Jonsson pumpun akseli vuotaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Jonsson pumpun akseli vuotaa

Viesti Kirjoittaja jstrang » 28.12.2007 11:18

Akseli vuotaa vettä. Saako näihin erikseen uusia akseleita vai pitääkö/kannattaako vaihtaa koko pumppu?

Akselissa on kulumia. Liukulaakeri. Siellä ei ole mitään öljyä välissä? Vesivoideltu? Rungossa on reikä akselin kohdalla ennen stefaa.
Vaikea selittää, mutta joka tietää niin tietää mikä sen rakenne varmasti on.
Stefat koittas ensin vaihtaa, mutta stefa on vain siellä moottorin päässä.
Onko niiden tarkoitus pitää vain öljy poissa pumpusta? Koneen päästä pukkaa vissiin öljyä?

Miten on näitten kanssa. Vuoto ei ole suuri, eli jos laitan akseliin vaseliinit, niin pelaa vielä toiset 20v?

BUKH DV10 kone.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 28.12.2007 16:47

jos kyseessä on bukhin kone. niin kannattaa tarkistaa vesipumpun takana oleva kuulalaakeri. tyyppivika . ensin menee koneesta laakeri ja siten se syö vesipumpun laakerit. tuossa purin 4 kpl bukheja ja 3sta oli vesipumpun stefat mennyt ja sekotanut vedet ja öljyt.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang » 28.12.2007 20:32

hb-77 kirjoitti:jos kyseessä on bukhin kone. niin kannattaa tarkistaa vesipumpun takana oleva kuulalaakeri. tyyppivika . ensin menee koneesta laakeri ja siten se syö vesipumpun laakerit. tuossa purin 4 kpl bukheja ja 3sta oli vesipumpun stefat mennyt ja sekotanut vedet ja öljyt.
Ok
Kävin kyykkimässä veneessä ja samalla otin koneen numeron rekisteröintiä varten ylös. Se onkin ainut asia joka voidaan rekisteröinti-ilmoitukseen paatista laittaa. Toinen tietysti on koneen teho...

Silmämääräisesti koneen laakerissa ei vikaa, mutta kannattanee vaihtaa kuitenkin. Tässä talvella on aikaa tehdä korjauksia.
Vaihdan ainakin stefat tuohon pumpun akseliin. Ne oli aika kovettuneet. Välystä siinä on jonkun verran. Siinä on kaksi stefaa. Toinen pitää veden pumpun puolella ja toinen öljyt koneen puolella. Välissä on tila josta reijät ulos.

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 03.01.2008 17:27

Saa uusia akseleita - ainakin Volvo Pentalta. Mutta hinta on kova, luokkaa 100-150 euroa. Netistä varmaan löytää halvemmalla.
Kokeilin joskus laittaa nipan ja vaseliinia siihen välitilaan jossa on ne kaksi reikää, piti veden tippumisen poissa vain muutaman minuutin.

masota
Viestit: 9
Liittynyt: 05.01.2008 14:42

Viesti Kirjoittaja masota » 05.01.2008 15:33

Tällaisia Johnsson Pumppuja tai Jabscoja on lukemattomia erilaisia, ja näinollen myös erilaisia akseli/laakeri ratkaisuja, joten näkemättä en aivan tarkkaan osaa antaa neuvoja, mutta niiden akseli on laakeroitu pumppuun joko kuulalaakereilla tai liukulaakereilla. Liukulaakeri voi olla kiinteä ts. osa pumppun runkoa tai sitten siinä on vaihdettavat laakeripuslat. Mikäli liukulaakerit ovat kuluneet soikeaksi pitää ne uusia. Akseli on yleensä kulunut stefojen kohdalta. Joissakin pumpuissa voi stefojen paikkaa siirtää millillä tai puolellatoista laittamalla stefan alle vastaavan kokoinen "prikka". Ennekuin osta uudet stefat mittaa akselin paksuus, sillä niitä on sekä millisiä, että tuumamitoilla. Stefan pitää tietenkin olla vastaavasti mitoitettu. Stefoja asenettaessa huomaa seuraavat seikat: Stefojen selät tulevat vastakkain. Stefojen väli täytyy olla sellainen, että rungossa oleva juorureikä avautuu välitilaan. Juorureikää ei missään tapauksessa saa tukkia eikä sinne saa työntää vaseliinia tms. Jos reikä on tukossa, niin vettä vastaan olevan stefan vuotaessa vesi saattaa mennä koneeseen eikä tule ulos juorureijästä kertomaan tiivisteviasta. Kun asennat pumpun kannen takaisin älä käytä liian paksua paperitiivistettä, muuten pumpun imuteho häviää.

