JKL
Viestit: 9
Liittynyt: 29.04.2009 12:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Karppa-JKL » 05.05.2009 22:54

tapu kirjoitti:voitteko kertoa tietämättömälle uunolle miten saan 1 akkujärjestelmään hupiakun helposti(yksinkertaisesti) liitettyä. mulla 100Ah hupiakku ja biltemasta ostettu vaihtokytkin elikä akkujen plussat bat 1 ja bat 2 liittimeen miinukset maihin mutta mitä sitten? kytkimessä vielä yksi napa missä luke Feeder muistaakseni, mistä siihen piuha nykäistään?
No siihen nykästään se piuha, joka meni sinne vanhan 1-akkujärjestelmän + navalle.

Jos sulla on tälläinen kytkin, olisi hyvä, jos sun akut olisi keskenään samanlaisia käyttäessäsi 1+2 asentoa. Tuolloin kytkin kytkee akut rinnan, eli yhdistää niiden + navat keskenään.

tapu
Viestit: 23
Liittynyt: 27.06.2008 21:13

Viesti Kirjoittaja tapu » 06.05.2009 6:38

Kiitosta, joo just tollanen kytkin. Toinen on starttiakku ja toinen hupiakku joten ovat erilaisia, täytynee käyttää pattereita vaan erikseen mikä tosin oli tarkoituskin.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 06.05.2009 21:11

Karppa-JKL kirjoitti:
tapu kirjoitti:voitteko kertoa tietämättömälle uunolle miten saan 1 akkujärjestelmään hupiakun helposti(yksinkertaisesti) liitettyä. mulla 100Ah hupiakku ja biltemasta ostettu vaihtokytkin elikä akkujen plussat bat 1 ja bat 2 liittimeen miinukset maihin mutta mitä sitten? kytkimessä vielä yksi napa missä luke Feeder muistaakseni, mistä siihen piuha nykäistään?
No siihen nykästään se piuha, joka meni sinne vanhan 1-akkujärjestelmän + navalle.

Jos sulla on tälläinen kytkin, olisi hyvä, jos sun akut olisi keskenään samanlaisia käyttäessäsi 1+2 asentoa. Tuolloin kytkin kytkee akut rinnan, eli yhdistää niiden + navat keskenään.
Onko tuossa joku erityinen syy miksi pitäisi olla samanlaisia? Ja tällä tarkoittanet siis samaa kapasiteettia olevia?

Itse oon ymmärtänyt että kun toinen puoli täynnä, laturi tuuttaa toista täyteen ja koolla/mallilla ei olisi väliä?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 07.05.2009 10:35

raimå kirjoitti:
Karppa-JKL kirjoitti:
tapu kirjoitti:voitteko kertoa tietämättömälle uunolle miten saan 1 akkujärjestelmään hupiakun helposti(yksinkertaisesti) liitettyä. mulla 100Ah hupiakku ja biltemasta ostettu vaihtokytkin elikä akkujen plussat bat 1 ja bat 2 liittimeen miinukset maihin mutta mitä sitten? kytkimessä vielä yksi napa missä luke Feeder muistaakseni, mistä siihen piuha nykäistään?
No siihen nykästään se piuha, joka meni sinne vanhan 1-akkujärjestelmän + navalle.

Jos sulla on tälläinen kytkin, olisi hyvä, jos sun akut olisi keskenään samanlaisia käyttäessäsi 1+2 asentoa. Tuolloin kytkin kytkee akut rinnan, eli yhdistää niiden + navat keskenään.
Onko tuossa joku erityinen syy miksi pitäisi olla samanlaisia? Ja tällä tarkoittanet siis samaa kapasiteettia olevia?

Itse oon ymmärtänyt että kun toinen puoli täynnä, laturi tuuttaa toista täyteen ja koolla/mallilla ei olisi väliä?


