Jonsson pumpun akseli vuotaa
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27.01.2006 11:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Jonsson pumpun akseli vuotaa
Akseli vuotaa vettä. Saako näihin erikseen uusia akseleita vai pitääkö/kannattaako vaihtaa koko pumppu?
Akselissa on kulumia. Liukulaakeri. Siellä ei ole mitään öljyä välissä? Vesivoideltu? Rungossa on reikä akselin kohdalla ennen stefaa.
Vaikea selittää, mutta joka tietää niin tietää mikä sen rakenne varmasti on.
Stefat koittas ensin vaihtaa, mutta stefa on vain siellä moottorin päässä.
Onko niiden tarkoitus pitää vain öljy poissa pumpusta? Koneen päästä pukkaa vissiin öljyä?
Miten on näitten kanssa. Vuoto ei ole suuri, eli jos laitan akseliin vaseliinit, niin pelaa vielä toiset 20v?
BUKH DV10 kone.
Akselissa on kulumia. Liukulaakeri. Siellä ei ole mitään öljyä välissä? Vesivoideltu? Rungossa on reikä akselin kohdalla ennen stefaa.
Vaikea selittää, mutta joka tietää niin tietää mikä sen rakenne varmasti on.
Stefat koittas ensin vaihtaa, mutta stefa on vain siellä moottorin päässä.
Onko niiden tarkoitus pitää vain öljy poissa pumpusta? Koneen päästä pukkaa vissiin öljyä?
Miten on näitten kanssa. Vuoto ei ole suuri, eli jos laitan akseliin vaseliinit, niin pelaa vielä toiset 20v?
BUKH DV10 kone.
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18.01.2005 12:17
- Paikkakunta: porvoo
jos kyseessä on bukhin kone. niin kannattaa tarkistaa vesipumpun takana oleva kuulalaakeri. tyyppivika . ensin menee koneesta laakeri ja siten se syö vesipumpun laakerit. tuossa purin 4 kpl bukheja ja 3sta oli vesipumpun stefat mennyt ja sekotanut vedet ja öljyt.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27.01.2006 11:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Okhb-77 kirjoitti:jos kyseessä on bukhin kone. niin kannattaa tarkistaa vesipumpun takana oleva kuulalaakeri. tyyppivika . ensin menee koneesta laakeri ja siten se syö vesipumpun laakerit. tuossa purin 4 kpl bukheja ja 3sta oli vesipumpun stefat mennyt ja sekotanut vedet ja öljyt.
Kävin kyykkimässä veneessä ja samalla otin koneen numeron rekisteröintiä varten ylös. Se onkin ainut asia joka voidaan rekisteröinti-ilmoitukseen paatista laittaa. Toinen tietysti on koneen teho...
Silmämääräisesti koneen laakerissa ei vikaa, mutta kannattanee vaihtaa kuitenkin. Tässä talvella on aikaa tehdä korjauksia.
Vaihdan ainakin stefat tuohon pumpun akseliin. Ne oli aika kovettuneet. Välystä siinä on jonkun verran. Siinä on kaksi stefaa. Toinen pitää veden pumpun puolella ja toinen öljyt koneen puolella. Välissä on tila josta reijät ulos.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05.06.2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 05.01.2008 14:42
Tällaisia Johnsson Pumppuja tai Jabscoja on lukemattomia erilaisia, ja näinollen myös erilaisia akseli/laakeri ratkaisuja, joten näkemättä en aivan tarkkaan osaa antaa neuvoja, mutta niiden akseli on laakeroitu pumppuun joko kuulalaakereilla tai liukulaakereilla. Liukulaakeri voi olla kiinteä ts. osa pumppun runkoa tai sitten siinä on vaihdettavat laakeripuslat. Mikäli liukulaakerit ovat kuluneet soikeaksi pitää ne uusia. Akseli on yleensä kulunut stefojen kohdalta. Joissakin pumpuissa voi stefojen paikkaa siirtää millillä tai puolellatoista laittamalla stefan alle vastaavan kokoinen "prikka". Ennekuin osta uudet stefat mittaa akselin paksuus, sillä niitä on sekä millisiä, että tuumamitoilla. Stefan pitää tietenkin olla vastaavasti mitoitettu. Stefoja asenettaessa huomaa seuraavat seikat: Stefojen selät tulevat vastakkain. Stefojen väli täytyy olla sellainen, että rungossa oleva juorureikä avautuu välitilaan. Juorureikää ei missään tapauksessa saa tukkia eikä sinne saa työntää vaseliinia tms. Jos reikä on tukossa, niin vettä vastaan olevan stefan vuotaessa vesi saattaa mennä koneeseen eikä tule ulos juorureijästä kertomaan tiivisteviasta. Kun asennat pumpun kannen takaisin älä käytä liian paksua paperitiivistettä, muuten pumpun imuteho häviää.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05.06.2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
On aivan totta, että noita pumppuja on varmaan yhtä paljon kuin niiden sovellettuja asennuksiakin. Sen verran tarkennan edellistä tekstiäni, että vaikka minun asennuksessa juorureiät olisivat tukossa, vesi ei pääse moottoriin asti. Vesi tihkuu vain akselin ja soikean liukulaakerin välistä hihnapyörälle. Toki tästä seuraa muita ongelmia - vettä roiskuu hihnapyörältä, mutta moottoriin sitä ei pääse.
