Perkins 6-kone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 08 Touko 2009 12:01

Kejonen kirjoitti:Pitänee kokeilla, tosin mun havaintojen mukaan se vesi sieltä katoaa vaikka lisäis kylmään koneeseen vettä , eikä ajais sillä ollenkaan, niin silti vedet katoaa. Ei tosin aina, mutta silloin tällöin. Pitää tutkia ja hutkia.
Toi vuoto on helppo, se lemmari on löysällä mihin ei pääse käsiksi kun moottori on paikallaan ;-) .. kovettunut/ kokoon painunut letku ja ruosteinen lemmari on hyvin yleinen vaiva..

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 08 Touko 2009 15:41

sergey kirjoitti:Jos sä sen kerran täysin remppaat nii vaiha se pumppu saman tien boschiin. Siitä ei ole kuin hyötyä. paljon. Samoten uusi turbo olis varmaan poikaa... Joku modernimpi paremmin sopiva malli. tietty samalla kun dieselpumpun vaihtaa ja paremman turbon laittaa niin saisit sitten "ilmaiseksi" parikytä heppaa lisää ja vääntöä vielä enemmän. Bonuksena pienempi polttoaineen kulutus. rempan hinta säästyy siten polttoaineen kuluissa aikaa myöden.
Mielenkiintoista, mistä nuo ylimääräiset hevoset tulee? varsinkin jos polttoaineen kulutus pienenee :-)

Kysymykseen, tuollaisen n.7l ja 120 hv rautamoottorin ahtamiseen, sanoisin että jos aihio on kunnossa niin aika huoletta sinne voi työntää 0,5-0,7 bar avamatta. Tuo vaatii tietysti hieman pumpun säätöä kulutusta lisäävään suuntaan ;-)

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 08 Touko 2009 20:32

niinno mun kokemuksilla vaparina orginaalin pumpun vaihto boschiin toi jo pa-säästöä useita litroja tunnissa hidastamatta nopeutta. Toisaalta kun antoi täydet kierrokset niin vene kulkee nyt n. solmun nopeammin kuin orkkis pumpulla. Olisko siellä siis enemmän tehoa? Mistä lie johtuu mutta ainoa ero vanhaan on vain dieselpumppu.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 10 Touko 2009 13:19

sergey kirjoitti:niinno mun kokemuksilla vaparina orginaalin pumpun vaihto boschiin toi jo pa-säästöä useita litroja tunnissa hidastamatta nopeutta. Toisaalta kun antoi täydet kierrokset niin vene kulkee nyt n. solmun nopeammin kuin orkkis pumpulla. Olisko siellä siis enemmän tehoa? Mistä lie johtuu mutta ainoa ero vanhaan on vain dieselpumppu.
Pikaisesti ajateltuna tulee mieleen pumpun ajoitus.. pumpun koko ei minusta pitäisi vaikuttaa "useita litroja tunnissa" samalla kuormalla. Onko tuo Boschin pumppu tuon koneen joku rinnakkais versio, vai miten keksit sen sinne laittaa?

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 11 Touko 2009 22:18

Pohjanmaalta eräs Dieselpajan guru käski tehdä niin ja myi myös sopivan, valmiiksi säädetyn pumpun. Itse siis vain ruuvasin sen paikalleen. Oli muistaakseni HP-Diesel ko. firman nimi.

Jos ahdan veneen, ehdottomasti toimitan pumppuni Mynä-Dieseliin tai PP-Dieseliin uudelleen rakennettavaksi. Suomen ja jopa maailman parhaat dieselpumppujen rassaajat.

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 20 Touko 2009 15:22

Niin, tollasta värkkiä olen siis etsinyt ja nyt se löytyi. EI olisi edes kallis. Paljon halvempi kuin sopivat turbot :)

Eaton M112

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 21 Touko 2009 08:41

sergey kirjoitti:
Mutta asiaan... onko ihmiset ahtanut näitä koneita? 120hv ei ole aivan riittävä minun veneeseen ja kaipailisin 150-180hv siitä. Ahtimena ajattelin käyttää remmiahdinta niin voima olisi heti käytössä ja pakopuoleen ei tarvisi kajota lainkaan. Veneen runko antaa mahdollisuudet huomattavasti korkeampiin nopeuksiin kuin mitä se nyt jaksaa, eli nyt 14 solmua ja liukuun päästään hitaasti.