Joo mutta jos akut eivät ole erotettu toisistaa releillä tai doideilla, pyrkii parempi akku "lataamaan"huonompaa , tästä seuraa se että kummatkin akut menevät pilalle hyvinkin nopeasti.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Lukemista

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07.05.2009 15:04

Tässä lukemista mielen virkistykseksi
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 07.05.2009 22:54

Ah bon, selkeät sävelet, loogistahan tuo on. Juu tuo opas on tullut joskus lukaistua kyllä, pitänee lukaista varmaan vähän tarkemmin:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Karppa-JKL
Viestit: 9
Liittynyt: 29.04.2009 12:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Karppa-JKL » 12.05.2009 11:00

Millaisia moninapakytkimia arvon foorumilaisilla on käytössä?
Siis merkkiä, mallia ja kokemuksia tässä kyselen...

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Kaksoisakku

Viesti Kirjoittaja riskila » 12.05.2009 11:55

Hei.

Minulla on kaksoisakku toteutettu ilman mitään vaihtokytkimiä. Moottorin alkuperäinen akku lataa vain starttiakkua ja lisälaturi vain käyttöakkuja. Akuilla on yhteistä vain miinusnapa. Yksinkertaista ja toimivaa, kun mikään kytkin ei voi unohtua väärään asentoon. Kunnollisen vaihtokytkimen hinnalla saa muuten autoliikkestä kunnostetun laturin. Hätätilanteessa akut voi yhdistetää starttikaapelilla.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.05.2009 19:43

Mulla on valmiina toinen laturi ihan samanlaista kytkentää varten kuin Riskilälläkin. Toinen 45A laturi lataa tulevaisuudessa starttiakkua ja reilusti tuplakokoinen oma laturi hupiakkuja.
Tämänhetkinen kytkentä on kolmitiekytkimellä mutta aivan liian monimutkainen minulle... ;-)

Mitä tuohon akkujen kestävyyteen tulee ilman tulee ilman diodeja niin Dejah Thoriksen hupiakusto, 105 ja 65A on Bertta-Lotan peruja viiden vuoden takaa missä ne olivat käytössä yksinkertaisimmalala mahdollisella kytkennällä eli kahdella pääkytkimellä ilman diodeja. Tänä keväänä ne kuormitusmitattiin ja tulos oli että "uutta vastaavat". Starttiakku 180Ah on vuodelta -05 ja sekin ok. Mutta ei ne enää monivuotisia ole...
Mittaaja oli jopa ihan oikea akkualan ammattilainen.
Luulen että veneakkuja tuhoutuu eniten talven aikana kun niitä ei käytetä.
Mun veneakut on verstaan työpöydän alla viileässä ja tyhjennetään käytännössä täysin ja ladataan hitaasti täyteen 2-4 kertaa talven aikana.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.05.2009 7:36

Sen verran tarkennusta että hupipuolen laturille tulee jännitteensäädin joka sallii isommalla virralla A latauksen vaikka jännite nousee 13,8 volttiin.
Vakiosäädinhän tiputtaa lataustehoa reilusti kun jännite nousee säädetylle rajalle eli tyhjän tai reilusti vajaan akun lataamiseen menee suhteettoman kauan aikaa.

Ja kun akkujen uusiminen tulee eteen niin starttiakuksi max 65Ah ja hupipuolelle vähintään yht 200Ah.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 15.05.2009 10:24

Kuulostaa pieneltä starttiakuksi tuo 65Ah...
E mare libertas

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 15.05.2009 11:10

Veli-Matille: Lyijyakun hoitoon ei kuulu sen tyhjentäminen missään olosuhteissa.
Tavallisen starttiakun käyttöiän lyheneminen alkaa jo kun purat yli 20%
kapasiteetista. Niinsanotuilla syväpurkausakuilla raja on noin 40-50%.
Kaupoissa myydään vapaa-ajan akkuja, joiden väitetään kestävän tyhjenemistä,
mutta uskallan epäillä väitteen todenperäisyyttä. Oikeat syväpurkausakut,
joita UPS ja varavoimakäyttöön on, maksavat kuitenkin paaaljon enemmän.

