Taliboxi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 01.06.2007 13:32

Mulla on hiukan itellänikin ongemia ko. poksin kanssa ja kysynpä sellasta että onko akselirasvalla sellaista ominaisuutta että lämmenneenä on "juoksevampaa" ja kun jäähtyy niin tiivistysominaisuus paranee. Eli paksuuntuuko ja ohentuuko?????
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.06.2007 20:41

Kyllä vaseliinilla on semmoinen ominaisuus. Lisäksi se vielä tuppaa laajenemaan lämmetessään jolloin poksista lentää ylimääräiset rasvat ulos pitkin venettä
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08.05.2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapi » 10.06.2007 0:47

Ei jaksanut uutta aihetta vääntää joten liitetään tänne yksi kysymys, eli mahtaakohan käydä tuollainen nailoni poksinauha hyvin tuonne, elikkä tälläinen jota isommissa koneissa ilmeisesti laakeripesissä on.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06.11.2005 13:48
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja jouhok » 12.11.2007 20:26

Kuinka paljon on väliä taliboksin ja akselin (25 mm) välissä? Sain taisteltua perälaakerin irti ja potkuriakselin paikaltaan. Luulin, että veneessäni on normaali taliboksi, mutta rupesi arveluttamaan. Mitään nauhaa ei välissä ollut. Boksin etupäässä on kumitiiviste ja rasvanippa takaosassa. Samoin perälaakerin takana oli tiiviste. Boksi on kiinni vannasputkessa kierteellä. Systeemit on vuodelta jotain ja saattavat olla jonkun ihan omia patentteja. Rupesin miettimään, että olisiko tuo systeemi ollut tiivistetty vain kahdella stefalla ja vaseliinilla.

Jouni

puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.08.2007 16:19

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 14.12.2007 14:55

Onko systeemi toiminut? Olen itse miettinyt samanlaista. (stefa, rasvaa, stefa) jos homma on pelittänyt ni laita ihmeessä uudet stefat ja jatka harjoituksia. Käsittääkseni tuo talinauhasysteemi, vaikka huollettuna hyvä onkin, on peruja ajalta jolloin stefoja ei vielä ollut.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 14.12.2007 18:36

On stefabokseista ollut juttua ennenkin näillä sivuilla, itelläni on ollut sellainen systeemi vsta-86 lähtien, ensin 14v systeemi, jossa 2stefaa, laakeri johon tuli keskelle letku vaseliiniprässistä ja taas 2 stefaa, näissä merenpuoleisissa stefoissa oli ruostumattomat vieterit. Sen jälkeen ja vieläkin on käytössä samanlainen systeemi, mutta nyt stefojen välissä on perämoottorin vaihteistoöljy, jolle on tehty oma säiliö, n.0,5ltr. Pari kertaa olen öljyä lisännyt kesässä, ajotunteja kertyy n.175h/ kesä. Vesillelaskujen jälkeen olen uusinut kerran stefat molempiin paatteihin. Tuosta vaseliiniboksista tuli hiukan vettä pilssiin, jos peruutti oikein voimallisesti(6syl Ford), muuten vesi on pysynyt oikealla puolella, siinä vaiheessa laakeripinta oli jo saattanut kulua hieman soikeaksi.

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06.11.2005 13:48
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja jouhok » 16.12.2007 23:03

puuhevonen kirjoitti:Onko systeemi toiminut? Olen itse miettinyt samanlaista. (stefa, rasvaa, stefa) jos homma on pelittänyt ni laita ihmeessä uudet stefat ja jatka harjoituksia. Käsittääkseni tuo talinauhasysteemi, vaikka huollettuna hyvä onkin, on peruja ajalta jolloin stefoja ei vielä ollut.
Kyllähän tuo vettä valutti. Aina ajon päätteeksi piti voidella. Tosin potkurin puoleinen stefa oli täysin viraton. Laakeria oli ilmeisesti yritetty joskus ottaa irti ja samalla stefakin saatu soikeaksi. Päätin uusia koko laakerin ja lähtihän se irti lähinnä särkemällä. Laakeri oli pronssiholkin sisällä. Pitää teettää uudet systeemit. Vielä on vähän suunnitteluasteella.
Jouni

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 17.12.2007 9:56

Ehkä fiksuin on laittaa täysvesivoideltu jossa ei ole rasvaa missään.
mulla oli edellisessä veneessä semmonen ja hyvin pelitti. vesille laskun yhteydessä ainoastaan piti ilmata, muuten täysin huoltovapaa.
olen kirjoitellut siitä tänne aiemminkin ja jotain kuviakin tuli laitettua.
haulla löytyy.

Vastaa Viestiin