Fiskariin sisäperämoottori?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Marras 2008 10:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Fiskariin sisäperämoottori?

Viesti Kirjoittaja mixurium » 19 Joulu 2008 08:23

Morjesta taas kuomat!

Tulipa taas mieleeni kysymys: Onko mahdollista (tai järkevää) vaihtaa 9m fiskarin keskimoottori sisäperämoottoriksi (siis vanha kone pois ja uusi tilalle) takakannen alle? Onko kellään tällasta ratkaisua? Tällöin ohjaushyttiin tulisi enemmän tilaa ja koneen äänet eivät vaikuta hytissä olijoihin.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 19 Joulu 2008 08:52

Eikös joskus 80 luvulla tuommosesta ollut jossain venelehdessä juttua?
Tosin nopeus oli sitten jotan 30 solmua :)
E mare libertas

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

PERÄmoottori sisä- tai -ulko

Viesti Kirjoittaja Northling » 19 Joulu 2008 11:27

Moro

Juu sehän on helppoa, fiskarista vaan moottorisahalla perästä metri poikki ja siihen perälauta ,johon saa sisäPERÄmoottorin :)

Eli ei taida onnistua, kun perämoottori asennetaan suoraan perälautaan ja fiskarissahan on suippo perä ns. "double ender"

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

okaalto
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2007 16:50

Viesti Kirjoittaja okaalto » 19 Joulu 2008 11:36

Kaikki on mahdollista. Tämä ei nyt ole fiskari, mutta alunperin double-ender kuitenkin, olisko nyt sitten triple-ender ;-)


Kuva

(Kuva: http://www.bartenderboats.com/photo-album.html)

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 19 Joulu 2008 14:19

keinohan se on tämäkin poistaa pilssistä vedet
Kuva
vai lieneekö aalto tullut pohjan läpi

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Joulu 2008 18:02

okaalto kirjoitti:Kaikki on mahdollista. Tämä ei nyt ole fiskari, mutta alunperin double-ender kuitenkin, olisko nyt sitten triple-ender ;-)


Kuva

(Kuva: http://www.bartenderboats.com/photo-album.html)
Huijausta kaikki tyynni.
Kuvassa on kaksi venettä sopivasti peräkkäin.
Taaempi keskipulpettivene punaisella katoksela / perävetolaitteella ja edessä puuvene perinteisellä suprajohdin tekniikalla maan magneettikentää kulkemiseen hyödyntävä veneratkaisu ( tyypillinen ratkaisu vuosina 1961-64 rakennetuissa mänty-mahonki-pyökki ( double-ender malleissa ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 19 Joulu 2008 22:21

Japen kuvassa on Bartenderin koeajo..

http://bartenderboats.com/
BT on jonkinlainen hard core "double ender", elikkä liukuva suippoperä
Tuossa runkomallissa on oleellista se, että veneen painojakauma on kunnossa = painavat jutut keskellä venettä. Vene liukuu komeasti, mutta perä on huonosti kantava. Näinollen vetolaitekone ei sovellu.

Risto

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiskariin sisäperämoottori?

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 22 Joulu 2008 20:29

mixurium kirjoitti:Morjesta taas kuomat!

Tulipa taas mieleeni kysymys: Onko mahdollista (tai järkevää) vaihtaa 9m fiskarin keskimoottori sisäperämoottoriksi (siis vanha kone pois ja uusi tilalle) takakannen alle? Onko kellään tällasta ratkaisua? Tällöin ohjaushyttiin tulisi enemmän tilaa ja koneen äänet eivät vaikuta hytissä olijoihin.
Moi,

Puisissa fiskareissa en ole nähnyt, mutta "muovisissa" uppoamarunkoisissa retkivenessä olen nähnyt linkin kuvan mukaisia "saildrive" paketteja.
http://www.volvo.com/NR/exeres/4E5E068A ... 05EF17.htm

Tekijämies tuollaisen paketin laittaa veneesen kuin veneeseen :-)
Lill-Klas

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Fiskariin sisäperä

Viesti Kirjoittaja palonte » 02 Tammi 2009 13:37

Moro kaikille

Oli pakko ottaa ittellekin tunnukset, kun tuli mielenkiintoinen aihe keskusteluun.
Itselläni oli vuosia oikein kaunis 8,2 m mahonkipellinkiläinen, jota kunnostin useassa eri vaiheessa, mutta aina käytettäessä otti pattiin kun iso mylly keskellä paattia pauhasi ja vei kaiken tilan ja lisäksi kiikkerässä veneessä kävely aiheutti kallistelua, kun konekoppa piti väistää.
Kerran sitten kun myöhästyin koneen kanssa syksyllä pakkanestehuuhtelussa sain kevääksi koneenvaihdon ja päätinkin sitten kokeilla perämoottorikaukaloa paatin takaosaan. Paatin ainoa pehmennyt alue olikin sopivasti vannaspukin alueella, joten eikun 20cm kölin perästä poikki n.40cm korkealle ja siihen sitten laipio. Laipion etureunaan perinteinen moottorikaivo ja takapuolelle sitten varsinainen "kaivo" josta kone veteen. Ratkaisussa paljon pieniä puhdehommia, jotta runko ei menetä jäykkyyttään, mutta huolellisella työllä ja epoksilla tuli oikein siisti ratkaisu. Ajelin ratkaisulla pari kesää, mutta sopivan 4-t koneen puuttuessa jatkoin ideaa parin vuoden kuluttua. Muutin kaukalon mallia niin että "verkkokaappiin" piilotin Volvon MB20 bensakoneen purjeveneen vetolaitteella. Tällaisenaan ratkaisu on todella toimiva, on vanhassa kaksi pyttyisessä koneessa oikea saundi ja koko paatti on tyhjää tilaa.
Jos asia oikeasti alkaa kiinnostamaan, saa multa valokuvia aiheesta.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin