Jäähdytyksen muutos

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Maria24
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Loka 2008 19:00
Paikkakunta: Pöytyä

Jäähdytyksen muutos

Viesti Kirjoittaja Maria24 » 28 Loka 2008 19:13

Elikkäs, voisiko joku viisaampi vähän auttaa, kun olen ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä". Moottori on siis Yanmar 2GM, joka olisi tarkoitus muuttaa makeavesijäähdytteiseksi. Lämmönvaihdin on jo työn alla. 120mm haponkestävän putken sisään noin 6m (suorana) pitkä kuparikierukka. Se puoli on siis hoidossa, mutta entäs pumput? Moottorin oma raakavesipumppu on siis olemassa. Jos sen laittaa pumppaamaan vettä lämmönvaihtimeen ja sieltä pakosarjaan niin millainen pumppu makealle puolelle? Litratuotto? Ja termari on ilmeisesti noin 50-60 asteinen eli mistä sais hankittua hieman kuumemman?(lähinnä ajatellen polttoaineen parempaa palamista ja sauhutusta)

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 28 Loka 2008 21:17

Ota selvää Ekströmin koneliikkeestä,onko olemassa samaa moottoria makeavesijäähdytyksellä ja osta alkuperäinen(maksaa varmaan maltaita), samasta puodista termari, joka pitäis olla n. 82 ast. Tuo nykyinen termostaatti on siksi kylmä, että valurauta syöpyy enemmän, jos siellä kiertää kuuma merivesi.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 29 Loka 2008 11:59

Mulla on generaattorissa tuon moottorin teollisuusversio, sen alkuperäinen
vesipumppu olisi maksanut Ekströmillä yli 400€. Ja pumpun pesä on kuitenkin
koneessa eikä tule mukana. Joten ehkä kannattaa miettiä joku autotarvike
(tai traktori-) siihen pumpuksi. Termaria on varmaan autopuolella, kun mallin
kanssa etsii.

Pumpun sain korjattua japanilaisperäisellä tarvikepumpulla, joka oli tarkoitettu
Cortinaan. Siinä oli ihan samat laakerit ja tiivisteet.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Makeavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja riskila » 29 Loka 2008 14:39

Minulla oli Yanmar 2QM ja siinä Martekin makeavesisarja. Sarjaa saa myös 2GM:n ja myyjänä on ainakin Mepratuote. Siinä on sähköinen makeavesipumppu, jonka valmistaja on Johnsson Pumps. Minulta hajosi aikanaan pumppu, mutta sitä saa ostaa myös erikseen.

Avatar
Maria24
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Loka 2008 19:00
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Maria24 » 29 Loka 2008 19:19

CC kirjoitti:Mulla on generaattorissa tuon moottorin teollisuusversio, sen alkuperäinen
vesipumppu olisi maksanut Ekströmillä yli 400€. Ja pumpun pesä on kuitenkin
koneessa eikä tule mukana. Joten ehkä kannattaa miettiä joku autotarvike
(tai traktori-) siihen pumpuksi. Termaria on varmaan autopuolella, kun mallin
kanssa etsii.

Pumpun sain korjattua japanilaisperäisellä tarvikepumpulla, joka oli tarkoitettu
Cortinaan. Siinä oli ihan samat laakerit ja tiivisteet.

Siis onko Cortinan pumppu käypä peli makeavesipumpuksi?

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Jäähdytys

Viesti Kirjoittaja riskila » 29 Loka 2008 20:10

Mepratuotteen Martec makeavesisarja 2GM maksaa 875 E ja pelkkä pumppu Johnson-pump CM10P7-1 140 E

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 29 Loka 2008 22:19

Ei ole se Cortinan pumppu sopiva, mutta siitä kävi lakerit ja kaikki akselin
tiivistystarpeet.

En ole koskaan katsonut raakajäähtyvää Yanmaria tarkkaan, niin en tiedä onko siinä
lohkossa/kannessa paikkaa kiertovesipumpulle. Luultavasti ei. Joten tarvinnet
sellaisen jossa on letkulähdöt molemmin päin ja kiinnitysmahdollisuus.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Maria24
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Loka 2008 19:00
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Maria24 » 30 Loka 2008 16:32

CC kirjoitti:Ei ole se Cortinan pumppu sopiva, mutta siitä kävi lakerit ja kaikki akselin
tiivistystarpeet.

