Fordiin märkäpakosarja

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Loka 2008 18:22

Mulla osa imuilmasta tulee konetilaan lattialuukkujen välistä maton läpi ( näkyy mattojen likaantumisesta lattiasaumojen kohdalta ) siispä laitoin oviaukkoon itikkaverhon niin ei oravat ja muut mömmöt imeydy imukanavaan:-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Loka 2008 19:42

Mulla tulee 4 putkea oiskohan 75 millistä kyljestä ritilöitten takaa konehuoneeseen Lisäksi siinä on tuuletin moottorit välissä 2 imee ja 2 työntää lämmintä ilmaa pois. Lämmöt pysyy kesäkelilläkin siinä 70 asteen kieppeillä jaksaa konekin paremmin kun on kylmää ilmaa tarjolla :)
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Loka 2008 20:06

Suunnilleen sama kuvio kuin Andella.
4 putkea- 3/tuloa ja 1 poisto
Minulla yksi tulo puhaltimella ja kaksi imukanavan suuaukolla ( kaksi konetta ).
Poistoputki puhaltimella.

Kokemus -08 kesästä.
Jos unohti käynnistää puhaltimet nousi konetilan lämpö yli 80`
Puhaltimilla n. 65` tosin viimekesä ei ollut kovin kuuma muutenkaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Loka 2008 20:13

Minulla ei ole moottoritilassa puhallinta eikä ole tullut mittailtua lämpötiloja, homma on jäänyt hoitamatta oikeastaan kahdesta (teko)syystä; niin se on toiminut riittävän hyvin ammattikäytössäkin ja sitten toisena (teko)syynä on ollut että mitä sitä turhia kun ensi kaudeksi kaikki menee kuitenkin uusiksi...

Mutta puhallin on jo ostettu.

Semmoistakin tuli ajankuluksi funtsailtua että kun 4,4l litran kone imee ilmaa 1500rpm 3,3 kuutiota (eli se jäähdyttää konetta tuolla ilmamäärällä kokoajan käydessään) niin pitäiskö sinne pelkästään puhaltaa korvausilmaa vai imeä sitä pois tai kytkeä puhallin niin että koneen käydessä se tuo ilmaa ja sammutettaessa termostattiohjattuna poistaa ilmaa konekopasta tai olisi kokonaan termostattiohjattu eli kytkeytyisi n. 60-70 asteen lämpötilassa omaan tahtiinsa poistamaan ilmaa...
Mutta kun meni näinkin vaikeaksi pähkäilyksi niin jättäisikö sittenkin kokonaan laittamatta tai tekisi vaan "perinteisen" poistokytkennän ;-)

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Loka 2008 20:40

Veli-Matti on hyvä eikä rosvoile toisen ideoita.
Meinasin laittaa talvella termarin ohjaamaan puhaltimia, jolloin ei tarvitsisi muistaa kytkeä niitä päälle.
Jätän kuitenkin manuaalikäytönkin, siltä varalta että termari hajoaa.
Testasin käsikopelolla puhallustehoja ja huomasin ilmämäärän putoavan reilusti jos vain jompikumpi puhaltimista on päällä. Eli minun tapauksessa minun puhallintehoilla konetila kaipaa molemmat.
Jos vain toinen, valitsisin silloin poiston, koska muuten on vaarana että "ylipaine" pukkaa konetilan hajut veneen sisälle.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Loka 2008 20:45

Joo mulle riittää ihan se, että ne saa manuaalisesti päälle ja kuten aiemmin todettiin ne perkuleen termarit kumminkin hajoaa :( Konehuoneen lämpömittari ku kumminkin on naaman edessä niin viimeistään siitä huomaa unohduksen :)
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Loka 2008 20:56

Täytyy tunnustaa etten ollut ihan vakavissani tuon termarirumban kanssa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

TAMD
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Loka 2008 19:52
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja TAMD » 27 Loka 2008 17:28

Aikoinaan merenkulkulaitoksen tarkastaja opetti koneoppia. Hän sanoi, ettei moottorin kanssa kannata ruveta kilpailemaan, kumpi sen ilman ottaa: moottori vai imuri. Eli Ainoastaan tuloa moottoritilaan, moottorihan voisi ottaa imuilman suoraan ulkoa, putkella esim. avotilaan, sinne suodatin. Tällöin konehuoneen voisi alipaineistaa -> käryt ja lämpö ulos. Kone imeköön rauhassa ilmansa paineistamattomasta (yli/alipaine) ilmasta...

Vastaa Viestiin