"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 23 Kesä 2008 14:49

onneksi olkoon!

--janne--

ps: olipa "kääpiö" meidän kuopus oli 58cm ja painoi 5750g! =O

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Kesä 2008 08:25

;-) Kiitos!

Mutta väärinkäsitysten välttämiseksi on kerrottava että tuo miehistöön pestattu hovinarri on pojanpoikani. Minä olen noista "sinappitehtaista" päässyt henkilökohtaisesti jo aikapäiviä sitten eroon...

Mutta asiaan; kun siirsin löpötankin perästä keulaan niin samalla painoa lähti perästä n. 400kg (tankki täynnä) ja osa siitä, n. 250kg (tt), siirtyi keulaan ja vielä kun kaikki vähänkin painavammat romut olivat keulapunkkien alla niin eipä kumma että tutkaveneen kyyti vastaisella oli jussin alkupuolella märkää ja kuivui vasta 8 solmun huiteilla. Lauantaina sitten siirtelin painavammat romut painopisteen tienoille, kun taaempana ei ole säilytystiloja, ja varjaagiperinteitä kunnioittaen kantelin litteitä kiviä paarlastiksi peräsinakselin juureen 16-17 leiviskän eli reilun tynnyrillisen verran. Marssivauhdista lähti solmun verran pois mutta kyyti kuivui kun asento muuttui - parempi niin.
Kivet saa tämän kauden olla perässä ja homma katsotaan uudestaan kun uusi hytti valmistuu ja kaikenmaailman lopulliset rojut ovat asennettu.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 24 Kesä 2008 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 24 Kesä 2008 09:47

Paljon onnea uudesta hovinarrista!!!!
Mulla on Mira-Juliassa kans lyijyharkkoja muutama,
joilla oon ajoasentoa parantanu,
mulla kun tankki on ihan perällä, niin keula oli
aika kevyttä, joten painoa sitten keskemmäs venettä lissää.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Kesä 2008 00:53

Innostuin naputtelemaan tutkaveneeseen imuäänenvaimentajan ja kävin laittamassa sen äsken paikoilleen.
Tarvikkeina 75/110 viemärisuppari ja 110mm viemäriputken ysikymppi mutka, putken pätkä, vaneria ja Nissanin 2l dieselin ilmansuodatin.
Suodatinkotelo/vaimennin on kiinnitetty hytin takaseinään ja sen ja imusarjan välillä 30cm putkea mutkineen. Kansi on 6mm vaneria ja se läpättää varsinkin tyhjäkäynnillä (ainakin näyttää siltä) mäntien tahtiin joten sisälle on laitettava jäykisteet. Muutoin kotelo on 12mm tavaraa.
Ja sehän hitto vie toimii ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Kesä 2008 08:08

Sorry, en malttanut olla laittamatta kuvaa...

No, on siellä pari muutakin uutta kuvaa ;-)

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=629
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 27 Kesä 2008 11:16

No, on siellä pari muutakin uutta kuvaa ;-)
Onnea perheenlisäyksen johdosta!

t:Kaapo

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 30 Kesä 2008 22:29

Tuossa uuden miehistönjäsenen ilmeessä on kieltämättä tutuntuntuinen pohdintasävy:
Jottain: "Mitenköhän tuon uuden kölipuunoksa meinaa käyttäytyä tulevaisuudesssa, pitäisköhän se koko puu vaihtaa vai annetaanko olla silleen; imeeköhän se erlailla PÖ:tä ja vääntyyköhän se ja vuotaako pari tippaa pilssiin - ja miten se vaikuttaa ohjattavuuteen...? jne, jne.
-> Pittää tuolle opettaa het että ei elämää kannata käyttää liikahuolehtimisiin.... :-) :-)

Onnee!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Kesä 2008 22:43

Kiitos, kiitos...
Kävin ostamassa pojanpojalle jo kumpparitkin. Tuli ostettua ne "ainoat oikeat" eli mustat Kontiot kokoa 21.
Oli pakko toimia pikaisesti etukäteen ettei vain vanhemmat lankea mihinkään vaaleansinisiin tms äklötys muovikaukaloihin....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 01 Heinä 2008 03:15

Ne on vaan ne nokian kumpparitkin semmosta paperia nykyään, että huh huh! Vinkkejä otetaan vastaan mistä sais kunnon kumppareita mitkä kestää??
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Heinä 2008 16:40

Nykyisin Nokian saappaiden kumin koostumusta on kuulemma muutettu paremmin nykyilmaa kestäväksi. Sain tämän tiedon kun ramppasin muutama vuosi sitten paskaksi Nokian rantilliset huopakumisaappaat puolessatoista talvessa. Kävimme tiukahkon keskustelun saappaiden kestosta...
Sitä edeltävät Vikingit kesti 15 vuotta samaa (jos ei kovempaakin) käyttöä. Kun sain uudet nokialaiset takuuseen niin vaihdoin ne liikkeessä amisiooniin ja ostin sitten uudet Vikingit...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Heinä 2008 22:12

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=635

Taitaa olla ensimmäinen varsinainen veneilykuva tältä kesältä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 30 Heinä 2008 08:12

Veli-Matti kirjoitti:
Mutta väärinkäsitysten välttämiseksi on kerrottava että tuo miehistöön pestattu hovinarri on pojanpoikani.

