Liimaa, liimaa, liimaa...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Liimaa, liimaa, liimaa...

Viesti Kirjoittaja keelson » 10.10.2007 10:36

Liimoista on minulla jonkun verran mielipiteitä - vaan ei paljoa tietoa - ja siksi olisinkin kiinnostunut tietämään asiasta vähän enemmän, eli eri liimojen "apdeitattua" käyttötarkoituksista.

Kölin olen omasta Ekasta liimannut epoksilla, mutta vaihtoehtojakin epoksille löytynee? Tässä alla muutama esimerkkiliima ja muutama kyssäri viisaille veistäjille :)

Kiilto F3 2-komponettinen fenoliformaldehydihartsiliima
> mitä tuo fenoliformalde... sanahirviö pitää sisällään ja millainen on liima?

Airolite 306 karbamidiformaldehyditäyteliima
> mitä ihmettä, täyteliima?

Cascofen 1703 resorsinali-fenoliima
> miten eroaa nyt tuosta fenoliformalde... sanahirviöliimasta?

Casco 1711 fenolihartsiliima
> mitä eroa esim edelliseen resorsinali-fenoliimaan?

Casco 1206 karbamidiliima
> ???

SP-106 Puuepoksiliima
> käyttökokemuksia... tätä olen itse käyttänyt. Millaisia epoksiliimoja on tarjolla ja millasta nyt on käytetty eri tilanteissa, vai onko se nyt yksi ja sama; epoksi mikä epoksi?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.10.2007 12:46

Tuo Kiillon F3 on käsittääkseni sitä vanhaa Tammerin äfkolomosta joka on paras mahdollinen liima puulle maalla, vedessä, ilmassa ja avaruudessa.
Jos vertaa vaikkapa joustavissa rakenteissa 10 vuotta vanhoja epoksiliimauksia ja 50 vuotta vanhoja af3 liimauksia niin äf3 se vaan pitää ja pitää...
Huonoja puolia on se että sillä ei ole minkäänlaisia täyteominaisuuksia (ei välttämättä huono homma sillä silloin ei ole epoksin murenemisongelmia joustavissa rakenteissa) ja sen sauma on voimakkaasti punaruskea.
Ja pirullista käyttää livenä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Liimaa, liimaa, liimaa...

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 10.10.2007 14:49

keelson kirjoitti:
SP-106 Puuepoksiliima
> käyttökokemuksia... tätä olen itse käyttänyt. Millaisia epoksiliimoja on tarjolla ja millasta nyt on käytetty eri tilanteissa, vai onko se nyt yksi ja sama; epoksi mikä epoksi?
Ei kai se nyt ihan sama ole, vaikka kaiketi aika paljon vaikuttaa kyllä tekijän tumpeloiminenkin; väärä lämpötila, väärä kovetteen annostelu jne. Jotkut epoksit ovat ihan litkuja ja niitä voikin imeyttää puuhun, toiset taas jäykkiä tahnoja - mutta niissähän voikin kyllä olla valmiina täyteaineita (?).

Olen käyttänyt tuota SP-106:a, mutta siirryin polyuretaaniliimoihin kyllästyttyäni kovetteen tarkkaan annosteluun ja lämpötilan tarkkailuun.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 10.10.2007 21:41

Kyllähän se Tammeri (Kiilto F3) on liimojen liima, vahinko vain sen tuotannossa on ollut katkoksia useaankin kertaan , kysyisinkin ja kysynkin, saako sitä vielä ja mistä?
Ainoa äffä kolomosen vika oli säilyvyys, kun sitä tilas laatikollisen litran purkeissa, niin puolet sai heitää pois,( tenulla niistä vielä sai osan käyttöön)
ja tieteknin V-M:n mainisema punaruskea värihaitta.
Epokseista sen verran, ovat hyviä ja monipuolisia,....Mutta pitäkäähän hyvät ihmiset ja kanssatoverit huolta SUOJAUTUMISESTA kun käsitelette näitä aineita. Purkeissahan kyllä lukee variotukset ja muut, mutta käsi sydämmelle, kuka on lukenut?
Tälläisiä jutuja tälläkertaa , nimimerkki suupielet rakkuloilla.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 10.10.2007 23:44

Veli-Matti kirjoitti:epoksin murenemisongelmia joustavissa rakenteissa
Kysynpa taas keran, etta mitahan epoksia ja mita sotkettu sekaan ja kuka jne.
Jotain on kuiten pielessa kun periaatteessa samat aineet toisissa veneissa kestaa ja toisissa ei.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 11.10.2007 2:12

