Kölin muodosta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 15 Kesä 2004 10:14

no toi mun kaava kertoo ns tehollisen nousun joka on kyllä pienempi kun varsinainen potkurissa oleva. Jos potkuri on oikein mitoitettu se sliiraa noin 10-15% (Voi olla että uppoumarunkoisissa enemmän. pitää tutkia) joten noilla arvoilla plus 10-15% lisää sadaan todellinen nousu. Tällä kaaavalla on hyvä laskea onko potkuri oikea. Halkaisijalla on todella suuri merkitys potkurin tehoon.

Hyötysuhteen laskeminen onkin jo korkempaa matematiikkaa jota ei mulle peruskoulussa opetettu.

Nousunmittaaminen lavoista on toki mahdollista. täytyypä miettiä miten sen vois helposti omaksuttavast kertoa. Voi oll et pitää piirtää kuva ja laittaa postiin

T kinde

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Kesä 2004 11:04

Just, just...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 15 Kesä 2004 11:49

Moro!

Luisto on kyllä uppoumarunkoisissa veneissä paljon suurempi, minusta Kinden tieto toteutuu lähinnä kevyissä liukuvissa veneissä, niissä tuo on oikein mitoitetulla potkurilla aikalailla kohdallaan. Raskaissa aluksissa, ääripäänä hinaajat, voi luisto olla jopa 90%. Venettä näkemättä on vaikea sanoa, mikä Veli-Matin tapauksessa voisi olla oikea arvo, se kun riippuu vielä potkuristakin (ehkä nykyään sinilevän määrästäkin ;) ). Mutta palaan aiheeseen myöhemmin, jos kaavat löydän.

t.Matti

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 15 Kesä 2004 14:33

no hinaajassa hinaustilanteessa voi luisto olla varmaan yli 100 prossaa jos hinattava laiva vetää taaksepäin :))

Mulle nää uppoumarunkosten rupellit on hieman outoja joten tunnustan että voin olla hyvinkin väärässä.

Mulla on kuitenkin semmonen kutina että jos rupelli on oikea ei sen kuulu ihmeemmin tyhjää sutia. Tilanne jossa uppoumarunkoisella ajetaan väkisin runkonopeutta nopeammmin on kyllä sellainen jolloin potkuri saattaa luistaa tarkoitettua enemmän.

Täytyy taas tutkia lisää niin tulee itekkin opiskeltua uutta :))

Kinde

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Kesä 2004 21:35

Voi hitto, jospa tuo Kinden laskelma pitäisi paikkansa minun paattini kohdalla niin 2500 kiekalla mentäisi tosi lujaa - vaikka luistoa olisi 15% - ei mahtaisi 25 solmua riittää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 15 Kesä 2004 23:25

joo tuli tossa luettua useempi tunti eri potkurisivuja ja se onkin sitte sellanen suo että huh huh.


joka tapauksessa tolla mun kaavalla saa laskettua tehollisen nousun joka ei kerro kyllä paljon mitään näissä uppoumarunkoisissa. jos tiedät potkurin oikeaa geometristä nousua. potkurin tehollista nousua ja geometristä nousua vertaamalla saa tietoonsa potkurin luiston.




Mun kilpaveneessä joskus ammoin potkurin luisto oli vain 10% josta päättelin että se pitäis paikkansa näissä hitaammissa paateissakin mut olinpa tosi väärässä sillä just toi paksu köli ja muut virtausta sekoittavat tekijät saattaa aiheuttaa jopa yli 50% luiston

Sorry boys jos aiheutin sekaanusta jo ennestään sekavaan asiaan :))

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Kesä 2004 15:56

Katoppa Kinde ku mää laski venneeni noppeuven se sun kaava mukkaan ku äkkäsi että potkurisaha lukkee iha sellevästi 14x7 elikkä nousua on sitte 7 tuumaa.
Elikkä elolaskuopi mukaa mennää vissiinki näin: seittemä tuumaa per kierros ja kierroksia minnuutisa kaksjapuolituhatta, huusaamaista vaikka se viistoista rosenttia. (0,15 metriä x 2500 - 15% x 60) Äkikseltää tulokseksi sain iha hirviän lukeman 128,28 kilometriä tunnisa elikkä solomuisa äkkipää laskettuna 80!
Näppituntumalta vunteerattuna tuo huusaamista taitaa olla kuitenkin 85 rosenttia vaikka sillonki noppeus ois 14 solomua... ;)
Millaisia kilpaveneitä sulla on ollut?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 16 Kesä 2004 16:18

Pyöriikö se ropeli tosiaan sen kakspuoltuhatta vai onko se koneen kierrokset. Kun monastihan laatikossa on välitys jotain 1:4 tai 1:5 jolloin ropeli ei pyöri kun 500-600r/min

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 16 Kesä 2004 16:37

No mun selvitellessä tätä potkurijuttua tuli esille että potkureissa esiintyy usein lukuja jotka ei vastaa todellista halkaisijaa eikä nousua.

