HYVÄ epäkesko?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

HYVÄ epäkesko?

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 07.04.2009 16:43

Nyt kun takana on 3 ping pongia lyhyessä ajassa, niin kovakallokin uskoo että on ostettava kunnollinen epäkesko. Mutta mikä olisi sellaine ja mielellään vielä kohtuuhintainen? Kohtuuhinta tarkoittaa meikän budjetissa <200 eukkoa.

Joudun hiomaan paljon sillä reunalla kun alusta on epätasainen ja ainakin tarra-alustassa tahtoo kulua äkkiä huonoksi se reuna-alue eikä tarrapaperi enää pysy vipoteksessa kiinni vaan lentää huisin nevadaan...

Kannattaako venehommissa tarrakiinnitystä ollakaan? Mikähän olisi hyvä kone? Kompuraa en aio ostaa joten sähkövéhjes olla pitää.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 07.04.2009 17:09

Mulla on ollut Makitan 15 senttinen epäkesko tarrakiinnityksellä nyt 3 vuotta ja olen kyllä tyytyväinen siihen. En muista paljonko maksoi, tuskin yli kahta sataa, koska olen sen raaskinut ostaa ;-)
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 07.04.2009 17:41

Mulla on nyt Metabon 125 mm laikkainen toiminut toista vuotta. Tehokas ja tärinätön on, mutta pölynkeräys vähän heikohko.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 07.04.2009 17:49

Mulla oli Boschin 125 millisellä laikalla oleva kone 6 vuotta tosi kovassa käytössä ja sitten se hajosi. Varmaan hiilet loppu. Nyt ostin uuden samanlaisen ja yhtä hyvä tuntuu tämäkin olevan. Hinta on satasen luokkaa kun tinkii kovasti. Hyviä puolia koneessa on 400 watin teho, säädettävä nopeus ja 8 millin hiomaliike. Eli tarvittaessa saa nopeastikin jälkeä aikaiseksi. Monet kalliimmatkin koneet tekee vaan 2-3:n millin liikettä. Ja mieluummin suosin 125 millistä kun 150 millistä kun se mahtuu pienempiin paikkoihin veneessä. Niitä hiomalautasia saa eri pehmeyksisiä, ja pehmeämmät on epätasaisemmille pinnoille. Suosittelen.
http://www.bosch-do-it.fi/boptocs2-fi/P ... ct_id=5983

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 07.04.2009 18:08

Bosch on oikein hyvä, mutta investoisin kyllä siniseen sarjaan, joka on
ammattilaiselle. Paljon parempi käsitellä kuin nuo vihreät mukelot.
Ja henk.koht. pidän 150mm alustaa parempana, ottaa sitten jonkun pienen
pilipalimman koneen ahtaisiin paikkoihin. Mulla on nyt ollut ajossa Bosch
GEX150 13 vuotta ilman mitään ongelmia, ja sitä on käytetty paljon.

Hintaraja on vähän huono tämmöisessä koneessa jota joutuu käyttötarpeen
tullessa pitelemään käsissään pitkiä aikoja. Minusta käteenkäypäsyys
ohittaa halvemman hinnan.

http://www.bosch-pt.fi/boptocs2-fi/Prod ... ct_id=5850

Jossain verkkokaupaassa näkyi olevan 239€. Tostakin on 125mm malli kyllä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.04.2009 18:28

Mulla on vaan 125 mm koneita. Karumpaan käyttöön Toomaten halpis jossa on 400W tehoa ja epäkeskoliikettä 6mm eli vähintäänkin riittävästi karkeaan työhön ja sitten kevyempi ja pienikokoisempi 270W DeWalt joka sopii melko ahtaisiinkin paikkoihin ja on enemmän käytössä.
Minä en oikeastaan kaipaa isompaa tai tehokkaampaa konetta vaan ennenkaikkea pienempää 60-70mm laikalla olevaa - mutta kun sellaisia ei ole...
Joillakin työmailla on tullut ajeltua Festoolin mikä lie roto... se olikaan mutta eipä ole soittanut oikein kelloja - sillä rahalla saisi jo 2-3 aivan yhtä hyvää konetta eri merkkisenä.

Asentajalla on kaikki henk.koht. sähkötyökalut Makitoja ja käsittääkseni se on hinta laatusuhteeltaan markkinoiden ehkä paras kone.
Katsele sieltä Makitan katalookeista itsellesi epäkeskoa ja sillä on välillä todella hyvä kampanjatarjouksia.

