tämän talven projektina vanerivene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

tämän talven projektina vanerivene

Viesti Kirjoittaja jansix » 07 Joulu 2008 22:25

kun on tässä parina talvena kunnostanu muutaman vaneri katin niin on tullu mieleen että jos rakentas ihan uuden. talven aikana olisi tarkoitus rakentaa 24 jalkainen vaneri katti 4:lle hengelle. koneeksi tulee pikkulohko v-kasi tai iso perämoottori. koska tuommoseen projektiin mennee jo tavaraa aika paljon ja ettei veneestä tule susi en alkanu sitä ite suunnitteleen vaan tilasin piirustukset ammattilaiselta joka on suunnitellu ja rakentanu näitä nopeita veneitä. osat leikataan vesileikkauksena. pistän juttua jakuvia kun homma lähtee käyntiin.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 08 Joulu 2008 21:05

Onkos kukaan tällä palstalla kirjoittavista leikkuuttanut veneen kaaria vedellä?

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 10 Joulu 2008 12:55

Tuolla Nettiveneessä id: 304933 ensimmäinen kuvista esittää jansix:in projektin erästä vaihtoehtoa. Tämä kävis perämoottorille, mutta sisäperäkoneella istuinosastoa joutuisi hieman lyhentämään. Nythän siinä on tilaa ruhtinaallisesti.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 10 Joulu 2008 17:31

Jos veneeseen tehdään vesileikkauksella kaaret vanerista, niin leikkaako se aina kohtisuoraan levyyn nähden vai saako sillä leikattua viistoonkin. Kun kohtisuoraa leikkaustahan veneessä ei tule juuri missään kohtaa. Jos vaikka veneen keskellä laidat olis suorassa, niin kaaren pohja voi olla jompaankumpaan suuntaan viisto.

peteh
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Joulu 2008 17:40
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja peteh » 10 Joulu 2008 17:47

Tervehdys kaikille foorumilaisille!

Oma talviprojektini on Dudley Dixin suunnittelema Sentinel Challenger 13 http://www.dixdesign.com/challeng.htm Tilasin piirustukset keväällä jenkeistä ja nyt syksyn aikana olen hankkinut työkaluja ja materiaaleja. Vene rakennetaan 6mm ja 9mm okume-merivanerista. Tällä hetkellä rakennuspukki on viimeistelyä vaille valmis ja seuraavaaksi aloitan väliaikaisten muotokaarien teon. Kölipuuksi olen ajatellut käyttää valkotammea.

Pete

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 10 Joulu 2008 17:55

Tuotaniin, nykyiset leikkauspäämme saa käännettyä molempiin suuntiin maksimissaan 30 astetta vinoon, mutta se on siinä käännetyssä asennossa koko kaaren leikkauksen ajan. Jahka rikastumme niin hankimme 3D-leikkauspään. Se kääntyy 52 astetta mihin tahansa suuntaan leikkauksenkin aikana. Rikastumiseen menee näillä näkymillä paljon aikaa...eikä sitä tapahdu veneenkaarilla, tämä on harrastus.
Mitä tuommoiseen katamaraaniin tulee niin olen käyttänyt kulmissa rimoja ja kaariin jätetään hieman pelivaraa niin ettei se ota pintalevyyn kiinni. Silloin ei pieni kulmavirhe haittaa mielestäni. Keulassa kun kulma muuttuu paljonkin käytetään ohuita kaaria niin ei se sielläkään paljoa vaikuta. Perälaudan voi leikata jollain kiinteällä kulmalla niin, ettei siihen paljon korjattavaa jää.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 11 Joulu 2008 21:25

Eilen tuli Venemestari-lehti, siellä oli tehty proto vanerivene, joka näytti melkein ruumisarkulta, jossa on airot. Mittoihin nähden olisi syytä pysytellä pois sellaisesta, ettei tule sitä toista käyttöa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 11 Joulu 2008 22:40

No mutta eikös se olis sitä just kierrätystä ;)
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Joulu 2008 23:37

Eiköhän tuommoisen veneen rakennuksessa ole enempi kysymys rakentamisen ilosta ja luomisen tuskasta kuin veneestä tai sen käyttämisestä johonkin tarpeeseen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Joulu 2008 08:11

