Fiskariin sisäperämoottori?
- mixurium
- Viestit: 92
- Liittynyt: 05 Marras 2008 10:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Fiskariin sisäperämoottori?
Morjesta taas kuomat!
Tulipa taas mieleeni kysymys: Onko mahdollista (tai järkevää) vaihtaa 9m fiskarin keskimoottori sisäperämoottoriksi (siis vanha kone pois ja uusi tilalle) takakannen alle? Onko kellään tällasta ratkaisua? Tällöin ohjaushyttiin tulisi enemmän tilaa ja koneen äänet eivät vaikuta hytissä olijoihin.
Tulipa taas mieleeni kysymys: Onko mahdollista (tai järkevää) vaihtaa 9m fiskarin keskimoottori sisäperämoottoriksi (siis vanha kone pois ja uusi tilalle) takakannen alle? Onko kellään tällasta ratkaisua? Tällöin ohjaushyttiin tulisi enemmän tilaa ja koneen äänet eivät vaikuta hytissä olijoihin.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
PERÄmoottori sisä- tai -ulko
Moro
Juu sehän on helppoa, fiskarista vaan moottorisahalla perästä metri poikki ja siihen perälauta ,johon saa sisäPERÄmoottorin
Eli ei taida onnistua, kun perämoottori asennetaan suoraan perälautaan ja fiskarissahan on suippo perä ns. "double ender"
Nortti
Juu sehän on helppoa, fiskarista vaan moottorisahalla perästä metri poikki ja siihen perälauta ,johon saa sisäPERÄmoottorin

Eli ei taida onnistua, kun perämoottori asennetaan suoraan perälautaan ja fiskarissahan on suippo perä ns. "double ender"
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Heinä 2007 16:50
Kaikki on mahdollista. Tämä ei nyt ole fiskari, mutta alunperin double-ender kuitenkin, olisko nyt sitten triple-ender 

(Kuva: http://www.bartenderboats.com/photo-album.html)

(Kuva: http://www.bartenderboats.com/photo-album.html)
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Huijausta kaikki tyynni.okaalto kirjoitti:Kaikki on mahdollista. Tämä ei nyt ole fiskari, mutta alunperin double-ender kuitenkin, olisko nyt sitten triple-ender
(Kuva: http://www.bartenderboats.com/photo-album.html)
Kuvassa on kaksi venettä sopivasti peräkkäin.
Taaempi keskipulpettivene punaisella katoksela / perävetolaitteella ja edessä puuvene perinteisellä suprajohdin tekniikalla maan magneettikentää kulkemiseen hyödyntävä veneratkaisu ( tyypillinen ratkaisu vuosina 1961-64 rakennetuissa mänty-mahonki-pyökki ( double-ender malleissa ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Japen kuvassa on Bartenderin koeajo..
http://bartenderboats.com/
BT on jonkinlainen hard core "double ender", elikkä liukuva suippoperä
Tuossa runkomallissa on oleellista se, että veneen painojakauma on kunnossa = painavat jutut keskellä venettä. Vene liukuu komeasti, mutta perä on huonosti kantava. Näinollen vetolaitekone ei sovellu.
Risto
http://bartenderboats.com/
BT on jonkinlainen hard core "double ender", elikkä liukuva suippoperä
Tuossa runkomallissa on oleellista se, että veneen painojakauma on kunnossa = painavat jutut keskellä venettä. Vene liukuu komeasti, mutta perä on huonosti kantava. Näinollen vetolaitekone ei sovellu.
Risto
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Fiskariin sisäperämoottori?
Moi,mixurium kirjoitti:Morjesta taas kuomat!
Tulipa taas mieleeni kysymys: Onko mahdollista (tai järkevää) vaihtaa 9m fiskarin keskimoottori sisäperämoottoriksi (siis vanha kone pois ja uusi tilalle) takakannen alle? Onko kellään tällasta ratkaisua? Tällöin ohjaushyttiin tulisi enemmän tilaa ja koneen äänet eivät vaikuta hytissä olijoihin.
Puisissa fiskareissa en ole nähnyt, mutta "muovisissa" uppoamarunkoisissa retkivenessä olen nähnyt linkin kuvan mukaisia "saildrive" paketteja.
http://www.volvo.com/NR/exeres/4E5E068A ... 05EF17.htm
Tekijämies tuollaisen paketin laittaa veneesen kuin veneeseen