Eli kuten tässä ketjussa aikaisemminkin sanoin, hupiakuksi niin paljon
kapasiteettia, tila ja lompakko antaa myöten. Lopputuloksen kannalta on
luultavasti jopa parempi ostaa 10 halvinta 60Ah tarjousakkua, kun kolme
200Ah ns. vapaa-ajanakkua. (edellisen kappalemääriä voi sovittaa itselle sopivaksi)

Tuli mieleen pikku lisäys: Kun täällä on myös puhuttu erilaisten ja erikuntoisten
akkujen rinnankytkennästä, niin niitä voi pitää ihan hyvin rinnan silloin kun
akut ovat käytössä. Eli silloin kun ladataan tai kulutetaan. Kun poistutaan
veneeltä ja jätetään akut "seisomaan", silloin ne pitäisi saada irti toisistaan,
ettei se huonoin tyhjennä kaikkia muita.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.05.2009 19:01

Ande: Niin kuulostaa munkin mielestä mutta starttiapu on lähellä.
Ja silloin jos Valmettia pitää pyörittää startilla enemmän kuin 1 kierros niin jossakin on vikaa ;-)

Mitä tuohon akuston kestävyyteen tulee niin näkyy nuo vaan ihmeesti kestävän vaikka niitä on hoidettu 4 talvea täysin väärin ja ne ovat äärimmäisen yksinkertaisella kytkennällä ilman virran suuntaa ohjaavia diodeja.

Tuo purkaminen on tapahtunut aina 10W polttimolla joka on palanut vähän fiiliksen mukaan parista päivästä eteen päin vähän akun koon mukaan. Sitten olen sen kummmemmin mittaamatta jännitettä ladannut 6A laturin "hitaalla puolella" niitä laturin oman mittarin mukaan täyteen.
Ennen lataamista olen tarkistanut nesteet mikäli ei ole huoltovapaa akku.

Sekin on vissiin mennyt ihan pieleen?

Miten niitä lyijyakkuja sitten pitää huoltaa oikein että ne kestää yli 5 vuotta?
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 15.05.2009 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.05.2009 21:37

Niimpä sen täyty olla - aina siellä verstaan nurkassa on jonkunlainen tuikku palanut kun olen laittanut laturin päälle ja siirtänyt kulutuksen toiseen akkuun.

Mulle tarjottiin kokonaista hyytelöakku sarjaa erään varavoimalan huollon yhteydessä. 5 vuotta vanha akusto jota oli sen verran käytetty että kerran kuukaudessa niillä oli startattu kutosfoordi käyntiin. Väliajat ne ovat olleet semmoisen laturin perässä joka purkaa ja lataa niitä automaattisesti. Mua ei kiinnostanut yhtään mutta jos jotakuta kiinnosta niin voin kysyä onko ne vielä saatavilla...

Koko oli muistaakseni 4 x n 100Ah
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 16.05.2009 10:06

Odotin V-M ltä vähän aikuisempaa vastausta, ja kyllähän tuo näköjään oli
vähän korjaantunutkin ensimmäisestä...

Tuo akun käyttäytyminen ei suinkaan ole minun keksimää V-Mn kiusaksi,
vaan se nyt sattuu olemaan lyijyakun ikäänkuin sisäänrakennettu ominaisuus.

Tiedän sekä omasta, että muiden kokemuksesta akkujen sietävän yllättävänkin
huonoa kohtelua ja hyvällä tuurilla pääsee vuosia. Mutta kun tuo purkuraja
on teoreettinen totuus, niin kannattaako ottaa riski... Ainakaan yhtään
kalliimmilla akuilla.

Akkujen rinnakytkentä on muuten myös varsinainen taiteenlaji, ei ole ihan
sama miten ne piuhat paikalleen heittää. Tässä hyvä juttu, jos enklanti
vähän taipuu:
http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin