Ilmajäähdytetty keskimoottori

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 05 Elo 2008 23:14

Neljäs kesä on menossa kyseisen moottorin kanssa. Sain tehtyä aiheesta verkkoalbumin, joka löytyy: http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Ilma ... kimoottori Kuvateksteissä on selitetty yksityiskohtia.

Tässä muutamia kokemuksia konstruktiosta.

Itse kone on siis Honda GX 160 (5,5 hv) ja merivaihde Technodrive TMC 40. Moottorin teho riittää 5,5 m pituisen fiskarin kuljettamiseen hyvin.

Moottorin suurin vika tai ominaisuus on se, että se tahtoo kylmänä sammua laitettaessa pakkia päälle. Lämpimällä koneella ei tätä vaivaa ilmene eikä vaihdetta kytkettäessä eteenpäin -kylmälläkään koneella. Tästä taisi joku varoittaakin.

Kaksi kesää ajeltiin moottorilla ilman mitään koteloa tms. Moottori toimi ongelmitta pitkiäkin matkoja. Moottorin meteli oli vain melko häiritsevää.

Viime vuoden keväällä päätin koteloida moottorin. Ensimmäinen versio kotelosta oli vanerinen koppa, jossa oli ilma-aukot edessä ja takana. Laitoin koneeseen lisäksi öljyn lämpömittarin. Kotelo ei ollut toimiva, sillä lämmöt nousivat reilun puolen tunnin ajon jälken yli sadan asteen. Ratkaiseva veto oli lisätä moottorin oman tuulettimen eteen putki, jonka johdin kopan ulkopuolelle. Lisäksi tiivistin putken ja kopan läpiviennin. Tällöin kone imee jäähdytysilman kopan ulkopuolelta eikä kierrätä kopan sisällä lämmennyttä ilmaa. Laitoin kopan yläosaan lisäksi sähköisen lisätuulettimen. Silloin tällöin joutuu myös lisätuuletinta käyttämään, jotta lämmöt pysyvät alle 100 asteen. Ajossa joutuu koneen lämpöä seuraamaan jatkuvasti. Kotelointi vähensi merkittävästi koneen meteliä.

Jälkeenpäin ajateltuna helpommalla olisi päässyt jos olisi hankkinut paikallismoottorin, jossa on alennusvaihde ja keskipakokytkin valmiina. Peruutusvaihde tuon kokoisessa fiskarissa menee kuitenkin vähän hifistelyn puolelle. Koneen rakentelu oli kuitenkin hemmetin opettavainen kokemus.

Koneen kulutus 4,5 solmun nopeudella on ~0,5 l/h.

Ihan unelmien veneenmoottoria tästä ei kuitenkaan tullut. Hommasin keväällä 20 vuotta seisseen Yanmar 1GM:n, joka on nyt purettu alkutekijöihinsä. Jos sitten ensi kesänä sillä...
Ilkka

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 24 Syys 2008 14:09

Ompa hieno asennus. Omat viritykset joutuvat noloon valoon verrattuna tuohon. Itsellä vastaavan Hondan kiinalaiskopio on jäykällä yhteellä akselissa. Tein märkäpakoputken siihen ja pakokaasut menevät pilssissä suoraan taakse vanhaan tyyliin - ääni on makeeta patpatusta. Äänenvaimenninta ei siinä ole ja vaimo väittää äänekkääksi! Mistä löysit tuon vaihteen ja mitä kustansi?
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 24 Syys 2008 20:48

Vaihde on siis Technodrive TMC 40. Hommasin sen uutena Veneakselistosta. Se maksoi messutarjouksessa 500 EUR.