Onko siis niin, että jos pumpussa ei ole kuulalaakeria, siinä on olla liukulaakeri? Mitä metallia se on? Onko kellään kokemuksia tuon liukulaakerin vaihdosta?
Onko siis niin, että jos pumpussa ei ole kuulalaakeria, siinä on olla liukulaakeri? Mitä metallia se on? Onko kellään kokemuksia tuon liukulaakerin vaihdosta?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 05.01.2008 14:42
Kyllä niin on, että ellei kuulalaakereita, niin sitten liukulaakerit. Liukulaakerin materiaali on yleensä pronssia ja voiteluaineena toimii vesi. Mikäli liukulaakerit ovat erillisiä, irroitettavia, niin niiden vaihto käy yksinkertaisesti painamalla ne sopivalla tuurnalla ulos mieluimmin hydrauliprässissä kuin lyömällä. Mikäli toinen laakereista on upotettu pumpun kanteen on sen kaivaminen ulos hieman hankalampaa, mutta onnistuu kun pienellä rautasahan terällä irroittaa laakerista muutaman millin siivun ja sen jälkeen laakeri tuleekin jo melkein itsestään ulos.
Tilanne on huomattvasti hankalampi mikäli irroitettavia liukulaakereita ei ole, vaan pumpun runkoa käytetään myös laakerina. Silloin pitäisi laakerikohtaa avartaa ja holkittaa se. Työ ei missään tapauksessa onnistu kotikonstein ja jos saa jonkun suostumaan koneistustöihin, tulee siitä varmasti kallis juttu.
Sitten vielä pumpun akselista sen verran, että ei kannata ostaa vanhasta pumpusta akselia, sillä se on takuuvarmasti yhtä huonossa kunnossa kuin omasi.
Tilanne on huomattvasti hankalampi mikäli irroitettavia liukulaakereita ei ole, vaan pumpun runkoa käytetään myös laakerina. Silloin pitäisi laakerikohtaa avartaa ja holkittaa se. Työ ei missään tapauksessa onnistu kotikonstein ja jos saa jonkun suostumaan koneistustöihin, tulee siitä varmasti kallis juttu.
Sitten vielä pumpun akselista sen verran, että ei kannata ostaa vanhasta pumpusta akselia, sillä se on takuuvarmasti yhtä huonossa kunnossa kuin omasi.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27.12.2006 21:36
speedi sleeve
melko näppärä konsti korjata akseliin kulunut ura ja kuulemma jopa toimii, kun käyttävät ihan teollisuuskäytössä.
http://www.acorn-ind.co.uk/pdf/prspeedi.pdf
http://www.acorn-ind.co.uk/pdf/prspeedi.pdf
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Toimii taatusti mutta on sen verran kallis teettää että jossain vesipumpun akselissa tulee halvemmaksi ostaa uusi akseli ja toinen vielä varalle...
Minulle kaveri teki pinnoituksen "sotevana" kossupullolla perämoottorin akseliin mutta kun kysyin listahintaa niin sillä olisi tosiaan saanut 2 uutta akselia a´98€
Minulle kaveri teki pinnoituksen "sotevana" kossupullolla perämoottorin akseliin mutta kun kysyin listahintaa niin sillä olisi tosiaan saanut 2 uutta akselia a´98€
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27.12.2006 21:36
eihän tuota tarvitse missään teettää mutta suht hintavia nuo holkit kyllä on. mutta tommosen holkin käyttö on jossain muussa paikassa melko näppärää. Ittellä kun on tuossa potskissa se hydrauli moottori systeemi ja moottorin akseliin on kulunut ura niin aattelin tuollaisen speedi sleeven täräyttää siihen. tulee saletisti halvemmaksi kuin räjäyttää koko moottori auki ja koneistaa akseli eli viedä moottori johokin hydrauliikkafirmaan korjattavaksi että siitä saisi vielä toimivankin.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No hitto, nyt sotkin tuon speedy-sydeemin akselin keraamiseen korjauspinnoittamiseen joka tehtiin minun merkun akselille.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27.01.2006 11:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
jatkuu
Hommasin stefat ja kiillotin akselin.
Pannaan kasaan ja katsotaan sitten keväällä vuotaako vielä.
Näyttää siltä että pumpun akseli toimii laakerina, koska siinä oleva "holkki" näyttää kovin ohuelta. Kannattaako siihen vesivoideltuun akseliin laittaa vaseliinia?
Pannaan kasaan ja katsotaan sitten keväällä vuotaako vielä.
Näyttää siltä että pumpun akseli toimii laakerina, koska siinä oleva "holkki" näyttää kovin ohuelta. Kannattaako siihen vesivoideltuun akseliin laittaa vaseliinia?
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05.06.2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tässä on kanssa yksi linkki speedyholkitukseen:
http://www.skf.com/portal/skf_fi/home/p ... 60&lang=fi
pitääkö paikkansa, että johnson pumpun 12mm akseli on hieman yli 12mm paksu? onko kellään tietoa tarkasta halkaisijasta?
http://www.skf.com/portal/skf_fi/home/p ... 60&lang=fi
pitääkö paikkansa, että johnson pumpun 12mm akseli on hieman yli 12mm paksu? onko kellään tietoa tarkasta halkaisijasta?