TeddyDiver kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti:epoksin murenemisongelmia joustavissa rakenteissa
Kysynpa taas keran, etta mitahan epoksia ja mita sotkettu sekaan ja kuka jne.
Jotain on kuiten pielessa kun periaatteessa samat aineet toisissa veneissa kestaa ja toisissa ei.
Ainakin epokseissa kyse taitaa olla 'sotkun' sekoitussuhteesta ja lämpötilasta. Liimoista en tiedä kun en ole käyttänyt. Jotkut sanoo että Tammeri/Kiilto F3 on maailman paras liima, mutta toiset sanoo että irtoilee. Hyvä kysymys tuo...

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 11.10.2007 10:22

TeddyDiver kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti:epoksin murenemisongelmia joustavissa rakenteissa
Kysynpa taas keran, etta mitahan epoksia ja mita sotkettu sekaan ja kuka jne.
Jotain on kuiten pielessa kun periaatteessa samat aineet toisissa veneissa kestaa ja toisissa ei.
Oiskohan kyse siitä että kovaa epoksia käytetään kohteessa jossa puu on taipuisaa. Puu voi irrota siitä epoksin vierestä.

Epoksi sinällään pysyy kiinni, mutta kokonaisuutena rakenne hajoaa. Oikeastaan ei ole erityisesti epoksin vika, vaan rakenteen. Jos siihen saumaan liimaisi vaikkapa metallipötköä jollain toisella liimalla, niin voisi käydä sama juttu.

Toisena seikkana on se ettei epoksi päästä vettä lävitseen. Kosteus liikkuu puussa mutta pysähtyy tuohon epoksipintaan. Puu sitten heikkenee siitä liimauksen vierestä ja pettää.

Tuossa omia veikkauksiani, saatan olla hyvinkin väärässä. Mutta tosiaan omakin kokemus on se ettei epoksiliimaus ollut kovin kestävä rakenteessa johon pääsi kosteutta reilusti. Kokonaan epoksilla pinnoitetut rakenteet sensijaan kestävät ilman ongelmia.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12.02.2006 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 11.10.2007 12:21

Minulla kädessäni KIILTO F3 purkki (kaksi) ja siinä lukee , kaksikomponenttinen vesidispersiopohjainen epoksiliima ,aivan eri tavaraa kuin aikoinaan TAMMER F3.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11.10.2007 12:33

baden2 kirjoitti:Minulla kädessäni KIILTO F3 purkki (kaksi) ja siinä lukee , kaksikomponenttinen vesidispersiopohjainen epoksiliima ,aivan eri tavaraa kuin aikoinaan TAMMER F3.
Minulla on sama käsitys, että Kiilto F3 on aivan eri liima kuin Tammer F3. Muistaakseni tämä Kiilto on kuivuttuaan suht kirkas kun taas Tammer oli selvästi punaruskea.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 11.10.2007 12:35

baden2 kirjoitti:Minulla kädessäni KIILTO F3 purkki (kaksi) ja siinä lukee , kaksikomponenttinen vesidispersiopohjainen epoksiliima ,aivan eri tavaraa kuin aikoinaan TAMMER F3.
Niin, eli tuo aikaisempi kysymyksen tuolla alussa oli selvittää se, että mitä nuo sanahirviöt pitää sisällään jotka kertovat liiman koostumuksesta. Eli millaisista liimoista nyt loppujen lopuksi on kyse kun esim KIILTO F3 on 2-komponettinen fenoliformaldehydihartsiliima, tai sitten esim KIILTO F3 joka toisaalta on kaksikomponenttinen vesidispersiopohjainen epoksiliima.

Onko nyt "fenoliformaldehydihartsiliima" samaa kuin epoksiliima? Jos ei ole, niin valtava on ongelma päällänsä jos samassa tuotteessa on kaksi toisistaan olennaisesti poikkeavaa tuoteselostetta.

Eli summa summarum: Jos epoksi on kosteissa ja joustavissa kohteissa todettu huonoksi koska voi puu haljeta epoksin vierestä, on silloin KIILTO F3 hyvää koska se pitää ja kestää - joka on epoksiliima?