Jos tiedät veneen nopeuden ja potkuriakselin pyörimisnopeuden niin se on VUORENVARMA että niiden avulla saat potkurin tehollisen nousun laskettua.


Otetaan alusta

Jos paattisi kulkee vaikkapa 10 km/h = 10 000 metriä /h = 2.8 m /sekunnissa

Potkuriakseli pyörii vaikkapa 2000 kierrosta minuutissa = 33.3 kierrosta / sek

Jaetaan 2.8 m/s 33kier/sek kierroksella saadaan 0.085 metriä/ keirros= 8.5 senttiä /kierros joka tuumina on 3.4 TUUMAA

Tämä on varma tapa laskea montako tuumaa potkuri paattia kierroksella kuljettaa. Niinkuin aikaisemmin tuli todettua ja mulle opetuksena että potkurin gometrisella nousulla ja tehollisella nousulla ei uppoumarunkoisissa ole paljonkaan yhteistä. Luistoa voi näemmä olla ihan tolkuttomasti.

Mulla on ollu 2 vanerista 1litran catamaraania ja 1 kuitunen 1.3 litran catti. Hauskaa oli kunnes tuli lama jäkikasvua ja tiukka vaimo. Nyttemmin on tullu myös tuo pelko siihen päälle :))

Veneitten suunnittelu ja valmistus oli velipojan käsialaa. Ite auttelin mukana. Noita ennen suunniteltiin ja tehtiin yhdessä 2 paattia myös vanerisia. Ekan valmistuessa olin vissii 12 vuotta vanha. ETTÄ Semmosta

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Kesä 2004 19:13

Kyllä siellä Japekki on Valmetin perässä Henry Meadow & Co:n 1:1 välityksellä oleva hytikkavaihde, joten kiekkamittari näyttää suoraan myös potkurin kierrokset. Siitä ei ole höykäsen pölähtänyttä tietoa miten tuohon 14x7 potkuriin on päädytty enkä tiedä miten se pelittää "livenä" kun en ole ajanut vielä mailiakaan veneelläni. Mutta uskoisin kuitenkin että rupeli on tullut Valmetilta samassa laatikossa kuin pattikin joten ei se varmaan kovin paljon pielessä ole. Kun 7,5 metrisen veneen huiput on hieman vajaa 10 solmua, marssivauhti 7 solmua ja polttoaineenkulutus 3-4 litraa tunnissa niin ei potkuri voi olla kovinkaan paljon väärän kokoinen - siis käytännössä. Teoreettiset laskelmat on sitten erikseen... Mutta kuten sanoin en ole ajanut vielä mailiakaan ja nopeudet yms. on edellisen omistajan kertomaa.
Mitä tuohon välitykseen tulee niin taitaa olla harvemmassa pienissä alle kymppimetrisissa uppoumarunkoisissa veneissä ne laatikot joiden välitys on 3:1 tai harvempi. Yleisempi haarukka taitanee olla 1,5-2,5:1. Näin yhtäkkiä tulee mieleeen yksi Kaspia-meridiesel jossa oli aluinperin 4,5:1 aski ja potkuri oli valehtelematta melkein metrinen...
Mutta olikos ne laskelmani ollenkaan oikein Kinde?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 16 Kesä 2004 23:08

Veli-Matti kirjoitti:... äkkäsi että potkurisaha lukkee iha sellevästi 14x7 ...
Jos sen mitta on kerran 345mm, on siitä hiottu sentti pois, mikä vaikuttaa jo jotakin nopeimmalla ulkosyrjällä. Vai onkohan ne sitten lainkaan tarkkoja lukuja mitä kerrotaan...

Akselinsorvaaja yllätti ja sain potkurini takaisin ilman pienintäkään skrupua kärjissä. Tosi pieniä ne olivatkin, mutta kuitenkin, yllättävä veto ilman sopimusta.
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Kesä 2004 23:35

Niin sittenhän se on trimmattu potkuri jos niin on tehty ;)
14" on tarkalleen 355,6mm eli sentti sieltä on tosiaankin kadonnut johonkin. Veikkaan kuitenkin että se on kadonnut ns. mittavirhepaholaisen toimesta, sillä hiottu sitä ei ole.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 16 Kesä 2004 23:54

Veikkaat ettei ole hiottu? :=
Sorvaaja sen tehtaallakin viimeistelee, jotta eihän sitä näe.
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Kesä 2004 00:02

Niin no, tarkoitin että ei kotikutoisesti...
Ja jos sitä on isossa potkuritehtaassa hiottu niin sehän on "kuin tehtaassa tehty" ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 17 Kesä 2004 00:05

Pyöristetty tasatuumaan tai trimmattu, kummin vain!

Minulla oli oikein Turusta veneakselinsorvaaja ja täytyy sanoa että hyvää työtä. Käsityötähän nuo pronssipotkurin viimeistelyt aina on.

Oikein Turusta meinaa tietysti venekulttuuria ja tietoa vähän toiseen malliin kuin pääkaupunkiseudulla.
Manner

Vastaa Viestiin