vesille '08

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
juuva
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Syys 2007 14:01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

vesille '08

Viesti Kirjoittaja juuva » 07 Loka 2007 17:07

Tuli hankittua projekti joka olisi tarkoitus saada vesille ensikeväänä (tai ehkä alkukesästä..) Lähtötilanteesta ja etenemisestä hieman vesille 08' -projektin sivuilla.

Vastoin parlamentin mieltymyksiä (ja hieman omaa silmää) on tulossa suurehko hytti seisomakorkeudella ja alustavasti mäntyinen varpekansi, mikäli sopivaa puuta löytyy. Runko saa todennäköisesti kiinanpuu-pellavaöljy -käsittelyn ja lakan kevätpuolella.. Mutta myös muuta voi ehdottaa pintakäsittelyyn ja siihen sopivaa kansimateriaalia.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 07 Loka 2007 20:07

Nätti on; kulttuuriteko kun tuollaisen pelastat. Omakin paatti on samoilla seuduilla eli Nauvossa ja samoihin aikoihin eli -68 tehty. Piirroksista päätellen korkeastakin voi tulla ihan tyylikäs, jos vain jotenkin saat tuon ajan henkeä siirretyksi ikkunoiden muotoihin ja muualle. Painopiste tietysti noin kapeassa veneessä siirtyy ylemmäs ja kun vielä sivutuuli puhaltaa niin pääset kokemaan sellaista mistä veneen edellinen omistaja ei unelmoinutkaan. Mutta mikäs siinä, keinumaanhan vesille lähdetään ;-)
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 09 Loka 2007 08:59

Todella komea runko. Nii, aika korkea kajuutta piirustusten mukaan näyttäisi tulevan, mutta mitäs mää mihinkään sanomaan, ku mulla itellä ei ole kun yököttävän ruma kusilaituvene:-)

Sitä olen vaan aikaisemminkin funtsinut ihan yleisellä tasolla, että puolet porukasta rakentelee avoveneiden päälle kajuuttaa ja toinen puoli purkailee niitä. Miksei nämä kaksi porukkaa vaihda veneitä päikseen:-):-)

-k

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Ruffaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 09 Loka 2007 10:06

Moi Juuva

Pyytäisin vielä harkitsemaan sitä "kopin" korkeutta.
Korkea "raumalainen" ylärakenne veneessä, johon sitä ei ole tarkoitettu näyttää monasti naurettavalta. Puuveneessä tietty linjakkuus edustaa hyvää makua. Ja tyyli pitää säilyttää, kalapaattiin ei sovi mahonki ruffaus eikä mahonkiveneeseen faneri kyhäelmä.
Korkea ylärakenne pienessä veneessä on myös turvallisuusriski: painopiste muuttuu, vene alkaa rullaamaan ja tuulipinta lisääntyy, jolloin käsittely muuttuu vaikeaksi tuulessa. Jos haluaa isot sisätilat niin silloin pitää ostaa iso vene. Veneen kansirakenteiden tulee olla suhteutettu veneen kokoon ja luonteeseen. Jos haluaa seisomakorkeuden pieneen veneeseen kannattaa miettiä mieluummin turkin laskemista kuin korkean "nakkikopin" rakentamista.

Tällä nyt en tarkoita että sinun suunnitelmasi olisi huono, kuvat vaan olivat sen verran pieniä että niistä käsityksen muodostaminen on vaikeaa.

Edit: lisäisin vielä kotisivusi luettuani sen verran, että satsaa suunnitteluun mieluummin vähän enemmän, ettei tule tehtyä sutta. Sivuprofiilia voi mallailla vaikka tekemällä kovalevystä malliruffauksen. Materiaaleista: kotimainen kuusi saattaa kannessa sinistyä helposti. Parhaat kansi materiaalit ovat teak, oregon pine, lehtikuusi ja iroko. Saumat on syytä tehdä joustavalla massalla (esim. Sika 290 DC http://www.sika.fi/ind_te_sikaflex_290dc.pdf ), ei liimatulla rimalla. Täältä löydät HAKU-toiminnolla ziljoona keskustelua rimakannen teosta.

t:Aki
Viimeksi muokannut Northling, 09 Loka 2007 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 09 Loka 2007 10:06

Elä ystäväkallis mene noin nättiä runkoa pilaamaan tommosella turkulaisen kerrostalon näköisellä pömpelillä.

Tuleepa mieleen kun joskus saaressa oltiin Mantan kanssa purjehtimassa ja viereen ajoi samankokoinen vene johon oli rakennettu ihan mahdoton paskahuussi kannelle. Kyllä vähän reilu viisimetriseenkin veneeseen saa seisomakorkeuden, mutta aika kova hinta siitä on maksettava....

Kuva

Veneet tosiaan on melkeen täsmälleen samankokoiset, mutta muuten tuota eroa sitten vähän on.

