Lakkaongelma

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Zatiainen
Viestit: 82
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Lakkaongelma

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 15.12.2008 23:50

Niin ei se nyt sen kummenpi ongelma ole, kysyisinkin mielipidettä. Alkuun vähän arvelutti josko kirjoittaisin ollenkaan, mutta vinkit ovat aina tarpeen. Saattahan noita mielipiteitä tälläkin palstalla olla.

Meneillään on lattiaprojekti. Vanerin päälle on liimattu mahonkirimoja ja välissä sauma-aineena sika 291. Vedettiinkin kaksi kerrosta lakkaa päälle ja lopputulos ei ollut mieleinen. Valkoisista saumoista tuli jo kahden kerroksen jälkeen melkoisen keltaiset. Lakka siis värjäsi valkoisen sikasauman. Millä lakalla saan pysymään saumojen värin oikeana, eli valkoisena.

Lakkakriteerit:
*Kirkas
*Elastinen
*Kuivuu sian päälle

Tärkein kriteeri ehkä kuitenkin on että lakkakerrosten alta valkoinen sikasauma on todellakin valkoinen, eikä siis muutu lakan värin mukaan.
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Lakkaongelma

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 16.12.2008 8:58

Zatiainen kirjoitti:Saattahan noita mielipiteitä tälläkin palstalla olla.
Tuossa osuit naulan kantaan, mielipiteitä kyllä löytyy ja tässä tulee yksi. Tiedoksi en tätä uskalla väittää.

Lähes ilman kokemusta pelkän teoriatiedon varassa ongelmana on se, että kirkkaat lakat eivät yleensä ole joustavia. Eli yleisesti öljylakat kaiketi ovat joustavampia mutta myös keltaisempia. Kiinanpuuöljy kuitenkin on kirkkaampaa ja kellastuu ajan kuluessa vähemmän kuin pellavaöljy, joten tuota kautta ongelmaa voisi lähestyä. Kirkkaiden kovien lakkojen kanssa nuo Sika-saumat taas voivat olla ongelma, sillä ainakin oman vähäisen kokemuksen mukaan ne lohkeavat helposti elastisen sauman päällä.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

pedra
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2007 11:10
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja pedra » 16.12.2008 11:19

Itselläni sama rakenne vauhtiveneen ajotilan lattiassa sillä erolla , että saumana on musta puurima. Kaikki epoksilla liimattuina. Pintana on Owan
kylläste , teaköljy . Imeytymisen loputtua pintaan Edelolje jolla sain lähes
lakkamaisen kiillon eikä pinta tunnu yhtään liukkaalta. Kuinkahan jatkohoito onnistuu ? Tässä yksi vaihtoehto jo annettujen ja tulevien ehdotusten joukkoon.

Pedra

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 16.12.2008 12:20

Kirkas ja pehmeä lakka kiinnostaisi minuakin. Joskin kansirimojen kyllästäminen samalla kellasti puun, joten kirkas lakka taitaa olla turhaa unelmaa.

Tähän saakka kirkkaimmat aineet ovat olleet SP320 epoksi (=kovaa) ja Hempelin 2k lakka (=kovaa).

Voiko saumat jättää lakkaamatta, esim teippisoiroa apuna käyttäen? (Ilmeisen työläs tapa)

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 16.12.2008 17:55

Teit sitten kuitenkin, vaikka minä ja joku muukin varoitti valkoisesta
saumasta ja lakasta sen päällä.

Sisätilassa voisi ehkä kokeilla 2-komponentti uretaanilakkaa, vaikka sekin
on ehkä liian joustamatonta. Muuten taitaa olla valkoisen pitäminen valkoisena
mahdotonta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.12.2008 21:07

Tuli semmoinen ahaa idea että miten olisi oksalakka pohjalle ja sitten normilakkaa päälle?
Oksalakkahan on 100% kirkasta ja spriiohenteista ja kun se eristää mm. pihkan niin kait se eristää myös massan ja pintalakan?
Pitänee jossain välissä kokeilla ;-)

Ja hommassa pitää huomioda sekin että kohde on sisätiloissa joten aivan kauheaa säärasitusta ei ole.

