Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 22.11.2007 18:21

Eiköhän nuo reunalistat ole saarnea, ainakin tuossa hytin hiontakuvassa ylärenan lista näyttää olevan saarnia.

Matti

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 22.11.2007 19:18

matti kirjoitti:Eiköhän nuo reunalistat ole saarnea, ainakin tuossa hytin hiontakuvassa ylärenan lista näyttää olevan saarnia.
Ok, sitä jossain vaiheessa epäilin itsekin mutta syykuvio näytti vähän samalta
kuin oregonpinessä täkissä ja mietin että olisko se sittenkin sitä. Saarnea lienee
sitten myös ikkunoiden kittilistat.
Saarnihan ilmeisesti höyryttämällä taipuu aika mukavasti... ja eikös sitä ole
ihan kotimaisena saatavana, joten luulisi että jostain sopivasta puutavaraliikkeestä
löytyisi?
jukka

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 27.11.2007 14:57

Itse itselleni vastaten. Sain vinkin eräästä länsi-uusmaalaisesta veneenveistäjästä,
joka on kunnostanut Aleksin sisaren muutama vuosi sitten kölistä maston nuppiin.
Ja eiku soittamaan ja kyselemään ja tässä hajatietoja veneen suunnittelijasta
ja materiaaleista:

- Suunnittelija on Jarl Lindblom
- Runkolaudoitus on ainakin tuossa nykyisin Helsingin Sirpalesaaren venesatamassa
olevassa sisaressa on mäntyä, joka on säilynyt hyvin kun on alunperin huolella
kyllästetty
- Kylkien törmäyslistat ovatten peroba-nimistä puuta (neverhöörd) mutta näkyihän
kuukkeli moisen tunnistavan. Hieman mahongin näköistä mutta kovempaa ja
hieman vaaleampaakin.
- Köli tammea, kaaret saarnea, listat hyttien reunoissa ja ikkunoiden pielissä saarnea.
- Hyttien seinärakenne on sellainen, että kahta puolta noin 5mm mahonkilevy
ja välissä pystylaudoitus männystä
- Tuohon Helsingin sisareen on uusittu köli alkuperäisen vannasputken tuntumassa
olleen lahovian takia. Nyt jännityksellä pitää odottaa mitä tuolta velipojan kölistä löytyy
peltien alta. Pakko turvautua sitten jo ammattiauttajaan, jos köliä pitää alkaa rempata.

Sen verran näyttää tuossa Aleksissakin alkavan maalin poiston jälkeen pohjalaudat
harittaa, että ilmeisesti jyrsiminen ja rimoitus edessä.
jukka

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 27.11.2007 15:31

jor kirjoitti: Kylkien törmäyslistat ovatten peroba-nimistä puuta (neverhöörd)
Tuossa Perobasta vähän infoa. Kaunis värivivahteinen puu, maulla ja tiedolla näemmä tilattu: http://tropicalhardwoods.com/htm/tropic ... a_rosa.htm

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.12.2007 17:33

Kävin katsomassa Aleksia viime viikolla samalla reissulla kuin Tracker My Way keppivenettäkin.
Aleksi oli puisena moottoriveneenä huomattavasti mielenkiintoisempi ja Tracker lähinnä vain sen kulkeman matkan vuoksi.
Aleksi on todella hyvin tehty vene ja kun siinä on tekniikkakin kohdillaan niin vene on hyvä kunnostusprojekti. Muotoilu on erittäin onnistunut siten että myös tilat ovat hyvät ja käytetyt materiaalit ovat olleet hyviä.
Valmiina Aleksista tulee varmasti yksi Perämeren kauneimpia veneitä - varsinkin kun näyttää vahvasti siltä että Bertta-Lotta muuttaa suolattomaan veteen talven mittaan ;-( ei kun tietenkin ;-)

Trackerissa hieman ihmetytti joka paikassa, myös sisätiloissa, ollut kiteytynyt suola mutta kait se 14000 mailia valtamerillä vaihtelevissa keleissä on aika suolaista hommaa ;-)

Aleksissa taas ihmetytti sen henkilön pääkopan sisältö joka on kuiduttanut sen sieltä täältä vesirajan alapuolelta - ja vielä sisältä...
Varmaankin siellä on vaan ollut hartsihöyryjä...
Onneksi se ei ole ehtinyt tehdä mitään vahinkoja.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 08.12.2007 16:48

Alkoi mietityttää, että mitähän joskus -52 vuonna on Turun
veneveistämöllä käytetty kyllästereseptinä kun tuo kuumapuhaltimella
höyryrettynä haisee minusta mentholille? Olen kyllä melkoinen
tuohinokka mutta luulisin tuon lähinnä olevan mentholin tuoksu.