En ole koskaan katsonut raakajäähtyvää Yanmaria tarkkaan, niin en tiedä onko siinä
lohkossa/kannessa paikkaa kiertovesipumpulle. Luultavasti ei. Joten tarvinnet
sellaisen jossa on letkulähdöt molemmin päin ja kiinnitysmahdollisuus.
Pumpun pitää nimenomaan olla sellainen että on lähdöt molemmin päin, mutta se litratuotto on ongelma.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Loka 2008 16:43

Autotarvikeliikkeestä saa mm. sähkökäyttöistä kiertovesipumppua 19mm lähdöillä reilusti alle satasen. Käyttötuntimäärä on tehtaan lupauksen mukaan muistaakseni 5000h joten eiköhän semmoinenkin yhden moottorin vanhata...
Mutu sanoo että joku 15 litran tuotto riittää pikkuYammussa kun Valmetin 1,4l nerisylinteriseen riitti hyvin 25 litraa tuottava impelleripummpu.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 31 Loka 2008 22:13

Tietämättä lämmönvaihtimesi kokoa, voin sanoa viime kesän kokemuksista, että parempi on jos raakavesipumpun koko on hieman liian iso kuin liian pieni. Termari hoitaa hommansa kuitenkin.
Mulla on tällä hetkellä Bowmanin EC80 lämmönvaihdin, kiertovesipumppuna Johnson-pump CM10P7-1 ja raakavesipumppuna yammun alkuperäinen joka on varmasti hyvässä kunnossa. Lämmöt nousee liian korkeaksi. Pakoputkesta tulee vettä liian vähän - vaimentaa myös vähemmän ääntä. Jatkuvaa ajoa voi ajaa vain max 2000rpm, muuten lämmöt nousee pikkuhiljaa.
Ajatuksena on talven aikana laittaa toinen hihnavetoinen raakavesipumppu, hihnapyörän koolla yritän sitten säätää tuplapumpun nopeuden sopivaksi. En vielä tiedä vaihdanko isomman pohjahanan tai laitanko peräti toisen pohjahanan, että vettä riittää. Jos jompikumpi pumppu prakaa, toisella pääsee kotiin kuitenkin hissukseen. Tai ei kai ne pumput prakaa, mutta jos hihna katkee.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Marras 2008 10:14

Pieneen, johonkin alle 15hp, moottoriin ei kannata kovin paljon impelleripumppua ylimitoittaa koska sillä saadaan helposti yllättävän suuri osa mustangeista kierrättämään ylimääräistä vettä turhaan moottorin lävitse potkurin sijasta...

Pumppuvalmistajilla on taulukoita kuinka paljon milläkin tuotolla mikäkin pumppu vie tehoa - kannattaa vilkaista. Pumpun tehoa pystytään säätämään tehokkaasti myös hihnpyörien kokoa muuttamalla.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 01 Marras 2008 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 01 Marras 2008 13:16

Kumisiipi pumppujen tuottoon pystytään vaikuttamaan myös nokan tai kamman (mitä nimeä siitä käytetäänkään) korkeudella eli sillä lipukalla joka siipiä taivuttaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Marras 2008 17:22

Kyllä mutta hihnapyörillä se käy nätimmin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mika 1111
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Loka 2008 23:14
Paikkakunta: karuna

Viesti Kirjoittaja mika 1111 » 10 Touko 2009 21:18

ajatuksena olisi pistää vanhaan 2 pyttyiseen volvo pentaan glygolit kiertämään, tarvikkeina (naapurilta saatu) 7 m sisähalkaisijaltaan 15mm kupariputkea, keittiöremontista ylijäänyt tiskiallas, 240 volvon vesipumppu, tig-hitsi ja vähän letkuja ja nippeleitä, budjetti olematon.

Eli putki kiepille tiskialtaan lavuaariin(30*30*15cm)hitsataan umpeen, pentan pumppu lykkää meriveden altaan läpi pakosarjaan, 240 pumppu kierrättää makeaa vettä koneesta kupariputkeen, eli hyvin suunniteltu, puoliksi tehty :)

saa heittää kommenttia/ neuvoja/arvauksia mitä projektista tulee, vai tuleeko mitään.

termostaatista en osaa sanoa, kait sellainenkin olisi hyvä olla? ja tietysti paisuntasäiliö.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Touko 2009 21:52

mika 1111 kirjoitti:ajatuksena olisi pistää vanhaan 2 pyttyiseen volvo pentaan glygolit kiertämään, tarvikkeina (naapurilta saatu) 7 m sisähalkaisijaltaan 15mm kupariputkea, keittiöremontista ylijäänyt tiskiallas, 240 volvon vesipumppu, tig-hitsi ja vähän letkuja ja nippeleitä, budjetti olematon.

Eli putki kiepille tiskialtaan lavuaariin(30*30*15cm)hitsataan umpeen, pentan pumppu lykkää meriveden altaan läpi pakosarjaan, 240 pumppu kierrättää makeaa vettä koneesta kupariputkeen, eli hyvin suunniteltu, puoliksi tehty :)

saa heittää kommenttia/ neuvoja/arvauksia mitä projektista tulee, vai tuleeko mitään.

termostaatista en osaa sanoa, kait sellainenkin olisi hyvä olla? ja tietysti paisuntasäiliö.
Heitän arvauksen, että ei tule toimimaan toivotulla tavalla.
Lämmönvaihdin ei pelitä.
Putkentaivuttimella saattaisi putken saada "taipumaan" lavuaarin sisään,
mutta 15mm Cu-putki on liian iso sisätilavuudeltaan ulkopinta-alaan nähden. Lisäksi tiskialtaaseen on melkoisen haastavaa saada aikaiseksi
vastavirtaperiaatetta jotta lämmönsiirtyminen tapahtuisi riittävällä tehokkuudella.
Mielenkiinnolla seuraan projektin edistymistä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin