Kipinä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Natsku
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Marras 2008 21:33

Kipinä

Viesti Kirjoittaja Natsku » 14 Joulu 2008 19:50

Kysessä 6hv Kuopion konepajan Kipinä moottori.

Koneessa on schebler kaasutin.
Kaasarissa on imupuolella jokin säädettävä jousikuormitteinen venttiili.

Mikä tarkoitus venttiilillä on?

Moottori ravistaa älyttömästi eikä meinaa saada sellaista petiä jossa kestäisi.
Onko jollain antaa kaasarin perus säätöjä josta lähteä liikkeelle?

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 16 Joulu 2008 17:34

Taitaa olla samanlainen kun wikussa tuo kaasari. Ei muuta kuin laitat kaasarin neulaa auki 1/2-1 kierrosta ja höräytätä käymään, sitten säädät neulaa pienemmälle, jos yskii, rikkaammalle eli auki päin, jos taas tuntuu, ei jaksa käydä, laitat neulaa laihemmalle eli kiinni päin. Tolla tavalla ainakin wikussa. Käynnistystä helpottaa jos neula on "ajokieerosten" asetuksesta n. 1/4 kierrosta auki.

Natsku
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Marras 2008 21:33

Viesti Kirjoittaja Natsku » 16 Joulu 2008 21:34

Kiitti vinkeistä kuulapää wikulle!

Mikähän se imupuolen säätö on,se jousikuormitteinen läppä?
Eli shebler kaasuttimesta kyse.

w2
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:15

Läppä

Viesti Kirjoittaja w2 » 16 Joulu 2008 22:22

Terwe! Sen imuputken läpän tehtävä on "rajoittaa" moottorin ilmansaantia eli parantaa kaasuttimeen muodostuvaa alipainetta (imee paremmin bensat sylinteriin). Jos läpän jousi on liian kireällä tai läppä puuttuu kokonaan, niin voi olla hankalaa saada kone käymään. Säädä läppä siten, että se kevyesti sormella painuu alaspäin ja suutin noin 3/4 kierrosta auki.

Natsku
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Marras 2008 21:33

Viesti Kirjoittaja Natsku » 17 Joulu 2008 06:23

Sain moottorin käyntiin noilla neuvoilla.

Kampiakselilta veti ylimääräistä ilmaa,kiristin talinauha tiivisteitä ja
käynti parani.

Pitää vielä pyöritellä ja säätää ja tutustua koneeseen.
Aikamoinen papattaja moottori.. :)

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 17 Joulu 2008 07:10

No sitä se kyllä on. Paljon toillanen kipinä mahtaa ottaa kierroksia? Kun mun Wikussa ajokierrokset on siihen 500 pintaan, huiput noin 850.

w2
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:15

Kipinä

Viesti Kirjoittaja w2 » 17 Joulu 2008 18:33

Kirjakin on aiheesta tehty.
Kirjoittaja Kyösti Helin.

KIPINÄ Kuopion seudun vene- ja maamoottoreiden historia sekä Kuopion konepajojen historiaa.

Painopaikka: Juankosken Kirjapaino OY
ISBN 952-91-6811-X
Kysäiseppäs kirjapainosta, painovuosi 2004.
Tuon kirjan kun lukaiset läpi niin tiedät kaiken tarpeellisen Kipinästä.

Natsku
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Marras 2008 21:33

Viesti Kirjoittaja Natsku » 17 Joulu 2008 20:52

Kirjaa ei saa enää mistään,tekivät niin pienen painoksen.

Kuopion kirjastosta kaukolainasin kirjan ja luin sen.
Soitin jopa itse Helinille kun purin koneen atomeiksi.

Antoi jotain vinkkejä,mutta oli jotenkin nihkeetä saada tietoa.

Tätä 6hv kipinää on valmistettu vuosina -30-34 n.60kpl.

Kirjassa oli muistaaakseni max kierrokset 700-800r ja 14"x14" potkuri.

Tänään testailin konetta,kaasarin säädöt vielä hakusessa mutta käy se jo.
Tulpan lyö pimeeksi kun jonkin aikaa pyörii.

Ajan kyllä rasvaisella seoksella 8% josta se voi myös johtua.

Jatketaan testausta...

Kuviakin on ja video pätkä mutta ei tanne voi näköjän laittaa.

Vastaa Viestiin