Jape kirjoitti:Jos veneeseen tehdään vesileikkauksella kaaret vanerista, niin leikkaako se aina kohtisuoraan levyyn nähden vai saako sillä leikattua viistoonkin. Kun kohtisuoraa leikkaustahan veneessä ei tule juuri missään kohtaa. Jos vaikka veneen keskellä laidat olis suorassa, niin kaaren pohja voi olla jompaankumpaan suuntaan viisto.
Eihän sillä viistoudella ole merkitystä, koska ohut vanerikaari/laipio liimataan kiinni (yleensä) paksunnetulla epoksikitillä laitaan käyttäen suurehkoa ärrää=muodostetaan kulmapyöristys johon tarvittava lasikangasvahvike helposti taipuu.
Lasikuituveneessä laipiot vast. eivät saa olla edes kosketuksessa laitalaminaattiin, ettei muodostu ns kovaa pistettä joka näkyy kyljessä ulkopuolella. Pari v sitten venemessuilla katselin näytteillä olevaa x:ää jossa tosi kiiltävässä tummassa kyljessä näkyi kylkiluut, esittelijä veti herneen henkeen kun pyysin katsomaan pitkin kylkeä vastavaloon, miksiköhän?
Lagoon 380:n laipiot on liimattu runkoon epoksimassalla ja ärrä on tehty suunnilleen litran maalipurkilla eikä millään jäätelötikulla.

Matti

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 13 Joulu 2008 08:21

Pukatti kirjoitti: Mitä tuommoiseen katamaraaniin tulee niin olen käyttänyt kulmissa rimoja ja kaariin jätetään hieman pelivaraa niin ettei se ota pintalevyyn kiinni. Silloin ei pieni kulmavirhe haittaa mielestäni. .
joo eihän se kyllä tosiaan tuollaisessa rakenteessa vaikuta. Varsinkin jos vanerit on ohuita. Mulla oli vaan ekana mielessä joku 19- 24 millinen vaneri kaarimateriaalina.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 13 Joulu 2008 17:39

Jape kirjoitti:joo eihän se kyllä tosiaan tuollaisessa rakenteessa vaikuta. Varsinkin jos vanerit on ohuita. Mulla oli vaan ekana mielessä joku 19- 24 millinen vaneri kaarimateriaalina.
Aivan oikein, kyllä tuossa on tarkoitus käyttää 18mm paksuisia kaaria perästä kojelautaan asti. Sisäperämoottoriversiossa pitää koneen kannatus ottaa kaariin ja perälautaan eikä suoraan pintoihin. Sitten vielä tuohon avoimeen matkustamo-osaan pitää saada riittävästi tukevuutta. Kaariin voidaan leikata samalla vaivalla kevennysaukkoja tms tarpeellisia reikiä niin ei se paino niin hirveästi nouse.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 13 Joulu 2008 22:12

juu ja kun nyt ei ole kysymyksessä mikään kilpuri, viime kesän reissuilla huomasin sen ongelman että kyytiin tulijoita olisi ollut ja tuolla ei päässy sitten ku yks kaveri lähisaareen makkaranpaistoon. tästä on tarkotus tehä semmonen että siinä reissaa 4 henkee ja vermeet suhtnopeasti yhden yön teltta raissulle. jos pääsen 250-300 hv perämotilla yli 50 solmua tavoitteet on saavuttettu. silloin voi hyvässä kelissä pitää marssivauhtina n.35 solmuu. mutta vesillähän ei oo kiire mihinkään joten ajan aina kelin mukaan. mukava on päästtää röörit selällään jos keli ja lompakko sen sallii.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 13 Joulu 2008 22:36

Niin, jansix vaikka sen itse sanonkin niin ei tällä mikään konsti ole ottaa 50 solmua noilla tehoilla. Vaikka kokoa ja tilaa on, painoa ei ole kuitenkaan tonnikaupalla niinkuin noilla jenkkisikareilla. Perämoottoriversioon mahtuisi 6 makkaranpaistajaa ja makkarat puhumattakaan kaljoista...jos tekee takapenkin kaarevaksi sohvaksi eikä käytä yksittäisiä penkkejä kuin edessä.
Tässä olen vähän lämmennyt jos tekisi itselle V8-version, este sille on, kun muija vaatii että vanha P III on myytävä ensin. Ei ole huomannut että voisin käyttää vanhasta kaiki osat uuteen ja pistää airot siihen vanhaan...kummat olis paremmat eteen vai taaksehuopaavat?

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: tämän talven projektina vanerivene

Viesti Kirjoittaja Jude » 19 Joulu 2008 11:03

jansix kirjoitti:talven aikana olisi tarkoitus rakentaa 24 jalkainen vaneri katti 4:lle hengelle. koneeksi tulee pikkulohko v-kasi tai iso perämoottori. koska tuommoseen projektiin mennee jo tavaraa aika paljon ja ettei veneestä tule susi en alkanu sitä ite suunnitteleen vaan tilasin piirustukset ammattilaiselta joka on suunnitellu ja rakentanu näitä nopeita veneitä. osat leikataan vesileikkauksena. pistän juttua jakuvia kun homma lähtee käyntiin.
Saatko piirustukset vain paperiversiona? Leikkausta ajatellen olisi kätevää, jos ne olisi myös DXF-muodossa. Metallia plasmalla leikatessa me ollaan tehty DXF-kuvista Wincamillä NC-ohjelmat. Luultavasti vesileikkauksessa toimivat vastaavalla tavalla.

Vastaa Viestiin