Mikset tehnyt saumoja esim. koivusta tai kuusesta jotka ovat vaaleita puulajeja?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Zatiainen
Viestit: 82
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 16.12.2008 21:18

Eikös se valkoinen ole valkoinen vaikka purukumissa. Mutta laitanpa minä vaikka sen purukumin päälle punertavaa lakkaa niin siitä purukumistakin tullee tummaa, vai enkö nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitatte. Samahan mikä se valkoinen materiaalina on?

Ja lakkaahan ymmärtääkseni käytetään tuhansissa kansissa, onko ne kaikissa sitten liukkaita........ Ulkona ja sisällä.

Nopeasti googlettamallakin löytyy kymmenien veneiden lattioita missä on VALKOINEN lattia, eikä se ole punertava.

Toivottavsti kukaan ei nyt suutu.
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 16.12.2008 21:50

Kyse on siitä, että jos sauma olisi vaaleaa puuta, niin lattian ainakin sisätiloissa voisi lakata kovalla (esim. 2-komp uretaani) lakalla, joka ei kellastuta saumaa. Sika kun on joustavaa, niin sen päällä kova lakka halkeilee. Samoin puusauman kanssa ei tulisi ongelmia lakan tarttuvuuden tai sauman sulamisen suhteen millään lakalla.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.12.2008 21:56

Minä en ole koskaan nähnyt livenä täysin valkoista massasaumaa. Mutta valokuvissa varmasti tuhansia - valokuva valehtelee aina enemmän kuin tuhat sanaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17.12.2008 14:45

Semmoista vitivalkoista massasaumaa ei ole olemassakaan. Valkoinen Sika on viti-vitivalkoista ja lakka väistämättä sitä taittaa hiukan. Ne ihan valkoiset alkuperäiset kansisaumat on olleet aika lähellä beessiä (kirjuutetaan beige :), koska ne on tehty liitukitillä, liitukittiin on tosin voitu lisätä lyijyvalkoista tekemään maalista vähän vähemmän beessiä. Mutta lakka on siinäkin yleensä ollut päällä.

Joissain tapauksissa ne vanhat kittisaumat on voitu näyttelyveneessä maalata vielä lakan päälle, mutta se on niin työlästä että ei maksa vaivaa, eikä toimi sian päällä kumminkaan.

Jarmo N on oikeilla jäljillä siinä että luonnonlakat ovat yleensä punertavia. Itse tykkään siitä punervasta, vähän meripihkan värisestä pinnasta joka tulee kun valkoiselle pinnalle vetää muutaman kerroksen lakkaa. Unicahan tekee pinnasta kuin pinnasta semmoisen kalmanvärisen, niin että se ei paljon Sikaakaan värjää, muttei se kyllä siinä Sian päällä kuivukaan. Uretaanilakat ei siis polyuretaanimassan päällä yleisesti tykkää kuivua, koska saumasta erittyy sitä liuotinta ihan hemmetin pitkään.

Itse en oikein näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin oppia sietämään sitä väriä. Voithan kumminkin tehdä kokeita: tee muutama koepala jämäpulikoista ja Siasta ja lakkaile eri lakoilla ja riittävän monta kerrosta. Helpompi se niin on kuin jynssätä kantta paljaaksi aina välillä.

Niinkuin sanottu, se meripihkanvärinen lakkapinta on omaan silmääni nätti ja mielestäni kauniimpi kuin vitivalkoinen. Luonnollisempi.

Se että tuohon ei ole valmista ratkaisua saattaa vähän hämmentää, mutta noita valkosaumaisia ei ole perinteisesti tehty tuolla menetelmällä. Alkuperäinen tumma valkoraitainen "teak and holly flooring" on ollut tiikkiä ja (piikki)paatsamaa, sauma siis on ollut puuta eikä kittiä.

Pekka

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 18.12.2008 11:09

Pekka Huhta kirjoitti:Uretaanilakat ei siis polyuretaanimassan päällä yleisesti tykkää kuivua, koska saumasta erittyy sitä liuotinta ihan hemmetin pitkään.
Onko jotain edes karkeaa arviota liuottimen haihtumiseen tarvittavasta ajasta? Unica lähti komiasti kansivanerien ja kylkilautojen välisestä saumasta, joka on liimattu PU-liimalla. Se ei sinällään haittaisi, jos saisin aikaiseksi törmäyslistat, mutta voi olla, että niiden tekemiseen menee vielä kauemmin.

Vastaa Viestiin