Lill-Klas
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Fiskariin sisäperä
Moro kaikille
Oli pakko ottaa ittellekin tunnukset, kun tuli mielenkiintoinen aihe keskusteluun.
Itselläni oli vuosia oikein kaunis 8,2 m mahonkipellinkiläinen, jota kunnostin useassa eri vaiheessa, mutta aina käytettäessä otti pattiin kun iso mylly keskellä paattia pauhasi ja vei kaiken tilan ja lisäksi kiikkerässä veneessä kävely aiheutti kallistelua, kun konekoppa piti väistää.
Kerran sitten kun myöhästyin koneen kanssa syksyllä pakkanestehuuhtelussa sain kevääksi koneenvaihdon ja päätinkin sitten kokeilla perämoottorikaukaloa paatin takaosaan. Paatin ainoa pehmennyt alue olikin sopivasti vannaspukin alueella, joten eikun 20cm kölin perästä poikki n.40cm korkealle ja siihen sitten laipio. Laipion etureunaan perinteinen moottorikaivo ja takapuolelle sitten varsinainen "kaivo" josta kone veteen. Ratkaisussa paljon pieniä puhdehommia, jotta runko ei menetä jäykkyyttään, mutta huolellisella työllä ja epoksilla tuli oikein siisti ratkaisu. Ajelin ratkaisulla pari kesää, mutta sopivan 4-t koneen puuttuessa jatkoin ideaa parin vuoden kuluttua. Muutin kaukalon mallia niin että "verkkokaappiin" piilotin Volvon MB20 bensakoneen purjeveneen vetolaitteella. Tällaisenaan ratkaisu on todella toimiva, on vanhassa kaksi pyttyisessä koneessa oikea saundi ja koko paatti on tyhjää tilaa.
Jos asia oikeasti alkaa kiinnostamaan, saa multa valokuvia aiheesta.
Oli pakko ottaa ittellekin tunnukset, kun tuli mielenkiintoinen aihe keskusteluun.
Itselläni oli vuosia oikein kaunis 8,2 m mahonkipellinkiläinen, jota kunnostin useassa eri vaiheessa, mutta aina käytettäessä otti pattiin kun iso mylly keskellä paattia pauhasi ja vei kaiken tilan ja lisäksi kiikkerässä veneessä kävely aiheutti kallistelua, kun konekoppa piti väistää.
Kerran sitten kun myöhästyin koneen kanssa syksyllä pakkanestehuuhtelussa sain kevääksi koneenvaihdon ja päätinkin sitten kokeilla perämoottorikaukaloa paatin takaosaan. Paatin ainoa pehmennyt alue olikin sopivasti vannaspukin alueella, joten eikun 20cm kölin perästä poikki n.40cm korkealle ja siihen sitten laipio. Laipion etureunaan perinteinen moottorikaivo ja takapuolelle sitten varsinainen "kaivo" josta kone veteen. Ratkaisussa paljon pieniä puhdehommia, jotta runko ei menetä jäykkyyttään, mutta huolellisella työllä ja epoksilla tuli oikein siisti ratkaisu. Ajelin ratkaisulla pari kesää, mutta sopivan 4-t koneen puuttuessa jatkoin ideaa parin vuoden kuluttua. Muutin kaukalon mallia niin että "verkkokaappiin" piilotin Volvon MB20 bensakoneen purjeveneen vetolaitteella. Tällaisenaan ratkaisu on todella toimiva, on vanhassa kaksi pyttyisessä koneessa oikea saundi ja koko paatti on tyhjää tilaa.
Jos asia oikeasti alkaa kiinnostamaan, saa multa valokuvia aiheesta.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata