KT 50 jytkyttää

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Aki
Viestit: 3
Liittynyt: 01.07.2008 10:41

KT 50 jytkyttää

Viesti Kirjoittaja Aki » 01.07.2008 11:36

Aluksi suuri kiitos tämän foorumin aktiivisille toimijoille. Ilman teitä ja avointa tiedon ja osaamisen jakamista oma vaatimaton puuveneilijän urani olisi jäänyt sinne laiturilla kuolaavien tasolle.

Ongelmiakin välillä on, tällä kertaa päällimmäisenä haasteena Olympia KT-50 Woimanpesän kaasuttimen toiminta. Lienee "ominaisuus" paatissa. Seos on joko liian rikas tai se on koostumukseltaan oikea mutta sitä on liikaa. Molemmat syyt ovat olleet varmaankin pitkän aikaa, seurauksena armoton moottorin ravistus ja nokeaminen. Suuttimen kärki oli kierretty väkivaltaisesti kiinni ja muistutti enemmän potkuria kuin kartiota. Hioin sen kartioksi ja toiminta parani oleellisesti. No jytkytyksestähän oli tietysti vuosikymmenten saatossa seurannut "konepukin pulttaaminen" lujemmin runkoon (koko veneen valtava tärinä), lasikuidutus ja kuidun irtoileminen ja "yllättäen" vuotaminen ja kukkamultailmiö jne jne ns. normisetti.

Peliaikaa ja käyttöarvoa tällä "used-to-be"- puuveneellä tai ainakin moottorilla kuitenkin vielä on (ainakin hienon lajin harjoitteluun) ja malmikasan ravistaminenkin alkaa olla hallinnassa ja kohtuullisella tasolla.

Siis kaasutinhan on se perinteinen pronssimöykky ja "keksi ja kokeile" -menetelmällä sen toimintaperiaate ja tarvittavat säätöliikkeet alkaa olla hanskassa.
Sytytysennakko on tarkistettu ja OK, tulppana NGK:ta Bosch:ia ja jopa SeaGullista peräisin oleva "purettava" kipinänlähde (ns. sunnuntaitulppa).

Kun ilmaputken (ylemmän) aukkoon laittaa suodattimeksi rätinpalan niin kaikki on lähes ok. Ko. putkessahan on jousikuormitteinen venttiili (kumi vaihdettu) ja jousta yritetty "säätää" tiukemmalle ja löysemmälle. Viimeisen "sipistelyn" jälkeen nokeaminen vähäistä ja ravistus kohtuullisella tasolla. Samoin suuttimen säätöön ei tarvitse koskea. Aiemmin kierroksia nostettaessa piti avata suutinta samassa suhteessa eli noin vajaa varttikierros.

Mahdollistahan on myös että kyseinen kaasutin on eri (=isommasta) moottorista jolloin ko. kaasuseoksen määrä on aivan liian suuri mutta koostumukseltaan oikea.

Jos jollakulla olisi vinkki, miten käynnin saisi vielä tasaisemmaksi ja ehkä kierroksia hiukan lisää (vastatuuleen ja vastavirtaan ajettaessa), niin kovin olisin tyytyväinen.

Kiitos etukäteen ...
.... put put put put ....

puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.08.2007 16:19

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 18.07.2008 19:38

Moottori imee senverran ilmaa kun sille on rakenteellisesti mahdollista. Se, kuinka paljon ilman seassa on polttoainetta ratkaisee käynnin. Kaasuläpällä säädetään ilman määrää sekä mahdollisesti lisäilmasuuttimella (tyhjäkäyntiä varten) kaasuläpän olleessa kiinni. (lisäilmaruuvi on yleensä tylppä, pyöreäpäinen ja paksu). bensasuuttimen säätöruuvi taas terävä ja neulamainen. Joskus tyhjäkäyntiseoksen säätö tapahtuu säätämällä kaasuläpän rajoitinruuvista nopeutta ja säätösuuttimesta seosta, tyhjäkäynnillä ei saisi tulla nähtävää mustaa savua, joka on merkki hyvin rikkaasta seoksesta. pääsuutinta harvoin tarvii vanhan koneen kyseessä ollessa muuttaa, jos kaasutin ei todella ole isommasta koneesta, bensanpintaa kohosta säätämällä voi myös vaikuttaa varsinkin osakuormalla käyttäytymiseen. Oikeinvanha "pronssimöykky" saattaa olla niinsanottu schebler-kaasutin, johon mulla on jossakin joku vanha tm/tuulilasi-juttu. en kuitenkaan sitä löydä:( Vanhoihin vehkeisiin säätöjen hakeminen on todella "perstuntumaista hommaa" mä oon ajatellu et tyhjäkäynnillä ei savuta, täyellä höngällä saa ehkä aavistuksen tulla mustaa savua (rikas seos ehkäsee venttiilien palamista, toisaalta "pesee" sylinterinseinämiä, mikä ei oo hyvä) ja nakutusta ei saa kuulua missään vaiheessa ajoa. Tietysti vaan pensakoneen osalta ;)
Ps: kannattaa kokeilla hakua sanalla schebler ja ehkä googlata sama. Mun tapauksessa schebler(2-syl rauta-vikke8-10hv) oli semmonen aika kotikutosen näkönen melko pyöreä pronssimöykky jossa oli erilaisia säätövipuja ja ruuveja noin tuplat verrattuna seuraavan polven pronssi-solexiin (esim wikke w-sarja)
....Tiiä tuota oliko tästä mitään apua mut onnea "olymposvuoren" valloituksessa:D

Aki
Viestit: 3
Liittynyt: 01.07.2008 10:41

Viesti Kirjoittaja Aki » 29.07.2008 22:26

No niin, jytkytys alkaa olla hallinnassa, samoin suuttimen kääntely. Kylmänä aavistus, pari piirua, suutinta auki ja hetkenkuluttua takaisin. Suuttimessa noin 3/4 kierrosta auki, eli aivan liian vähän? No se ei menoa haittaa, kynttilä ei nokeennu kovin pahasti, nyt riittää jo n. 10 tunnin putsausväli. Ainakin jos ei ajele lasten purjejollan perässä tyhjäkäynnillä tuntia enempää.

On se kone.
.... put put put put ....

Vastaa Viestiin