Moottorin paino fiskariin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Moottorin paino fiskariin

Viesti Kirjoittaja keelson » 14 Loka 2007 10:58

Kyseessä olisi 8m etuhytillinen suippoperäinen fiskari, jonka paino on noin 2500kg luokkaa. Onko 350kg/70hv (auton)kone siihen liian painava tai suuri, kun siinä on ollut aikoinaan noin 150kg painava 'parikymppinen' mylly.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 14 Loka 2007 14:15

Minun 8,3x2,7 mittaisessa meriläisessäni (kuvia www-sivullani) on yhteispainoltaan lähes 500 kilon Perkins/Olympia moottori/merivaihde-yhdistelmä. Kunnon möhkäle yhdessä leveyden kanssa tuo vakautta: vene ei kallistu jos kävelee laidalla. Enkä oikein vieläkään tiedä, mitä se fiskarimiesten termi "rullaaminen" oikein tarkoittaa. Olennaista on kuitenkin koneen sijainti. Suuri paino väärässä kohdassa näkyy ja tuntuu.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 14 Loka 2007 19:50

Omassa 10 metrisessä oli noin 1000 kg painava 150 hv. kone + kytkin + muut vetosysteemit noin 150kg,eli yht. 1150kg.

Uusi kone kaikkineen vajaa 500 kg ja 95 hv.
Vesiraja nousi 6-7 cm,nopeus pysyi samassa,kulku ja vakaus samanlaiset, polttoaine ym.kulut puolta vähemmän. Ja pelaa kun unelma.
Ainahan koneen vaihdossa on hommia,jos ei laita prikulleen samanlaista kun vanha,eihän mikään erilainen sovi heittämällä.

Taitavat olla venekohtaisia nuo koneenvaihdon muutokset.Veneet ja koneet ovat useimmiten erilaisia.Tehdastekoiset kuitupaatit tietysti vähän eri juttu.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14 Loka 2007 22:07

Sen parempi painopisteen kannalta, mitä alemmas koneen saa laitettua. mulla on akseli vatupassissa ja sen alemmas ei konetta varmaan kannata kuitenkaan laittaa. en tiedä mitä itsellä 6-mukinen valurauta trader painaa vaihteineen mutta varmasti tuo vakautta joka kilon edestä, kun painokin on noin alhaalla.
kyllä uskon että sen 350 kilosen myllyn voit sinne veneeseesi pistää

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 15 Loka 2007 09:12

Kunhan et unohda tukea köliä erityisesti sen koneen alta talvisäilytyksen aikana, ettei veneen runko kärsi.

t. Jaakko

Vastaa Viestiin