Miten muuten toteutit omaasi märän pakoputken. Tuleeko vesi putkeen pumpulla vai miten? Olisiko sulla kuvaa toteutuksesta?
Ilkka

Hurja4
Viestit: 37
Liittynyt: 05 Helmi 2008 23:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hurja4 » 26 Syys 2008 09:36

Meillä ei ole/ollut mitään vesijutskia meidän veneessä, pelkät äänenvaimentimet vaan. Tosin koneet on 6-sylinteriset turboilla joten ne ei putkesta paljon "papattele" :D

http://www.simplesite.com/h-stromberg/1 ... i=17991987

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 29 Syys 2008 10:17

Pakosarjasta menee taipuisa letku pilssiin jossa se yhdistyy eräänlaiseen lauhduttimeen (voin laittaa sulle kuvan autocad, tai tif. muodossa jos tarvitset) tämä lauhdutin on siis kölipuun päällä ja vesi tulee pohjan läpi letkulla ja siinä välissä venttiili. Lauhduttimessa syntynee pieni venturi efekti joten vesi menee hienosti pakariin. Lauhduttimelta pakoputki jatkuu teräsvahvistettuna kumiletkuna. Ainoa huono puoli on pätkä kuumaa pakoputkea joka on ilman mitään erityksiä. Itsellä tämä putki menee melko ahtaassa tilassa moottorin ja keskipenkin laatikon välissä mutta suojapellillä olen saanut läpötilat kuriin puuosissa. Olen ajellut pitkiäkin siivuja (reilu 3h) eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Olen vastaavan systeemin nähnyt vanhassa Bernardissa, vai mikä se nyt oli, ja siinä kumiletku liittyi suoraan tähän pakosarjaputkeen ja jäähdytysvesi oli liitetty hieman ennen kumiletkun liitosta pakosarjaputkeen. Pakosarjaputki oli sitten vielä kiedottu kauttaaltaan asbestinauhalla.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 29 Syys 2008 22:46

Lampila kirjoitti:Pakosarjasta menee taipuisa letku pilssiin jossa se yhdistyy eräänlaiseen lauhduttimeen (voin laittaa sulle kuvan autocad, tai tif. muodossa jos tarvitset) tämä lauhdutin on siis kölipuun päällä ja vesi tulee pohjan läpi letkulla ja siinä välissä venttiili. Lauhduttimessa syntynee pieni venturi efekti joten vesi menee hienosti pakariin. Lauhduttimelta pakoputki jatkuu teräsvahvistettuna kumiletkuna. Ainoa huono puoli on pätkä kuumaa pakoputkea joka on ilman mitään erityksiä. Itsellä tämä putki menee melko ahtaassa tilassa moottorin ja keskipenkin laatikon välissä mutta suojapellillä olen saanut läpötilat kuriin puuosissa. Olen ajellut pitkiäkin siivuja (reilu 3h) eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Olen vastaavan systeemin nähnyt vanhassa Bernardissa, vai mikä se nyt oli, ja siinä kumiletku liittyi suoraan tähän pakosarjaputkeen ja jäähdytysvesi oli liitetty hieman ennen kumiletkun liitosta pakosarjaputkeen. Pakosarjaputki oli sitten vielä kiedottu kauttaaltaan asbestinauhalla.
Jos viitsit niin laita mulle kuva Autocadi muodossa osoitteeseen: ilkka piste palosuo at kolumbus piste fi

Oletko muuten koteloinut konettasi?
Ilkka

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 01 Loka 2008 00:15

en ole koteloinut. On ollut mielessä sellainen sääsuoja moottorin päälle kun seisoo laiturissa mutta muuten on ihan ilkosillaan. Laitan DWG:n tulemaan kun pääsen täältä ranskasta kotiin ensiviikolla, mukana vaan solidworks versio kuvasta.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Moottori pikkufisuun

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Loka 2008 20:32

IJP on tehnyt todella nättiä työtä. Halpa pikkufiskari ei liene siis mahdottomuus kiinalaisella paikallismoottorilla tai vastaavalla toetutettuna. Kuvasarjakin oli niin hyvä, että minäkin, moottoriasioissa
peukalo melkein keskellä kämmentä, ymmärsin kerrankin koko jutun.
Kiitokset siitäkin.
Donna 28

Vastaa Viestiin