Noista skisseistäsi alin on hyvä ja linjakas, sitä vaan pitää madaltaa aika tavalla että siitä tulee järkevän näköinen. Sama linja mutta ehkä 12-17 cm matalampana. Jos katto tulee vastaan niin siitä voi hyvin tehdä osan vaikka rättikattona.

Ja toden puhuakseni tuo ylempi skissattu versio näyttää Skodan ja venäläisen pommikoneen äpärälapselta. Että sen takaosan saa aika sukkelaan rälläkällä romuttamolta... :)

Tässä vaiheessa ei vielä ole myöhäistä yrittää vaikuttaa siihen että veneestä tulis nätti kans :)

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Loka 2007 10:19

On se vaan jännää miten joskus sattuu piirtäjillä viivat kulkemaan samalla tavalla riippumatta ajasta tai paikasta, ylempi luonnos oikealla on prikulleen kuin "reppuselekämosse" ;-)

Turkkia kannattaa koettaa saada alemmas mutta se voi olla konepedin ja kölitukkien takia hankalaa. Bertta-Lotassa koneen etupuolella turkit on 6-7cm alempana kuin takana ja tämän huomaa selvästi sisätiloissa kun pressu on ylhäällä.
Minulla oli aikoinaan Merisiassa turkit pudotettu alas koneen molemmin puolin myös takaosassa. Akselin kohdalla oli n. 10cm korkeampi ja 35cm leveä osa joka ei haitannut kun siihen tottui.

Katseleppa noita Bertta-Lotan kuvia, siinä on pressun alla korkeutta 160-170 vähän paikasta riippuen joten kyllä metriä pidempää veneeseen saa vallan mainiosti myös linjakkaat tilat joissa on korkeutta 170-180cm.

Pyydä puuvenetohtori Pekka Puupäätä piirtämään linjat kohdilleen ;-) ;-) ;-)

Tuossa Pekan kuvassa on todella tappavan näköinen hyttirakenne.
Minulla on jossakin kuva 6m veneestä jossa on vähintäänkin yhtä vaarallisen näköinen paskamakki päällä, laitanpa kuvan esille mikäli löydän sen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 09 Loka 2007 14:06

Moi,

mun mielestä hyttirakenteen korkeus (kansitäkin hytin yläreunan väli) ei saisi olla korkeampi kuin vesilinjan ja kansitäkinväli lyhyimmästä kohdasta kohdasta.

Tämä on tietysti minun silmääni parhaiten sopiva hyttiratkaisu. Ja tämä muuten pätee melokostalailla usein. Näillä neuvoilla ei siis kovin matala syrjäiseen veneeseen sovi seisoma korkuinen KASVILAVA (edellyttää kyllä isot ikkunat jos haluaa kunnon sadon) :)

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 09 Loka 2007 14:33

Tähän vielä sekinmuistutus, että se nykyinen vesilinja jää helposti vaaksan verran veden alle kun päälle rakennetaan joku sata kiloa koppia. Eli se nyt ylvään näköinen varalaita jää aika matalaksi mitä korkeampi ja isompi koppi on.

Pekka

juuva
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Syys 2007 14:01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juuva » 09 Loka 2007 19:36

Hieman oli sen laatuista kommenttia kuin oletinkin. Lisää vaan samaa linjaa niin eiköhän sitä kaunislinjainen vene saada aikaan ;)

Toki kun tehdään näinkin alkutekijöissään olevasta veneestä jotain niin toki se kunnolla kannattaa tehdä. Papereilla olleet tuherrukset olivat vain hyvin suuntaa-antavia hahmotelmia siitä mikä lopputulos saattaisi olla.. Mittakaavan ollessa luokkaa 1:25 ja "väärästä" kulmasta otetun kuvan tapauksessa ei vapaalla kädellä kovin kummoiseen tulokseen pääse. Paremmat piirrustukset toki piirrän oikeasta kulmasta viikonlopun aikana/jälkeen kun mitat tarkentuvat ja suurempaa paperia saan. Toki tietokoneellakin voisi piirrellä, mutta tulosteena tai ruudulla ei oikein riittävän suurta kopioa saa että muodot ja mittasuhteet voisi oikeasti hahmottaa.

Lukuja jos pyöritellään niin eihän seisomakorkeuskaan (170-180) ole kuin 30-40 cm enemmän kuin istumakorkeus ;) Totta puhuen, kaunislinjaisella veneellä (kuten myös muillakin tuotteilla) ulkonäkö voi muuttua kauniista epämääräiseksi jo parin sentin muutoksella.

Niin tässä kuin muutenkin yksi asia vaikuttaa moneen ja vapaalaidan korkeus pienenee uppouman kasvaessa ja kasvanut korkeus keinuttaa S-kaarista runkoa. Kuitenkaan aivan mahdottomana en pidä seisomakorkeutta.. vielä.