Hmm.....hmmm.... Ja hämmennys senkun jatkuu :(

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 11.10.2007 12:45

jarsky kirjoitti: Minulla on sama käsitys, että Kiilto F3 on aivan eri liima kuin Tammer F3.
Edesmennyt Edgar Pälviranta kertoo, että "Tammer F3 on ollut jo kauna käytössä. Saman liiman kauppanimi on nykyisin Kiilto F3".

Mutta saattaa olla että on koostumus sittenmmin muuttunut, sillä tuo tieto on peräisin vuodelta X tai XX.... jotakin 90-luvulta, ehkä?

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12.02.2006 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 11.10.2007 13:08

Nykyinen KIILTO F3 on vesiliukoinen epoksimuoviin perustuva, ja vanha oli Fenoliin perustuva eikä ollut vesiliukoinen, vesiliukoinen ei tarkoita että se olisi komponenttien sekoituksen ja kovettumisen jälkeen vesiliukoinen.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 11.10.2007 13:56

baden2 kirjoitti:Nykyinen KIILTO F3 on vesiliukoinen epoksimuoviin perustuva, ja vanha oli Fenoliin perustuva eikä ollut vesiliukoinen, vesiliukoinen ei tarkoita että se olisi komponenttien sekoituksen ja kovettumisen jälkeen vesiliukoinen.
Onko tuo Kiilto F3 sitten "joustavampi" kuin esimerkiksi käyttämäni SP-106 epoksiliima? Eli saadaanko Kiillolla SP-106:een jotakin etuja - tai päinvastoin?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.10.2007 14:37

Juu, kyllä kyse on muiden tekemistä liimauksista joita sitten pitää parsiskella. Joten käytetyistä epokseista ei ole höykäsen pölähtänyttä tietoa kuten ei joistain liimauslämpötiloista tms.
Liiallinen ( ? ) täyteaine murenee jos rakenne joustaa hiukankin tai jonkin verran - ihan miten vaan. Epoksilla tai paremminkin sen täyteainetta käyttämällä koetetaan luistaa tarkkojen sovitusten tekemisestä.
Jotenkin ihmetyttää valmistajan suositukset käyttää täyteaineita koska muilla , jopa ohuemmilla (vaikkapa se Tammerin F3) tätä ei suositella vaan kehoitetaan tekemään mahdollisimman tarkat sovitukset liimauksen onnistumisen varmistamiseksi.
Minulla ei ole mitenkään tarkoitus haukkua epokseja, se on monessa paikassa parasta mutta myös moneen paikkaan on olemassa sitä parempia liimoja. Yksi epoksin käytön hankaluus tulee juuri siitä mitä Kardinaali kirjoitti elikkä liimausolosuhteet eivät aina ole suosiollisia epoksille. Eikä kaikilla ole mahdollisuutta edes järjestää semmoisia...
Minulla periaatteessa on verstaalla siihen mahdollisuudet mutta silti pyrin useimmin käyttämään polyuretaaniliimoja niiden nopeuden ja helppouden ja jouston kestävyyden vuoksi.

Tuosta Kiilto F3 ja Tammer F3 hommasta sen verran että olen käyttänyt ainoastaan Tammeria mutta jostain lukemastani (näiltä sivuilta) olen saanut väärän käsityksen että liima olisi samaa.
Mitä olen aukonut vanhoja Tammerilla liimattuja rakenteita kaikki ovat olleet ehyitä mitä ei todellakaan voi sanoa epoksiliimauksista. Omat epoksiliimaukset ovat ainakin toistaiseksi pitäneet tai sitten niistä ei ole kukaan uskaltanut tulla valittamaan ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 11.10.2007 16:49

Veli-Matti kirjoitti: Tuosta Kiilto F3 ja Tammer F3 hommasta sen verran että olen käyttänyt ainoastaan Tammeria mutta jostain lukemastani (näiltä sivuilta) olen saanut väärän käsityksen että liima olisi samaa.
Sama käsitys täällä, mutta näin se ei olekaan. Soitto tehtaalle riitti selvittämään sen.

Mutta koska kovasti on kehuttu Kiilto F3 jousto-oinaisuuksia, niin miten se on mahdollista koska kyseessä on kuitenkin epoksiliima? Hitto kun osaan yhtä ja jänkätä samaa asiaa, mutta kun ei tiijjä.... Saako muuten Tammeria vielä? Joku tiesi kertoa että ei saa, vai?

Veli-Matti, mitä liimaa tse käytät vedenalaisissa osissa jos vaatii hieman joustoa? Missä vaiheessa muuttuu sulla polyuretaaniliima epoksiksi?

Vastaa Viestiin