Rimalattiat

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Zatiainen
Viestit: 82
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Rimalattiat

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 11.10.2008 13:03

Tuli kesällä ajateltua miten pääsisi matoista ja lattioiden narinoista eroon. Lattiat on tehty suht paksusta vanerista ja ajateltiin tehdä vanereiden päälle rimalattiat. Käytiinkin jo hakemassa pari lankkua kaya mahonkia ja lattiavaneritkin ovat jo autotallin lattialla. Linjoja jo vedeltiin.

Ajatus olisi tehdä sauman kanssa 50mm leveää rimaa ja saumaukseen valkoista sikaa. Ruuvit luonnollisesti tapitetaan.

Onko vinkkejä / kommenttia ko asiaan, ettei taas tulisi hankittua kantapää kokemusta. "Harmi kun ei tullut ajateltua etukäteen" jne.....
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 11.10.2008 13:16

Nopeasti tulee mieleen, että mahonki vaatii lakkaa niskaan -> liukas lattiassa.
Eikä vaalea sikasaumakaan ole ihan ongelmaton lakan kanssa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

pedra
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2007 11:10
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja pedra » 12.10.2008 10:55

Olen itsekin rakentamassa vauhtiveneeseeni samanlaista lattiarakennetta.Konetilan kansi toimii samalla aurinkopatjan alustana ja tämän toteutin seuraavasti: 9 mm mahonkivanerista scarf-liitoksella yhtenäinen levy alustaksi ,jonka päällä 6 mm mahonkilaudat pitkittäissuunnassa. Lautojen väliin jyrsin 6 mm urat 4,5 mm syvyyteen. Uriin himpun korkea koivurima joka on helppo höylätä pinnan tasaan.Reunassa leveydeltään yhtenäinen muotolauta. Käsittelyksi ensin epoksipohjuste kauttaaltaan , reunat epoksiliimalla tiiviiksi ja kannen yläpintaan epifanes-lakka yht 7 kerrosta . Rakenne tuntuu topakammalta kuin alkuperäinen 18 mm paksuviiluinen vaneri ja ulkonäkö istuu paremmin tyyliin.
Avonaisen ohjaamon lattia samalla rakenteella, mutta rimat ovat jotain mustaa pirun kovaa puuta ( 30 rakoriman sahaus ajoi loppuun 2 vannesahan terää !!!! ) Alapuolen käsitelin samalla epoksipohjusteella, mutta yläpinnan mahonkilaudan käsittely on vielä avoin. Mitä voisivat kokeneemmat ehdottaa ?( kyllästys/ vahaus .... ) Pinta saisi tuntua puun lämpimältä mutta ei saisi olla liukas.
Ai niin , kaikki liimaukset arsalinin epoksilla , jota onkin kulunut projektissani lähes 30 kg satsi . Hintansa väärtiä monikäyttötavaraa.

Toivon, että tästä on suunnitelmaasi apua.

Pedra

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 13.10.2008 8:40

Ei lakkalattia välttämättä liukas ole.
Edellisessä veneessäni oli lakkakansi jonka lakkasin aina Le Tonkinoisilla.
Ei ollut liukas edes märkänä. Tosin hyväpohjaiset purjehduskengät auttavat asiassa mutta yhtäkaikki suosittelen kokeilemaan ko lakkaa.
Kulutuskesto ei ole niin hyvä kuin joissain uretaanipohjaisissa lakoissa mutta joka tapauksessa ne on korjauslakattava joka kevät oli lakka mikä tahansa.
Terv. Jouni Vartiainen

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 13.10.2008 13:39

Ei tartte välttämättä edes tapittaa niitä rimoja jos tekee tuolla konstilla:

http://www.sihistin.fi/fi/talo/kylpyhuone/lattia.html

Jos tosiaan lakkaat, niin Tonkkari on hyvää siihen. Kovemmat lakat on hyvin liukkaita, jollain kaverilla oli turkkilevyillä jotain epoksilakkaa joka oli ihan luistinrataa.

Toi valkoinen massa ja lakka päällä voi olla aika roisin näköinen muutaman vuoden päästä, se kerää varmasti likaa. Toinen vaihtoehto voisi olla täyttää raot valkoiseksi värjätyllä epoksilla (vaikka nyt lujasti mikropalloa ja väriksi titaanivalkoista pigmenttiä Uulalta tai Sateenkaariväreiltä). Epoksisauman kanssa myös rimojen liimauksen voi halutessaan tehdä epoksilla. Toisaalta, kun sauma ei jousta niin voi ehkä olla ihan hyvä että joustokerros on riman alla ettei turkkilevyt käyristy. Eli paksu sikaliima vanerin ja puun väliin voisi (ehkä) olla ihan jees sekin.

Jos käytät epoksia, niin joka tapauksessa kannattaa tehdä rimoista aika ohuita ettei niissä ole liiaksi voimaa käyristää levyjä. Ja lakkaukset ympäri levyn että kosteus pysyy hallussa.

Pekka

Zatiainen
Viestit: 82
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 19.10.2008 19:41

Mutta mitä liimaa. Se on nyt ehkä hankalin juttu.
Vesivanerit ovat pinnaltaan sellaista pientä nypykkiä "kahdeksenkulmaista laatikkoa". Pitänee hioa pääliskerros pois. Mutta millä liimalla 5mm palsut mahonkirimat kannattaisi liimata. Tapittaahan noin ohutta ei voi.
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 19.10.2008 20:38

Jos teet saumat epoksista, niin sitten rimojen liimaukseen epoksi. Jos teet saumat polyuretaanimassalla, niin sitten liimaukseen Tremcon PL400 (tai PL200, joka on vaalea ja sopii vaaleisiin saumoihin paremmin) taikka sitten Sikaflex 11 FC. Joka tapauksessa liima suunnilleen samaa väriä kuin sauma, muuten sinne jää kumminkin joku liimanpurse joka paistaa hiotussa pinnassa erivärisenä saumasta läpi.

Jos rima on noin ohutta, niin paa ruuveja tiheempään kun noissa mun kuvissa, muuten jää rimat ruuvien välistä koholle.

Pekka
Viimeksi muokannut Pekka Huhta, 19.10.2008 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 19.10.2008 20:40

lattia raitateak-vanerilla toteutettuna:
Kuva
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Vastaa Viestiin