Mutta asiaan; kun siirsin löpötankin perästä keulaan niin samalla painoa lähti perästä n. 400kg (tankki täynnä) ja osa siitä, n. 250kg (tt), siirtyi keulaan ja vielä kun kaikki vähänkin painavammat romut olivat keulapunkkien alla niin eipä kumma että tutkaveneen kyyti vastaisella oli jussin alkupuolella märkää ja kuivui vasta 8 solmun huiteilla. Lauantaina sitten siirtelin painavammat romut painopisteen tienoille, kun taaempana ei ole säilytystiloja, ja varjaagiperinteitä kunnioittaen kantelin litteitä kiviä paarlastiksi peräsinakselin juureen 16-17 leiviskän eli reilun tynnyrillisen verran. Marssivauhdista lähti solmun verran pois mutta kyyti kuivui kun asento muuttui - parempi niin.
Kivet saa tämän kauden olla perässä ja homma katsotaan uudestaan kun uusi hytti valmistuu ja kaikenmaailman lopulliset rojut ovat asennettu.
Onneksi olkoon miehistön lisäyksestä, parin vuoden päästä ei sinun enää ruoriin päästetä ;-)

Asiaan.. melkein olisin voinut arvata tämän painon siirto homman.. :-) Mitä jos hytin teon yhteydessä nostat avotilan pohjan itsetyhjentyvälle tasolle ja laitat tankit sinne alle, tulee samalla tilaa muillekin tavaroille?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Heinä 2008 16:56

Kiitoksia mutta eiköhän vielä jokunen vuosi mene meikän kipparoimana ;-)

"Asiaan.. melkein olisin voinut arvata tämän painon siirto homman.. :-) Mitä jos hytin teon yhteydessä nostat avotilan pohjan itsetyhjentyvälle tasolle ja laitat tankit sinne alle, tulee samalla tilaa muillekin tavaroille?"

En tee noin koska sitten joutuisin siirtämään ne kivet keulapiikkiin ;-)

Minä tiesin 101% varmasti sen painohomman jo viime lokakuussa kun tein päätöksen tankin siirtämisestä keulaan. Tankki jää keulaan ja ensi talvena ruvetaan sitten painottamaan venettä taaksepäin luonnollisella tavalla eli 90cm hyttirakennetta, muutama neliö ikkunalasia, pentteri, paskamakki, makeavesisäiliö, mahdollinen kuumavesivaraaja, säilytyslaatikot, lämppäri ja mitä kaikkea lie tuleekaan takaosaan. Kivet joutaa johonkin muuhun käyttöön ;-)

Lattiapinnan nostaminen vesipintaa ylemmäksi vaatisi n. 20-25cm korotuksen ja siihen en lähde.
Ja sitä paitsi minullahan on jo itsetyhjentyvä avotila - kertaakaan ei ole vielä lainehtinut vesi turkeilla eikä jäänyt johonkin "itsetyhjentyvän avotilan" nurkkiin tai koloihin kasvamaan vihreää levää - kyllä se sade- ja roiskevesi on mennyt aina mereen ihan automaattisesti...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Heinä 2008 21:07

Fiksuinta olisi ollut tehdä tankit painopisteen molemmin puolin (=koneen sivuille) turkkilevyjen alle koska silloin ei polttoainemäärä olisi vaikuttanut mitään kuormaukseen mutta kun laskeskelin niiden mahdollista tilavuutta päädyin yhteensä n. 100-110 litraan joka on aivan liian vähän. Ja se väsääminenkin olisi ollut huomattavasti vaivalloisempaa kaikin puolin.
Nyt tankki vetää melko tarkkaan 220 litraa, vaikka cad antoi tilavuudeksi muistaakseni hieman vajaa 200l - ilmeisesti mitat "muuttuivat" jossain vaiheessa. Kulutus on jossain 3,5 litran kahtapuolta kun rallattelee olosuhteista riippuen 7-8 solmun ja n. 1500rpm vauhdilla. Eli kyllä Masa ja Vanhala olivat oikeassa kun uumoilin veneelle 5-6 litran kulutusta.
Säilytystiloihin tankin sijoituspaikka ei vaikuta mitenkään koska jostain pois on jossain lisää ja toisin päin...
Mutuksi on muodostunut nyt tämän kesän 80 tunnin ajojen aikana että tämä suurnäkkiläinen on parhaimmillaan hieman takapainoisena kelissä kuin kelissä. Siis verrattuna tämän seudun perinteisiin fiskarimalleihin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 30 Heinä 2008 21:41

Se avotilan pohjan nosto antaisi vain hyvän paikan näille "paikapaskamakki, makeavesisäiliö, mahdollinen kuumavesivaraaja yms."

Noissa summalaisissa on tuo peräpuoli yleensä aika kantava ja kuten olet huomannut peräpainosta ei ole muuta haittaa kuin ehkä hieman pienempi huippunopeus, mutta se ei taida olla kovinkaan tärkeä.. muuten olisit valinnut toisenlaisen rungon :-). Oliko se jo niin paljon keulalla että suuntavakavuus kärsi?

Olisi mukava nähdä runko kuvia sen seudun tyypillisistä veneistä, niin tietäisi vähän mihin vertaat ;-)

Vastaa Viestiin