mercury käy kolmella
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 01.04.2007 23:26
mercury käy kolmella
Mistähän lähtisin etsimään vikaa, kun -79 merc 50 (4 syl) käy kolmella pytyllä? Ylin on pois pelistä, eikä saa kipinää. Kokeilin kolmella eri puolalla, parilla tulpalla ja johdolla. Vika lienee maalaisjärjellä pääteltynä siis jossain muualla. Amerikankielisiltä saiteilta löysin muutaman vinkin: vika saattaa ehkä olla in the stator, in the switchbox tai in the trigger. Mitäs nuo ovat suomeksi? Ja mikähän niistä olisi se josta kannataisi tutkinta alkaa?
Nimim. epätietoinen
Nimim. epätietoinen
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 01.04.2007 23:26
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 01.04.2007 23:26
Nyt tulikin tenkkapoo,
mitenkäs testaan staattorin, kun tuossa korjausmanuskassa neuvotaan vain sähköstartillisen version testaus. Hyvän aikaa metsästin koneesta rectifieria, kunnes ymmärsin ettei tässä sellaista olekaan... Staattorilta switchboksiin tulevista johdoista kai, mutta mistä niistä?
Edit: Niin, siis rectifier on tietysti tuo tasasuuntaaja suameksi.
mitenkäs testaan staattorin, kun tuossa korjausmanuskassa neuvotaan vain sähköstartillisen version testaus. Hyvän aikaa metsästin koneesta rectifieria, kunnes ymmärsin ettei tässä sellaista olekaan... Staattorilta switchboksiin tulevista johdoista kai, mutta mistä niistä?
Edit: Niin, siis rectifier on tietysti tuo tasasuuntaaja suameksi.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 01.04.2007 23:26
Nostelenpa tätä vanhaa kysymystäni ylös. Kävi nähkääs niin, että eilen käynnistettyäni koneen, se kävi yllätyksekseni kuin unelma - eli kaikilla neljällä pytyllä. Kun taas tänä aamuna kokeilin, josko se vieläkin kävisi yhtä nätisti, niin eipä se taas antanutkaan kipinää ykköspytylle.
Ennen kuin lähden varaosaa metsästämään, niin osaako joku viisas sanoa mikä osa on tuollainen joka välillä toimii ja välillä ei? Osuvatko tällaiset oireet enemmän staattoriin kuin sytkäboksiin? Sitten kun vielä joka toinen sanoo, että jos staattori on rikki, niin kone ei käy ollenkaan?
Toivoisin että vika olisi boksissa, staattorin vaihto ei vaikuta kovin hauskalta puuhalta...
Ennen kuin lähden varaosaa metsästämään, niin osaako joku viisas sanoa mikä osa on tuollainen joka välillä toimii ja välillä ei? Osuvatko tällaiset oireet enemmän staattoriin kuin sytkäboksiin? Sitten kun vielä joka toinen sanoo, että jos staattori on rikki, niin kone ei käy ollenkaan?
Toivoisin että vika olisi boksissa, staattorin vaihto ei vaikuta kovin hauskalta puuhalta...
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06.11.2008 23:25
- Paikkakunta: pohjanmaa
Huomasin vanhan keskustelun,johon varmaan on jo löytynyt ratkaisu,mutta ajatelin vastata,jos joitain vaivaa samat viat.Ko vika voi olla jopa tulpissa,mutta.99% vika johtuu sytytysboksista.Valetun eristeen sisään pääsee ajanmyötä happea,kosteutta,tai vain komponenttien juotokset alkavat pätkiä.Kylmä tai kuuma -ilma saattavat yhdistää,hetkeksi katkenneen yhteyden,jolloin kone toimii moitteeta,vähän aikaa.Tosin:Epäkuntoinen staattorikin,voi johtaa tähän em asiaan.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 27.11.2008 22:59
mercuryn käyntionkelmat
Saatta olla pikkuvikakin. Staattorin alle/sisälle kertynyt jostain syystä likaa. EI TARVITSE olla paljoakaan, kun alkaa pätkiä, tai jopa kokonaan sytyttämätöntä aluetta. Kumminkin positiivista, että aina samassa sylinterissä. Voisi olla aivan OIKEASTI maavika. Tuntuu hullulta, mutta se on juri se vika joka korjaantuu itsestään. Mikäli ymmärsin oikein, vika poistui, mutta palasi samanlaisena. Katso www.outboardmotor.blogspot.com siellä linkkejä moneen asiaan.
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 05.07.2007 0:43
- Paikkakunta: Kaskinen
Pitkästä aikaa taas eksyin tälle foorumille.
Saman tapaista vaivaa löytyy myös meikäläisen merkkuurista, tosin vuosimalli -87 3-syl 50hv. Vika ilmeni muutamana kertana viimekesänä, muutamina kertoina kävi kylmänä 2 pytyllä hetkisen aikaa. Noin sadan metrin jälkeen rupes käymään kaikilla ja toimi muutenkin hienosti. Syksystä kuitenkaan ei lähtenyt ollenkaan tulille, kipinää ei tullu. Pihassa tutkiskelin sähköjä ja kokeilinpa siinä startata, lähtihän se mutta 2 pytyllä vain kävi. No kokeilin sammuttaa koneen ja uudelleen käynnistää, eipä taas lähtenyt. Maadotuksia ja sähköjä on tutkittu perusteellisesti, mutta mitäpä se automaatioasentaja tälläsistä vehkeistä ymmärtää Helppiä otan mielelläni vastaan, mistä vikaa etsiä ja miten?
Saman tapaista vaivaa löytyy myös meikäläisen merkkuurista, tosin vuosimalli -87 3-syl 50hv. Vika ilmeni muutamana kertana viimekesänä, muutamina kertoina kävi kylmänä 2 pytyllä hetkisen aikaa. Noin sadan metrin jälkeen rupes käymään kaikilla ja toimi muutenkin hienosti. Syksystä kuitenkaan ei lähtenyt ollenkaan tulille, kipinää ei tullu. Pihassa tutkiskelin sähköjä ja kokeilinpa siinä startata, lähtihän se mutta 2 pytyllä vain kävi. No kokeilin sammuttaa koneen ja uudelleen käynnistää, eipä taas lähtenyt. Maadotuksia ja sähköjä on tutkittu perusteellisesti, mutta mitäpä se automaatioasentaja tälläsistä vehkeistä ymmärtää Helppiä otan mielelläni vastaan, mistä vikaa etsiä ja miten?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Jos sattuis olemaan tuttuja Valloissa, niin sieltä saa sopuhintaan, ostin joskus täältä 20 hp Marinerin CDI-poksin: http://www.boatpartstore.com/mandmsearc ... 23&val=123 , eikö eteläpohjalaisilla kaikilla ole sukua siellä?