Ensin luulin, että se olisi oregonmännyn pihkaa kun hajua tuli
hytin kansia putsaillessa ja jonkunlaisista pihkakelloista. Myöhemmin
sitten hoksin, että sama haju tulee tammikölistä ja pohjan mäntylaudoista,
jos vain kyllästettä on jäänyt jonkunlaiseen kasaumaan kiehuttavaksi
asti.

Pellavaöljy on varmaan ollut peruskylläste, mutta olisko tuo
mentholin tapainen joku lahonsuoja-aine? Tuskin sitä sinne on pistetty
vain siksi että vene haisee hyvälle kun sen polttaa kokossa :-)
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.12.2007 19:01

Olisikohan siinä vähän pilssi tuoksahtanut jossain vaiheessa ja omistaja löräyttänyt löylyveden hajustetta sinne?
Tiedän että jotkut löräyttelevät tervantuoksua pilssiin mutta mikäs siinä jos tykkää eukalyptuksesta enemmän ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 08.12.2007 19:04

Veli-Matti kirjoitti:Olisikohan siinä vähän pilssi tuoksahtanut jossain vaiheessa ja omistaja löräyttänyt löylyveden hajustetta sinne?
Tiedän että jotkut löräyttelevät tervantuoksua pilssiin mutta mikäs siinä jos tykkää eukalyptuksesta enemmän ;-)
Oli sitten onnistunut lorauttamaan hajustetta alkuperäisen kansikankaankin alle :-)
Haitellaan yhdessä kun käydään taas ihmettelemässä ammetta
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.12.2007 20:05

Haistellaan, haistellaan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jama67
Viestit: 1
Liittynyt: 21.02.2008 21:41
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Sisarukset

Viesti Kirjoittaja jama67 » 23.02.2008 21:14

Terve! Mulle tuli viime kesänä yhden kaupan yhteydessä tälläinen http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28dcn+j ... kuvat.html Taitaa olla samaa sisarusparvea. Mulla ei ole veneestä mitään muuta tietoa kuin että edellinen omistaja oli ostanut veneen 2000 espoosta. Kaikki paperit ovat hävinneet ja rekisterissä vene ei koskaan ole ollut.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisarukset

Viesti Kirjoittaja jor » 24.02.2008 9:23

jama67 kirjoitti:Terve! Mulle tuli viime kesänä yhden kaupan yhteydessä tälläinen http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28dcn+j ... kuvat.html Taitaa olla samaa sisarusparvea. Mulla ei ole veneestä mitään muuta tietoa kuin että edellinen omistaja oli ostanut veneen 2000 espoosta. Kaikki paperit ovat hävinneet ja rekisterissä vene ei koskaan ole ollut.
Joo, melko satavarmasti siskohan se siinä. Onko tuossa mahonkilaudoitus
vai maalattu vain noin punertavan ruskeaksi? Etuhyttä ja sisätilat näyttää aika
paljon modatuilta tai rakennettu kokonaan uudestaan.

Kerro terveisiä.
jukka

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 14.05.2008 15:41

Näkkyy tosta alkuperäisestä viestistä kuva kadonneen mutta laitetaan
nykytilan mukainen otos tilalle. Eli jos joku tietää tämän Jarl Lindblomin
suunnitteleman ja Turun veneveistämön vuonna 52 rakentaman veneen
seitsemästä sisaresta (tai tästä Oulujoki Oy:n yksilöstä) jotain, niin
mulle postia.

Kaksi varmaa sisarta on paikallistettu, joista toinen on
Näsijärvellä ja toinen Sirpalesaaressa Helsingissä.