Turkin aioin tehdä mahdollisimman alas, kuitenkin ilman liikoja korokkeita. Yhdestä tai kahdesta tuskin haittaa on, pitää sitä nyt sen verran osata jalkoja nostella. Myös hyttirakenteen kattoon tulee lähes koko pinta-alan kokoinen (pressu)luukku, jolla saa ainakin hyvällä kelillä pidempikin seisomakorkeuden. Hieman lyhemmillä veneilijöillä, kuten himpun yli 150cm olevalla avopuolisolla tuo seisomakorkeuden ja kauniiden linjojen saavuttaminen kadehdittavan helppoa..


Kuten ehkä voi arvata, todellakin alempi kuva on se, jota toteuttamaan lähden. Tietty vasta tarkennuksien jälkeen, jatkoa seurannee viikonlopun jälkeen.

- Juuso

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Tammi 2005 18:47
Paikkakunta: Rauma

Re: Ruffaus

Viesti Kirjoittaja toeevo » 10 Loka 2007 16:57

Jos välttämättä siihen ajohytin haluat, niin kannattaa kurkata Japen sivuilta Kurskin kuvia.
Mielestäni sen mallinen "jyhkeä" kajuutta passaisi tuon malliseen roviin.
nordling kirjoitti: Pyytäisin vielä harkitsemaan sitä "kopin" korkeutta.
Korkea "raumalainen" ylärakenne veneessä, johon sitä ei ole tarkoitettu näyttää monasti naurettavalta.
Älä snää guule lainkka ruppi tomsell linjal.
Porissa asuttiin vielä maakuopissa kun Raumalla jo veistettiin linjakkaita paatteja.
Tiäksää! :)
Ei vesi ol hyvä gom paati al.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Raumlaissi

Viesti Kirjoittaja Northling » 10 Loka 2007 17:24

Moro Toeevo

Emmää millää pahal, mut eksäätiä kui raumalaisis oli joskus kauhee korkeet ajohytit?

No sentakia tiätenkiku raumal ol klasi halpaa. Jaa kuivai, noku rauma satamas oli lasitehdas ja kaikk raumlaise saivat klasii siält pual ilmatteeks, ni siit oli hyvä tehr paattiis vaiks vähä korkeempiki ajohyyssi sit ni.

t:Aki :)
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Maakrapu
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Helmi 2005 15:31

Re: Ruffaus

Viesti Kirjoittaja Maakrapu » 10 Loka 2007 18:35

toeevo kirjoitti:Jos välttämättä siihen ajohytin haluat, niin kannattaa kurkata Japen sivuilta Kurskin kuvia.
Mielestäni sen mallinen "jyhkeä" kajuutta passaisi tuon malliseen roviin.
nordling kirjoitti: Pyytäisin vielä harkitsemaan sitä "kopin" korkeutta.
Korkea "raumalainen" ylärakenne veneessä, johon sitä ei ole tarkoitettu näyttää monasti naurettavalta.
Älä snää guule lainkka ruppi tomsell linjal.
Porissa asuttiin vielä maakuopissa kun Raumalla jo veistettiin linjakkaita paatteja.
Tiäksää! :)
Sillonko raumalaise viäl veistivä paatei ni uuskaupunkilaise jo höyläsivä niit.

Aasit hankkivat korkeakoppisia veneitä ja tila-autoja.
Voi ajaa korvat pystyssä.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 10 Loka 2007 21:58

Juu ja lokalas ainaki ;)
E mare libertas

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 14 Loka 2007 20:11

Jos vaa JUUVA ymmärttä kaik murtte,nii ot vaarii oortereist,kyll snuu paatist valla hyvä ja komia tlee.Oikke länsranniko ja muu Suame sekasalaat.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

juuva
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Syys 2007 14:01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juuva » 14 Loka 2007 21:17

Hieman edistyy homma. Vaikka se purkaminen niin mukavaa onkin niin kyllä vaan koskee nyt suunnilleen joka paikkaan.

Pari päivää tuosta tullut purettua kansirakenteita ja hieman materiaaleja uutta varten hankittu. Valitettavasti purkaessa tuli vastaan muutama hieman liian pehmeä kohta laidassa ja pistopalkkien tukilaudassa. Ilmeisesti takaa menee ainakin toiselta puolen vaihtoon lauta tai ainakin osa siitä. Lisäksi tuota tukilautaa joutuu korjaamaan/vaihtamaan palan.

Kuva

Aiempiin viestihin kommenttina: tokin otan neuvoja vastaan ja harkitsen näin keskisuomalais-savolaiseen murteeseen niitä sekä hieman pidempäänkin päässä.
- Juuso

Vastaa Viestiin