Vannasputken toimintaidea?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
plaivama
Viestit: 62
Liittynyt: 09.03.2004 23:44
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Vannasputken toimintaidea?

Viesti Kirjoittaja plaivama » 28.07.2004 12:01

Voisiko joku hieman valaista vannasputken ideaa. Eli täytyykö se olla täynnä vaseliinia ja stefat on päissä. Eli stefat pitää veden ulkona ja vaseliini vain voitelee. Ja vettä ei saisi olla lainkaan seassa? Aikaisemmat keskustelut aiheesta pistivät pääni pyörälle. Jos näin on, niin minun tapauksessani tuntuisi olevan riski laittaa rasvanipasta vaseliinia, eikö silloin ole vaarassa, että tulee isompi vahinko, eli stefat korkkaa?

Taustaa kysymykselleni: Avasin veneestäni (mahonkifiskari vm. -70) vannasputken "voitelukannen" ja siellä oli vaseliinia ja myöskin vettä. Mitä pitäis tekemän?

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03.12.2003 10:34

Re: Vannasputken toimintaidea?

Viesti Kirjoittaja MD11C » 28.07.2004 13:23

plaivama kirjoitti:Voisiko joku hieman valaista vannasputken ideaa. Eli täytyykö se olla täynnä vaseliinia ja stefat on päissä. Eli stefat pitää veden ulkona ja vaseliini vain voitelee. Ja vettä ei saisi olla lainkaan seassa? Aikaisemmat keskustelut aiheesta pistivät pääni pyörälle. Jos näin on, niin minun tapauksessani tuntuisi olevan riski laittaa rasvanipasta vaseliinia, eikö silloin ole vaarassa, että tulee isompi vahinko, eli stefat korkkaa?

Taustaa kysymykselleni: Avasin veneestäni (mahonkifiskari vm. -70) vannasputken "voitelukannen" ja siellä oli vaseliinia ja myöskin vettä. Mitä pitäis tekemän?
Vannasputki on mielestäni auki potkuriakselin taaimmaisen laakerin kautta veten, joten vaseliini ei pullauta stefoja, vaan menee vannasputkeen ja ajan saatossa, jos putki täyttyy vaseliinista, järveen. Vaseliini voitelee putken yläpään tiivistyksen(ja laakeroinnin) ja vesi alapään. Vannasputki on siis täynnä vettä ja vaseliinia.

Paremmin tietävät oikaiskoon teoriaa.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 28.07.2004 13:32

Moi! Niitä rakenteita on monia.

Nykyään yleinen taitaa olla stéfoilla, siis sellaisilla kumirenkuloilla tiivistetty putki ja perässä vesivoideltu laakeri. Sellaiseen ei käsittääkseni laiteta kuin pikkuisen vaseliinia sisääntulolaakerin voitelemiseen. Muuten se on täynnä vettä. Mutta eikös naru ole niissäkin?

Minulla on taas sellainen vanhanaikainen Wickströmin akselisto, jossa ei mitään stefoja ole ja perälaakeri on vaseliinilla toimiva. Keskilaakerina on naru ja se putki pidetään täynnä vaseliinia.

Wicströmin malli edellyttää ainakin koneen pulttausta suoraan moottoripetiin. Rihtaus on oltava erittäin tarkka. Kumistefat eivät kuulemma olisi niin kriittisiä asennuksen suhteen, mutta vasta joustava liitos moottorin ja akselin välillä varsinaisesti mahdollistaa moottorin asennuksen kumityynyille.

Vannasputken ja akselin välillä ei tarvita mitään voitelua, sillä ne eivät hankaa toisiinsa. Laakerien tyyppi ratkaisee voitelun tarpeen.

En siis todellakaan tiedä tarkasti kuin oman veneeni rakenteen, joten tarkennusta toivon.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.07.2004 13:36

Nyt en ymmärrä miksi olen edellä vieras?


Mutta sisääntulolaakeri on jutussani keskilaakeri ja se omassani on talinarutyyppinen.

Jos on vesivoideltu potkurilaakeri (takalaakeri), en tiedä mihin tarkoitukseen vaseliinia sitten pitäisi paljoa sisään laittaa? Vesivoidellun laakerin näin yhdessä liikkeessä ja siinä oli sellaiset ulkonevat kanavat joista vesi veneen liikkuessa virtaa laakerin läpi. Elikkä kai sen tunnistaa?

Mutta viimeksi mainitun yhteydessä on sitten kai stefakin? Sen tarkoitusta en ymmärrä, mutta kuullut olen myös stefojen paikaltaanirtoamisista rasvaa laitettaessa.
Manner

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 28.07.2004 14:51

Yhdyn tässä plaivaman ehdotukseen että löytyisi puhtia tehdä kunnon artikkeli kuvineen ja kaavioineen vaikkapa puuveneilijöiden telakka - osioon. Sen verran tuntuu aihe kiinnostavan ja nämä chatti viestit jää aina väistämättä yksipuolisiksi. Rakenteita kun on niin erilaisia.

Laaja keskustelu aiheesta aiheutti sen, että ryhdyin oman veneeni tilannetta seuraamaan. Luultavasti rakenne on talinauhaa ja stefoja. En ole purkanut. Edellisen omistajan ohjeiden mukaan olen aina ajon jälkeen "prujauttanut" prässistä vesivaseliinia pari prujausta nippaan. Tällä toimenpiteellä lakkaa ajon aikana tippumaan alkanut vesi enemmälti tippumasta. Kun olen sitten laittanut pienen purkin pilssiin ko kohdan alle kertyy sinne vettä vuorokaudessa n. teelusikallinen. Siis tippa silloin tällöin. Tämän olen edellisen omistajan ohjeisiin ja myös tämän palstan keskusteluun vedoten tulkinnut normaaliksi.

Siis tuo systeemi ei voi olla ihan tiivis kun sitten seurauksena on savua ja tulta. Vaseliinin olen tulkinnut kulkeutuvan pääosin potkuriakselia ja vannasputkea pitkin kohti potkuria. En ole havainnut sitä tulevan ulos potkurin päästä joten pääosa ainakin on siis vannasputkessa. Havainnot luonnollisesti täysin epätieteellisiä. Pieni määrä pursuaa stefan ja akselin välistä sisälle päin. Tämän olen tulkinnut luonnolliseksi kun stefa ei voi olla ihan tiiviisti kiinni akselissa. Olenko oikeassa?

Toinen juttu niin olen tulkinnut että talinauhojen ja stefojen tarkoitus on pitää vesivaseliini kutakuinkin paikoillaan ja vesivaseliinin tarkoitus on pitää vesi vannasputkessa?

Hyvä että juttua pohditaan. Jos stefat korkkaa ulos niin ymmärtääkseni seuraukset ovat jossain määrin kenkkuja, ts vettä tulee sisälle enemmän tai vähemmän.

t. Iineksen kippari
Hannu

Vastaa Viestiin