Ja kuten olen useinkin toitottanut; imuri aina koneen perään niin tehokin paranee vähintään sen 500 wattia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 07.04.2009 18:41

Makitan kone näkys olevan tarjouksessa Rautiassa 99€

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 07.04.2009 18:53

Jape kirjoitti:Mulla oli Boschin 125 millisellä laikalla oleva kone 6 vuotta tosi kovassa käytössä ja sitten se hajosi. Varmaan hiilet loppu. Nyt ostin uuden samanlaisen ja yhtä hyvä tuntuu tämäkin olevan. Hinta on satasen luokkaa kun tinkii kovasti. Hyviä puolia koneessa on 400 watin teho, säädettävä nopeus ja 8 millin hiomaliike. Eli tarvittaessa saa nopeastikin jälkeä aikaiseksi. Monet kalliimmatkin koneet tekee vaan 2-3:n millin liikettä. Ja mieluummin suosin 125 millistä kun 150 millistä kun se mahtuu pienempiin paikkoihin veneessä. Niitä hiomalautasia saa eri pehmeyksisiä, ja pehmeämmät on epätasaisemmille pinnoille. Suosittelen.
http://www.bosch-do-it.fi/boptocs2-fi/P ... ct_id=5983


Oliko Jape tossa sun Boschissa joka on linkissäsi, -mahdollisuus uusia hiomalautasta jos edellinen kuluu tai rikkoontuu? Vai ymmärsinkö väärin?

Ja saako sitä värähtelyn suuruutta säädettyä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.04.2009 19:13

Kyllä noihin saa uusia hiomalautasia ja monissa merkeissä ne sopivat myös ristiin. Mun Toomatessa on nykyään muistaakseni Boschin lautanen.
Kannattaa kokeilla myös Mirkan Abranettia epäkeskossa joka tosin vaatii sekin oman hiomalautasensa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 07.04.2009 19:23

Hyvä homma! taidan hakea tuon Boschin pex 400 ae:n jos jostain kohtuuetäisyydeltä täällä periferiassa löytyy.

Abranettia olenkin käyttänyt jo paljon näissä pingpong hiomakoneissa. Tässä pohjan hiomisessa vaan joutuu nyt tosi paljon/enimmäkseen käyttämään laikan reunaa epätasaisuuksien vuoksi. Pitäisi poistaa vanhaa maalia silti kusilaidun menemättä puhki ja vielä epätasaista... hirveä homma! Tarkoitus olisi saada uudet epoksi primerit sinne vesirajan alle jne. Hiontatyö pitäisi saada mahdollisimman paljon iholle muttei lihalle. Voipi olla että abranetin hyöty katoaa kun hioo pääasiassa reunalla. En ainakaan ole mitään muuta eroa tässä hommassa havainnut paitsi että se on kalliimpaa. tasaisessa pinassa saattaa olla eri juttu. Harmittaa kun otin lomaa pari viikkoa että saan oikein hioskella kun koko helkattin vene pitäisi hioa hela kokonaan ulkopuolelta uutta maalausta varten ja sitten vehkeet hajoaa ja saa juosta kaupoissa takuulappujen kanssa. Tosin en enää uutta pingpongia ottanut vaan sain rahat käteen.

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 07.04.2009 21:01

Ostin aikoinaan eli 90-luvun loppupuolella Skillin epäkeskon joka edelleen pyörii, hiontajäljestä en mene enää takuuseen. Tosihommiin hankin muutama vuosi sitten Festoolin Rotexin (150mm paperi) josta saa epäkeskon kytkettyä pois jolloin siitä tulee kulmahiomakone. En ole katunut hetkeäkään, vaikka ostohetkellä kirpaisi. Kunnon kierrosnopeuden säätö joka pitää kierrokset vakiona riippumatta kuormituksesta.
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 07.04.2009 22:35

Sokkisha kirjoitti: Oliko Jape tossa sun Boschissa joka on linkissäsi, -mahdollisuus uusia hiomalautasta jos edellinen kuluu tai rikkoontuu? Vai ymmärsinkö väärin?

Ja saako sitä värähtelyn suuruutta säädettyä?
Joo niitä saa vaiheltua ja erilaisiakin on saatavilla.

Sitä liikkeen suuruutta ei saa säädettyä, mutta kierrosnopeutta saa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.04.2009 6:43

Joissain kalliimmissa epäkeskoissa saa värähtelyliikettä säädettyä 3/6mm välillä mikä on hyvä ominaisuus. Mulla on sen sijasta 2 konetta joista toinen on kevyempi ja nätimpi käyttää sekä sopii ahtaimpiin paikkoihin.

Käsitinkö oikein Sokkisha että olet puhdistamassa lasikuituveneen pohjaa maalausta varten?
Jos olet niin mikset kevyesti hiekkapuhalla/puhalluta sitä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 08.04.2009 9:38

Hiekkapuhallus olisi varmaan yksi vaihtoehto tosiaan. Totta puhuen ei ole edes tullut mieleen kun kaikessa on vaan ensimmäisenä se että itte pitää koitta tehä. Mulla ei ole laitteita enkä tiedä mistä saisin edes laihnalle ja tuleeko se(kin) sitten maksamaan vaikka mitä ... ja toisaalta olen jo hionut vähintään kolmasosan noilla pingpongeilla niin kai tämä tällä viisiin menee sitten loppuunkin asti. Maalinpoistoaineistakin joku puhui mutta pitäisi kuuleman mukaan olla n. 20 astetta lämmintä enkä voi odottaa niin kauan. Hirveä työmaahan tämä on mutta kun sitä toisaalta tykkää värkätä niin on jotain mielekästä tekemistä..

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 08.04.2009 10:17

AEG 125 mm laikka ja todella hyvä hiomateho.

Olen ollut todella tyytyväinen olisko 150 €

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vastaa Viestiin