En osaa sanoa veneen mallia... Salonkivene. Tiiskerin ja tuon "Birgit":in välimaastosta. Reilun metrin pitempi kuin tiiskerit ja lyhempi kuin "Birgit". Minula siis moottori takana, velvetti eteenpäin ja keskellä venettä 180 asteen kulmavaihde ja akseli kuten veneissä kuuluukin olla. Se yrittää liukua mutta koneen puhti ei aivan riitä kunnolliseen liukuun ja kulku on vähän raskaan oloista, puoliliukuva? Matkanopeus 14 solmua.

Peräkuva kunnostettuna
keulakuva ennen ostoa

Minusta mekaaninenahdin on väärälaite tuohon. Varsinkin kun näyttäisi liukukynnys olevan sama kuin huippunopeus ja matkanopeus. Käytännössä tämmöisessä tapauksessa riittää kun tehoa saadaan moottorin kierrosalueen yläpäähän.

Mekaanisella ahtimella saadaan kyllä ilmaa koneeseen alhaalta lähtien, mutta kun sille ilmalle ei ole tarvetta kuin kierrosalueen yläpäässä ja pitää muistaa että mekaaninen pyörittämiseen tarvittava teho on pois potkuriakselilta.

Sinulle kävisi ihan hyvin vaikka ns. vanhemman tekniikan hukkaportiton turbo, tälläisiä luulisi löytyvän käytettynä.. eikä uudetkaa kallita ole, näytti yhdessä pajassa olevan tarjouksessa tuohon sopiva turbo 670€

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 22 Touko 2009 21:39

kyse ei olekaan muusta kuin siitä että remmiahdin on niin helppo asentaa ja tarvittaessa palauttaa konfiguraatio vakioksi jos ahtimessa ilmenee vikaa ja/tai jos sitä ei haluta käyttää.

Asennuksessa puhutaan muutamasta tunnista ja vakioksi palauttaminen on reilusti alle tunnin työ. Tuollainen eaton vie akselitehoa maksiminopeudella 14 hevosvoimaa ja moottoritehot voidaan kuitenkin tuplata, joten sen tuotto ei ole ongelma.

Niin mullahan on kokemusta autojen remmiahtamisesta useammankin kappaleen verran ja yli 500 euron ahdin on liian kallis koska se ei sisällä vielä edes uutta pakoputkistoa. tollasia remmiahtimia saa 200-500 eurolla ihan näppärästi ja pakoputkistoksi soveltuu vaparin putki.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 22 Touko 2009 23:52

Tehon tuplaaminen vaatii noin Baarin verran ylipainetta joka alkaa olemaan maksimi "järkevällä" tasolla mekaanisten kanssa..

Mutta mitä näistä väittelemään, kunhan vain esitin oman mielipiteeni..

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 23 Touko 2009 19:22

niin ja tavoitehan ei olekaan tuplaaminen, se vain on mahdollista. Vaan 50% lisä olisi tarpeen eli 120 -> 180... siihen se riittää mainiosti. ko. ahdin 5,4l ford Triton moottorissa saa aikaan jopa 1,2bar tosin aika huonolla suhteella. Siinä puristussuhde on vain 9,x:1 mutta tehoja otetaan ulos kuudetta sataa "helposti" (vakiona 390).

Ite olen ajellut bensa-autoissani 0,4-0,8bar ahdoilla arki-ajoa vastaavilla ahdintyypeillä tosin pienemmillä. Mutta en ikinä dieseleillä. bensa Golfin 112hv kampiakseliteho muuttui 0,6bar ahdoilla 161hv pyöriltä mitattuna ja voimansiirtoon laskivat 18hv menetyksen joten teoreettinen kampiakselin teho oli 179hv.

Ko. lukemat on siis 1.8l koneesta kotikonstein, ei pitäisi olla vaikeuksia kunnon dieselistä vastaavat lukemat.

Vastaa Viestiin