Koloja potkurinakselissa??

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Elo 2008 09:00
Paikkakunta: Ii

Koloja potkurinakselissa??

Viesti Kirjoittaja tuikko » 26 Maalis 2009 20:43

Potkurinakselin kumilaakerinvaihto työnalla ja siinä sitten paljastui epäilyttävä yllätys.
Kohdalla jossa akseli ottaa kiinni kumilaakeriin on koloja/syöpymiä. Muualla akselissa ei ollut mitään tuollaista.
Kysymyksiä heräsi paljon...
Onko noista haittaa??
Pitääkö hommata uusi akseli?
Voiko tuota jotenkin korjata jollain pajalla?
Annanko olla, uusin vain laakerin ja ajelen menemään.

Kumilaakeri muuten oli kunnossa mutta vain väljä.

Kuvia voitte nähdä täältä.

http://picasaweb.google.fi/tiukko/Potkurinakseli

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 26 Maalis 2009 22:08

Onko noista haittaa?? On
Pitääkö hommata uusi akseli? Ehkä
Voiko tuota jotenkin korjata jollain pajalla? Riippuu mitä seosta
Annanko olla, uusin vain laakerin ja ajelen menemään. Syöpi laakereita..
Eli näyttäs tyyppiesimerkiltä rosteriterästen happikadon aiheuttamasta korroosiosta.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 27 Maalis 2009 08:25

Voisiko ne kolot puhdistaa ja täyttää esim kemiallisella metallilla ja hioa sitten viimeksi vesihiontapaperilla sileäksi, ettei käy laakerin päälle. Onko mahdollisuutta laittaa potkuriakselisinkki perälaakerin ja potkurin väliin. Täyttöhitsausta ei voi ajatella, siitä tulee aina lisää murheita, hiusmurtumia ja helposti mutka akseliin, jos hitsataan vaan toiselle puolelle

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 27 Maalis 2009 10:11

Tuossa on yksi keino jota vois harkita, Itse korja sin akseliin tulleen uran tuollaisella ja oli helppo asentaa. ja pitäisi olla korjauksen jälkeen lähes parempi kuin uusi. soita kunnon tiiviste tai laakerikauppaan niin sieltä löytyy. Tampereella se on Top osat.
http://www.skf.com/files/100131.pdf

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Maalis 2009 10:45

Onhan niitä kaikenmaailman keraamisia ja kemiallisia korjaussysteemeitä mutta veikkaan että jos korjaus tehdään kunnolla niin voi tulla kalliimmaksi kuin uusi akseli - ainakin keraamisella korjauksella...
Hirveän näköistä rokkoa!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 27 Maalis 2009 11:39

Niin ja jos pituus riittää voisi miettiä akselin kääntämistä. Sorvauttaa vaan toiseen päähän uuden kartion...
E mare libertas

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 27 Maalis 2009 11:48

tuo on vähän nii kun sähkö korroosiota . sinkki pitää muistaa. vie jollekin sorvarille ja teetä holkki päälle.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Elo 2008 09:00
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja tuikko » 27 Maalis 2009 11:52

Mepran hinnastossa näkyy uusi akseli olevan 430€.

Sinkki muuten on tuossa akselissa potkurin ja laakerin välissä.

Olisko vinkkiä onko Oulun suunnassa firmoja jotka pinnoittaa ja sorvaa sopivaksi, voisi kysellä hinta politiikkaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Maalis 2009 15:29

SaH-Ko Oy tunnetusti aivan helevetin kallis paikka.

www.bws.fi Oulusta siellä minä olen tettänyt koneistustöitä jos velipojan verstaan kalusto ei ole riittänyt. Karilta ja kumppan(r)eilta onnistuu holkitus nätisti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 28 Maalis 2009 14:39

Ompa hurjan näköinen akselin pinta, suosittelisin uutta akselia ja olisi hyvä tietää mikä tuon on aiheuttanut. En muista ikinä nähneeni tuollaista. Mitähän materiaalia tuo akseli on?

TeddyDiver kirjoitti: Eli näyttäs tyyppiesimerkiltä rosteriterästen happikadon aiheuttamasta korroosiosta.
Onko sinulla enemmänkin tietoa aiheesta? vai syöksynkö googlen ihmeelliseen maailmaan..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 28 Maalis 2009 17:14

Syöksy vaan Googleen, se kertonee tarkemmin.

Ruostumattomat teräkset tarvitsevat happea passivoidakseen pintansa
kestäväksi. Paikka jossa passivointi kuluu pois ja on vähän happea uuden
kerroksen muodostumiselle, on myrkkyä noille.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Maalis 2009 17:43

Hetkinen eikös siellä ollut vesivoideltu laakeri just tuolla kohtaa mssä on syöpymiä?
Se on joko jotakin muuta kuin hapenpuutteen aihauttamaa syöpymistä tai sitten laakeri on ollut aina kuiva... mutta miten ihmeessä...
Tai sitten kyseessä on ihan väärä akselimateriaali.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 28 Maalis 2009 17:55

Onpas erikoinen ilmiö? eipä ole ennen tullut vastaan.
Voisiko olla mahdollista, että tuota olisi joskus hitsaamalla täytetty ja sorvattu kumilaakerille sopivaksi, esim. laakerinvaidon yhteydessä (on voitu vaihtaa kuminen tavallisen laakerin jälken) tiedäppä sitä?

tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Elo 2008 09:00
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja tuikko » 28 Maalis 2009 19:44

Kiitoksia mielenkiinnosta aiheeseen.
Nuo syöpymät ovat tulleet juuri sen vesivoideltun kumilaakerin kohdalle.
Ja siinä on kyllä sellaiset ohjurit että jos vain kölinalla on vettä niin pitäisi laakerin voitelun toimia.
Itsekkin epäilin ensin että onko akselia joskus hitsailtu mutta kyllä ne on vain syöpymiä. Osat ovat varustettu Vetuksen leimalla mitä tuosta olen ruuvaillut irti.
Niin eikä veneessä ole maasähköjäkään eli eikö se sulje galvaaniset korroosiot pois.
Paattihan on ollut ekat 25 vuotta suomenlahdella liekkö siellä sitten sen verran äkäistä vettä ja vasta vuoden perämeressä.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 28 Maalis 2009 20:05

Kyllä ne glavaaniset korroosiot voivat tulla ihan 12v jännitteilläkin. Mites sulla on, mihin maa on kyketty?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Vastaa Viestiin