"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19 Huhti 2005 08:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 25 Loka 2007 09:35

Sen Varjaagin suhteen et ihan ehtinyt ekana, vaikkei sillä tietenkään väliä olekaan. Mutta ihan kuriositeettina:

Varangian

Variags of Khand, a people of J. R. R. Tolkien's Middle-earth legendarium

Russian cruiser Varyag: Russian protected cruiser commissioned in 1901.

Soviet aircraft carrier Varyag: Soviet Admiral Kuznetsov class aircraft carrier launched but not commissioned.

Soviet missile cruiser Varyag: Soviet Kynda Class missile cruiser commissioned in 1965.

RFS Varyag - a Slava class cruiser ex Chervonna Ukraina

Varyag Resources - A company that invest in Russia

CS Varyag, an Eastern Coalition Class One Strike Carrier in the fictional computer game Starlancer.


Joista ensimmäinen tarkoittaa varjaageja, näitä 'esi-viikinkejä'.
AVA = Afrikka voittaa aina

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2007 09:39

Siis?
;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19 Huhti 2005 08:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 25 Loka 2007 09:56

Sorry, kaikki merkitykset, jotka wikipedia tarjoaa haulla 'varyag'. Muutama sotalaiva joukossa, elikäs muutkin ovat tuumanneet, jotta se on oiva nimitys kelluvalle laitteelle.
AVA = Afrikka voittaa aina

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2007 13:44

Nuo venäläiset ovat historiallisista syistä rakastuneet tuohon nimeen eri muodoissaan eri sillä Nestorin kronikoiden mukaan juuri varjaagit perustivat venäjän. Länsimaissa noista perustajista käytetään nimeä rus tai itäiset viikingit mutta venäläisen käyttävät Varyag nimeä eri muodoissa. Valtionimi Russia tulee juuri ruseista. Ja vanhakantainen haukkumanimi "ryssä" samoin. Nykyään on havaittavissa ihan selvästi että kun Venäjällä on noussut/on nostatettu jonkinlainen uusi kansallistunto Varyagista tulee yhä suositumpi mini erilaisille mahtipontista nimeä tarvitseville asioille.
Mutta mitäpä minä Varjakan poika ruseista välitän - hakekoot nimikyltit pois jos uskaltavat ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 25 Loka 2007 14:16

Rus, Rossia, ryssä, Ruotsi yms nimet tulevat kaikki Roslagenin saaristosta. Vähän samoin kuin puhumme Virosta Virumaan vuoksi tai Saksasta Saksin takia: lähialue antoi nimensä laajemmalle kokonaisuudelle. Puhummehan myös Suomesta, vaikka nimi tarkoitti alkujaan vain Turun ympäristöä (etelä- ja pohjoissuomen raja kulki Aurajoessa).
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2007 16:23

No, mistäs se Roslagenin saariston nimi tulee?

Tuntuu maukkaan humoristiselta ajatukselta että muutama pieni saari Suomen etelärannikolla (eikös ne siellä ole?) olisi ollut niin merkittävä maailman napa että olisi antanut nimensä monessa muotoa lähes puolelle Itämeren vaikutuspiiriä aina Turkkiin asti....

Tuo etelä- ja pohjois-suomen rajahan on nykyään tunnetusti Kehä kolmosen vai oliko se peräti kehä ykkösen merkkaama. Niin ne maailmassa rajat siirtyvät suurten mullistusten myötä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 25 Loka 2007 18:33

Tässä on yksi näkemys: http://fi.wikipedia.org/wiki/Roslagen

Itse olen oppinut vähän toisinpäin, että suomalaiset nimittivät koko Svean maata Ruotsiksi koska tunsivat lähinnä tuon Roslagenin. Vastaavasti siis syntyivät meillä käytetyt nimet Viro ja Saksa. Ja kun nuo Roslagenin veijarit/varjaagit seikkailivat idempänä, niin antoivat nimensä ryssillekin. Tiedä sitten kuka on oikeassa.

Edit: katsoinpa vielä svedupetterienkin wikipediaa, se on lähempänä omaa "totuuttani": http://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagen

Että soutamisesta se sana tulee. Ruotsalaiset ovat soutuväkeä. Niinpä minulla ei olekaan veneessä hankaimia vaan Perkins.

"Ruotsi" tarkoittaa muuten (Itä-)Karjalassa luterilaista ihmistä erotukseksi ortodoksista.

Mutta solmuihin palataksemme, kätevintä on antaa veneen tehdä ne itse. Minun paattini tekee kevyesti jopa kahdeksan. Epäilen, että kun nykyajan pikasliipparit pistelevät yli neljäkymmentä solmua, niin solmujen laatu ei ole kaksinen. Mahtavatko pitää kovassa merenkäynnissä?
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2007 19:29

Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2007 21:03

Jospa nyt sitten palataan historiasta tähän päivään ;-)
Nosturi tulee maanantaina ja koska lähden huomenna reissuun niin kävin tänään vaihtamassa koneeseen uudet öljyt koska se käy kätevimmin kun vene on vesillä. Ei tarvitse sitten enää käytellä konetta maissa mikäli ei välttämättä halua imettää koneella merivesipuolelle pakkasnestettä.
Tietysti öljynvaihto on parasta tehdä lämpimillä öljyillä joten ei muuta kuin köydet irti ja merelle pikkuiselle lämmittelylenkille. Kun tulin Varjakkasaaren suojista laivaväylälle niin huomasin että täällä merellähän pertranti tuulee ihan kivasti joten käydäämpäs perinteisesti pohjanpesulla ennen telakointia jonkun matalanrinnassa. Lounaistuulilla paras paikka on Laitakari-Munakarin kupeessa oleva matalanreuna. Ja ei muuta kuin sinne, tutkavene hyppäsi hemmetin hienon tuntuisesti laitavastaiseen ja heitti vettä komeasti sivuilleen . Mutta kuten kaikki hauskuus sekin loppui aikanaan ja piti kääntyä kotimatkalle. Laitamyötäiseen rullatessa nousin seisomaan ja pitelin sapokan etureunasta kiinni ja viheltelin tyytyväisenä kelin alkaessa pikkuhiljaa tasoittumaan. Pikku hiljaa päästin varovaisuuden herpaantumaan ja sitten se tulikin - kunnon paukku perään takaoikealta ja mun kuularaukka sanoi sapokan sisällä että kops, kops ja pam... Otsassa on nyt melkoinen patti ja molemmat korvanpäälliset hellänä ;-(

Vaan kyllä se Kansihenkilö on viisas nainen - hän on ehdotellut minulle jo 10 vuoden ajan veneilykypärän laittoa. Saiskohan niitä vaikka vestekiltä?
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 25 Loka 2007 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 25 Loka 2007 21:24

Veli-Matti kirjoitti:
Vaan kyllä se Kansihenkilö on viisas nainen - hän on ehdotellut minulle jo 10 vuoden ajan veneilykypärän laittoa. Saiskohan niitä vaikka vestekiltä?
Tässä ainakin valmistaja, mutta nuo pirut on kusilaitua.

http://www.geckoheadgear.com/emergencyservices/models

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 25 Loka 2007 22:28

Eikös se neuvostovalmisteinen panssarikuskin kypärä olis aika siisti?

Mutta kunnon merimiespipo ( sellanen ku sarjakuvissa) missä reunat käännetty ympäri ajanee saman asian. . . Lada opetti käyttään pipoo .. sitä ku piti jatkuvasti helliä kylmässä tallissa ahtaissa oloissa.


tossa historian turinoissa jäi kalvaan, että muistankos ihan väärin kouluajoilta, että se varjaagu joka olis perustanu siirtokuntaa sinne naapurin puolelle ( tai mitä siellä toimittikaan), olis ollut nimeltään Rurik tai joku semmone , ja paikan nimi saanut muotonsa lyhennettynä rurikslandista ruslandiksi .... voipi tosiaan olla ihan väärin muisteltu, ei se hissan numerokaan kovin hyvä ollut enää lippalakkikoulussa.
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Loka 2007 07:19

Täytyykin kirjoitella pukille että se hommais mulle semmoisen kypärän. Jos ei ihan tosi tarpeeseen niin ainakin rekvisiitaksi...
Toisaalta kun mun vaatekaappiin on ilmestynyt vuosien varrella useita Popey teepaitoja niin ei se pipokaan olisi huono vaihtoehto. Ja saisihan sinne käänteen alle sullottua suikaleen retkipatjaa...

Mitä nyt tässä on tullut ajeltua 25-30h "merikelpoisuudeltaan legendaarisella summalaisella" täällä Perämerellä vaihtelevissa keleissä niin olen tullut siihen tulokseen että muuten se on hemmetin hyvä mutta runko on erittäin rullausherkkä. Ilmeisesti siihen vaikuttaa pyöreähkö rungon muoto varsinkin perästä. Tiettyyn rajaan asti rullausta pystyy kompensoimaan ajamalla lujempaa mutta jossain vaiheessa paaka ei mene enempää eteen tai meteli käy liian isoksi...
Täälläpäin tehdyt veneet (ainakin ne joista minulla on kokemusta) ovat vedenalaisilta osiltaan kapeampia tai ehkä paremminkin terävämpiä ja niissä ei ole yhtä voimakasta rullausominaisuutta kuin tutkaveneessä.
Mutta toisaalta erittäin tilava runko on hyvä pohja rakentaa kunnon matkavene kahdelle hengelle joten rullaamiseen täytyy tottua ja alkaa suhtautumaan siihen ominaisuutena joka kuuluu kauppaan.
Onneksi tuo Kansihenkilö on semmoinen typykkä että se on ollut kapaloiästä asti merellä eikä ole moksiskaan pienistä rynkytyksistä. Nappaapa joskus ruorin minulta ja sanoo että "anna määki vähä..."

ps. Mile, siihen Rurikiin taitaa olla vastaus noissa laittamissani linkeissä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 26 Loka 2007 13:13


Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Loka 2007 17:59

Oiskohan tässä tarpeeksi tyyliä?

Ostettu kesällä -03 turkkilaisilta viikinkiharrastajilta Oulun torilta. Kaverit olivat pyhiinvaellusmatkalla pohjolassa ja kiersivät viikinkialueita. Ouluun heidät toi Varjakka ja Bysantin legendaarinen Varjaagikaarti. Harmi että olin just tuolloin niin kiireinen ettei voinut pulata hengenheimolaisten kanssa muutamaa päivää ;-(

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=555
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 28 Loka 2007 18:14

Mutta mahtuvatko nuo tuntosarvet sapokkaan? On myös pohdittava, miksi kymenlaaksolaiset alkuasukkaat eivät tarvitse kypärää. Ehkä pää on valmiiksi tarpeeksi kovaa materiaalia? Jos tiedustelet Suurnäkiltä tätä sekä rullaavuuden mahdollista suhdetta pohjan muotoon, suosittelen että kysyt kuitenkin jälkimmäistä ensiksi.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Vastaa Viestiin