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 06.01.2008 1:05

On aivan totta, että noita pumppuja on varmaan yhtä paljon kuin niiden sovellettuja asennuksiakin. Sen verran tarkennan edellistä tekstiäni, että vaikka minun asennuksessa juorureiät olisivat tukossa, vesi ei pääse moottoriin asti. Vesi tihkuu vain akselin ja soikean liukulaakerin välistä hihnapyörälle. Toki tästä seuraa muita ongelmia - vettä roiskuu hihnapyörältä, mutta moottoriin sitä ei pääse.
Onko siis niin, että jos pumpussa ei ole kuulalaakeria, siinä on olla liukulaakeri? Mitä metallia se on? Onko kellään kokemuksia tuon liukulaakerin vaihdosta?

masota
Viestit: 9
Liittynyt: 05.01.2008 14:42

Viesti Kirjoittaja masota » 06.01.2008 16:37

Kyllä niin on, että ellei kuulalaakereita, niin sitten liukulaakerit. Liukulaakerin materiaali on yleensä pronssia ja voiteluaineena toimii vesi. Mikäli liukulaakerit ovat erillisiä, irroitettavia, niin niiden vaihto käy yksinkertaisesti painamalla ne sopivalla tuurnalla ulos mieluimmin hydrauliprässissä kuin lyömällä. Mikäli toinen laakereista on upotettu pumpun kanteen on sen kaivaminen ulos hieman hankalampaa, mutta onnistuu kun pienellä rautasahan terällä irroittaa laakerista muutaman millin siivun ja sen jälkeen laakeri tuleekin jo melkein itsestään ulos.
Tilanne on huomattvasti hankalampi mikäli irroitettavia liukulaakereita ei ole, vaan pumpun runkoa käytetään myös laakerina. Silloin pitäisi laakerikohtaa avartaa ja holkittaa se. Työ ei missään tapauksessa onnistu kotikonstein ja jos saa jonkun suostumaan koneistustöihin, tulee siitä varmasti kallis juttu.
Sitten vielä pumpun akselista sen verran, että ei kannata ostaa vanhasta pumpusta akselia, sillä se on takuuvarmasti yhtä huonossa kunnossa kuin omasi.

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27.12.2006 21:36

speedi sleeve

Viesti Kirjoittaja petrooli » 06.01.2008 19:55

melko näppärä konsti korjata akseliin kulunut ura ja kuulemma jopa toimii, kun käyttävät ihan teollisuuskäytössä.
http://www.acorn-ind.co.uk/pdf/prspeedi.pdf

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.01.2008 20:19

Toimii taatusti mutta on sen verran kallis teettää että jossain vesipumpun akselissa tulee halvemmaksi ostaa uusi akseli ja toinen vielä varalle...

Minulle kaveri teki pinnoituksen "sotevana" kossupullolla perämoottorin akseliin mutta kun kysyin listahintaa niin sillä olisi tosiaan saanut 2 uutta akselia a´98€
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27.12.2006 21:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 06.01.2008 21:38

eihän tuota tarvitse missään teettää mutta suht hintavia nuo holkit kyllä on. mutta tommosen holkin käyttö on jossain muussa paikassa melko näppärää. Ittellä kun on tuossa potskissa se hydrauli moottori systeemi ja moottorin akseliin on kulunut ura niin aattelin tuollaisen speedi sleeven täräyttää siihen. tulee saletisti halvemmaksi kuin räjäyttää koko moottori auki ja koneistaa akseli eli viedä moottori johokin hydrauliikkafirmaan korjattavaksi että siitä saisi vielä toimivankin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.01.2008 22:19

No hitto, nyt sotkin tuon speedy-sydeemin akselin keraamiseen korjauspinnoittamiseen joka tehtiin minun merkun akselille.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

jatkuu

Viesti Kirjoittaja jstrang » 11.01.2008 16:19

Hommasin stefat ja kiillotin akselin.
Pannaan kasaan ja katsotaan sitten keväällä vuotaako vielä.
Näyttää siltä että pumpun akseli toimii laakerina, koska siinä oleva "holkki" näyttää kovin ohuelta. Kannattaako siihen vesivoideltuun akseliin laittaa vaseliinia?

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 14.01.2008 22:56

Tässä on kanssa yksi linkki speedyholkitukseen:
http://www.skf.com/portal/skf_fi/home/p ... 60&lang=fi

pitääkö paikkansa, että johnson pumpun 12mm akseli on hieman yli 12mm paksu? onko kellään tietoa tarkasta halkaisijasta?

Vastaa Viestiin