Kuva

Köli ja painokaaret tammea, "veistokaaret" terästä, runko mäntyä,
kävelykannet oregonmäntyä, muut
rakenteet hondurasmahonkia, törmäyslistat perobaa, muut klistat
saarnea.
jukka

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 06.06.2008 13:19

Kävin Helsingin Sirpalesaaren telakalla ihmettelemässä Aleksin yhtä sisarta. Oli parhaillaan
lakkaushommat menossa... omistaja ei ollut paikalla mutta venenaapurin kanssa tuli
poristua. Komiassa kunnossa sisko oli. Varsinkin kylkien valkoinen maalaus ihmetytti
että millä juuttaalla niistä on saatu niin tasainen mäntylaudoituksen päälle :-Q

Peräpeili oli siskossa kaiketi rakennettu uusiksi mahongista mutta muuten oli hyvin
alkuperäiskuntoisen oloinen mainioine posliinipottineen päivineen. Totesin että
metalliosat on hyvin samanlaiset kuin Aleksissa ja piti eilen jo tovi käyttää pahvilaatikkojen
kaiveluun ja tarkastamiseen, että kaikki on vielä tallessa. Hyttien kattojen kangaspäällysteet
oli nähdäkseni unohdettu. Olisikohan katot olleet kuidutettua vaneria tms? Tuntui
niin kovalta ja kiiltävältä pinta.

Huomenissa pitäisi Aleksin pohjaa alkaa rimoittaa ja ajattelin kokeilla Pekka Huhdan
neuvon innoittamana rimojen kiinnittämistä tremflexin bitumikitillä eli samaa
kamaa, jota laitoin oregon-kannen saumoihin. Yläjyrsimellä saumat 6-millisiksi
ja hiukan kiilavaksi laskettu rima tremflexin kanssa saumaan. Ilmeisesti sauma
kannattaa vielä sisäpuolelta ajaa täyteen samaa kamaa, koska rimahan täyttää sauman
vain noin 2/3 syvyydeltä? Hieman aloin epoksin järkevyyttä epäillä rimoituksessa
kun oon kassonut nyt useampaakin rimoitettua paattia, joissa uusi isompi haristuminen
on repinyt laudoitusta sauman kyljestä halki kun epoksi on tarttunut rimaan vähän
liiankin tiukasti. Tommosen bitumikitin luulis antavan ennen periksi kuin laudan reunan.

Toinen syy bitumikitin kupissa on se, että Aleksissa saumoja oli kitattu kutakuinkin
kaikella mahdollisella ja mahdottomalla aikansa patenttikitillä ja epäilyttää, että se voi
vähän vaikuttaa epoksin ominaisuuksiin vaikka sauman reunat olisikin jyrsitty.
Turvotessaan rima varmasti puristuu saumaan tiiviisti, mutta mites lie sitten jos kevätahavilla
kunnolla kuivahtaa....

Rimoitus aiheuttaa varmasti uudenlaisia muodonmuutosvoimia kaarille ja laudoille ja
tähän varautuen tuuskattiin Veli-Matin kanssa ylimääräiset painokaaret tammirimasta
laminoimalla aina teräskaarien puoliväliin (eli kahden vanhan tammisen painokaaren
keskelle). Paikoilleen laminointi oli varsinaista voimistelua ja monta päivää oli
mitä kummallisimman lihakset kipeänä kun V-M:n kanssa otettiin Aleksin hytissä
asentoja.

Vielä yksi kysymys, joskos joku sen täältä vuodatuksen seasta hoksaisi lukea:
- Aleksin siskon venenaapuri vastasi kysymykseeni "missähän ton veneen
metalliosat on kromattu kun firmat tuntuvat olevan vähän hakusessa" tyyliin
"on täällä hesassa montakin firmaa, joka noita kromaa.. esmes ferrokromi
(vai mikähän se oli)". Eli sanokaas joku firma johka vois lähettää yhtä ja toista
metalliosaa kromaukseen.


Laitetaan nyt vielä malliksi kuva parin viikon takaa. Kannet ja hytit eka kerran
kyllästettynä ja laho perä paikattuna:


Kuva
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.06.2008 16:13

Aleksi olisi muuten näyttävän näköinen vene lakattunakin. Mutta kerran valkoinen on orkkis väri niin siitä tullenee sitten 100% varmasti valkoinen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 06.06.2008 20:15

Veli-Matti kirjoitti:Aleksi olisi muuten näyttävän näköinen vene lakattunakin. Mutta kerran valkoinen on orkkis väri niin siitä tullenee sitten 100% varmasti valkoinen.
Mjoo ku maalitkin on ostettu. Hirvee suorituspaine tuli vaan että saa yhtä fiinin
maalipinnan kuin Helsingin siskossa ;-)

Lakkarunkoisessa näkyis vesirajan tummentumat ja paikat vähän turhan hyvin. Maalin
alle ne peittyy kivasti ja onhan tuo ollut alunperin valkoinen niin olkoot vastedeskin.
jukka

Vastaa Viestiin